Het kabinet wil sterren uitdelen aan scholen in het basis- en voortgezet onderwijs die excellent presteren. ‘We kennen op dit moment alleen de aanduidingen zeer zwak, zwak en voldoende. Dat daagt niet uit de slag naar boven te maken.’
Van Bijsterveldt wil nu sterren uitdelen
‘Wie uitblinkt krijgt een zichtbare ster. We moeten het plan nog uitwerken, maar het gaat inderdaad de kant op van het Michelinsterrensysteem. Dat kan voor een gymnasium in Nijmegen zijn, maar ook een vmbo-school in de Haagse Schilderswijk.’
Wat moeten we hier nu van vinden?
Onbevoegde leraren voor de klas, te weinig geld naar het primaire proces, macht aan de schoolbesturen, een getrapte hiërarchie, waarin de leraar onderaan staat, slechte lerarenopleidingen, kortom, slecht beleid, en dan nu….een ster.
Het lijkt op een brief van de postcodeloterij: glitter aan de buitenkant, maar je weet op voorhand dat je gefopt wordt.
Lees verder in Elsevier
Ongemotiveerde docenten eruit gooien
De Minister heeft ook een opinie over “slechte” docenten:
“Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, moet het volgens de minister makkelijker worden om slecht presterende leraren te ontslaan. “Wie niet gemotiveerd is, moet daarop worden aangesproken. Dat hoort bij volwassen HR-beleid en daar zal de inspectie ook scherper op gaan toezien. Als iemand na de zoveelste keer op uitblijvende motivatie wordt aangesproken, moet je ook durven zeggen dat het niet meer werkt.” BRON
Volwassen HR-beleid begint volgens mij bij nagaan waarom de motivatie achterblijft. En nog iets, beste minister: als iemand een lage motivatie heeft, is hij/zij niet automatisch een slechte docent. Als dat zo was, waren er erg veel slechte docenten in Nederland!
Je BRON citeert uit…
…het financie_e_le dagblad. Ik denk niet dat dat goed is. Hoort eigenlijk bij de afdeling spelfouten, maar goed. Ik zal het mijn collega vragen. Dit terzijde.
Marten heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat, als de HR-ketel niet werkt, je naar de oorzaak moet kijken. Gebrek aan motivatie bij docenten komt meestal niet door de leerlingen (uitzonderingen daargelaten), ook niet door de lesstof (dat immers is de hobby van docenten), blijft over de werkomstandigheden of directie.
Als je docenten als slaafje gebruikt, zijn ze natuurlijk niet gemotiveerd. Ook niet als ze dingen moeten doen waar ze niet achter staan.
Bot dus van Van Bijsterveldt. Ik hoop dat ze dit ook leest. (zal wel niet)
Anders misschien een reactie. Want zelfs ministers mogen tegenwoordig op internet.
‘ongemotiveerd’ betekent:
Als de inspectie de motivatie van leerkrachten gaat inspecteren, kan ‘ongemotiveerd’ alleen maar betekenen: ‘ongemotiveerd bij het dienstbaar zijn aan het invoeren van gewenste vernieuwingen’.
Het zal een stok zijn om de dwarsliggende leraar mee het hok in te slaan.
Krijgt de inspectie inzage in de verslagen van de functioneringsgesprekken?
Dat wordt dan flink huichelen natuurlijk als u gaat fietbekken bij uw ‘open’ gesprek met de directie.
motivatie
Als aanvulling op wat Marten al schreef:
Wie wèl gemotiveerd is, is niet automatisch goed. Ik ken een minister die zéér gemotiveerd is……
Wie…
…dan?
Sterren weggeven? Wat een belachelijk plan.
De overheid gaat sterren uitdelen? Dat betekent natuurlijk wel dat de sterren worden uitgedeeld op grond van overheidscriteria.
Het zijn echter niet de slechtste scholen die weinig op hebben met overheidscriteria. Uitstekende scholen die gewoon traditioneel klassikaal lesgeven, werden b.v. desondanks berispt door de inspectie, juist vanwege dat klassikaal onderwijs.
Scholen die uitstekend presteren, maar niet doen aan ‘zefstandig werken’, ‘burgerschap’, ‘sociale vorming en emotionele vorming’ b.v., zullen ZEKER geen sterretje krijgen.
Want de overheid zal geen sterren uitdelen aan scholen die NIET voldoen aan de sentimentele onderwijsidealen die overheden kennelijk willen.
Waar de ‘experimenterende’ scholen vol ‘enthousiaste’ experimenteerders al gauw als voorbeeldschool voor ‘de rest’ worden aangewezen waardoor zijn een ster op hun gevel mogen voeren.
Een ster die niets zal zeggen dus.
Die een leugen zal zijn dus.
Bovendien: waarom zou een overheid sterren moeten uitdelen? Is de overheid klant van de school?? Ik dacht het niet.
Het zijn vooral de ouders die klant zijn, en die ouders kunnen zo hun eigen motieven hebben om een school al of niet te waarderen. De ene ouder zal een degelijke reformatorische school willen voor de kinderen, waar een andere ouder liever een experimenterende ‘speelschool’ voor de kinderen ziet.
Laat de ouders (en de leerkrachten) zelf bepalen welke kwaliteit zij willen.
Centrale examens zeggen verder ook genoeg, tenzij men natuurlijk geen ‘prestatieschool’ wil.
Heel goed….
…moby