Nederland heeft een groeiend tekort aan eerstegraads bevoegde docenten, dat wil zeggen docenten die zelf academisch onderwijs hebben gevolgd, een wetenschappelijke graad hebben (doctoraal of masters) en daarom in staat zijn goed vakonderwijs te geven in (de bovenbouw van) Havo en Vwo.
Niet geheel toevallig is de belangstelling voor het eerstegraads leraarschap afgenomen sinds de bezuinigingen in het onderwijs, culminerend in de invoering van de HOS in 1985. Als gevolg van deze wet werden nieuwe eerstegraads docenten twee salarisschalen achteruit gezet (van 12 naar 10). Dat betekent financieel een enorme achteruitgang. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het lerarenberoep voor academici een stuk minder aantrekkelijk is geworden. Leraren zijn ook gewone mensen, met een hypotheek en kinderen.
Al twintig jaar verdienen veel eerstegraders dus in schaal 10, tegenwoordig LB genoemd. Hun startsalaris is zo’n 2200 euro, hun eindsalaris zo’n 3400 euro, en over die afstand doen ze dan zo’n 18 jaar.
Ieder mag van die naHOS-salarissen vinden wat-ie wil, maar de overheid hoort hier open kaart over te spelen. En dat doet men niet. Op de website www.werkeninhetonderwijs.nl jokt men dat “Schaal LD is er voor de leraren met een eerstegraads bevoegdheid die een eerstegraads functie uitoefenen”. Terwijl de meeste eerstegraders die in de jaren negentig tot op heden aan de slag gingen en bovenbouwuren hebben, in schaal LB vallen.
Erger nog is dat wij het buitenland voorliegen. Elk jaar komt de OESO uit met een vergelijkend jaarboek op het gebied van leerprestaties en andere onderwijskenmerken van de diverse landen. Ook Nederland levert gegevens aan. Het ministerie beweert al jarenlang glashard dat eerstegraders in schaal 12 verdienen. Terwijl dat al meer dan 20 jaar niet het geval is. De minister stuurde onlangs weer een samenvatting van het OESO-rapport naar de Tweede Kamer. Ook daarin wordt vermeld, in tabelvorm en becommentarieerd in de lopende tekst, dat bovenbouwdocenten uitstekend verdienen – en men doet alsof het om schaal 12 (LD) gaat. Kijk zelf maar, op pagina 31, onderste figuur:
www.minocw.nl/documenten/brief2k-2005-doc-39856b.pdf
De bewering die impliciet in de figuur wordt gedaan, is dat leraren in het ‘hoger algemeen secundair onderwijs’, wij noemen dat gewoon ‘bovenbouw havo-vwo’, na 15 jaar 54.000 euro zouden verdienen – en dat is gewoon gejokt. Heeft de minister hier de Tweede Kamer niet ‘onjuist en onvolledig geïnformeerd’? Tijd voor kamervragen, en voor een eerlijker aanleveren van informatie ten behoeve van het OESO-rapport 2006.
Michel Couzijn
Interessant!
Weet iemand wat LB is? Startsalaris/Max salaris/na 15 jaar?
salarisschalen
Ja hoor! Zie hieronder. LA = leerkracht in het basisonderwijs en heet ook wel schaal 9, LB = bijna iedereen in het voortgezet onderwijs = 10, LC 11, LD 12. Het HBO werft overigens ook nog vrijwel alleen docenten in schaal 10.
Schaal LA
nr 1. 2141 | nr 18. 3089
Schaal LB
nr 1. 2220 | nr 18. 3393
Schaal LC
nr 1. 2233 | nr 18. 3959
Schaal LD
nr 1. 2242 | nr 18. 4504
prachtig!
En om het plaatje af te maken: heb je ook schaal vijftien? Voor de meting na 15 jaar ….
En hoe maak je hier jaarsalarissen van? Maal 13?
jaarsalarissen
Maal 13 zal wel ongeveer kloppen, wanneer je het vakantiegeld meerekent. De meeste docenten (ook eerstegraders met bovenbouwklassen) verdienen na 18 jaar dus maximaal 44.000 euro, geen 54.000!
De rekenmachine erbij
Salaris na 15 jaar: 3065 euro bruto per maand, ofwel 12 * 3065 = 36.780 euro bruto per jaar
Eindejaarsuitkering: 4% van het bruto jaarsalaris = 0,04 * 36.780 = 1.471 euro.
Vakantie-uitkering: 8% van het bruto jaarsalaris = 0,08 * 36.780 = 2.942 euro.
Samen opgeteld: 36.780 + 1.471 + 2.942 euro = 41.193 euro. Dat zou dus nu het normale jaarsalaris-na-15-jaar zijn van een academisch opgeleide, eerstegraads bevoegde docent die lesgeeft in de bovenbouw van Havo of Vwo. Het verschil met de 54.000 euro die het MinOCW opvoert is schrijnend.
Daarbij komt dat in de OESO-publicatie niet wordt vermeld of vakantie-uitkeringen in alle landen worden bijgeteld. Om eerlijk te kunnen vergelijken moet je dat wel weten.
Schaal 15 is niet relevant
Voor leraren in het VO is schaal 15 niet relevant. Wie zijn in zijn vak blijft lesgeven, hoe briljant ook, zit na 15 jaar nog steeds in de LB-schaal (voorheen schaal 10), periodiek 15.
