Joehoe homo zappens, digital natives en generatie Einstein-verzinners…

Juliie hebben het fout. Onzin. Kul. Wat iedere ouder zelf al kon weten is nu ook bevestigd door de Volkskrant. Kinderen zijn helemaal niet persé handiger met computers dan de ouders. De vaders van de gezinnen blijken de handigste computeraars.
Het schijnt dat de hersenen van de kinderen toch niet zo vreselijk veel beter werken in deze digitale wereld dan de hersenen van de vaders.


Vaders vaardiger op internet dan zoon
ANP

DEN HAAG – Ouders denken wel dat hun kinderen vaardiger zijn op de computer dan zijzelf, maar als het gaat om de moeilijker taken blijken vaders hierin beter te zijn dan hun zonen. Dit staat in een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), gemaakt in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

of volgens de link:
www.volkskrant.nl/technologie/article406742.ece/Vaders_vaardiger_op_internet_dan_zoon

Daar gaat die meneer Veen… toedeloeoeoeoeoe…

21 Reacties

  1. Die is raak!
    Dit lijkt mij de doodsteek voor een heleboel vreemde argumenten over computergebruik, jeugd en onderwijs. Dit artikel moet inderdaad zorgvuldig worden bewaard, want we zullen het nog regelmatig uit de kast moeten halen.

    • Homo sapiëns verslaat homo zappiëns
      En die homo zapt het wel maar znapt het niet.
      Hetzelfde ANP-bericht is in de NRC te vinden.
      Maar ik wist het al lang, van mijn kinderen, waarvan een werkzaam is in de computerbranche en ik de anderen versla met alle mogelijk programma’s.
      Bovendien had ik dat al lang waargenomen bij mijn leerlingen. En die vertelden mij dat ook.
      We moeten nog lang wachten op de Nieuwe Mensch met zijn aangeboren Muisch.

      • Maar ik wist het al lang
        “Maar ik wist het al lang”. Dat is fijn, maar ik vind het fijn dat ik het nu eens netjes opgesomd in een rapport zie. En nogmaals mijn vraag: waar in het onderwijs wordt dit rapport besproken ? Want de manier waarop veel kinderen met de computer omgaan is wel een serieus probleem.

  2. Even een stukje
    Op de site www.sugababes.nl / www.superdudes.nl kunnen tieners in het forum reacties
    posten en zo met elkaar in gesprek gaan en ervaringen uitwisselen. Hieronder de reacties
    van tieners op het forumonderwerp: ‘Heb jij een eigen computer?’
    Ik heb een eigen pc ja, my room, me pa heeft ook een eigen en me ma ook. best relaxed hoor.
    je hebt geen gezeur wie er achter wilt enzo (Anoniem)
    Computer op mijn kamer maarja vindt het beneden beter vloerverwarming enzo dus zit
    altijd beneden (Anoniem)
    Nee.. zou wel willen maja vinden mn ouders ‘overbodig’ is misschien wel beter ook, dan
    kom ik er helemaal niet achter vandaan (Meisje, 15 jaar)
    Eehm.. Nja we hebben 1 pc hier.. maar mijn vader weet ni eens hoe dat ding aan moet (nja
    misschien dat nog net wel..) en hijs ni sow vaak thuis.. en me mama is ook bijna nooit thuis
    en als ze der is gaat ze wellus op de pc..maar meestal heb ik m gewoon voor mezelf men
    broers zijn uit huis..dus ja.. hijs voor 90% (van de tijd) van mij (Meisje, 16 jaar)
    Ja, maar zonder internet, verder hebben we een pc in de bijkamer (boven) en beneden een
    klaptop met MSN, ook staat er een server in de meterkast (Jongen, 16 jaar)
    Jaahhh iedereen hier in huis heeft zo ongeveer zn eigen pc (Meisje, 17 jaar)
    Ja, mijn ouders weten nog geneens hoe het ding aan moet dus ze hebben er niks aan. (Jongen,
    16 jaar)
    Neej. Maar hij staat wel op een kamertje dus ik heb nooit last van anderen. Behalve als me
    zusje of me ma erop wil… (Meisje, 15 jaar)
    Lees verder (blz. 43).

  3. Misschien raar,
    maar dat weten veel basisschool leerkrachten al lang. Die gaan namelijk dagelijks met kinderen om.

