Vandaag voorpaginanieuws in Trouw: Leraren wijzen ‘nieuwe leren’ af. “De overgrote meerderheid van de leraren ziet niets in het ’nieuwe leren’. De theorie erachter kan 20 procent nog wel waarderen. Slechts 3 procent is tevreden over het nieuwe leren in de praktijk.” Lees het hele artikel op de site van Trouw.
Vanavond in Één Vandaag: details over het onderzoek.
Maar liefst 80% van leraren vindt dat onderwijsniveau is gedaald
Zie de aankondiging van EénVandaag van vanavond 10 maart op de website van het programma.
uitslag onderzoek
De volledige uitslag van het onderzoek vindt u als word-document op de site van EenVandaag.
Dus de vernieuwde basisvorming
en de bijbehorende scenario’s en karakteristieken moeten van de baan.
Lijkt me goed
Ik heb daar gruwelijke verhalen over gehoord… dat het onderwijs een veel meer ’thematische’ aanpak zou krijgen, waardoor bijvoorbeeld zeven weken lang het thema ‘slavernij’ zou worden behandeld bij zowel geschiedenis als Nederlands als Engels als aardrijkskunde; vervolgens weer een ander ‘vakoverstijgend thema’.
Het heerlijke van de middelbare school heb ik juist altijd gevonden dat je bij elk vak met iets totaal anders bezig was. Ik hoop dat dat zo blijft.
Het thema was “zee”
Toen is er bij de rekenles (sorry… workshop waar de kinderen op in moesten tekenen) nieuw materiaal gemaakt waar bij in plaats van de gebruikelijke appels vissen werden (op)geteld.
Moest, anders werd afgeweken an het thema. (Eerlijk waar)
Voor de kerndoelen en scenario’s
kunnen jullie kijken op deze site. Klik op de blauwe pijl in het kader ‘Wat moet en wat mag’.
Re: thema slavernij
Wat bent u toch zuur, 1945! Bij het thema slavernij kan je dan leuk slaven tellen (de gezonde slaven tellen positief; de ontsnapte en de zieke en bezweken slaven negatief). De economieleraar kan iets vertellen over het runnen van een plantage. De kinderen kunnen er een leuk computerspel ‘Plantation Tycoon’ mee verdienen.
En een spreekbeurt houden
met een PP! 🙂
Daarom
was ik zo enorm tegen het thema “zee”. “Slavernij” is veel belangrijker, maar dat zou in het dynamische student gerichte maatwerk curriculum pas anderhalf jaar later aan de beurt zijn (op voorwaarde tenminste dat je voor “zee” niet te vaak moest herkansen.
En slaven kun je ook nog eens
heerlijk doormidden hakken en deze helften nog eens inzouten en wederom door midden hakken… Op de antillen, waar ik mijn onderwijs heb genoten, kregen we onder andere geschiedenis over Tula en Karpata, de twee slaven die in de achtiende eeuw de grote slavenopstand hebben geleid. De straffen die onze hollandse mannen bedachten voor deze mensen waren niet mals: misschien kunnen we dan, door middel van de rekenlessen, van de leerlingen weer echte hollandse kooplieden maken.
Overigens dachten de slaven dat ze (hun ziel) naar huis konden vliegen: sprongen ze van een hoge rots af. Teken van uiterste wanhoop, maar mooi meegenomen voor een rekenles- kun je breuken tellen…
Het is maar goed dat we onze geschiedenis niet goed kennen: wie dat wel doet, schaamt zich diep voor een kamer waarin Wilders de driekleur aanprijst.
simon’s slaven
Anders ben je zo verstandig en mild, Simon. Lees je “En slaven kun je ook nog eens” nog eens door. En schaam je.
Willem Smit
Bij de Romeinen…
…waren wel de Griekse slaven de schoolmeesters!
Hier en nu…
…zijn de schoolmeesters weer slaven!
Willem
helaas zijn al deze berekeningen door de hollandse koopman in praktijk gebracht. Er wordt af en toe lacherig gedaan over antillianen en surinamers die ons willen herinneren aan ons verleden als slavenhandelaar. Ze hebben groot gelijk. Maar in ons onderwijs wordt er nauwelijks -geen- aandacht besteed aan ons verleden. -VOC?
Slaven werden gepekeld, gevierendeeld, noem maar op. Dit rijke land is niet vrij van smetten. In Paramaribo werden slaven op de straathoeken gestraft: hun geschreeuw ‘weerklonk’ de hele dag.
Wie besteed er aandacht aan dit verleden? Er is letterlijk ‘gerekend’ met slaven! Het was niet eens een metafoor… (Ik dacht eigenlijk dat mijn afschuw hier over wel bleek uit de vorige post…)
re Willem
Beste Simon,
Dit rijke land is niet vrij van smetten. Die slag is voor jou, Simon.
En dan nu de bestrijding van het christendom vanwege hun heksenverbrandingen, inquisitie, jodenvervolgingen, de kruistochten en de slavenhandel etc.
Ter zake. Wat ik bedoelde is dat het onjuist is een land nu af te rekenen op wat enige inwoners honderden jaren geleden aanrichtten. Op die manier deugt niets en niemand nooit meer.
Of geloof je in collectieve schuld en boete? Ik hoop van niet.
Omdat dit niets met onderwijs te maken heeft stel ik voor hierover te stoppen.
Willem Smit
re mi Willem
welnee, collectieve schuld… dat zou ver gaan. Helaas is Wilders geen verleden, maar iemand die het verleden niet kent. Subtiel verschil. Er wordt weinig aandacht aan dit aspect van ons verleden besteed. Heeft niets te maken met schuld, maar met eerlijk zijn. Een vak als geschiedenis ontleent zijn zin juist aan het verband tussen je verleden begrijpen en vandaag tonen er iets van te hebben geleerd.
re re mi willem
Ach Simon,
In de VS heb je een geweldig aanbod Gender en Racism studies. Als je de inhoud van deze en soortgelijke opleidingen bekijkt, bijv. een paar dissertaties leest, dan zie je dat niet eens de bedoelingen achter deze opleidingen deugen. Gemiddeld is het kwaadaardige onzin die aanwezig ressentiment voedt.
Terug in Nederland en gezien de deplorabele toestand van ons geschiedenisonderwijs kan het niet anders of we gaan hier dezelfde kant op. Jouw bijdrage aan deze draad illustreert dat. Ik loop je laatste beweringen even na:
“Er wordt weinig aandacht aan dit aspect van ons verleden besteed.” Dat zal wel, maar aan welk aspect wordt wel genoeg aandacht besteed?
“Heeft niets te maken met schuld, maar met eerlijk zijn.” Dat lijkt me a. een onbewezen stelling en b. een voortijdige introductie van een ethische veroordeling, die de discussie meteen het bos in stuurt.
“Een vak als geschiedenis ontleent zijn zin juist aan het verband tussen je verleden begrijpen en vandaag tonen er iets van te hebben geleerd.”
Je moet er wat aan hebben, het moet nuttig zijn, anders is het slecht onderwijs: HNL-virus.
Van mij mag slavernij in het geschiedenisonderwijs -ik heb geen idee in welke mate dat al gebeurt. Dan wordt duidelijk dat de Weg Met Ons-ers ongelijk hebben. Niet dat dat zou helpen overigens. Veel burgers zien geen andere mogelijkheid hun eigen deugden te profileren dan aan de hand van de ondeugden van hun medeburgers. Twee keer niks maakt niks.
Willem Smit
Kijk liever naar het heden..
…wij worden dan weliswaar niet gevierendeeld of aan bomen opgehangen, maar leven wel in een slavenmaatschappij, alleen in een mooier jasje.
re mi fa Willem
Even nalezen ‘mijn dictaat over debatteren’: regel 12, zorg dat je altijd het laatste woord hebt.
Is wel doortrapt he, een aanhanger van BON beschuldigen van een HNL-virus. Maar denk eens na over het volgende: waarom zouden wij op deze site steeds de geschiedenis van het onderwijs nalopen? Als geschiedenis zomaar, in een ‘swoop’ kan worden afgeserveerd als jij doet, dan had je ons wel even mogen waarschuwen.
[ “Er wordt weinig aandacht aan dit aspect van ons verleden besteed.” Dat zal wel, maar aan welk aspect wordt wel genoeg aandacht besteed?] Ja, en dan?