Periodiek 15 bedraagt voor schaal LB 3065 euro bruto per maand. Voor schaal LD is dat 4104 euro per maand.
Het jaarsalaris is niet maal 13 maar maal 12. We hebben geen ‘dertiende maand’ maar een ‘eindejaarsuitkering’ die aanzienlijk lager ligt dan een maandsalaris, namelijk 4% (ook hier ontvangen ‘oude’ eerstegraders dus meer geld in het handje dan naHOSsers).
Ik stel vast dat vandaag de dag de eerstegraads docent na 15 jaar (3065 * 12) * 1,04 = 38.251 euro. Wat een gotspe dat het MinOCW hier 54.000 euro van durft te maken!
Bron: www.minocw.nl/documenten/financiele_arbeidsvoorwaarden_onderwijs_%202006.pdf
Michel Couzijn
Periodiek 15
Sorry, ik bedoel periodiek 15, niet schaal 15. Inderdaad, 38.2 is nogal wat anders dan 54 …
LC of LD niet voor lesgevenden
Op de school waar ik werkzaam was, is enkele maanden geleden uitgesproken dat “als je een LC of LD functie aangeboden krijgt, dat niet een hoger salaris betekent, maar een andere functie en je dus de bijbehorende taken moet accepteren. Past je dat niet, dan kun je LC of LD niet krijgen.” Ik geef toe, het is een interpretatie, maar hier wordt toch gewoon impliciet gezegd dat als je gewoon alleen je kerntaak (i.e. lesgeven) goed wil uitvoeren, je per definitie niet naar LC of LD kunt doorstromen.
LC en LD zijn tegenwoordig voor mensen die alleen les willen geven, nauwelijks toegankelijk. Papierschuiven, coördineren, afdelingen leiden en meer van dat soort micro-activiteiten wel. Zelfs per definitie volgens mijn oude schoolleiding dus.
salarissen hbo
En precies hetzelfde is aan de hand in het HBO. Volgens de nieuwe functiewaardering kom je met lesgeven nooit boven schaal 10 uit, zeker wanneer de Hay-systematiek wordt gebruikt; onderwijsgeven en je vak ontwikkelen = 10; voor 11 moet je coordineren en grote onderwijseenheden ontwikkelen; 12 is zo goed als onbereikbaar.
Wat Ralph Hanzen op 1/6/6
Wat Ralph Hanzen op 1/6/6 zegt klopt helemaal. Op mijn school kan je alleen doorstromen naar een LC of LD functie, als je andere taken (naast het lesgeven) uitoefent. De kerntaak van LB is: overdragen van informatie en vaardigheden. Dit is het gewone leraarschap. Of je eerste- of tweedegrader bent maakt in principe niet uit. De kerntaak van LC is: coordinatie van activiteiten en processen in het kader van onderwijsontwikkeling (per sectie zou er een LC-er moeten zijn; dit is nog vaak niet het geval). De kerntaak van LD is: beleid voorbereiden, ontwikkelen, implementeren en evalueren.
Wat ik (ook) vreemd en zeer oneerlijk vind, is dat alle uren bij een LC-er of LD-er op dat niveau worden betaald, dus ook de lesgevende uren (terwijl dat in feite LB-uren zijn).
LB i.p.v LD voor de nahosser
Beste Marijke en Michel,
Volgens mijn informatie gaat er wat mis in deze discussie. Het verhaal van de nahossers is dat, in dat besluit, de lengte van het “carrièrepad” opgerekt werd met 5 jaren door de startende eerstegraadsdocent in schaal 10 te laten starten i.p.v. in 11. De eindschaal bleef echter gelijk, bij mijn weten, namelijk schaal 12. Als startend docent deed je er dus wijs aan in het bedrijfsleven te beginnen en dan met behoud van salaris ergens hoog in te stappen in het onderwijs. Later is ergens het bereiken van schaal 12 verloren gegaan of anders gezegd is de functie-eis van schaal 12 sterk verzwaard, dit in de ogen van de instellingen. Zelf spreek ik liever van een ongewenste verandering richting proces en procesbeheersing. Dit alles is echter alleen maar een redelijk ingewikkelde manier om een bezuiniging te beschrijven m.b.v. een afwaardering van de kenniscomponent en vooral van de kennisoverdracht.
Corgi
Inderdaad oneerlijk
…wat Marijke Smit aangeeft; dat ook de LB uren (kerntaak) die je als LD of LC maakt, als LC LD uren worden betaald. Onregelmatigheidstoeslag b.v. wordt toch ook alleen maar over de betreffende uren toegekend? Welke gedachte zit hierachter? Dat iemand die beleid ontwikkelt, ook beter lesgeeft?
En hoeveel uren moet je dan minimaal met beleid bezig zijn om als LD geboekstaafd te kunnen worden?
OESO-rapport?
De OESO is één van die overheidsinstellingen die het niet begrepen hebben: hun publicaties zijn niet gratis als pdf file beschikbaar, maar daar moet je voor betalen. Raar – het kost niets om de pdf file beschikbaar te stellen.
