Leo Lenssen, lector maatschappelijk ondernemerschap aan de Hogeschool InHolland en bestuurder van o.a. ROC ASA, hier, Magazine 3, blz. 40:
“Op havo, vwo en hbo geven academici les die niet wetenschappelijk genoeg zijn ingesteld om onderzoeker te worden. Ze zijn qua aanleg niet nieuwsgierig, niet creatief, niet ondernemend. Dan waren ze wel wat anders gaan doen.
..
De traditionele school is leuk voor de klassiek opgeleide docent; die eist weinig van je, je hebt lange vakanties en je wordt niet lastiggevallen. Het zijn geen mensen die het avontuur willen.
…
Docenten hebben zich hun vak laten afpakken door vakbonden en uitgevers, niet door managers.
…..
En de inhoudelijke vernieuwing van het vak hebben ze zich laten afnemen door de educatieve uitgevers. Die zorgen regelmatig voor
nieuwe methoden met een nieuwe docentenhandleiding. De docent hoeft alleen maar te doen wat er in de methode staat.”
..
Moeten we als school niet veel eerder jonge mensen de kans geven te ontdekken waar hun talenten liggen of hoe ze een netwerk moeten onderhouden? Het onderwijs kan veel meer appelleren aan de eigen ambities van de leerling. Dat moet de essentie van onderwijs zijn. Daar moet het gesprek op de scholen over gaan.”
Magazine 3
Magazine 3, rechtstreeks te downloaden (4 MB).
Oef! Prikkelend nietwaar?
… zucht …
Lenssen
Het ene moment ben je iemands sterspeler, het andere moment vindt de krijtstrepentrekker je maar een mislukkeling. Moeten we het nog serieus nemen? Kan eerlijke Leo aanstaande zaterdag foute Leo in het NRC weer even op de korrel nemen?
Als je orde houden tot core business van de docent uitroept
tja, hoe wil je dan nog als LL serieus worden genomen? Kom op, zeg!
De essentie van onderwijs volgens Leo Lenssen
Jonge mensen de kans geven te ontdekken hoe ze een netwerk moeten onderhouden.
In de wereld van de Lenssen’s is een netwerk onderhouden inderdaad het enige belangrijke. Kennis is onbelangrijk. Je moet gewoon zorgen dat je vriendjes hebt die je geld en een baantje toeschuiven.
Lenssen lijkt te vergeten dat er ook een paar mensen moeten zijn die het echte werk doen. Vroeger wisten de ‘vrijgestelden’ dat nog wel (de rechtenstudenten tegen de natuurkundestudent: ga jij maar hard studeren, dan kun je later hard voor ons werken), zelfs dat lijken ze nu compleet vergeten te zijn.
En het zal je voormalige baas maar zijn
die dit over jouw inspanningen en kwaliteiten zegt.
Academici raus
En ondernemers erin.
Dat is de oplossing.
Ja, geef de onderwijstaken door
aan de managers, inclusief salaris en gebrek aan vrije tijd.
Nee hoor, ik wil best les blijven geven, maar
Ik kan Uw kind ook privé bijles geven á raison van € … , dat blijkt vooral in de proefwerkperiode uitstekende resultaten op te leveren; en U weet voor een voldoende schoolonderzoek moet U toch echt denken aan een bedrag in de richting van € …
Sweeping Statements van Lenssen
De spelregels op dit forum zijn, dat je niet mag schelden. Helaas komt het stukje van Lenssen wél neer op een potje schelden. Als je het flinterdunne laagje beschaving er af stroopt staat er gewoon: wat zijn jullie leraren een stelletje sukkels, zeg.
Heel interessant, joh. Maar we hebben nu wel wat anders aan ons hoofd.
Typisch geval van
de aanval is de beste verdediging.
Managerstaal
De klassieke opleiding ( lees : het oude leren) eist weinig, lange vakanties, wordt je niet lastig gevallen ( lees: kan je met je vak bezig zijn en niet met onzin) .
Daar gaat het de managers dus om. De docent lastig vallen ( lees het vak afnemen en opzadelen met allerlei klusjes) Die lange vakanties, dat kan dus niet meer, moet maar eens over zijn. Meer eisen worden gesteld ( lees : bevel is bevel) . Conclusie, deze meneer is dus wel nieuwsgierig, creatief en ondernemend en is daarom maar manager geworden. Hoe bedoel je, in het land der blinden is eenoog koning.
Dat schelden leek me ook wel wat …..
…. maar ik doe het maar niet. Het is wel heel verleidelijk als je nog zo’n pareltje van Lenssen over de ‘klassieke leraar’ vindt: “In de tweede plaats is hij opgeleid om in zijn eentje gedurende een uur uit de voeten te kunnen met een klas. Hij moet ervoor zorgen dat het geen grote rotzooi wordt. Orde houden is de core business van het leraarschap. Als je dat voor elkaar hebt, heb je verder geen zorgen meer als leraar.”