[“Heeft niets te maken met schuld, maar met eerlijk zijn.” Dat lijkt me a. een onbewezen stelling en b. een voortijdige introductie van een ethische veroordeling, die de discussie meteen het bos in stuurt.] Is dit multiple choice? -De stelling is vast en zeker onbewezen (hangt er van af wat je een bewijs noemt), maar dat impliceert geenszins dat ze onwaar is, laat staan dat ze onredelijk is. Overigens, discussies die voortijdig het bos inlopen, en daar verdwalen, moet je voorzien van een wekker en een speurhondje.
[“Een vak als geschiedenis ontleent zijn zin juist aan het verband tussen je verleden begrijpen en vandaag tonen er iets van te hebben geleerd.”
Je moet er wat aan hebben, het moet nuttig zijn, anders is het slecht onderwijs: HNL-virus.] En dit is gewoon een flauwe opmerking- maar daar kan ik wel tegen 😉
En nu wil ik het laatste woord: ik ben het, al bekijk je het van boven, van onder, van links of van rechts, op geen enkele manier met je eens.
Wij is een verkeerde categorie
Het ligt er maar aan wie je onder ‘wij’ of ‘ons land’ rekent. Mijn voorouders behoorden tot het broodarme deel der natie. Zij hebben op geen enkele manier geprofiteerd van slavenhandel en wat dan ook. Je zou zelfs kunnen stellen dat zij als arme boerenknechten, ook te lijden hebben gehad van de ‘VOC-mentaliteit’. Op het moment dat je de schuld legt bij ‘de blanken’ ben je een racist. De schuld ligt bij een economisch systeem waarin geld verdienen mag, zelfs als het over de bloedende ruggen van je medemensen gaat. Overigens is dit principieel nog geen spat veranderd.
Natuurlijk moeten we op school aandacht besteden aan dit schandelijk stuk geschiedenis van ons land, maar laten we duidelijk maken dat de verschillen niet lopen tussen wit en zwart, maar tussen rijk en arm. En nog steeds!
Hier ben ik het helemaal mee eens
Ook over de minder aardige kanten van ons verleden horen we de leerlingen te onderwijzen.
Ook NRC brengt dit nieuws
op de eigen site. Het katern Wetenschap & Onderwijs bevat een column van Piet Borst met lovende woorden over Plasterk en een artikeltje “Studenten zweren zesjescultuur af”.
Wanneer is 1 vandaag?
en op welke zender?
Na het 6 uur journaal
op Ned. 1.
Slaap lekker,…
…Hinke.
Verbijsterveld
Kan niet lezen, kan niet luisteren en … jank ….
“De kwaliteit van ons VO is hoog en ik hoor vooral een zorg en daarbij sta ik aan hun kant….”
Dit wordt dus nog heel hard
er tegenaan want het dringt bij haar nog steeds niet door wat alle vernieuwingen hebben vernield. Ze gaat totaal voorbij aan het enorme aantal docenten dat het de afgelopen jaren voor gezien heeft gehouden. Ze verschuilt zich achter de aanname dat we geen veranderingen willen. Ik wil wel grote veranderingen, als het kan morgen nog. Maar: in de goede richting. Waar we genoeg van hebben is niet verandering op zich, maar de veranddering die verslechtering betekent. Ze moet nodig verplicht een week voor de klas in het vmbo.
Kan Karel van der Graaf niet beter staatssecretaris worden?
Kan Karel van der Graaf niet beter staatssecretaris worden?
Van Bijsterveld is écht hopeloos. Ik kreeg het lopende het vraaggesprek steeds meer te doen met Ronald Plasterk. Ziet-ie vier jaar opgescheept met zo’n Maria van der Hoeven-kloon. Hoe erg moet het nog worden voordat zo iemand ruiterlijk zou gaan toegeven dat er echt gigantische problemen zijn?
Als ik het nou kon begrijpen
maar waarom kan ze niet gewoon inzien dat er nu echt de beuk in moet? Is dat omdat ze dan niets moet gaan DOEN? Ik snap het niet.
Ik probeer het te begrijpen
Ik probeer het te begrijpen. Je zit in het CDA, maakt daar carrière, en wilt vooral niet uit de toon vallen. Je blijft zeggen wat er in die partij al zo lang gezegd wordt. Je praat eens met je voorgangster, en luistert naar haar adviezen. Je spreekt haar nog regelmatig, want zij zit ook nog in het kabinet.
Je bevolking negeren om je eigen partij niet af te vallen, ten dienste van je carrière.
Het onderwijs hervormen kost natuurlijk geen acht jaar; het CDA laten omkeren, dát kost acht jaar.
Je hebt gelijk, denk ik
Ze bevindt zich op glad ijs, kent haar dossier nog maar net en kan niet veel anders doen dan Van der Hoevens praten.
Om….
…. de beuk er in te gooien zijn ballen nodig, en mensen met ballen in de politiek is een zeldzaamheid. Sanp je het nu!
Oké dat snap ik nog net
maar dat je zulke eclatante uitslagen van een enquête naast je neer legt, dat is toch gewoon hubris? Dat is de goden verzoeken; als ze mensen in het onderwijs nou echt op het Malieveld wil krijgen moet ze dit vooral herhalen.
We hoeven echt niet naar het Malieveld.
Een bombardement aan mailtjes naar het Ministerie van OCW is een eigentijdse variant.
Stel U voor: 3000 BON-mailtjes per dag met commentaar in alle varianten.
En dat dagen achtereen.
We hoeven echt niet naar het Malieveld.
We overtuigen door de macht van het getal.
Het gaat zo goed met ons Hals
inmiddels telt deze club 4000 (!) leden (althans, dat schreef Ralph). Bij 5000 doen we een feestje, dan gaan we allemaal om precies acht uur voor het scherm zitten en heffen een glaasje tomatensap!
Veel harder groeit
veel harde dan het leden aantal groeit het aantal bezoekers van de BON-site en het aantal pagina’s wat daarop bezocht wordt. Op dit moment worden er meer dan 8500 pagina’s per dag bezocht en dit blijft maar groeien.
Corgi
Nieuwe carrière?
Ghee… een oplage van 8500. Misschien moet ik eens denken aan een nieuwe carrière als schrijver …;-)
Een kleine aantekening
een groot aantal van ons bezoekt de site meerdere malen per dag…
email-actie
In ieder geval moet we een email-actie maar even in het achterhoofd houden.
Goed: ik zal het noteren
email acties houden we in het achterhoofd en stakingen houden we op de dam. Wordt het al te bont, dan houden we een sit-in op het malieveld.
Internationaal niveau
Maar waarom weerspreekt niemand, ook Kareltje niet (hij dramde inderdaad terecht lekker door) die ‘internationale onderzoeken’ die overduidelijk aantonen dat we tot de besten behoren. Onze zorg betreft alleen de toekomst volgen juf Marja.
Holland spreekt een woordje mee!
De veelgeroemde ‘internationale prestaties’ zijn door Willem Smit al in kaart gebracht bij zijn Mythe 5. Hij moet beslist over uw post heen gelezen hebben, anders had hij dat zelf wel gemeld.
Kan hij dat niet uitwerken voor een opiniepagina of
naar Karel van der Graaf én Bijsterveldt én Plasterk mailen? Het is belangrijk om dit in de pers zo snel mogelijk te weerspreken.
Weerspreken
Dat weerspreken van internationale onderzoeken is al vaker gebeurd. De makers van de PISA toets (dat zijn Nederlanders) hebben aangegeven dat Nederlandse kinderen een enorm voordeel hebben ten opzichte van kinderen uit andere landen bij deze toets omdat de inhoud van de toets grotendeels overeenkomt met de inhoud van het Nederlandse onderwijs (en niet met het onderwijs in andere landen). Zelfs naar hen wordt niet geluisterd, men wil het niet horen.
Amen
Lente je bent me net voor. Dat zijn de woorden die ik had willen schrijven.
De roep om veranderingen worden dus niet gehonoreerd. Dan durft ze te beweren dat vmbo-t een hoger nivo heeft dan Mavo. Forget it, in mijn twee vakken is een deel van de examentermen geschrapt. Ze is ziende blind, horende doof en sprekende stom.
Er verandert dus niets. Voor de verkiezingen allerlei beloften en nu ze zitten gaan ze bedenken waar ze veranderingetjes aan kunnen brengen.
