In P&W van 1 november 2007 vertelt de coming man van de KNAW, Witteman sneed de problemen in ons onderwijs aan, dat Nederland toch nog altijd een universiteit in de top 10 van de wereld heeft.
Dat is goed nieuws! Alleen welke toplijst moet je dan raadplegen?
In de TimeRanking 2006 zijn de posities van Ned. Unies: Eindhoven 67, Amsterdam 69, Delft 86 en Leiden 90.
En de Academic Ranking of World Universities – 2007 komt met: Utrecht 42, Leiden 71.
Interessant!
Zeer veel Nederlanders zijn geneigd om zo’n langs-de-neus-weg bewering als dat dit land toch maar mooi een Universiteit in de top 10 van de wereld heeft, gewoon klakkeloos te geloven.
Helaas wordt slechts zelden doorgevraagd. In welke lijst staat dat dan? Hoe is dat dan onderzocht?
Mijn gevoel zegt dat dit komt omdat je dom zou kunnen overkomen als je hiernaar vraagt. Ze zijn bang iets gemist te hebben en vrezen vragen als: Weet je dat dan niet? Dat is toch algemeen bekend?
Op die manier komt er heel veel onjuiste informatie het land in. Sterker nog: ik denk dat vooral het geloof in CGL op die manier is ontstaan; met een beroep op dit altijd sluimerende angstgevoel. Niemand heeft durven doorvragen, hardop durven vragen waarom dit dan beter zou zijn, waar de bewijzen hiervoor te vinden zijn etc.
Een universiteit?
Volgens mij heeft Dijkgraaf het (rond 45:37 minuten) niet over een universiteit. Hij zegt “Nederland is een land dat het altijd goed heeft gedaan. Wij hoorden echt altijd bij de wereldtop. Nu zijn we van de negende plaats naar de tiende plaats gezakt. Dat maakt niet zo heel erg veel uit, maar het is wel de verkeerde kant op”.
Dan blijft uiteraard de vraag op welke ranglijst “Nederland” dan gezakt is. Mijn indruk is in elk geval dat het niet specifiek om een universiteit gaat. Is dit soms een PISA-score of zo?
Ranking naar wat?
Klopt! Daarom de nieuwe kop.
De vraag ging over sombere columns over het niveau van het Nederlandse onderwijs en van de wetenschap, maar meer het innovatieve deel. Al die fronten doen het slecht.
Kennelijk werd met ’top 10 van de wereld’ op innovatie gereageerd.
De genoemde rangordes (?) zijn te vinden in Science, Technology and Innovation in the Netherlands Policies, facts and figures 2004 resp. 2006 meer speciaal Figure 4.1: Total Research & Development expenditure as a percentage of GDP.
Alleen zijn het wel Eurolijsten, die bovendien niets zeggen over het niveau.
Nog meer ranking in Globalisation and Higher Education by Prof. Dr. Simon Marginson (University of Melbourne) and Prof. Dr. Marijk van der Wende (University of Twente).
Ranglijstjes
Naast de bekende ranglijstjes van universiteiten worden er ook ranglijstjes van landen gemaakt. Men telt dan het aantal artikelen in internationale wetenschappelijke tijdschriften, het aantal citaties van deze artikelen, het aantal nobelprijzen etcetera. De Nederlandse universiteiten scoren hierin gemiddeld goed, maar niet in de top 10 (komt omdat goede wetenschappers in Nederland ongeveer gelijk verdeeld zijn over een tiental universiteiten en alle goede ‘Amerikanen’ naar een handvol universiteiten in dat veel grotere land gaan). Nederland als land scoort erg goed (meestal net achter Amerika, Engeland en Zwitserland).
Waar je op moet letten bij dit soort lijstjes: ze zijn zeer sterk angelsaksisch gericht. Aangezien de Nederlandse wetenschap een sterk angelsaksische inslag heeft (vergeleken met bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland) is het niet zo vreemd dat ‘wij’ in deze lijstjes goed scoren.
Ranglijsten
Bij de opening van de introductie voor de masteropleidingen aan de UU vertelde de decaan een anekdote met de volgende strekking: “onlangs sprak ik de besturen van 5 universiteiten. Zij allen beweerden tot de top-3 in Nederland te behoren”.
Nederland niet competitief genoeg
Het Innovatieplatform wil snel actie nu blijkt dat de Nederland een plaats gezakt is in de top-tien van meest concurrerende landen.
In het op 1 november verschenen ‘Global Competitiveness Report’ van het ‘World Economic Forum’ staat te lezen dat Nederland te weinig munt slaat uit de aanwezige kennis. Dat zou onder meer komen doordat universiteiten en bedrijfsleven te weinig samenwerken. Het opleidingsniveau van de beroepsbevolking kan nog flink omhoog. *Lees verder*
Hier refereerde Dijkgraaf aan.
Alarmfase 1 op innovatieplatform…
Wat een opwinding over een lijstje met eindcijfers van +5 tot -5.
Veel interessanter basisgegevens per land:
p05 Higher Education (rank/score) US 5/5.7 en NL 10/5.6 en DU 20/5.3
p12 Innovation (rank/score) US 1/5.8 en NL 13/4.9 en DU 7/5.5
Aast het platform bij innovatie op plek 5?
“Hier refereerde Dijkgraaf aan”. Toch niet…
…lees ik zojuist in het oktobernummer van het maandblad SBM van de Besturenraad:
Als hoger onderwijsnatie staat Nederland op de tiende plaats in de zogeheten Sjanghai Ranking van 2007. De Nederlandse universiteiten hebben ten opzichte van vorig jaar een stapje terug moeten doen. *Lees verder…* (blz. 5)