Heeft iemand de rapporten van Education at a Glance van, zeg, 2004 en/of 2005, als pdf file? Dan zet ik ze op deze site …
De Education-at-a-Glance-rapporten
Ik beschik over alle rapporten van 2000-2005 in digitaal formaat. In een universitaire omgeving kun je ze zo van het net downloaden (je universiteit heeft een abonnement). Het meest recente rapport (2005) is het enige dat niet vrij downloadbaar is (inderdaad tamelijk zwakzinnig). Als je ze wilt hebben, moet je een goede server hebben, want elk rapport is zo’n 6 tot 8 megabyte groot. Het deelrapport met Nederlandse informatie en begeleidend commentaar waarin de Nederlandse situatie wordt bewierookt kun je van de MinOCW-website halen.
niet mijn universiteit 🙁
Michel, de mijne heeft blijkbaar niet betaald. Als je ze mij opstuurt (m.a.peletier@tue.nl) of ze ergens neerzet copieer ik ze naar de BON-site.
LB is niet gelijk aan schaal 10
De LB-schaal wijkt af van schaal 10. Wellicht waren de bedragen in de twee schalen aanvankelijk gelijk, maar nu is dat niet meer zo. De LB-schaal bevat lagere bedragen.
Jokt de minister over het salaris van eerstegraders?
Prima stuk van Michel Couzijn. Ook mij was het “leugentje” van de minister over het salaris van eerstegraders op de website www.werkeninhetonderwijs.nl opgevallen. Ik liet het via een reactie op die website weten. Enkele dagen later kreeg ik een reactie terug: “Het lijkt erop dat uw reactie bedoeld is om uw mening weer te geven, waarvoor uw dank”. Helaas betreft het hier geen mening, maar een feit. Het wordt tijd dat ook mensen buiten het onderwijs geïnformeerd worden over de salarissen van de eerstegraders
K van Egmond
Technische wellicht geen leugen, maar wel misleiding.
Tja, ik ben ooit in deze leugen getrapt 😉 Al werkende in het bedrijfsleven bekeek ik de salarissen voor eerstegraadsleraren… Schaal 12 (toen, nu LD).
Na 1 week in het onderwijs had ik overigens wel begrepen dat die schaal 12 nooit voor mij beschikbaar zou zijn, en dat mijn eindsalaris max schaal 10 periodiek 18 zou zijn. (Overigens denk ik nu, na 4 jaar in het onderwijs, dat schaal LC (11) ook wel haalbaar is).
Voor de invoering van het FUWA was het een echte leugen. Toen stond er op de website nog niets bij over “eerstegraadsfunctie”, maar gewoon eerstegraads=schaal 12. Nu klopt het formeel… Als je een LD functie hebt (die noemen ze hier eerstegraadsfunctie) krijg je LD.
Misleiding blijft het wel. Eigenlijk schandalig, zeker omdat deze onwaarheid er al JAREN staat. Wellicht iets voor de Tweede Kamer?
Wie verwittigt het jokken aan de kamer en de politiek?
Wat ik in het verhaal mis is hoe zwaar en op welke wijze het opleidingstype (VWO, HAVO, VMBO en daarbinnen bovenbouw en onderbouw meetellen in de subsidie die de middelbare scholen als vrijwel enige inkomstenbron ontvangen. In principe zou het opleidingstype dat een bepaalde leerling volgt vertaald moeten worden in de subsidie die de school voor die leerling ontvangt en wel zo dat naarmate het type opleiding moeilijker is de school voor die leerling meer geld ontvangt. Het extra geld voor leerlingen die een moeilijke opleiding volgen zou geoormerkt moeten zijn zodat de leraren die die leerlingen opleiden een hoger salaris moeten krijgen. Ik denk daarbij aan de concurrentie met betrekkingen buiten het onderwijs en stuit op twee gerelateerde problemen: Niet elke docent met veel kennis van zijn vak is navenant goed als docent en de vrijheid van de school om de beste persoon op de beste (nl goedbetaalde) plaats te zetten. (Leraren die met moeilijke kinderen omgaan hebben ook recht op een goed salaris maar bij hen ontbreekt het aspect van concurrentie buiten het onderwijs). Het lijkt mij dat als veel van het geld naar overhead gaat het moeilijk vast te stellen is welk deel van deze overhead leerlingen van moeilijke opleidingen ten goede komt.
Maar als het ooit mogelijk zou worden om BON-scholen te stichten moeten deze scholen leraren met veel vakkennis een marktconform salaris kunne bieden. Daarom moet BON de kamer en de politici op de misleiding wijzen. Wie gaat dat doen?
schaal LD enquête
Naar aanleiding van deze discussie heb ik namens BON de afdeling voorlichting van het ministerie van OCW gevraagd waarom zij in “education at a glance” voor het salaris van een eerstegraads leraar in Nederland na 15 jaar 54000 EURO per anno opgegeven hebben. (dit bedrag kan men uit de grafiek van blz. 31 aflezen, zie link bovenaan).
In anticipatie op het antwoord hoop ik van een aantal middelbare scholen te weten te komen:
1) Kan een eerstegraads docent die bereid is maximaal 1/3-de van zijn tijd te besteden aan niet-lesgebonden taken er op rekenen dat hij binnen 15 jaar een LD-functie heeft?
2) Zo ja zit hij dan in periodiek 15 ?
3) Hangt de inschaling van eerstegraads docenten ook af van de vakken die hij geeft? (b.v. hoog voor Klassieke talen, Wiskunde of Economie?)