Tsja ……
—
Marten
Academici
Er zijn ook academici leraar geworden die geen onderzoeksplaats konden krijgen, of de vergoeding te laag vonden. Ook zijn er academici leraar geworden die wel onderzoekswerk gedaan hebben maar voor wie gold: “J’avais passé beaucoup de temps dans l’étude des sciences abstraites; mais le peu de gens avec qui on peut communiquer m’en avait dégoûté.” (Pascal, Pensées, Article I, VI, p. 26, édition Hiard).
Lenssen
Als je even googeld op Leo Lenssen kom je van alles tegen. Ik vond het volgende:
Stichting ICT op school
Notulen Platformoverleg
Datum 30 september en 1 oktober 2004
Locatie Conferentiecentrum De Reehorst, Ede
Een paar citaten:
“Leo Lenssen geeft een inleiding over zijn visie op het nieuwe leren. Leo Lenssen is bestuurder bij ROC ASA en heeft vanuit zijn functie ruimte gekregen om onderwijsinnovatie te promoten.”
“Wanneer je met ict het traditionele onderwijs ondersteunt, verbeter je deze vorm van onderwijs, wat belemmerend kan zijn voor nieuwe onderwijsvormen.”
Het eerste citaat: Hij moet innovatie promoten. Anders faalt hij.
Tweede citaat van Lenssen zelf: Een zuivere vorm van de Verelendungstheorie van Marx (of Lenin?). Verbeteren mag niet want HNL moet.
Blijkbaar is niets hem te gek om HNL er door te drukken. Iedereen is fout. De docenten, maar ook de schoolleiders doen onvoldoende hun best om HNL er door te drukken.
Magazine 3
Is ook heel leerzaam als je de commerciële advertenties van de geprivatiseerde onderwijskundigen/consultants/managers bekijkt.
Jong, dus weg met LL
Jonge mensen de kans geven: goed idee. Weg met Leo Lenssen, [… :: Ralph] die al jaren denkt vernieuwend bezig te zijn door CGL breed in te voeren in zijn ROC ASA. Daarnaast heeft hij van wetenschap ook geen verstand, anders had hij eerst het beschikbare onderzoek over CGL bestudeerd. Had die man ook niet iets met verdachte geldvoorraden?
Geldvoorraden
Leo Lenssen heeft een tijd geleden gezegd dat HBO instellingen geld zat hadden. Dat is hem destijds niet in dank afgenomen door de collegabestuurders..
Ook destijds was zijn insteek dat HNL invoeren de oplossing voor alle problemen was.
Excuses aan Hinke
vergaande numerus fixus voor onderwijskunde (prof. dr. ir. Guus Berkhout)
en een vakbevoegdheid als toelatingseis.
Ha ha Hendrikush een prachtige letter
die echter wel over de schreef gaat… ik hoop, evenals Hinke, dat dit geen mode wordt op dit forum. [Nu trek ik een boer’n-zuinig gezicht]: swart-wit is mooi sat, m’jongn!
Maar opvallend is het wel. Overigens, die vergaande numerus fixus voor onderwijskunde- bevat die nou eigenlijk een schrijffout, of wordt ‘verregaande’ tegenwoordig, nu taalkundigen hun ruggengraat niet rechten, geschreven als ‘vergaande’?
[Voor commentaar op Lenssen, klik op de [Nitwit-knop]].
Broddellapje
Ik kon het weer even niet laten maar ik heb nu mijn zelfcontrole weer terug.
Hoe weet je trouwens dat mijn voorletters h.h. zijn?
Twee voorletters: H.H.- dat was eenvoudig
te achterhalen:
je schuilnaam is HendrikusH- begint met een H en eindigt met een H.
Daar kun je uit afleiden dat je niet zo heel erg veel van gebakken aardappeltjes houdt.
Mensen die niet van gebakken aardappeltjes houden, hebben vaak veel gevoel voor humor.
Mensen die veel gevoel voor humor hebben, hebben vaak ouders die veel gevoel voor humor hebben.
De meest ouders met gevoel voor humor noemen hun kinderen: Ha Ha.
Ach, dit was ‘elementair’… niks aan.
Dóar holt wie van
Sukke slimme mensen mosten d’r mér wésen.
Moet dat rood niet juist groen zijn?
We zijn toch vóór die numerus fixus? Dus zet het (licht) op groen, Hendrikush 😀 !
mooi hé
Ja, nu wordt ie helemaal
mooi !!!
Heeft deze man ooit een universiteit van binnen gezien?
