Kritiek op Dijsselbloem om stem voor gratis schoolboek

Voorzitter Jeroen Dijsselboem (PvdA) van de parlementaire onderzoekscommissie naar onderwijsvernieuwingen ligt onder vuur van zijn eigen commissieleden. Vier van de acht vinden het onbegrijpelijk dat Dijsselbloem dinsdag instemde met de omstreden invoering van gratis schoolboeken. Vanwege alle uitvoeringsproblemen is de wet volgens hen niet ‘Dijsselbloem-proof’ en verloochent de commissievoorzitter zijn eigen rapport.
De VVD’er Zijlstra, SP-Kamerlid De Rooij, GroenLinkser Dibi en, in mindere mate, Van der Ham van D66 zijn ontstemd. ‘Dit voorstel is niet in de geest van ons rapport. Ik dacht meteen: waar is de dichtstbijzijnde prullenbak?’, verklaart Zijlstra. Dibi noemt het erg demotiverend dat iedereen weer in zijn eigen politieke schulp kruipt.
De Rooij: ‘Als iets onuitvoerbaar is, moet je het niet doen, hebben wij opgeschreven. Dijsselbloem draait zijn kont en stemt vanwege het regeerakkoord toch voor.’ Van der Ham zou het anders hebben gedaan. Zelf heeft hij, om gewetensnood binnen zijn fractie te voorkomen, een wildcard bedongen. ‘Zodat ik anders kan stemmen of mij van stemming kan onthouden. Blijkbaar is de fractiediscipline bij de PvdA moordend.’
Dijsselbloem vindt de introductie van gratis schoolboeken geen onderwijsvernieuwing, zei hij dinsdag in de Volkskrant. De VVD’er Zijlstra vindt dat onzin. ‘Het is een ingrijpende verandering in het onderwijs. En hij voldoet niet aan onze rapporteisen, bijvoorbeeld dat er voldoende draagvlak is onder de professionals die het in de praktijk moeten brengen.’
Overigens stemden ook de commissieleden van CDA, ChristenUnie en PVV dinsdag voor de gratis schoolboeken.

(VK)

10 Reacties

  1. geborneerdheid: nooit over een grens heenleren
    Dijsselbloem heeft volkomen gelijk te stellen dat de introductie van gratis schoolboeken geen onderwijsvernieuwing is. Tenzij je zaken als financiële toegankelijkheid van het onderwijs en gratis onderwijs daartoe rekent. Maar ik dacht dat de commissie Dijsselbloem dat nooit gezien heeft als iets dat binnen haar onderzoekopdracht lag. In de praktijk zou die introductie de gang van zaken in het onderwijs wel degelijk kunnen beïnvloeden. Maar eigenlijk is het niet zo belangrijk of Dijsselbloem gelijk heeft. Want het gaat is dat de politici na de conclusies van de commissie Dijsselbloem niet het besluit genomen hebben om NOOIT meer ondoordachte beslissingen, waarover dan ook, te nemen.
    Seger Weehuizen

  2. Waan van de dag werpt schaduw vooruit!
    Twee maanden terug leidde het rapport Dijsselbloem tot euforie bij deelnemers aan dit forum. Beter Onderwijs in Nederland leek een stap dichterbij.
    Nu overheerst een andere stemming: Dijsselbloem heeft zijn eigen rapport niet begrepen, de politiek leert het nooit! En dit dan vanwege een non-issue als schoolboeken. Sjoerd Slagter likt er zijn vingers bij af. Dijsselbloem in de beklaagdenbank en de autonomie van zijn onderwijsveld tien stappen dichterbij. Op een presenteerblaadje! Allemaal samen voor de autonomie van de docent. De keuze voor plaatjesboek a, b of c moet helemaal bij de docent liggen, voorzover althans verenigbaar met de 77 competenties voor onderschikking en ander strategisch beleid van hoger orde.
    Voelt niemand nattigheid bij zoveel eensgezindheid?

  3. We begrijpen Dijsselbloem wel
    Evenals op dit achtenswaardige forum wordt er natuurlijk ook in de PvdA stevig op los gemodereerd.
    Vrije meningsuiting blijkt maar weer een relatief begrip.
    En wij ons maar braaf afvragen hoe het met de onderwijsellende toch zover gekomen is.
    Afspraak is afspraak toch?

    • Onbegrijpelijk gebrek aan moed of inzicht
      Voor mij is het volkomen onbegrijpelijk. Dijsselbloem staat op het toppunt van populariteit en is hij was daardoor de machtigste man van de PvdA. Dat heeft hij nu weggegooid. Vóór deze blunder had ook nog uit de PvdA kunnen weglopen en een eigen partij kunnen stichten.
      Seger Weehuizen

    • ongelijke behandeling
      Gratis schoolboeken voor mbo 4-leerlingen had een reële kans gemaakt als de publieke discussie niet ver was afgedreven van het inkomensbeleid. Nu is de vrije keuze van docenten voor ISBN nummers het onderwerp en dat is moeilijk te koppelen aan ongelijke behandeling. Het bewijs dat het één het ander uitsluit is vooralsnog niet geleverd maar de one-liners die de discussie domineren suggereren dat wel. Met de nu afgedwongen 45 miljoen voor procesbegeleiding zal het de uitgeverijen wel lukken dat bewijs alsnog te leveren.
      Wie gaat nu een halt toeroepen aan de jaarlijkse kostenstijgingen die de inflatiecorrectie met tientallenprocenten overstijgen? Die kostenstijgingen werden door de Stichting Economisch Onderzoek in 2001 voorspeld (zie verwijzing door bonnie, elders) onder verwijzing naar het verder invoeren van het leren-leren (uitleg, plaatjes, opdrachten, cd-roms, werkboeken).
      In termen van Dijsselbloem valt dit onder het ‘hoe’. Wat valt er straks nog te kiezen?

  4. gratis
    Elders op dit forum gaat het over salarisonderhandelingen, seks en relatielessen en vleeskeuringen en hier gaat het over gratis schoolboeken. Wat heeft dit met beter onderwijs te maken? Geen ene moer.
    Willem Smit

    • een gruwelijk einde
      Willem Smit heeft helemaal gelijk. Schoolboeken – gratis of niet gratis – hebben weinig (geen ene moer?) met beter onderwijs te maken. Jeroninoom (Sjeekspier) deed een uurtje geleden al verslag van het sowieso afschaffen daarvan. Jammer dat hij geen verslag doet van de gevolgde aanbestedingsprocedures voor gebouw, meubilair en computers. Van zo’n school valt veel te leren.

      Aanbevolen literatuur over een gruwelijk einde: ISBN: 9789045000282
      Luc Panhuysen: De Ware Vrijheid, De levens van Johan en Cornelis de Witt
      Paperback, 528 p., Prijs: € 25.00 paperback editie
      2ehands exemplaar vanaf € 26,25

Reacties zijn gesloten.