4) Heeft een eerstegrader die vrijwel alleen les wil geven en dat goed doet een redelijke kans om binnen 15 jaar in schaal LD te komen?
5) Vraag 1) voor het geval dat veel van zijn collega’s ook daartoe bereid zijn
Ik verzoek mensen die deze vragen voor een bepaalde school kunnen beantwoorden om mij hun antwoorden toe te mailen
Ik heb ook nog gevraagd in hoeverre de opleiding die een bepaalde leerling volgt van invloed is op de rijkssubsidie (waarmee de scholen het onderwijs bekostigen) die de school voor deze leerling ontvangt. Daaruit zou men mogelijk kunnen concluderen dat een hogere bijdrage voor leerlingen in de bovenbouw bedoeld is voor meer salaris voor de leraren die daar les geven.
Schaal LD
Schaal 12 was de maximumschaal in het patroon voor academici. Hierbij hoorden de aanloopschalen 10 en 11. Nu zijn 10,11 en 12 samen LD. De academici zijn in 2 stappen LD kwijt geraakt:
Ten eerste in 1985 door de HOS nota, simpel gesteld werd het aantal LD functies gelijk gesteld aan het aantal lessen in de bovenbouw. Hierdoor onstond een stuwmeer aan acad. met overgangsrecht, zij moesten met voorrang worden benoemd in een vrijgekomen LD functie. Nieuwe academici konden voorlopig fluiten naar een LD functie. Bovendien werd gegoocheld met cijfers en door fusies was het mogelijk het overzicht over het aantal verpicht uit te geven LD functies bewust vaag te houden.
De nekslag voor de LD beloning kwam met de FUWASYSVO-2002, de herwaardering van functies. Op veel scholen verdween gewoon de LD beloning voor leraren, op sommige scholen bleef LD wel behouden. Wat velen is ontgaan is dat, met medewerking van de vakbonden, een belangrijke bepaling is geschrapt uit de CAO-VO. Namelijk de bepaling dat er nog steeds een aantal LD functies moest worden uitgegeven, ongeveer gelijk aan het oorspronkelijke aantal genoemd in de HOS nota!.
Wat is de situatie nu? Een acad. die solliciteert bij een school kan eerst vragen naar het fiunctieboek van de school, ontbreekt LD voor leraren dan weet hij dat aan die school LD voor hem onbereikbaar is. Is LD wel aanwezig dan moet de sollicitant vragen of er loopbaanbeleid aanwezig is, daaruit kan blijken dat na een aantal jaren een benoeming in LD kan plaats vinden bij voldoende functioneren. Is er geen loopbaanbeleid dan kun je na een aantal jaren vast stellen dat je het werk doet zoals omschreven in de LD functie en dus recht hebt op een LD betaling. Dat is een moeilijke weg met weinig kans op succes om zo LD af te dwingen. In de huidige situatie is de kans op LD vrijwel nihil, de kans is zelfs vrij groot dat hij/zij levenslang in LB blijft hangen. Een salarisachteruitgang van 800.000 euro bruto op life-time basis!
Elders op het forum
Elders op het forum heeft een aantal leraren vertelt dat de enige mogelijkheid om op hun school een beter salaris dan LB te krijgen het management ingaan is.
Overigens wordt op deze plaats op het forum een artikel van een schoolmanager aangehaald over de volgende HOS-achtige stap. De aanloopschaal die daar voorgesteld wordt is schaal 4. Bovendien moet de volledige normjaartaak van 1659 klokuren voor de klas doorgebracht worden. De vakbonden zullen hier ook wel weer mee akkoord gaan.
Inschaling
Beste Mark,
Volgens mij is de causaliteit dat eerst de inhoud van het werk afgewaardeerd is en toen het salaris. Lesgeven laat je over aan je assistent. Deze assistent wordt minder betaald dan de baas zijnde de voormalig docent die nu gaat ontwikkelen en coördineren etc. Kortom de zaken uitvoeren die belangrijk zijn. Als je nu als docent- baas zelf blijft lesgeven is het gevolg dat je ook het salaris krijgt wat eigenlijk bij je assistent hoort.
Eigen schuld, wie blijft er nu lesgeven als je baas kunt worden, heb jij geen ambities ofzo?
Corgi
tweedegraads docenten klassieke talen?
Het aantal LD-funkties zou gelijk moeten zijn aan het aantal full time leraren dat nodig is om alle lessen in de bovenbouw HAVO/VWO te geven.
Dan komen bij mij toch twee vragen/opmerkingen op:
Er bestaat geen tweedegraadsbevoegdheid voor klassieke talen dus een leraar klassieke talen had in de onderbouw nooit overeenkomstig zijn opleiding betaald kunnen worden?!
Op scholen zonder een bovenbouw HAVO/VWO zou nooit een leraar in schaal LD hebben kunnen komen als beloning voor wat hij buiten het eigenlijke lesgeven doet?
