De bonden eisen minimaal 3,5% loonsverhoging, max. 10 periodieken, 13e maand, e.d. (VO). Echter waarom niet gewoon minder lessen (max. 20), meer autonomie voor de positie en vakkennis van de docent (voor de klas en minder zinloos bezig zijn met ‘secundaire taken’ ) en het verwijderen van overbodig, kostbaar en obstructief management. Werk nu tien jaar in het VO en managers hebben maar 1 doel: hun narcistische geldingsdrang houdt docenten van het echte werk en veroorzaakt slechts conflicten binnen de schoolorganisaties. Binnen onze organisatie een overkill aan zinloze managers (6 adjuncten in S-13 en een locatiesirecteur in S-14), die elkaar aftroeven in overlevingsdrang om maar te ‘scoren’ met plannen, memo’s, werkgroepen, doelloze vergaderingen, organiseren van ‘leuke dingen’ e.d. Verder nog een klein dozijn LC-figuren, die het vuile werk van de directie mogen doen en schietschijf zijn van gefrustreerde LB’ers, die tevergeefs hebben gesolliciteerd naar die ‘LC promotie’.
Reacties zijn gesloten.
Meer managers; minder overlast?
Met twee vakken en vier afdelingen had ik te maken met een kudde afdelingsmanagers; jaarmentoren; decanen enz. In die zondvloed aan belangen zitten zoveel tegenstrijdigheden dat je moeiteloos overal tussendoor kunt laveren. En hoe meer organisatie; hoe meer managers; hoe meer ze elkaar aan het werk houden. Eénhoofdige leiding, sturing en verantwoording is onmogelijk in het onderwijs!
Zo kom je beter toe aan “gewoon les” geven. En dat is weinig gewaardeerd maar veel waard.
Zo herkenbaar!
Maar hoe krijg je ze weer de deur uit? Het pluche zit zo goed…
Faillissement
Bedrijven met meer baasjes dan werkenden gaan na een tijdje gewoon failliet……..
Uiteindelijk wel, maar…
…het eerste geld zal weg gaan op de werkvloer: eigen krijtjes aanschaffen…
_______________________________________________________
“Modern onderwijs is georganiseerd geheugenverlies. Wie niets meer uit zijn hoofd leert, vernietigt het verleden.”
Bijstand
Maar dan doen ze een beroep op de WAO of de bijstand.
Zulke voorzieningen bestaan al in het onderwijsveld.
Daar zitten al die -gogen, -logen, -kundigen.
Van een schoolbudget gaat 20-30% naar lesgevers; de rest is voor die bijstand!