Mag ik even, misschien heel even ja heel even overgeven spreek ik nu uit met Sjef van Oekel.
VMBO-t heeft absoluut niet
het niveau van de vroegere mavo. Wie dat beweert, geeft blijk van onvoldoende kennis van zaken.
deze
staatsecretaris dus.
MAVO van toen….
…staat gelijk aan de HAVO van nu.
Klopt
De tekstverklaringen van het vwo werden vroeger door havo-leerlingen met succes gemaakt.
Onze staatssecretaris….
….is totaal niet op de hoogte. Wat doet ze op die post!
Kariejèru maku
en dat mag dan in dezu speling want ons onderweis is so goet. ‘keb hier nog wat verslage ligu fan leerlingu, kijku hoe sij spellu.
Dit is ook leesbaar
Is het bivjorboeled neit vrreasesnd dat je dzee tkset znoder veel pmeerobln knut lzeen?
Het mkaat nmaeljik neit uit in wlkee vlogodre de ltteers in een wrood saatn. Als de eretse en de ltaatse ltteer van het wrood maar op de jiutse patals saatn.
De rset van de ltteers mgoen wlelikueirg gpletaast wdoren en je knut tcoh nog gwoeon lzeen wat er saatt.
Zie verder: www-np.unimaas.nl/hersenenenleren/
Ja, die site
is heel interessant in verband met mijn hypothese. Ik kom er op terug.
is totaal niet op de hoogte
Ja dat lijkt wel zo. Daarom die 100 dagen met als grote voordeel dat zij haar mening nog moet vormen. Uitgangspunt lijkt wel verbeteren i.p.v. reorganiseren en dat zou heel erg zijn.
Corgi
Mulo van toen
Na mijn mulo opleiding heb ik op de hbs niets meer voor de talen hoeven doen.
Er zijn kennelijk ‘gevoelige perioden’ waarin je zulke dingen makkelijk leert.
Die perioden worden tegenwoordig gevuld met andere competenties.
Juist
Hierover heb ik al eens een hypothese geformuleerd. Ik wil dit heel graag gaan uitwerken, maar de tijd ontbreekt nog even. Ik ben er van overtuigd dat leerlingen voor het twaalfde jaar bepaalde grammaticale kennis moeten hebben ingeslepen. Doe je dat niet, dan moet dat negatieve effecten hebben voor het aanleggen van de neurale netwerken die je in de puberteit nodig hebt. Rond het twaalfde jaar maakt het menselijk brein namelijk een soort groeispurt door.
Ik hoop eigenlijk dat er al iemand bezig is met onderzoek naar deze vraag. Ik denk dat het aantoonbaar is, dat neurale netwerken onvoldoende worden aangelegd door het gebrek aan memoriserend leren in het huidige basisonderwijs. Er moet toch een verklaring zijn voor het gegeven dat leerlingen op de middelbare school hun achterstand nauwelijks meer inlopen. Ik geloof niet dat leerlingen dommer zijn. De voorbeelden die de docente in EénVandaag noemde, ken ik ook. Dat moet ergens vandaan komen.
Onderzoeken!
Precies hetzelfde geldt voor rekenvaardigheid. Mijn vrouw, onderwijzeres, oefende elke dag(!) in een soort wedstrijd/spel vorm de tafels van vermenigvuldiging met haar klas. Haar leerlingen kregen daarmee een fundament voor hun verdere leven. Die gevoelige taal- en reken- periodes; daar moeten onderwijskundigen praktisch en theoretisch onderzoek naar doen en implementatie adviezen voor geven; niet dat competentie ge-oh. Als je daar kansen laat liggen veroorzaak je bij kinderen een levenslange handicap. honderd min acht is?… zoeken we op?.. kennissamenleving?
Ja, natuurlijk
geldt dit ook voor rekenvaardigheid.
mulo 2
Voor de talen was die oude mulo zoooo goed!!
Overgeven?
Wel graag voor me langs.
Het wordt tijd
voor een heet voorjaar. Het klimaat is op onze hand….
Precies
Als Plasterk achter dit verhaal blijft staan, moeten we gaan staken. En langer dan een dag, zodat goed duidelijk wordt dat het nu afgelopen moet zijn met het naast je neer leggen in Den Haag van ons oordeel over waar we dagelijks mee bezig zijn.
Vind ik ook
zie boven
Ik was ook bang dat ze in huilen zou uitbarsten
-hoe dan ook, wat ze te zeggen had viel tegen. Maar we moeten haar natuurlijk ook even de kans geven. Honderd dagen hebben ze nodig, nou, die krijgen ze.
Maar hoopgevend is het aarzelende antwoorden van de staats-secre-tsarinne niet…
Wel een onderzoek, dus!
(En wat een somber lokaal had die juffrouw. Zou dat de kijkende ouders ook opgevallen zijn? Het leek wel een oud rommelhok…)
we moeten hem nog even de kans geven
zei de 3e stoker op de Titanic over de kapitein
Inderdaad Simon,
maar met haar opmerking dat het vak Nederlands volkomen verrommeld is, ben ik het hartgrondig eens. Laten we ons nu eens concentreren op de hoofdlijnen en zorgen dat de leerlingen leren wat ze moeten leren. En trouwens: 100 dagen. Dat is meer dan 3 maanden! Dat betekent dus dat er voor het eerst concrete maatregelen komen na de zomervakantie. En dan is het dus al te laat voor het volgend schooljaar. Ik vind dat belachelijk. Is natuurlijk weer zo’n modegril van communicatieadviseurs ten departemente: beleidscommunicatie met de mensen. Jak, jak, jak. Ik wil gewoon niet naar België hoeven verhuizen om mijn kind een fatsoenlijke tijd in de bovenbouw te gunnen. Is dat teveel gevraagd???
Ja, inderdaad, ik geloof dat ik het wat dat betreft dan ook
wel weer met je eens ben. Om radeloos van te worden. Ik zou zo graag eens in de hoofden kijken van Plasterk en Bijsterveld: wat weten ze en wat vinden ze nou? Bijsterveld had ook wel eenerg politiek toontje, daar ben ik inmiddels allergisch voor… krijg ik huiduitslag van…
Overigens denk ik dat het gewoononmogelijkis om volgend jaar al veranderingen te verwachten. Hendrikush of Hals, ik weet nog steeds niet precies wie het was, schreef dat we mogen rekenen op 10 jaar. Dat lijkt mij erg realistisch. Ik denk dan ook dat deze bewindslieden ervoor zullen kiezen om te streven naar verbetering op de lange termijn.
Voor ons is dat zuur, want wij wachten al zo lang. Maar probeer nu eens, in gedachten , het spel: ik ben onderwijsminister, te spelen. Welke maatregelen zou jij dan kunnen nemen die op korte termijn effect zullen sorteren? Ik kan er maar een bedenken, en dat is een stevig fundament van toetsbare eindtermen: daarmee neem je de speelruimte van alle belanghebbenden weg. En misschien zou je een tweetal examens kunnen invoeren (analoog aan het kandidaats examen dat je vroeger had). Een examen ter afsluiting van de eerste fase, en een ter afsluiting van de tweede fase. Dan kan geen bestuur meer schipperen met het aantal docenten of met de kwaliteit van de docenten, en dan is de kwaliteit van een school goed meetbaar.
Overigens vond ik beide leraren ook erg goed. Hadden een uitgesporken mening en hadden dat ‘echte’ leraarachtige… En zat ik in het bestuur, dan zou ik ook direct hun loon hebben verlaagd en ze een cursus of drie hebben opgedrongen in nieuwe les-technieken, want de ouderwetse degelijkheid van deze vaklieden zou zelfs na een crematie nog in gekleurde wolkjes boven de grijze as zijn blijven zweven…
Behalve eindtermen kun je al
beginnen met het instellen van een aantal rijksscholen (bestaande scholen die je deze status verleent of in het vooruitzicht stelt) die als ‘pilot’ teruggaan naar scenario 1 en het oude mavo-model. Dit doe je ook met een aantal vmbo-scholen die je als ‘pilot’ weer laat werken als lts. Bovendien kun je de scenario’s 3 en 4 uit de vernieuwde basisvorming halen en scholen opdracht geven om deze scenario’s binnen een bepaalde termijn te hebben omgebouwd tot 2. Ook kun je de lumpsum in fases gaan oormerken en de inspectie een andere opdracht geven. Op ideologisch vlak begin je natuurlijk met het ontwerpen van een deltaplan en je kondigt aan dat we in een bestek van tien jaar dit model moeten hebben verwezenlijkt, waarbij er sprake zal zijn van gefaseerde invoering, te beginnen met de pilots. Zo iets? Motto: op weg naar kennisgericht onderwijs. Ondertitel: model van een veranderingsproces in nauwe samenwerking met de uitvoerenden in het werkveld.