Gelezen in Trouw
Op 5 september 2006 gelezen in trouw:
“Het beginsalaris voor lesgevende functies verschilt niet veel. Een fulltime basisschoolleraar verdiende vorig jaar zo’n 2150 euro bruto per maand, de vmbo-leraar of leraar onderbouw havo/ vwo 2220 euro, een docent in de hoogste klassen van havo/vwo 2242 euro. Voor de eerste twee groepen is dat vergelijkbaar met beginsalarissen in andere hbo-beroepen. Voor mensen met een academische opleiding is het startsalaris in het onderwijs lager dan andere beroepen waarvoor een universitaire opleiding wordt gevraagd. Die achterstand wordt met de jaren erger. Voor alle lesgevende functies geldt dat na 18 jaar het hoogst haalbare wordt bereikt. Maar de mogelijkheid bestaat om bij goede prestatie een jaar extra te krijgen, zodat sommigen sneller aan de top zitten. Die top verschilt per onderwijsvorm. Dat is voor de basisschoolleraar 3100 euro bruto per maand, in het vmbo en onderbouw 3400 en in de bovenbouw havo/vwo 4500 euro.”
Ook trouw neemt hier als uitgangspunt dat een leraar bovenbouw HAVO/VWO schaal LD (ofwel 12) krijgt. Wat zoals de bezoekers van deze site weten slechts zelden het geval is.
reageren
Mark79,
Ik zou willen voorstellen dat je een reactie aan Trouw stuurt met de weergave van de meer gangbare situatie. Ik vermoed dat Trouw redelijk gevoelig is voor dit soort informatie en de reactie/correctie plaatst.
reactie
Heb er een vraagje over aan de redactie gesteld- kreeg binnen het uur het volgende antwoord (wel netjes dus):
Dank voor uw reactie. U heeft volkomen gelijk: er is een (oude) top die nog 4500 euro verdiend, maar die top wordt steeds schaarser, daaraan is de grotere vrijheid met de lumpsum schuldig. We zullen de komende weken zeker nader op het onderwerp ingaan. De box vanochtend was te klein om dieper op verschillende schalen in te gaan.
D66 overigens komt als zoveelste partij met grote investeringsplannen voor het onderwijs. Wie weet gloort er hoop voor academici in het onderwijs, ik hoop het.
Met vriendelijke groet,
Harriët Salm
redacteur onderwijs
een latere toevoeging ?
Op de Nedelandse bewerking van Education at a Glance 2005 vond ik :
ik heb net “Onderwijsprofiel vn Nederland -Analyse en samenvatting van Education at a Glance 2005 – Ministerie van OCW gedownloaded. Bij “Lerarensalarissen in het hoger algemeen secundair onderwijs” op blz. 41 staat nu in schuinschrift: “Het maximum salaris in het hoger algemeen secundair onderwijs betreft schaal 12. Alleen 1e graads leraren, maar niet alle, komen voor deze schaal in aanmerking. Uiteindelijk bereikt slechts een klein deel van de leraren in het hoger algemeen secundair onderwijs het hier getoonde einsalaris”.
Hierover wat opmerkingen(van mij):
1 Ik denk dat deze opmerking zeer recentelijk is toegevoegd aan tabel EAG2005, Tabel D3.1
2 Ik meen begrepen te hebben dat “verdienstelijke” tweedegraads-docenten dit salaris-niveau (de schaal 12 wordt ook wel LD genaamd) ook kunnen bereiken. Maar dan vervullen ze voor een groot deel, grotendeels of helemaal andere taken. (Het fijne weet ik niet ervan)
jokken of niet?
Kan iemand voor mij opmerking/vraag 1 beantwoorden?
tweedegraders wel in LD
schoolleidingen kunnen tweedegraadsdocenten die op sprankelende wijze een buitenland-excursie organiseren (hoeft niet eens per se met opdrachten, hoor) of coordinator van een jaarlaag zijn (met weinig lessen en veel vergaderen, waardoor ze overigens vaak onvindbaar zijn als je eens een leerling verwijdert en naar hem verwijst) belonen met schaal 12.
maar we hoeven er niet over heen en weer te schrijven, toch? het is algemeen dat kennis en goed vakmanschap (lees: het gebeuren in het klaslokaal met leerlingen waarbij geleerd wordt) niet naar behoren beloond wordt!
interessanter is de vraag wat wij ertegen gaan ondernemen.
Hoe kan het dat O&W onjuiste gegevens blijft verstrekken?
Steeds weer komen er berichten in de pers met verkeerde cijfers over salarissen van eerstegraders. Ook vandaag weer een bericht in de Trouw: “Het is een mythe dat leraren slecht verdienen”. Veel onderzoeken baseren zich – terecht – op cijfers van het Ministerie van Onderwijs. Wanneer we blijven accepteren dat het ministerie van O&W de buitenwereld misleidt met verkeerde informatie, zal er weinig veranderen. De cijfers in het OESO-rapport, de informatie naar de Tweede Kamer en de tekst op de website moeten veranderen: eerstegraders worden ingeschaald volgens LB. Ik heb begrepen dat de vereniging Beter Onderwijs Nederland al een brief naar de minister heeft geschreven over dit onderwerp. Tot zover mocht het niet baten…
Het leugentje op www.werkeninhetonderwijs.nl is verwijderd
naar beneden verplaatst
Ook ik stoor me aan onjuiste
Ook ik stoor me aan onjuiste en tendentieuze berichtgeving in de pers. Een aantal weken geleden nog een
groot artikel in het Algemeen Dagblad. Een vergelijkend onderzoek naar VO salarissen in Europa. Nederland
stond op een prachtige 3e plaats na Luxemburg en Zwitserland. Opgave voor het Nederlandse salaris:
65.000 (!!!) euro per jaar. Er stond in de tabel nog fijntjes vermeld dat dit de top was van de laagste schaal
in het VO. geen wonder dat je de handen niet op elkaar krijgt als je in eigen kring zegt dat je vindt dat je slecht
betaald wordt….
