Nederlands schoolboek extreem duur

In Nederland wordt per scholier in het voortgezet onderwijs veel meer geld uitgegeven aan schoolboeken dan in omliggende landen. Hier gaat het om gemiddeld 308 euro per scholier per jaar, maar in Frankrijk, Duitsland en Engeland wordt niet meer dan enkele tientjes per scholier aan boeken gespendeerd. Dit blijkt uit een rondgang langs uitgeversorganisaties in Engeland, Duitsland, Frankrijk en België.
In geen van deze landen wordt meer dan 80 euro per leerling aan schoolboeken uitgegeven, terwijl dat in Nederland op 308 euro ligt. Dat is des te opmerkelijker omdat de scholenorganisatie VO-raad zegt dat de 308 euro niet toereikend is. De organisatie schrijft dat het zeker 380 euro zou moeten zijn.
De 308 euro is door het ministerie van Onderwijs vastgesteld omdat het kabinet wil dat de scholen vanaf volgend jaar de boeken kopen en die gratis aan de leerlingen ter beschikking stellen. Tot nu toe zijn het meestal de ouders die de boeken kopen.
Door de wetswijziging zullen de scholen de aanschaf van boeken Europees moeten aanbesteden. Daarover is onrust ontstaan in het onderwijs en in de Tweede Kamer. De scholen dreigen grip te verliezen op de samenstelling van hun boekenlijst omdat ze straks de boeken moeten nemen die uit de aanbestedingsprocedure als goedkoopste naar voren komen.
Uit de inventarisatie blijkt dat scholen elders nergens de aanschaf van hun boeken via een Europese aanbesteding regelen. In sommige landen, zoals sommige Duitse deelstaten en Denemarken, doet de gemeente een Europese aanbesteding, niet de school.
In andere landen komt vrijwel nooit een school aan een bestelling van 206 duizend euro aan boeken; onder dat bedrag is er geen aanbestedingsplicht. De scholen worden daarbij geholpen door het lage bedrag dat ze aan boeken uitgeven.

(Bron:Volkskrant)

13 Reacties

  1. schoolboeken
    zou het niet mogelijk zijn een uitgeverij (bijv. BON, of in eigen regie met een groep docenten/scholen ) te beginnen ?
    in een paar jaar uit te bouwen tot een volledige uitgever ?
    wie wil erover denken ?

    maarten

      • schoolboeken
        ik denk zelfs aan een not-for-profit organisatie, die weliswaar in staat is om zichzelf te continueren, maar alleen zolang er vraag is naar zijn (m/v) boeken) ;
        maarten

        • Van Plasterk mogen de scholen eigen lesmateriaal…
          Van Plasterk mogen de scholen en dus de secties eigen lesmateriaal ontwikkelen en dat declareren onder het kopje ‘gratis schoolboeken’.
          Dus een en ander is al mogelijk.

    • Uitgeverij
      Een uitgeverij beginnen is niet zo moeilijk (uitgevers doen weinig tot niets). Het tijdrovende is het maken van het onderwijsmateriaal.

      • uitgeverij
        [1] en daarom zou zo’n uitgeverij goed passen bij een groep leraren (m/v) die hun eigen schoolboeken kunnen schrijven (en ik bedoel geen universitaire readers – – ) ;

        [2] in mijn VO schooltijd had ik les van 5 leraren (m/v, uit een totaal van 14) die hun eigen boeken hadden geschreven ; twee of drie van die boeken waren excellent, on par met wat er tegenwoordig bestaat aan schoolboeken in dat vak, zelfs beter dacht ik ;

        [3] een uitgeverij starten is ook weer niet zöó makkelijk als je zou denken ; maar met computer/word/pix processing zoals tegenwoordig ook geen onmogelijke klus ;
        bovendien : print-on-demand is cost effective geworden, bovendien een uitstekende benadering om actueel te blijven ;

        wie ?

        maarten

        • BoBoSi en een epitheton ornans
          Je zou kunnen starten met een BOn leerBOeken webSIte. Daar kan de tekst van een non profit leerboek in worden ondergebracht. Elke leerling kan na een kleine investering in een thermobinder en een laminator daar zelf leerboeken uit maken. Als dat eenmaal werkt kan in een later stadium overgestapt worden op “drukken na vraag”. BoBoSi boeken kunnen natuurlijk het epitheton ornans BON-BOEK verwerven. De enige investering in de aanloopuitgeverij is een website.
          Seger Weehuizen

          • En de uren?
            Seger schrijft: “De enige investering in de aanloopuitgeverij is een website.”
            Daarnaast heb je natuurlijk ook de investering in de mensuren van de schrijvers van deze leerboeken. Of, zo lijkt mij, je moet een wiki opzetten waarin vele co-auteurs samenwerken, dan zullen vermoedelijk velen zich pro deo willen inzetten.