Kosten van dit advies: 5500 euro?
Jazeker, die scenario’s drie en vier
zijn rampzalig- maar ze zijn toch niet zo dwaas om die nog te willen invoeren? Ik ben zo naief geweest om te denken dat dat allemaal van de baan is… dat zijn immers veranderingen? Ben ik er weer ingetuind?
Vanaf dit jaar is de vernieuwde basisvorming verplicht
maar scholen zijn vrij om te kiezen voor een scenario. Probleem: sommige scholen doen al 3 of 4. Dat moet gewoon worden teruggedraaid. Want dat zijn de pure HNL-scenario’s.
bis bis
Ik neig tot euforisch applaudiseren na het lezen van al deze wijze woorden! Hoorde net in de docentenkamer
een en ander over competentiegerichtonderwijs en er is tot mijn schrik redelijk wat steun voor onder het OP…
En natuurlijk per direct…
….de zg. ‘output’financiering terugdraaien.
Landelijke eindexamens voor alle basis- en middelbare scholen.
Technische school, oude MAVO en de mogelijkheid van doubleren terug, studiehuis weg en klassikaal onderwijs met een glijdende schaal naar beperkte zelfstudiemogelijkheden.
Bescherming en betere salariëring voor alle onderwijzeres en docenten, krijtstreeptrekkers terug naar het voetbalveld en docent baas in eigen klas.
Steviger vakkenpakketten en verplichte maatschappelijke stage, om er maar een paar te noemen.
Hoeft beslist géén 10 jaar te duren, als het aan mij zou liggen.
Met deze staatssecretaris natuurlijk wel.
Dat Van Bijsterveld in huilen zou uitbarsten?
Maar Van Bijsterveld kán helemaal niet in huilen uitbarsten! Ze is juist geselecteerd omdat ze met die onveranderlijke glimlach onvermoeibaar haar verhaal kan blijven herhalen. Dat is de Van der Hoeven-kerncompetentie: blijven lachen, verhaal herhalen, CDA’tje spelen!
Die twee docenten waren overigens goed
Die twee docenten waren overigens goed: docenten die het helder en goed begrijpelijk voor het grote publiek verwoordden, en die door de meest verLenssiaanste manager nog geen verzuring of ivoren-toren-gedrag verweten kan worden. Klasse dat één van hen zelfs zonder zelfcensuur zei dat hij de klok wel wilde terugdraaien.
leuke juf!
Maar wát een leuke juf. Jong en dan al zo kritisch. Ze was duidelijk én ze was bevlogen én ze maakte zich druk over slechte spelling. Allemaal bonuspunten hoor! Ze kan in de eregalerij met dat leuke meisje uit Friesland.
Wacht maar af
Als jullie met een gebroken poot in het ziekenhuis liggen pakt ze jullie allemaal terug. Dus let op je woorden.
Ze staat aan onze kant?
– In Nederland wordt lachen als laggen gespeld. Van Bijsterveldt: de kwaliteit van ons VO is, Europees gezien, goed. O ja? Schrijven de Fransen ryr? De Duitsers laggen? De Engelsen laffing? Gek dat al die Nederlanders die met hun kinderen naar Vlaanderen vluchten niet in de gaten hebben hoe goed het hier is.
– Bij patiënt A. is het linkerbeen afgezet in plaats van het rechterbeen. Van Bijsterveldt tegen patiënt A.: de kwaliteit van onze gezondheidszorg is, Europees gezien, goed. In Albanië zetten ze kennelijk ook nog een extra arm af.
Onvoorstelbaar, die vrouw. Ze staat beslist NIET aan onze kant. Deze vrouw zal alleen iets nuttigs doen als ze met een bajonet in de rug wordt gedwongen.
In elk geval kennen we nu wel haar visie op het onderwijs:
1) aan de macht komen
2) aan de macht blijven
3) over vier jaar weer een ander belangrijk baantje in de wacht slepen.
Ik ga me vanavond bedrinken.
Ja het is bepaald niet geestverruimend
zoals ze de vragen pareerde. Wat me ook opvalt is het enorme gebrek aan bescheidenheid bij die CDA-vrouwen. Ik doe toch echt iets fout in mijn leven. Ik ben minstens even goed opgeleid als Leo Lenssen, maar hier zit ik dan in mijn huurwoninkie met een stokoud autootje … Had ik maar geleerd mijn ellebogen te slijpen. Daarmee kom je in het leven verder dan met kennis, liefde voor je vak en betrokkenheid bij leerlingen.
Bedrinken
Ik zou met dat bedrinken maar eens rustig wachten of het moet voor de lol zijn beste S.
In al mijn bestuurservaring heb ik het altijd verschrikkelijk gevonden om terecht te komen in sterk gepolariseerde situaties waarbij de op je af komende informatie volledig tegenstrijdig was of leek. Er wordt van je verwacht dat je meteen partij kiest en met een oplossing komt maar dat is gewoon onmogelijk. Vergeet ook niet dat het geen kleinigheid betreft waar wij om vragen. Wij hebben te maken met 20 jaar kaasschaven en dat los je niet in 1 dag op. Denk alleen al eens aan het enorme lerarentekort wat meteen ontstaat als je de eisen opschroeft of beter herstelt en weer les gaat geven met behoud van de knuffelcultuur van HNL.
Stel dat deze dame oprecht is dan zit zij met Europese onderzoeken versus de mening van het veld. Verder wordt zij geconfronteerd met allerlei containerbegrippen en kan het zijn dat het idee goed is maar de uitvoering slecht. Zij heeft dus tijd nodig voor een analyse. Door toezeggingen te doen op dit moment, b.v. ten aanzien van het vmbo, zou zij zichzelf die tijd ontnemen.
Helaas kwam dit onderzoek dus te vroeg om meteen tot resultaat te leiden. Zelf ben ik al vele jaren bezig met de kwaliteit van het onderwijs dus deze 100 dagen kunnen er nog wel bij maar daarna verwacht ik wel wat.
Corgi
Natuurlijk heeft ze het niet makkelijk
Daar word je ook geen staatssecretaris voor. Er komt ook veel tegenstrijdigs op haar af. Maar ze nam wel degelijk stelling, namelijk tegen ingrijpende verbetering. Ze had ook kunnen zeggen dat ze de discrepantie tussen al deze gegevens serieus wil onderzoeken, maar dan in haar eigen woorden natuurlijk. Niemand verwacht toezeggingen, maar we mogen wel erkenning verwachten. Erkenning dat het een probleem is dat het werkveld zelf niets ziet in de koers die is ingeslagen met de vernieuwing van de basisvorming, bijvoorbeeld. Wat zij verder naar voren schoof was de vernieuwing van de bovenbouw die in september ingaat. Een ramp, ik voorspel het ons. Iedere dyslect mag straks een taal laten vallen, want ouders krijgen binnen de kortste keren door dat het op school A wel mag, dus zetten ze school B voor de keuze.
Onderwijs op de schop: maar hoe zou je dat moeten doen?
Het is natuurlijk niet reeel om het gehele onderwijs op de schop te nemen. Dat is een enorme operatie.
Een (1) maatregel zet echter op korte termijn al veel zoden aan de dijk: het bepalen van duidelijke eindtermen (overigens zal zelfs dit, het landelijk invoeren van eindtermen, al een enorme klus blijken te zijn! Wie weet precies wat leerlingen moeten weten?) En iets dergelijks is men wel van plan.
Door leerling, docent en rector weer duidelijk te maken wat de bedoeling is van het onderwijs, en duidelijk te maken wat er moet worden geleerd, neem je een hoop onduidelijkheid weg. Ik vermoed en denk dat dat dan ook de komende jaren prioriteit moet krijgen.