    • Niet raar…
      “Maar dat weten veel basisschool leerkrachten al lang”. Dat is fijn, maar ik vind het fijn dat ik het nu eens netjes opgesomd in een rapport zie. En nogmaals mijn vraag: waar in het onderwijs wordt dit rapport besproken ? Want de manier waarop veel kinderen met de computer omgaan is wel een serieus probleem.

    • Leo,
      ..je verdient een standbeeld en op ieder schoolplein een kopie.
      Zo’n hardnekkige ambassadeur van het basisonderwijs heb ik zelden gehoord.
      Doe maar niet in brons, want dat wordt gestolen.

  4. Zakcomputer in de klas
    Maar daar gaat Stevens c.s. wat aan doen volgens dit bericht uit het jeugdjournaal:

    Zakcomputer in de klas
    dinsdag 13 maart 2007
    Hij past in je broekzak en je kunt er alles mee doen wat je ook met een gewone computer kunt: een pda, of een zakcomputer. 260 leerlingen in Den Haag krijgen les met die moderne apparaten.
    De PDA ziet er uit als een grote mobiele telefoon waarmee je kunt internetten, fotograferen, mailen en bellen. Verder kun je er geluiden mee opnemen maar ook muziek afspelen. De leerlingen hoeven nu bijvoorbeeld niet alleen maar in de klas te zitten. Ze kunnen overal les krijgen.
    In Nederland worden die computers nu voor het eerst voor de lessen op school gebruikt. Het gaat om een proef en de bedoeling is dat leren met zo’n computer makkelijker wordt.

    Zie ook bij: ICT op school.
    En bij de volledig gefeminiseerde Stevens-school De Bras.


    Het is dwaas iemands studie serieuzer te nemen dan hij/zij zelf doet.

    • Wij denken dat wij …
      “Wij denken dat wij door gebruik te maken van mobiele technologie, zoals PDA’s of moderne mobiele telefoons een oplossing kunnen bieden voor de lerenden.”
      Zou het ?

    • Gewoon samenvoegen
      “Van allerlei bronnen en van allerlei plaatsen wordt informatie vergaard, die samengevoegd wordt tot nieuwe kennis.”

      • Zo eenvoudig is het
        Knippen en plakken met behulp van google en hup, je hebt nieuwe kennis. We doen het op de universiteiten blijkbaar echt helemaal verkeerd….

        In de onderwijskunde hebben ze dit natuurlijk wel goed gezien: meng adaptief onderwijs en computers samen en je hebt nieuwe onderwijskundige ‘kennis’. Kun je dan tegen heel veel geld scholen door de strot gaan duwen.

    • Allen voor allen
      “Alle mentoren zijn verantwoordelijk voor de leerprocessen van alle leerlingen.”

        • Precies! En als iedereen
          musketier is, is niemand musketier. Een voor allen en allen voor een! (Gelukkig is de wrede kardinaal geen musketier).

    • je kunt er mee…….
      internetten, fotograferen, mailen en bellen. Verder kun je er geluiden mee opnemen maar ook muziek afspelen.
      Allemaal harstikke aardige dingen, maar kan iemand me vertellen wat dat met leren te maken heeft?

      Ah.. ik begrijp het al. Dát gaan ze nou precies onderzoeken. Men deelt gadgets uit en kijkt na afloop of er wellicht ook ergens iets geleerd is.

      Overigens kunnen al die dingen al lang. Met en computer namelijk. Is dáár dan wel mee geleerd? Of kan het enkel met een mobiele computer (die op straat gejat kan worden, dus dik kans dat er de nodige politie en hulpverlening moet worden georganiseerd om de effecten daravan weer tegen te gaan.
      En ondertussen heb ik nog geen flauw idee waar het “leren” om de hoek komt kijken.

      • Portfolio-instrument
        Het lijken ideale dingen om een portfolio op bij te houden 😉


        Het is dwaas iemands studie serieuzer te nemen dan hij/zij zelf doet.

        • Je bent een genie…
          Gewoon je hele leven video-en. Dat je al breezers kunt kopen bij de albert heyn. Video-en dat je msn-competenties hebt. Gewoon dat ding de hele dag aan laten staan, En dan bij het maandelijks assessement al die dingen naar de leraar. Die kan dan kijken of de compedinges gehaald zijn.

Reacties zijn gesloten.