          • betalen voor geestelijk eigendom
            Bij een “no profit” boek ben ik er van uit gegaan dat de auteurs geen honorarium vragen omdat ze het lesmateriaal ook schrijven voor eigen gebruik. Maar het is wel degelijk voor schrijvers mogelijk om voor de tekst van een leerboek die zij gemaakt en op de site geplaatst hebben geld te vragen. Wanneer een school een “boek”van die schrijvers op de “boekenlijst” zet kan van de school een vergoeding per leerling gevraagd worden voor het gebruik van geestelijk eigendom.
            Seger Weehuizen

    • literatuur
      Ik doe mee, met een methode Nederlandse literatuur. Literatuurgeschiedenis is 3-4 vmbo, 3-4-5 havo en 3-4-5-6 vwo. Vooruit, schrijf ik er ook nog een paar goede lessen voor klassen 1 en 2 bij.

  2. Waarvoor is een schoolboek?
    Jaren geleden was er een groepje wiskundedocenten dat zo geschrokken was van de rommel van het Freudenthalinstituut dat ze een eigen wiskundeboek schreven dat nog net binnen het kader van de Wet op de Basisvorming te gebruiken was. Dat boek kon goedkoop aangeschaft worden. Ik heb de Onderwijsgemeenschap Venlo daar herhaaldelijk op gewezen en verzocht dat boek op of in een paar klassen van het VWO te gebruiken. Ze waren niet geïnteresseerd. Of VWO-leerlingen denken dat de wetmatigheid van Pythagoras een natuurwet is die je door experimenteren kunt ontdekken of een stelling die vanuit axiomata af te leiden is vonden de Venlose scholen onbelangrijk in vergelijking met hun streven om zo veel mogelijk van de middenschool te verwezenlijken en hun dogma van de gelijkwaardigheid van de leerlingen te propageren. (Venlo ligt in het land van het geloof aan de drie-eenheid die in principe niet te begrijpen is). Schoolboeken zijn er niet om een vak te leren maar om een ideologie te helpen verspreiden. Overigens begrijp ik nu waarom directeuren denken dat leerlingen alles zelf kunnen ontdekken. Ook de Babyloniërs hadden de wetmatigheid van Pythagoras experimenteel ondekt en maakten er gebruik van om haakse standen te verwezenlijken. (d.m.v. een touw waarvan de einden aan elkaar waren geknoopt en dat in totaal 12 aequidistante knopen bevatte) Als je denkt dat daar de wiskunde ophoudt……

  3. So teuer wird das Leben mit Kindern in Hamburg
    Schulbücher: die Erhöhung kommt ab August. Unabhängig vom Einkommen der Eltern liegen die Leihgebühren für die Schulbücher in der Grundschule bei max. 50 Euro im Jahr, in der Sekundarstufe I bei max. 80 Euro und in der Sekundarstufe II ab Klasse elf bei max. 100 Euro. John: “Ab drei Kindern gibt es 50 Prozent Erlaß.” Arbeitslose Eltern müssen keine Gebühren bezahlen.
    uit: Abendblatt.de

    Niet alleen ouders klagen steen en been, ook uitgevers. Vandaar de actie: Kaufen statt mieten. Volg ook www.eigenes-schulbuch.de

    Meer over de bijdragen in Lernmittelfreiheit. Klik Eltern gegen Büchergeld.

    Op het Walddörfer-Gymnasium in Hamburg kunnen ouders de leerboeken huren.
    De Lernmittelliste geeft een opsomming van het lesmatriaal + PRIJS (vergelijk met Ned!)

Reacties zijn gesloten.