‘Rebuilding the boat while sailing the water’: eerst de lekken (in het systeem) dichten. Ik zou het al heel knap vinden als het de minister cs lukt om -binnen twee jaar?- aan iedereen duidelijk te maken wat er moet gebeuren op een school.
Maar ik hoop wel dat ze duidelijk willen maken wat ze gaan doen.
Volgens mij staan er op dit forum
al veel maatregelen die je zou kunnen nemen. Begin met enkele bestaande scholen die tot rijksscholen worden uitgeroepen. Verbied de scenario’s drie en vier in de basisvorming.
Bestuurders of politici?
Beste Corgi,
Ik vind dat je als verantwoordelijk politicus vanaf dag 1 de leiding hebt en vanaf dag 1 volledig moet functioneren. Kun je dat niet, heb je daar onvoldoende ideeën over, dan had je die functie niet moeten ambieren. Dat is het verschil tussen een “bestuurder” en een politicus. Politiek is keuzes maken op basis van ideeën.
Verder is het maken van de juiste keuzes in het onderwijs niet werkelijk moeilijk. Wij, BON hebben gewoon gelijk. Dat kan een eenvoudige krantenlezer weten en de onderbaas op een ministerie dus ook.
Mevrouw verbijsterdveld wist dagen van te voren dat ze dit optreden in 1vandaag zou hebben. Als ze al geen mening had, dan had ze zich kunnen inlezen, neven, nichtjes en buurjongetjes kunnen vragen, de BON site uitpluizen, Googelen op Verbrugge. Op de APS en KPC site kunnen kijken. Werkelijk: zo moeilijk is het niet om beter beslagen ten ijs te komen dan de juffrouw nu deed. Aan de prioriteiten kan/mag het niet liggen: het is haar eerste optreden voor zover ik weet en dat ik giga belangrijk.
Natuurlijk: als ze voordat ze werd gevraagd absoluut niets van het onderwijs wist, er gen interesse in had gehad en de kranten er niet over had geleden, dan heb je gelijk. Dan heeft ze wat tijd nodig om na te denken. Maar dan had ze geen baasje moeten worden. Punt.
Mee eens
Ik vrees dat ze volledig op haar communicatieadviseur(s) leunt.
Waarom ‘weet’ zij zo weinig?
Ik heb twee mogelijke verklaringen.
1) Mevrouw van Bijsterveldt is zó druk bezig met netwerken, plannen, inlezen, kennismaken en werkbezoeken (en dat was in haar vorige functie ongetwijfeld ook al zo) dat ze, zoals waarschijnlijk veel politici, knap wereldvreemd is geworden. De hele dag door van borrel naar receptie naar CDA-bijeenkomst naar werkbezoek. Vergeet u niet, dit soort mensen is tijdens een gesprek permanent bezig om op te letten of er niet een nóg interessantere gesprekspartner binnen haar gezichtsveld verschijnt. Multitasking dus, u weet wel. Dat kan een verklaring zijn dat zij dingen niet weet die iedere gewone boere… wèl weet.
2) Ze is gewoon te kwader trouw.
Of…
3) …dom.
Of
4) heeft niet de juiste competenties??
Als het maar geen slap compromis wordt
Wij roepen hard en duidelijk maar dat doen andere ook denk aan Sjoerd Slagter en Margot Vliegenthart etc. Gaat zij met ons mee dan komt zij deze mensen tegen en omgekeerd. Wat moet zij op korte termijn met al die indirecte mee-eters etc. De puinhoop is enorm omdat de uitgangspunten fout zijn en omdat er jaren niet in onderwijs is geïnvesteerd. Ik vermoed dat zij gaat zoeken naar een compromis en vooral argumenten om dat compromis te verkopen. Ik denk tevens dat het te laat is voor een compromis maar ik vrees nu tevens dat dit haar opdracht is. Denk even terug aan Maria die het alsmaar over de goede kanten van HNL wilde hebben en niet over wat er mis ging. Als ik hierin gelijk heb dan moeten wij met nog meer feiten komen maar helaas zal er dan toch weer veel kostbare tijd verloren gaan.
De komende 100 dagen moeten we dan toch maar weer een tandje bijzetten. Winnen gaan we in ieder geval want wie is er nu echt tegen goed onderwijs.
Corgi
Goed onderwijs
is een kwalificatie waar mensen een heel verschillende inhoud aan geven; daar gaat het probleem toch over?
Verschillende invullingen
Goed onderwijs leidt op een efficiënte en effectieve manier tot de vereiste startkwalificaties. HNL leidt tot op heden nergens toe dus dat is geen goed onderwijs. De juridische verzelfstandiging van de scholen heeft geen enkele verbetering gebracht in het onderwijs. Beide maatregelen zijn echter wel erg leuk voor de bestuurders en geeft erg goedkoop onderwijs, niet goed maar wel goedkoop. Door nu de definitie van de startbekwaamheden steeds verder uit te hollen wordt het verkocht als goed en efficiënt onderwijs. Sterker nog in de redenering van HNL kan er nog veel gesnoeid worden want je bereikt alleen wat je zelf construeert en dat is meteen voldoende.
Daarom heeft iedereen een probleem als we de startbekwaamheden niet gedefinieerd krijgen. Ik ben daarom erg benieuwd op welke terreinen wij het internationaal goed doen want ik herken daar niets van.
Weet iemand waar dat te vinden is?
Corgi
Ik vermoed op www.eurydice.org
maar ik kan de site niet bereiken. Of hier: www.europa.eu/abc/keyfigures/index_en.htm. Ik ben ook aan het zoeken.
Kijk ook onder de reactie
website met veel data in deze draad.
CPB publiceerde in 2005 rapport
over kwaliteit van het Nederlands onderwijs in internationaal perspectief. Hier staat de link naar het pdf-document. Maar wat we natuurlijk vooral naar voren moeten brengen, is dat internationaal vergelijken alleen betrekking kan hebben op andere onderwerpen dan de taalvaardigheid in de eigen taal.
leraren wijzen het nieuwe leren af.,
Zat gisteravond voor 1 vandaag op het puntje van mijn stoel toen de achteruithollende kwaliteit van het basisonderwijs ook ter sprake kwam. Ik geloof dat het die twee docenten maatschappijleer/godsdienst, en nederlands waren die het aansneden.
“Ik loopte naar de wc” zei mijn kind. Op mijn boze blik: “Eh, ik liepte ?” Naarmate ik zwarter begin te kijken: “Ik loepte ?” In de brugklas kwam ze erachter dat ze niets over geschiedenis geleerd had.
Op een ouderavond kwam ter sprake dat mijn kind (brugklas VWO) 15 pag achter liep met wiskunde. Ik had daar al preken over afgestoken in de trend van “er niet met de pet naar gooien, prioriteit geven aan het huiswerk, etc”.
De docent vertelde dat kinderen hun opgaven in het klad mochten maken maar de goede antwoorden moesten invoeren in de pc. Was een opgave fout, dan mochten ze niet verder, maar moesten eerst verbeteren. De docent had gezien dat mijn kind met optellen en aftrekken van 5cijferige getallen LINKS begon ipv RECHTS. Tja.
Je maakt mij niet wijs dat er voldoende is uitgelegd en geoefend op de basisschool. Ook de grammaticabeheersing van de hele klas is om te huilen, volgens haar docente Nederlands. Eigenlijk wordt alles in de brugklas weer herhaald, wat op de basisschool behandeld had moeten zijn.
Iemand hier pleitte voor handhaving van werkboeken en cdroms op het vO, om te oefenen. Dat zou noodzakelijk zijn. Ik denk dat we de rekening beter bij het basisonderwijs kunnen neerleggen. Daarnaast denk ik dat de gevoelige periode voor het goed aanleren van basisvaardigheden onder de 12 jaar ligt. Daarna is het niet onmogelijk, maar eigenlijk toch al 10 over 12.
Van Bijsterveld mag mij nu eens uitleggen met welk onderzoek en met welke landen ons land nu vergeleken wordt. Als dat het UK is, dan zijn we als eenoog koning in het land der blinden. Het is bekend dat daar het openbaar onderwijs grotendeels door de vloer is gezakt en dat wie het kan betalen, toevlucht zoekt tot prive-onderwijs.
