Maar we doen het internationaal toch goed?
Vanwege de herhaalde belangstelling ervoor plaats ik hier deze reactie op de thread Forum/Algemeen/ leerling met initiatief is goud waard: www.beteronderwijsnederland.nl/?q=taxonomy_menu/2/23. Over enige tijd zal ik in Onderzoek: Mythes en waarheden, proberen licht in deze zaak te brengen. Inclusief referenties. Of dat binnenkort is durf ik niet te zeggen, ik kom om in teveel en te uiteenlopende activiteiten.
Nu alvast dit.
Dat PISA vragen stelt die in het voordeel werken van de Nederlandse leerling is juist. Hoe groot dat voordeel is, is onbekend.
Prof. Van der Werf zegt dat het Nederlandse niveau laag is en bovendien dalende is. Dat is ook juist maar zegt niets over de relatief hoge positie van Nederland.
De verklaring dat onderwijskundigen het onderzoek hebben uitgevoerd en zo de hoge positie van Nederland hebben gerealiseerd is leuk maar niet transparant. Bovendien is ze niet juist, het onderzoek lijkt me vooral door psychologen uitgevoerd.
De meeste kritiek op PISA wordt helaas uitgelokt door de internationale ranglijsten. Deze ranglijsten zijn een oneigenlijk resultaat van het onderzoek maar trekken voorspelbaar veruit de meeste aandacht. Hiermee kwam de discussie op de dwaalwegen en buitenplaatsen terecht waar ze zich ook nu nog afspeelt. Hier moet de voornaamste conclusie zijn dat noch PISA (reading, math en science), noch TIMSS (math, science) in staat zijn valide internationale vergelijkingen te produceren. Belangrijke oorzaken hiervan liggen in de aard van de gestelde vragen (die niet of wisselend aansluiten bij de inhoud van de nationale curricula) en de gebruikte statistiek (item respons theorie) die voor dit doel zeer omstreden zijn. Klassieke statistieken als bijv. gemiddelde score per leerling, item of land, en de spreiding, leveren meteen heel andere ranglijsten op.
De belangrijkste oorzaak is dat de onderwijsverschillen tussen de landen zo groot en divers zijn dat alleen op de resultaten binnen een land enige staat kan worden gemaakt. Minder belangrijke kritiek, maar kwa omvang een lange waslijst vormend, betreft o.a. de steekproefproblemen als gevolg van grote verschillen tussen de omvang, samenstelling en respons van de nationale doelgroepen. Dat Nederland eerst uit PISA 2000 is verwijderd vanwege een responspercentage scholen van naar ik meen slechts 26% en later stilzwijgend weer naar binnen is gesmokkeld en dat Engeland de omgekeerde route volgde is maar één voorbeeld van veel meer.
Later dus meer en beter en ik voeg alvast een attachment bij.
Oeso
Voor wie interesse heeft, hierbij een link naar de bevindingen van het OESO. Hoezo, we doen het goed?
www.edusite.nl/edusite/nieuws/12385
Hoeso?
Dit is nou het schoolvoorbeeld van een artikel geschreven door iemand die totaal onbekend is met het onderwerp. Een opsomming van losse getallen: “Van alle studenten die in Nederland staan ingeschreven voor een opleiding in het tertiair onderwijs, is 3,3 procent geen Nederlands staatsburger. Nederland blijft hiermee achter bij vergelijkbare kleine landen en ook bij het EU- en OESO-gemiddelde.”
De journalist in kwestie weet niet eens wat je moet weten om getallen met elkaar te kunnen vergelijken.
willem smit