Gezien het bij wet en regelgeving verboden is leerlingen van school te verwijderen, ook als zij niet gemotiveerd zijn en docenten en andere leerlingen tot grote last en hinder zijn , lijkt het mij dat onze overheid niet geïnteresseerd is in kennisoverdracht doch prioriteit geeft aan maatschappelijke opvang voor jongelui tot 18 jaar.
Reacties zijn gesloten.
Kort, bondig
en (helaas) helemaal juist.
Kan zo in de ingezonden brievenrubriek van de Volkskrant. Doen!
een illusie armer
Laat ik tot nog toe geloofd hebben dat de politici het echt belangrijk vonden dat kinderen aan de onderkant van de samenleving of het schoolsysteem toch zo veel mogelijk zouden leren. Op een stomme manier uitgevoerd vanuit goede bedoelingen. Ten koste van de middenmoot en de bovenkant. Zorgen voor andere opvang en bescherming van goed onderwijs zou voor onze economie echt veel voordeliger geweest zijn. Weer een illusie doorgeprikt!
Seger Weehuizen
Belangrijk actiepunt BON
Het onderscheiden van de onderwijsfunctie van de opvangfunctie zou één van de belangrijkste actiepunten van BON moeten zijn.
School is om te leren. Als je dat niet wilt, hoor je er niet!!!!!!!!
En het is onmogelijk om expliciete niet/willers toch te motiveren.
Wat doen we met de niet-willers?
“School is om te leren. Als je dat niet wilt, hoor je er niet!!!!!!!!”
Met die tweede zin heb ik moeite. Natuurlijk mag een onwillige leerling niet toegelaten op een school voor leerwilligen als die school niet in staat is om te voorkomen dat hij de leerwilligen noemenswaardig hindert. Maar ik vind het niet acceptabel dat mensen hun hele leven bijstand kunnen trekken omdat ze niet hebben willen leren. Ik begrijp best dat er een moeilijk grensgebied ligt tussen gewoon niet willen leren, zich niet zo willen gedragen dat leren mogelijk is en zich niet zo kunnen gedragen als psychische stoornis. Waar dat mogelijk is moet wangedrag dat het leren verhindert of onwil om te leren hard worden aangepakt.
Seger Weehuizen
Niet willen?
Niet willen, Hinke?
Maar daar hebben de voorstanders van het Nieuwe Leren anders wel een antwoord op.
Als wij niet beter aansluiten bij de Belevingswereld van de Leerling en niet zien dat die multitaskend en zappend zijn eigen wereld creëert die ver af staat van wat wij – vastgeroest in een cultuur van boeken en degelijkheid- als onze werkelijkheid ervaren, dan zal die leerling niet blijven willen.
Zodra we overgaan naar Orion-colleges of naar De Nieuwste School-colleges, dan verdwijnen die problemen als sneeuw voor de zon.
Zolang we niet onze scholen in dat soort scholen hebben omgetoverd, moet je Nieuwe Werkvormen introduceren, ICT met hulp van Kennisnet aanboren. En als de leerling dan nog niet wil, dan heb je gefaald, Hinke. Want dan heb je nog niet genoeg uit de kast gehaald.
Een tijd lang heeft deze visie elk inzicht in wat er moet gebeuren verlamd. Misschien is het tijd om er opnieuw nuchter over te gaan denken.
Mooie taakverdeling toch?
In een eventuele BON-school moet je gemotiveerd zijn, althans niet weigerachtig zijn om te leren.
Leerlingen die niet willen kunnen dus terecht op de Nieuw Leren Scholen, daar verdwijnt hun anti-houding kennelijk als sneeuw voor de zon. Mooie taakverdeling.