Heb je het rapport gezien
dat boven je bericht staat? De conclusies zijn helemaal niet zo florissant en éénduidig als Marja ons wil doen geloven. We zouden het niet slecht doen op internationale tests (PISA??), maar dan volgen treurige conclusies als: deelname aan hoger onderwijs valt tegen etcetera.
Rapport waar Van Bijsterveldt over spreekt,….
..is lang niet zo positief als zij suggereerde.
De onderwijsuitgaven in Nederland zijn laag vergeleken met die van andere landen.
De Nederlandse leraren verdienen bijvoorbeeld 30% minder dan de leraren in Duitsland!
Alleen de docenten in de V.S. verdienen nog minder.
Het aantal laagopgeleiden is in Nederland relatief groot en het aantal hoogopgeleiden laag.
De Nederlandse leerlingen verlaten het onderwijs op jongere leeftijd dan in de referentielanden en het voortijdig schoolverlaten komt in Nederland vaker voor.
Daarbij is het opleidingsniveau van de Nederlandse bevolking laag vergeleken met dat van andere rijke landen.
Ook de groei van het aantal hoogopgeleiden blijft achter bij andere landen.
Degenen die wél goed opgeleid zijn, scoren internationaal gezien wel hoog, hetgeen weer een vertekend beeld oplevert voor de totale uitkomst van het rapport.
Wat er niet in staat, zijn de effecten van de recente ontwikkelingen door het Studiehuis en het Nieuwe Leren, omdat de gepubliceerde resultaten al weer van meer dan twee jaar geleden zijn.
Bovendien staat het naast andere rapporten waarin Nederland er minder gunstig vanaf komt.
Links in plaats van rechts optellen
Dat is precies de methode die gepropageerd wordt op de basisschool. Ik doe een poging hieronder die vanwege het proportioneel lettertype wellicht rommelig wordt.
264 + 917 gaat als volgt:
264
917
—–+
1100
70
11
—–+
1100
81
—–+
1181
En zo leren kinderen om vanaf links te beginnen.
Overigens: ik merk dat ik met deze methode dat proportioneel lettertype helemaal niet nodig heb. Misschien is dát wel de diepere gedachte er achter: het kan ook met mooie computerletters 😉
De “gedachte”er achter: kinderen kijken naar gehele getallen en niet naar cijfers. Dat maakt getalbegrip sterker. Dat het een minder efficiente methode is geeft nietsa want we hebben de rekenmachine.
Tweede gedachte: hier zie je dat door een dergelijke onnadenkende verandering kinderen in een wereld komen te staan waar “normale” mensen nog gewoon cijferen en zij in die wereld niet aangepast zijn.
Iets dergelijks en nig sterker is het bij staartdelen.
Kun je ook links en rechts
aanpakken? En heeft Fritzi dat misschien fout gedaan? Wie rechts optelt (geen touw aan vast te knopen hoe al die getallen zich tot elkaar verhouden) wordt rijk, wie links optelt leeft van slijk (dat rijmt! dat rijmt!)
Ja dat zal het zijn
Simon!
Weer wat geleerd
Dit wist ik niet. Maar dan moeten we wel alle computers in de wereld aanpassen. Want volgens de nederlandse normen doen die het allemaal verkeerd. En boekhouders moeten ook worden omgeschoold. Of is het algoritme onbelangrijk en telt alleen de uitkomst? Leren kinderen het verschil tussen de optelling van een kolom getallen en dit soort algoritmische kolommen?
Wie kan er nog worteltrekken op papier?
Ik
Ik.
Zo
Zo doe ik het.
Dit leert mijn zoon NIET
Rekenmachine en de bekendste kwadraten uit het hoofd leren, verder niet.
1945 waarom schrijven ze op de basisschool
dan, om het feest compleet te maken, niet van rechts naar links… Leuk, dan kun je echt lachen. En waarom spiegelen ze de landkaart niet? En waaromn valt de tweede wereldoorlog niet in het jaar 2000 min 1945?
Daar wordt alles alweer LEUKER van!
Overigens heb ik geen opinie over Bijsterveldt: aan de ene kant vind ik het zielig om haar al na een optreden af te schrijven, aan de andere kant was ik niet enthousiast- zeg eens, wat vind ik van haar?
Je vindt haar nogal zwak, het archetype van een partijpolitica
Zielig is niet een term die jij zou gebruiken om een nieuwe machthebber te beschrijven Simon. Hooguit pathetisch, maar je weet dat dat toch wat anders is.
Verder hoop je dat ze lief is en braaf naar Ronald zal luisteren, maar weet je ook dat partijtijgers op de raarste momenten de vreselijkste dingen kunnen bewerkstelligen.
Verdeel en heers??
Konijn…pas op…”verdeel en heers” is momenteel wel het slechtst wat je in de huidige crisis zou moeten hebben. “Ik denk dat we de rekening beter bij het basisonderwijs kunnen neerleggen” (quote), zeg jij dan. Maar vergeet niet dat ook (eerder en veel meer dan het VO) het Basisonderwijs is bedolven onder bezuinigingen waardoor combinatieklassen de regel zijn geworden, onderwjsvernieuwingen, verlaagde toelatingseisen om naar de PABO te gaan, een uitstroom van mannelijke leerkrachten, een toestroom van kinderen die eigenlijk in het Speciaal onderwijs thuishoren en kinderen die van huis uit geen Nederlands spreken, leerkrachten die zoveel taken erbij hebben gekregen dat lesgeven en voorbereiding en correctie nevenactiviteiten zijn geworden, ouders die hun kinderen achter een DVDtje zetten in plaats van achter een boek, kinderen die je hun SMS en MSN-taal eerst moet afleren etc etc. Kortom, met de vinger naar de ander wijzen is niet alleen onvolwassen (ik leer de kinderen in de klas dat als ze dat doen, ze toch vooral naar zichzelf wijzen), maar bovendien ondoordacht en gespeend van de juiste argumentatie!
Dat laat niet onverlet JanW
dat er in het basisonderwijs wel het een en ander zal moeten veranderen. Ik ben het wel met Konijn eens dat er veel leerkrachten rondlopen die verkeerde methodes aanleren. Op de basisschool van mijn zoon wilden ze bewust niet meer doen aan ontleden dan wat er in de cito wordt gevraagd. Grote gemiste kans: wij hadden vroeger zo’n beetje alles op dit gebied al geleerd voor we naar het VO kwamen. Hooguit wist je nog niet wat een betrekkelijk voornaamwoord met ingesloten antecedent was, maar het betrekkelijk voornaamwoord was geen onbekende woordsoort. Zelf het voorzetselvoorwerp kregen we al. Maar de school vond het niet NODIG. Ook beweerde men glashard dat Engels niet in de kerndoelen van het BO zou staan. Dus, ik heb wel begrip voor je noden maar toch kun je het als ouder niet accepteren als ze je kind met zo weinig bagage afleveren. Ik heb heel veel zelf gedaan met mijn zoon, omdat ik de bui al zag handen, aangezien ik zelf in het BO gewerkt heb en daar de ellende iedere dag voor mijn neus had.
Zwarte Piet?
Fritzi, het is niet zo dat de door mij aangedragen argumenten het Basisonderwijs ontslaan van hun onderwijsverantwoordelijkheden, ik draag ze aan omdat er met het vingertje werd gewezen als zijnde de veroorzaker van de verlaging van het onderwijspeil. En die verlaging, nu, heeft vele oorzaken. En is bovendien per school verschillend. Het VO geeft aan dat kennis en kunde van de kinderen daalt, maar dat is op Basisschool niet anders. Als man ben ik in 1979 gestart met lesgeven in de eerste klas (nu Groep 3). Die klas was altijd een enkele klas en nooit groter dan 24 kinderen. Zij die het niet konden bijbenen gingen naar de LOM-school en kinderen naar Groep 4 laten gaan met leestempo-niveau AVI 6 of hoger was toen heel normaal. Daar hoef je nu niet meer om te komen. In een gesprek met een groep moeders bleek al gauw dat de kinderen vrijwel nooit thuis lazen. Nu geef ik les op, wat je zou kunnen noemen, een echte werkschool. En dus heb ik in de klas vele maatregelen genomen om de kinderen aan het lezen te krijgen. En ook heb ik de ouders klip en klaar geinformeerd over het lage leestemponiveau en dus wordt er nu ook thuis gelezen. Kortom, die verantwoordelijkheid moet je gewoon nemen. Het is is echter niet kies om de schuld bij het Basisonderwijs te leggen als het onderwijspeil daalt. Als mijn eigen kinderen, die het VO bezoeken, klagen over het erbarmelijk lage niveau daarvan en dat er nog nauwelijks echt les wordt gegeven, dan heb ik argumenten genoeg om de bal weer terug te leggen bij het VO. Maar daarmee veroorzaak je een interne tweespalt en juist dat moet er voorkomen worden. BAO en VO zitten in hetzelfde bezuinigings- en onderwijsvernieuwersschuitje en moeten gezamelijk optrekken om te helen wat men van bovenaf heeft vernield!