Ik wil eigenlijk wel eens weten of LL zelf is afgestudeerd. Ik kan nergens een CV van m ontdekken en ook nergens een titel.
En dan nu “lector”.
Jawel, lector: hij geeft dus les op een hbo
en hij zal dan wel tuk zijn op vakanties en niet al te veel ambities hebben, anders zou hij het wel tot hoogleraar hebben weten te schoppen… althans, als ik goed gelezen heb wat hij bedoelt.
Nou ja, gewoon een heel erg gefrustreerd artikel hoor, van die Lenssen. Uit zulke uitspraken kun je afleiden dat het hem wat teveel is geworden. Ik weet zeker dat hij later (als hij weer enigszins is gekalmeerd, over een jaar of wat) wel spijt zal hebben van zulke domme woorden. Het is in ieder geval goed om te merken dat hij er mij totaal niet mee kan raken (een jaar geleden zou ik boven op de kast hebben gezeten). Goede collega’s moeten hem nu maar even opvangen.
Maar ik
zit nog wel onmiddellijk op de kast! het zal wel geen zin hebben maar zo iemand weet het mooiste beroep ter wereld wel verdacht en suspect te maken.
Dat is de vraag
En is hij wel lector ? Lees verder…, hij staat er niet bij.
Een lector moet toch gepromoveerd zijn?
Of loop ik nu achter? Ik vind alleen maar drs. Leo Lenssen.
Lector
Vroeger was lector een baan aan de universiteit (W.F. Hermans was bijvoorbeeld lector aan de Rijksuniversiteit Groningen). De universiteiten hebben het woord afgeschaft en de HBOs hebben het zich toegeeigend (zoals ze eerder de naam ‘hogeschool’ gejat hebben toen die vrijkwam toen de technische hogescholen en economische hogescholen universiteit werden: Delft, Rotterdam etc.).
Lector is gewoon een baantje dat aan een vriendje wordt gegeven. Hoef je niets voor te weten.
Alles is geinflateerd in het onderwijs
en het begon met de naam college voor middelbare school.
Leo Lenssen cv
“C u r r i c u l u m v i t a e L e o L e n s s e n
Leo Lenssen werd op 7 juli 1947 geboren in Utrecht. Na lager onderwijs en
mulo ging hij naar de Pedagogische Academie, waar hij in 1970 zijn
diploma behaalde. Aansluitend was hij werkzaam in het basisonderwijs te
Rotterdam en later als docent Nederlands in het voortgezet onderwijs
(mavo, havo, vwo, mbo) te Utrecht. In deze periode studeerde hij in de
avonduren en behaalde hij de aktes MO-A en MO-B Nederlands, alsmede
het doctoraaldiploma Nederlandse Taal- en Letterkunde.
Vanaf 1980 was hij werkzaam in leidinggevende en bestuurlijke functies in
het onderwijs. In augustus 2004 beëindigde hij, na ruim 25 jaar jaar, zijn
bestuurlijke loopbaan als voorzitter van het College van Bestuur van ROC
ASA, een instelling voor middelbaar beroepsonderwijs met vestigingen in
Amsterdam, Utrecht en Amersfoort.”
bron:hier.
Leo Lenssen…
…was tot zijn 33e dus een voorbeeldig man. En natuurlijk op zijn 57e met pensioen, kan makkelijk met zo een ROC-baas salaris.
Onze Oosterburen hebben zojuist de pensioenleeftijd
verhoogd naar 67. Dat zal wel ons voorland zijn …
Openbare les
Een openbare les, met zoveel kapsones, het lijkt wel een oratie (nou ja, wat vorm betreft!). In het begin is het al mis:
“Na 35 jaar onderwijspraktijk, waarvan 25 jaar als leidinggevende en bestuurder, heb ik uiteraard weinig bijgeleerd – want dat doe je niet meer als je eenmaal in het onderwijs zit. Maar één ding is mij wel duidelijk geworden: masochisme is de ziel van het onderwijs. Is er één andere sector in het maatschappelijk bestel die zich met zoveel hartstochtelijk genot laat kastijden als de onze? Het liefst nog door lotgenoten. Wekelijks spat het azijnzuur ons in het gelaat, afkomstig van de bijdragen die de ‘Pricken’ en de ‘Van Haperens’ leveren aan het onderwijsdebat. We laten ons graag vernederen en beschimpen. Aanleg voor martelaarschap lijkt een cruciale onderwijscompetentie.”
Hier heb ik maar een woord voor: @#$%^&*
Tja
Illich/dienstweigeraar/gelijkheidsdenker/niet-rationele capaciteiten. Ik kon er niet doorkomen; maar het lijkt me een kind van zijn tijd.