@markwin
Als je tijd hebt moet je de salarissen die gepubliceerd zijn relateren aan twee dingen. Ten eerste aan het aantal uur les geven en ten tweede moet je eens naar de euro-factor kijken. Dit is de factor die gebruikt is om de landelijke munteenheden om te zetten naar de euro. Dit geeft een idee over het welzijnsniveau van de landen onderling. Bijvoorbeeld wij hadden de factor 1 – 2,02 Belgie de factor 1-40 . Het is wat opzoekwerk en een beetje rekenwerk maar als je daarmee klaar bent ga je moeten ontdekken dat Nederland bijna helemaal achteraan kachelt. Trouwens, het zijn bruto-bedragen, als je alleen al rekening houdt met de belastingdruk zakken we al een aantal plaatsen.
onderbetalen van docenten
Je zit je af te vragen hoe het mogelijk is dat mensen die exact zelfde taken uitvoeren. Aan de zelfde leerlingen lessen geven.
De zelfde opleidingen hebben genoten. In het zelfde team werken, nagenoeg de zelfde leeftijd hebben. Ongeveer even lang
in het onderwijs werken. Maar toch verschillend worden uitbetaald. De ene docent zit in de LC schaal en de ander in de LB schaal.
Het enige verschil tussen beide docenten is de in diensttreding bij een school bestuur, de één voor fuwa en de ander er na.
Bestaat er ook nog een wet gelijke behandeling????
Gelijke behandeling
Ja die bestaat en als je rechtsbijstand hebt zou ik het ook zeker proberen.
Corgi
ingezonden brief teneinde de waarheid in de krant te krijgen
enige dagen geleden heb ik de vrijheid genomen een aantal gegevens die collega’s in dit draadje opgesomd hadden te bundelen en heb ik het naar het NRC gestuurd. ik kreeg hiertoe het laatste duwtje toen een buurman mij bij de borrel vroeg of ik had gelezen dat de salarissen in het onderwijs niet zo slecht zijn: dat had hij in de krant gelezen. foutieve informatie van “onze” minister en uit de media gaat zo zijn eigen leven leiden.
tot nu toe heb ik mijn ingezonden reactie niet in de krant mogen teruglezen…
Het leugentje op www.werkeninhetonderwijs.nl is verwijderd
Het leugentje over het salaris van eerstegraders op de website www.werkeninhetonderwijs.nl is verwijderd. De tekst is nu: “Voor leraren in het voortgezet onderwijs gelden de schalen LB, LC of LD, afhankelijk van de inhoud en zwaarte van de functie waarin deze leraren zijn benoemd (functie leraar LB, LC of LD).”
Nog steeds wordt er dus door de overheid gesuggereerd dat je als “gewone” leraar schaal LC en LD kan bereiken. In de meeste gevallen moet je hiervoor gaan “coördineren” of “managen”. Maar zoals het er nu staat komt het meer overeen met de werkelijkheid. Gesteld wordt dat de inschaling afhankelijk is van de functie, en dat klopt formeel. Jammer genoeg wordt er niet bijgezegd dat je alleen in schaal LC of LD terecht komt als je minder gaat lesgeven. Want is een manager/coördinator eigenlijk nog wel een leraar?
Toch een eerste stap richting juiste informatie. Nu nog een wijziging van de cijfers in het OESO-rapport Education at a Glance.
K v Egmond
sja.. gelijke behandeling….
Dan verdien je schaal 12 (ld), krijg je geen baan meer omdat je te duur bent… mag je op een houtje bijten tot je 65e, of vervangende functies aannemen voor ongeveer 2 uur per week voor 3 maanden… Maakt niet uit hoe goed je bent of hoe gepassioneerd over het vak.
goed geregeld.
LD
Beste mensen,
Ik ben sinds 3 jaar werkzaam in het VO als 1e grader met veel lessen Havo/VWO Bovenbouw. Daarvoor ca. 15 jaar
werkzaam geweest in het bedrijfsleven.
Op basis van mijn eerder verdiende salaris zou ik in trede 18 van LD terecht moeten komen, maar er was natuurlijk
alleen een LB schaal ‘beschikbaar’. Ik maakte een bewuste keuze voor deze switch en heb dat toch gedaan. Ik zit nu dus al 3jaar ‘vast in
trede 18 van schaal LB. Veel beloftes/plannen op school voor LC/LD mogelijkheden maar geen akties.
Doordat ik nu van school verander is het mogelijk een intrede in een hogere schaal te onderhandelen. Het valt me op dat niet alle scholen
zo oneerlijk omgaan met beloning. Neem bijvoorbeeld het OMO (Ons Middelbaar Onderwijs) een scholenconglomeraat met 45 VO scholen in Brabant. Uit hun CAO 2006-2007:
“Indien de werknemer structureel waarvan in elk geval sprake is als een daartoe bevoegde docent in een
periode van 4 jaren vanaf 1 augustus 2000 gedurende 2 schooljaren anders dan wegens vervanging- voor
meer dan 20% van de jaartaak lessen verzorgt in het 1e graads gebied wordt de functie in elk geval
gewaardeerd naar schaal LD, ongeacht het bepaalde in artikel F5 lid 2.”