We moeten wel ergens beginnen..
Ik heb ook niet beweerd dat we basisscholen moeten bestormen of iemand met pek en veren in moeten smeren. En ja, ik weet ook dat basisscholen roeien met de riemen die ze hebben, en machteloos staan tegenover ouders die niet opvoeden, de druk van uitgeverijen om nog geliktere methoden aan te schaffen (dat filmpje op de site van de Volkskrant gezien ?), en de stroom van flyers aan ouders gericht om abonnementen en boeken aan te schaffen “omdat ze toch het beste willen voor hun kind”. (Ik vond dat altijd vreemd, dat leren en oefenen werden ze toch geeacht op school te doen, waarom dan thuis nog weer cdroms aanschaffen ?)
Ik weet ook dat er in het basisonderwijs wel degelijk roependen in de woestijn rondlopen en dat ze voor het ontstaan van BON nauwelijks gehoord werden. Erna, tja….
En toch kan ik niet begrijpen dat er zo weinig tegengeluid is als de kwaliteit van het basisonderwijs zo laag is.
Dat heeft m.i niets met volwassen of onvolwassen te maken maar met zorg voor kwaliteit die nu niet geleverd wordt. Daarbij alle respect voor leerkrachten die proberen te overleven in de draaikolk die het basisonderwijs is.
Het afschaffen van de route MBO-Pabo zou m.i een goede eerste stap zijn.
Precies, zowel in het BO als VO
moet er nageschoold.
Nascholing?
Fritzi, in die 28 jaar dat ik lesgeef heb de wereld aan workshops en cursussen gevolgd (als senior-leerkracht verbaas ik me wel eens over het lage niveau daar van). Heeft dat nu echt tot kwaliteisverbetering geleid? Naar mijn mening geenszins. Het enige dat er gebeuren moet is dat men als leerkracht hoge doelen durft na te streven. Maar men is bang de kinderen op hun tenen te laten lopen. We differentieren wat af. Daarmee krijgt elk kind wat bij hem of haar past. Maar daarmee gaat de ontwikkeling wel langzamer dan gewenst. Want zet je de kinderen aan het werk, dan moeten ze toch wel snappen wat ze moeten doen. Mijn pleidooi is hoge eisen aan de kinderen te stellen. Daarmee komt er weer meer noodzaak om dingen goed uit te leggen. Want het vak is verworden tot klassenmanagement, terwijl dat instructie moet zijn.
Gaat natuurlijk niet om jou
JanW! Maar om de laatste lichtingen van leerkrachten die via het mbo de pabo gingen doen en daar niet zijn bijgestuurd op reken- en taalvaardigheid.
Complimenten
Je bent sterk genoeg om op grond van eigen ervaring, kennis en inzicht de onderwijsmode’s te weerstaan. Dat is voor te veel onderwijzers niet meer het geval.
Van links naar rechts optellen
Best konijn,
Dat optellen van links naar rechts dat uw kind doet wordt door basisscholen aangeleerd. Dit is de nieuwe ‘inzichtelijke’ manier om op te tellen. Kijk naar de website van Jan van de Craats: het artikel ‘Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen’ waarin hij gehakt maakt van het huidige rekenonderwijs. Hier komt ook het van links naar rechts rekenen ter sprake.
van links naar rechts, van voor naar achter..
Dank Mark, voor de link. Ik heb het artikel van de professor gelezen.Het bevestigt mijn indruk. Toch heel beangstigend dat Pabo studenten kennelijk op deze wijze leren rekenonderwijs te geven. Zelf heb ik wel eens het idee dat de toename van het aantal kinderen met leerproblemen hier ook mee te maken heeft. Ik dank god op mijn konijneknieen dat ik goed (reken )onderwijs heb gehad.
Deze dus
Deze dus
Boze droom
Daarom heb ik zo de pest aan al die zogenaamde bestuurders, die het ene baantje maar inwisselen voor het ieder ander, zonder maar enigszins op de hoogte te zijn van de inhoud.
Moeten wij eens proberen, onvoorbereid voor de klas gaan staan of sterker nog, een vak gaan geven waar we nooit voor gestudeerd hebben.
Komt alleen maar in boze dromen voor.
Dit is een boze droom.
Onder Kok
Had je een meidenclubje waar onder andere Jorritsma en Netelenbos in zaten. Het was, dacht ik, juffrouw N. die beweerde “je hoeft helemaal geen verstand te hebben van rijkswaterstaat want als je managerscapaciteiten hebt kun je elk departement runnen”. Vrienden op zulke posities beweren hetzelfde. Onderwijskundigen doen dat in principe ook. Kennelijk ben je niet goed wijs als je meent dat de inhoud er ook nog toe doet.
Boze droom = HNL
Misschien denkt men werkelijk dat je inhoudelijk niets hoeft te weten om te kunnen managen. Dat verklaart ook dat men inhoudelijke kennis totaal irrelevant vindt (er is altijd wel iemand, zoniet, dan koop je die, met de juiste inhoudelijke kennis). En voor het presenteren en communiceren (hoef je ook zelf niet te kunnen) huur je een communicatie clubje in. Voor de broodnodige ideeën natuurlijk een taskforce.
Je hoeft echt helemaal niks te kunnen. Enkel het machtspelletje spelen. En dat doe je door je in te likken in de partij organisatie. Loyaliteit is het codewoord hier.
Gaat het weer een beetje Simon?
Test: Was het nou meesterschap is vakmanschap of was het omgekeerd? De brouwers komen uit het … ?
Toch nog een pluspuntje
Terwijl de sterke drank al naar mijn hersenen stijgt schiet me toch nog een pluspuntje te binnen. Die uitzending zelf was tenminste goed en informatief. Karel van de Graaf vroeg goed dóór. Er is dus in ieder geval nog goede journalistiek tussen al Leo’s pruttelen en polderen.
Van de Graaf was ook vóór Fortuyn…
…die destijds gedemoniseerd werd, tot de dood erop volgde, en nu heilig wordt verklaard.
Karel heeft een goed stel hersens, houdt niet van sjoemelen, ik denk een BON-ner.
Van Bijsterveld verbijsterend!
Nu werk ik zelf in het BAO en heb dus slechts als ouder ervaring met Basisvorming en Studiehuis, zaken die nauw verwant zijn met HNL. Heb je dan toevallig ook nog twee kinderen die goed kunnen leren en dat nog leuk vinden ook, dan kom je verhalen tegen als “er zijn steeds klasgenoten die op me meeliften”, “er mag eindeloos geherkanst worden bij proefwerken”, “die leraren krijg je toch bijna niet te spreken”, “er is met klasgenoten bijna geen afspraken te maken over gezamenlijke werkstukken”, “er is nog nooit een leraar op mijn stageplek geweest”, “mijn boekenplank puilt uit van wel aangeschafte, maar nooit gebruikte boeken”, “er is geen inhoud, er wordt alleen maar over competenties en intervisie gezeurd” etc etc etc. Maar ach, mevrouw Bijsterveld, u produceert zo’n diarree aan woorden dat luisteren naar de kritische vragen van Karel vd Graaf niet mogelijk is. Verbijsterend!
Waar komt dat verhaal over Nederland in de top
op onderwijsgebied toch vandaan? Dat was ooit zo, maar nu toch al lang niet meer?
Website met veel data
Website met veel statistische data. Maak bij “Facts & Statistics” je verdere keuze.
Om je statistiek nog eens op te piepen, klik hier.
statistiek
Hoe was ’t ook weer … “Lies, damn lies and … statistics”
“Mevrouw Verbijsterdveld”, leuke vondst … maar “meneer Verbijsterdveld” zat vandaag “verbijsterd” op de bank naar deze dame op TV te kijken. En ging vervolgens de vacatures buiten ’t onderwijs maar eens bekijken, want vertrouwenwekkend was dit optreden zeker niet 🙁
Het rapport waar Van Bijsterveldt over sprak…
..is lang niet zo positief als zij suggereerde.
