Leraren zijn ook maar mensen

Gisteren in het inmiddels en niet alleen door het late tijdstip slaapverwekkende programma Pauw & Witteman een discussie tussen Ton Elias, iemand van een onderwijsvakbond en de lerares van het jaar (Trudy Coenen) over slechte leraren.
Ton Elias deed zijn openingszet met de stelling dat 30 procent van de leraren slechte leraren of tenmiste leraren onder de maat zijn. Hij had zijn informatie uit gesprekken die hij gevoerd had met een aantal rectoren en directeuren van een school.
De vakbondsjongen moest zich waar maken en vloog er dus direct bovenop met de woorden ‘Waar haalt U die zogenaamde informatie vandaan’. Maar zijn aanval mislukte, want Ton Elias werd voor tachtig procent door onze lerares van het jaar gesteund .
De jongeman deed er in de discussie verder niet meer toe. Hij had zijn kruit te vroeg verschoten.
De lerares van het jaar:”Natuurlijk zijn er op alle scholen ook slechte leraren. Dat weet ook iedereen. Maar wie bepaalt er eigenlijk wie een slechte leraar is? Want je hebt leraren die vreselijk goed orde kunnen houden, maar van wie de resultaten tegenvallen, en je hebt leraren bij wie het een rommeltje is in de klas, maar bij wie de leerprestaties juist heel goed zijn.”
Ton Elias:”Er kunnnen toch functioneringsgesprekken gevoerd worden aan de hand waarvan leraren gecorrigeerd kunnen worden?”
Witteman:”Hoe vaak heeft U een functioneringsgesprek per jaar?”
De lerares van de maand:”Eén in laatste dertig jaar. Ongeveer twee jaar geleden. Bovendien is dat heel lastig op een school met 100 leraren.”
De tafel verbaasd.
Het einde van het liedje was dat functioneringsgesprekken ook niet alles zeggen, dat de rector of directeur ook niet achter de klasdeur kan kijken, dat voor begeleiding van elkaar geen tijd is, dat die rotjochies op straat bang zijn om uitgezet te worden en in de klas eigenlijk heel lief zijn, dat de vakbondsjongen met zijn mond vol tanden zat, dat Ton Elias niet helemaal wist waarover hij het had en dat slechte leraren ook maar gewone mensen zijn.
Over een gedegen lerarenopleiding werd eigenlijk niet geproken, terwijl daar juist de oplossing zit.