Dus na 4 jaar 1e graadsuren automatisch bevordering naar LD!!! Zoals het hoort.
zie volledige tekst: www.omo.nl/FilesPage/1001586/CAO%2006_07.pdf
Dus beste mensen, word je onderbetaald en zit er geen schot in, aarzel niet en probeer over te stappen. I.t.t.
het bedrijfsleven heb je geen pensioengedoe, je blijft gewoon bij het ABP.
schaal LD
Beste markwin,
U wilt zeker niet de naam van deze unieke school prijsgeven? Zelf zie ik mensen die nauwelijks fatsoenlijk Nederlands spreken en schrijven enkele schalen hoger uitkomen dan mijzelf. Ze coördineren iets wat eigenlijk niet gecoördineerd hoeft te worden, ze sturen mensen aan die zich beter zouden redden als ze niet aangestuurd werden, enz. Dus als er nog een school is met een rechtvaardiger salarisbeleid, dan stemt mij dat zeer vreugdevol. Ik feliciteer u hartelijk met het vinden ervan!
@margootje
markwin noemde die naam al: OMO. Dat betekent (bijna?) alle katholieke scholen in Brabant.
LB
Ik zit al 10 jaar in LB, heb niet de illusie daar ooit uit te komen. Alle vacatures die ik zie staan betreffen eveneens LB.
Het is niet te geloven …
… maar ik zie een LC-functie voor gewoon ’n 1e graads docent geschiedenis, hier in de buurt.
Goed, geen LD zoals het OMO biedt, maar zou het dan toch … ??
schaal LD
Dank je wel, mark79! Ik heb iets te snel gelezen, vrees ik, waardoor deze informatie me ontgaan was.
salarissen
Neen, niet álle katholieke scholen in Brabant, maar wel 45 (!) van OMO. Overigens werk ik zelf (nog) op een katholieke school
in Brabant, die dus níet zo goed omgaat met het salarisbeleid als OMO.
Wat betreft de katholieke signatuur: ik ben zelf niet katholiek (hang geen enkele religie aan) maar heb daarmee nooit problemen of
beperkingen op school daarvan ondervonden. Dit overigens in tegenstelling tot de (streng) christelijke scholen in het westen van
van het land, waar als primair aannamecriterium je christelijke identiteit is.
houdoe
Ik zat als leerling op een
Ik zat als leerling op een katholieke school in Brabant waar zich in de personeelskamer een biljart en een bar bevonden. Als dat van die LD-schaal in de praktijk echt zo werkt op OMO-scholen (kan iemand dit uit eigen ervaring bevestigen?) ga ik serieus een terugkeer naar m’n geboortegrond overwegen 😉
OMO en LD
kijk hier voor vacatures bij OMO. Alle bovenbouw HAVO/VWO docentfuncties zijn inderdaad schaal 12.
Geweldig, daarmee verdienen ze wel een pluim.
Ik weet dat ze dit jaren geleden (zeker drie a vier jaar terug) al hebben uitgeroepen tot officieel beleid. Omdat zij niet tot mijn jachtgebied behoren, bekijk ik hun advertenties nooit. Ik wist niet dat ze dit ook zo consequent in de praktijk brachten.
Om van te watertanden. Ik ga verhuizen, Tilburg is ook leuk. Wat is er mis met Eindhoven? Wie wil er nu niet in Helmond wonen?
Het zou wel aardig zijn als men nu op een of andere manier kon ontdekken of dit beleid ook vruchten afwerpt: zijn de omo scholen gemiddeld genomen beter? etc. Dat zou onze discussie over hogere lonen, met zo veel inzet hier al een keer of drie gevoerd, wat meer kleur geven.
OMO
Er zijn natuurlijk allerlei problemen bij OMO, een zuivere vergelijking is heel lastig omdat inschaling van docenten niet het enige verschil is met andere scholen.
Ik heb eerder al aangegeven dat met de huidige lumpsum het theoretisch mogelijk is om alle bovenbouw HAVO/VWO docenten schaal LD te geven, het voorbeeld OMO geeft aan dat dit in de praktijk te brengen is. Andere scholen hebben dus geen poot om op te staan als ze zeggen dat er geen geld voor is. Deze andere scholen besteden het geld gewoon aan iets anders (managers…)
Tussenscore
1 voor salarisschalen- 0 voor kinderen.
Tussenscore
NB dit is een reactie op de post “Tussenscore” van Leo. Doordat het niet meer op de vorige pagina pastte, lijkt het op het artikel
van Michel Couzijn te slaan, en dat is niet het geval.
Vind je dit zelf niet een beetje flauw? Er wordt hier een serieuze en zinvolle discussie gevoerd over één aspect van het werken
in het onderwijs, en da’s nou toevallig de salarissen. Je suggereert hier onterecht dat mensen die – terecht – opkomen voor
een behoorlijke beloning het belang van de de kinderen minder hoog hebben zitten.
Deze tussenscore
heb ik ingestuurd, daar ik wil opkomen voor verbeteringen binnen het basisonderwijs. Volgens mij kunnen alleen dan pas dingen in het VO en hoger verbeteren.
Binnen BON wordt m.i. te veel over het een en te weinig over het ander geschreven.
Vandaar. Op naar de tweede helft.
Weg met WSNS!