De onderwijsuitgaven in Nederland zijn laag vergeleken met die van andere landen.
De Nederlandse leraren verdienen bijvoorbeeld 30% minder dan de leraren in Duitsland!
Alleen de docenten in de V.S. verdienen nog minder.
Het aantal laagopgeleiden is in Nederland relatief groot en het aantal hoogopgeleiden laag.
De Nederlandse leerlingen verlaten het onderwijs op jongere leeftijd dan in de referentielanden en het voortijdig schoolverlaten komt in Nederland vaker voor.
Daarbij is het opleidingsniveau van de Nederlandse bevolking laag vergeleken met dat van andere rijke landen.
Ook de groei van het aantal hoogopgeleiden blijft achter bij andere landen.
Degenen die wél goed opgeleid zijn, scoren internationaal gezien wel hoog, hetgeen weer een vertekend beeld oplevert voor de totale uitkomst van het rapport.
Wat er niet in staat, zijn de effecten van de recente ontwikkelingen door het Studiehuis en het Nieuwe Leren, omdat de gepubliceerde resultaten al weer van meer dan twee jaar geleden zijn.
Bovendien staat het naast andere rapporten waarin Nederland er minder gunstig vanaf komt.
En toch, JanW
is het basisonderwijs belangrijker.
zelf doen
Er moet nog van alles vastgelegd worden voor volgend jaar. Kunnen we niet wat zelfbewuster zijn? Voorstellen doen in afdelingen, teams e.d. om het onderwijs meer in BON-richting om te buigen. We hebben nu gelukkig genoeg materiaal achter de hand.
Ik kon niet goed beoordelen of de staatssecretaris gewoon het lef niet heeft of dat ze tijd wil nemen. Veel vertrouwen heb ik er niet in, maar ik acht het mogelijk dat ik me vergis. Voor de zekerheid kunnen we maar beter proberen om overal waar het kan op school voorstellen te doen om het onderwijs waar nodig om te buigen naar een richting waar de professional-docent het meer voor het zeggen krijgt. Als we dat allemaal doen kan een directielid op een landelijke bijeenkomst niet meer zo eenvoudig zeggen dat op zijn school iedereen zo graag het nieuwe leren wil.
op school voorstellen doen
Probleem is dat op erg veel scholen alleen het management voor HNL is, en de docenten, die door datzelfde groepje leiders tegenwoordig professionals genoemd worden, totaal niets in te brengen hebben.
Precies
je maakt jezelf heel kwetsbaar. Je bent er trouwens weer, Vercors! Heb je EénVandaag gezien?
weg geweest.
Natuurlijk heb ik gekeken, heel de dag nerveus, tegen half 7 zou het gebeuren. Wat een tegenvaller. Hoe weet je overigens dat ik weg ben geweest?
Volgens mij meldde je dat
op het forum. Bovendien valt het op als jouw geluid er niet bij is!
Fritzi…
…let goed op en zorgt een beetje voor ons.
I take it
as a compliment … En vice versa.
Wat zou je van…
…die prachtige gedichten denken, een oase keer op keer.
… niets in te brengen ….
…. niets in te brengen hebben ….. of ….. niets inbrengen …..
Ik lees hier:
www.d66.nl/9359000/1/j9vvhc6cwgbojx9/vhbzprljqxz3?ctx=vhdee63816sv&start_tab0=20
‘En het Nieuwe Leren? Laten we afspreken dat uitsluitend vernieuwingen die door leerkrachten gedragen worden daadwerkelijk worden ingevoerd.’
Als dat nu serieus is en iedereen in Den Haag denkt er zo over..
Ursie Lambrechts is niet meer actief
in Den Haag, misschien nog wel binnen de partij?
BON en Van Bijsterveldt
Van Bijsterveldt heeft in de uitzending van 1Vandaag gezegd dat ze met leraren en leerlingen wil spreken. Heeft BON al een afspraak met haar?
To the point!
He bah Mark, wat ben je toch weer to the point… Wij moeten eerst bijkomen van de schrik. Overigens, een afspraak met Bijsterveldt mag wel verspreid worden over meerdere dagen, want bon heeft hier nog wel wat te timmeren en verbouwen (nee, nee: niet letterlijk! Figuurlijk… Wie wil er nu op een staats-secra-tsarina timmeren? Ik ben Peter de Grote niet…)
Suggestie: alsnog een reactie plaatsen
op de site van EénVandaag dat we het verhaal dat ons onderwijs zo goed is, niet accepteren? Misschien vindt Karel van der Graaf het interessant genoeg om een follow-up te doen!
1vandaag vandaag, en Trouw over het afschaffen van VMBO
Over de fusie tussen de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en de HES, de Hogeschool voor Economische studies. Het hele dossier ken ik niet uitputtend, maar de HES schijnt een bloeiende organisatie geweest te zijn, wat niet bepaald gezegd kan worden van de HvA, die met de UvA is gefuseerd. Er is of wordt zelfs een rechtzaak gehouden om de fusie tegen te houden. Het principe goede wijn (HES) mengen met slechte wijn (HvA), dan wordt het resultaat nog wel drinkbaar.
Ik ben 2 jaar geleden op de EFA geweest, een samenwerkingsproject van de HvA en Hogeschool Inholland, inmiddels is dit project uit elkaar gevallen. Was daar op een open dag met eindexamenzoon. Een docent vertelde ongeinspireerd, maar wel eerlijk, dat als men deze opleiding zag als opstap naar de uni (havo, hbo-p, uni) men beter VWO kon gaan doen. (dat advies heeft mijn zoon opgevolgd). Verder maakte de EFA op mij die dag een matte indruk (alle ballonnen en koekjes ten spijt), maar misschien was ik er op het verkeerde moment.
En vandaag een vervolg in Trouw over HNL, en het onderzoek onder docenten, maar nu toegespitst op de wens het VMBO af te schaffen.
HES HvA
HES is inderdaad ingelijfd bij de HvA. Wat daarbij het belang van de HES is geweest is me nog steeds een raadsel. Op de HES zelf is men daar beslist niet blij mee, en de HES directeur die de overgang heeft geregeld is inmiddels vertrokken. Waarom denk ik in dergelijke situaties nou altijd dingen die je beter niet kunt uitspreken, maar waarbij een onderzoek wellicht op zn plaats is..
Voordat de HES werd ingelijfd had het HvA al economisch onderwijs. Ik begreep dat de naam HES nu gebrikt wordt voor zowel de oude HvA Economie opleidingen als voor de oude HES. Maar inhoudelijk zijn er (nog) flinke veschillen
motivatie
Hoe is het mogelijk dat je als manager denkt dat het goed gaat en goed komt als zo velen van je personeel niet in je concept geloven en dat dus ook in enige mate uitstralen. Hoe is het mogelijk dat je tegelijkertijd alles zet op de intrinsieke motivatie van de student waarbij je dus aangeeft dat motivatie van doorslaggevende betekenis is.
Dit lijkt toch weer op het Fortuijn debat waarin de politici met allerlei rapporten in de hand Nederland veilig verklaarde terwijl de mensen dat gevoel echt niet hadden. Wat is er toch aan de hand met de kwaliteit en objectiviteit van de onderzoeken in dit land?
Corgi
follow the money
de uitkomst van veel onderzoek wordt bepaald door het geld van de opdrachtgever.
Gaat er onverhoopt iets mis, dan krijgt de onderzoeker nooit meer een opdracht en wordt het onwelgevallige onderzoek ionderin de bureaulade gelegd. Soms worden de resultaten onder druk veranderd.
Met het gevaar indachtig een ongewenste politieke discussie aan te zwengelen: ik heb gisteren een documentaire op internet gezien over zwendel bij global warming. Eerlijk gezegd vond ik het nogal verhelderend, ook gezien de discussies hier over onderwijs.
Nogmaals: het gaat me niet om het onderwerp global warming en een discussie op dit forum hierover vind ik zinloos. Het gaat me om de manier waarop wetenschap wordt gebruikt.
video.google.com/videoplay?docid=9005566792811497638&q=The+Great+Global+Warming+Swindle&hl=en