‘Leerling met initiatief is goud waard’

Vanmorgen werd BON weer genoemd in een stukje in het ED (p.37) van de hand
van Patrick Wiercx. Wiercx citeert Ad Verbrugge, maar vraagt om enige nuance in de discussie over de kwaliteit van het onderwijs en wijst op het belang van leerlingen die eigen initiatief ontwikkelen en tonen. Hij haalt hiervoor een directeur van een school in België aan die verzucht jaloers te zijn op onze leerlingen, omdat zijn eigen leerlingen tamelijk passief zijn.
Wiercx vraagt zich af hoe het kan dat het Nederlandse Onderwijs internationaal nog steeds hoog scoort als er inderdaad te weinig in onderwijs geïnvesteerd zou worden, maar geeft in zijn stukje geen antwoord op deze vraag.
Hij eindigt met de mededeling: “Het onderwijs zou moeten onderstrepen wat er wèl goed gaat. Want jezelf goed verkopen, dat lijken de leerlingen beter te kunnen dan hun leraren”.
(Het artikel is te vinden op www.eindhovensdagblad.nl/opinie/article854508.ece)

4 Reacties

  1. Goede score Nederlands onderwijs
    Wiercx geeft inderdaad geen antwoord op de vraag hoe het kan dat het Nederlandse onderwijs internationaal nog steeds hoog scoort. Dat zal ik hier dan maar doen. De internationale onderzoeken waaruit dit blijkt (PISA bijvoorbeeld) worden uitgevoerd door onderwijskundigen. Deze hebben een bepaalde bril op. Die bril past perfect bij het Nederlandse onderwijs en absoluut niet bij bijvoorbeeld het Belgische.

    Wat bijvoorbeeld wiskunde betreft toetsen zulke toetsen precies wat er in het Nederlandse onderwijs onderwezen wordt en niet wat in alle andere landen in de wereld onderwezen wordt. Vandaar dat Nederland hier goed in scoort. Zie ook dit NRC artikel.

    De eeuwige mantra dat het Nederlandse onderwijs zo goed scoort in internationale vergelijkingen en dat daarom het Nederlandse onderwijs goed is kunnen we dus naar de prullenbak verwijzen.

    • OESO
      Wat wiskunde betreft was de verklaring mij bekend. Maar hoe zit het bij de andere vakken?

      • weer OESO
        Bas Braams (lid van het comite van aanbeveling van BON) heeft ook commentaar op het ‘science’ onderdeel van het PISA onderzoek van de OESO. Zie zijn website. Misschien dat de natuurkundigen die actief zijn op deze site hier hun licht over kunnen laten schijnen?

        Verder is er nog een leesdeel in het PISA onderzoek. Ik heb geen weet van kritiek hierop, maar er zal vast een hoop op aan te merken zijn.

Reacties zijn gesloten.