@mark79-OMO
. Hoezo “natuurlijk”, het is toch geen wasmiddel ?
Natuurlijk
OMO is op deze site eerder ter sprake gekomen, vandaar dat ‘natuurlijk’. Misschien was ‘zoals bekend’ hier beter geweest?
geen eersetgraadsfuncties na op “hier”klikken
geen eersetgraadsfuncties te vinden na op “hier” klikken bij mark79 op Wo, 23/05/2007 – 02:1
Tja
dat krijg je met ‘actuele vacatures’ als ze niet meer actueel zijn, dan verdwijnen ze. Maar ze stonden er echt hoor Seger.
LD-beleid bij OMO
Beste mensen,
ik heb met veel interesse de discussie over eerstegraadsdocenten en LD schalen gelezen. Het ziet er geweldig uit die CAO van OMO, maar ik zal even uitleggen hoe het in werkelijk zit. Ik werk nml. zelf op een OMO school. Vorig schooljaar waren onze eindexamenresultaten op de Havo zó slecht dat de schoolleiding vond dat de uren in die havo-bovenbouw niet meer door 1 docent gegeven mochten worden, want dat was niet goed voor de kwaliteit. Mij is dus gevraagd of ik ook lessen wilde verzorgen in de bovenbouw. Ik dacht natuurlijk: dit is mijn kans. Dus heb ik afgelopen jaar meer dan de helft van mijn lesuren in de bovenbouw gegeven. Nog 1 jaartje, dacht ik, en de LD is binnen. Maar ja, dat zag de schoolleiding natuurlijk ook aankomen en nu gaat zij onze urenverdeling overrulen, zodat ik nog maar in 1 bovenbouwklasje les mag geven (ik mag mijn havo 4 meenemen naar havo 5 = 2 lesuren per week). Dat moeten ze dan nog even 2 jaar volhouden en dan kan ik daarna weer lekker ingezet worden in de bovenbouw (voor 1 schooljaar). Jammer genoeg zijn er te weinig bovenbouwuren voor ons 3-en, dus zullen ze altijd besluiten dat de bovenbouwuren door de collega’s met LD gegeven gaan worden. Oh ja, en die regel van 20% van je jaartaak in de bovenbouw (die in de CAO staat) wordt door OMO en haar scholen op een heel aparte manier geïnterpreteerd. Zij beweren dat je minstens 50% van je lessen in de bovenbouw moet lesgeven. Maar welke rekensom ik ook probeer, ik vind geen vertaling van 20% van je jaartaak naar 50% van je lessen.
Dus niet voor alle 1e graders bij OMO is het zoete koek!!! Het lijkt meer op zure appels
Wauw: aan zulke schoolleiders moet botox worden verstrekt
Want hoe houden zulke leugenaars anders hun gezicht in plooi?
Wat een boeven, wat een schurken. Ik wil volgend jaar een leugendag introduceren. Bij wijze van protest, gaan alle leraren een dag lang alleen maar onwaarheden vertellen. Opdat de afstand tussen werkvloer en management niet te groot wordt 😉
26 en schaal LD!
Dag lieve collega’s,
Ik wil even kwijt dat het schaal 12 beleid van OMO wel degelijk werkt! Ik werk nu 6 jaar in het onderwijs, daarvan werk ik al 5 jaar op dezelfde OMO school. Ik heb twee jaar geleden mijn eerste graads bevoegdheid gehaald en heb de afgelopen twee jaar minstens de helft van mijn lesuren plus 1 BEVOEGD in de bovenbouw lesgegeven. Nu ga ik per 1 augustus 2007 van LB 7 naar LD 5. Hoezee!!!
Als je dus aan deze voorwaarden voldoet (2 jaar bevoegd minstens de helft van je lesuren plus 1 in de bovenbouw) (ik snap de formule ook niet helemaal want ik geef geen wiskunde, maar vertaald naar blondie taal is dit het dus) heb je er gewoon recht op en hoef je niet eens een beoordelingsgesprek ofzo. Het feit dat een school je voor die tijd in de bovenbouw laat lesgeven geeft al aan dat je bekwaam bent en er dus gewoon recht op hebt.
Heel veel succes mensen!
Vreemd mechanisme
Vreemd mechanisme eigenlijk dat het lesgeven in de bovenbouw met kleinere klassen en meer gemotiveerde leerlingen zoveel beter wordt betaald als het lesgeven in de onderbouw met veel grotere klassen en veel ongemotiveerde leerlingen.
Niet zo vreemd
Ja, en het werken met randgroepjongeren, criminelen, psychiatrische patiënten of demente bejaarden is misschien nog moeilijker en wordt nog slechter betaald. Daar gaat het hier ook niet om. Waar het om gaat is dat in het onderwijs kennis weer wordt gewaardeerd, en dat een hoogopgeleide docent die zijn kennis op een adequaat niveau doorgeeft, daar ook naar behoren voor wordt gehonoreerd, dat dus een docent van universitair of daarmee vergelijkbaar niveau daarvoor ook een passend wordt betaald. En dat carrièremaken in het onderwijs weer vooral mogelijk wordt door een hoger KENNISniveau te bereiken in plaats van een hoger managementsniveau.
Dat neemt niet weg dat het lesgeven aan moeilijke groepen ook, ik herhaal met nadruk: OOK, in de inschaling gehonoreerd zou kunnen worden.