Instroom MBO

In nl.onderwijs.algemeen kwam ik de volgende mededeling tegen:

“Met trendbreuk bedoel ik een versnelde achteruitgang in leerprestaties op gebied rekenen, taal, lezen en schrijven gedurende de laatste jaren. Daarvoor zag ik ook wel een achteruitgang. Het lijkt nu echter sprake van een versnelling. Maar de leerlingen die in augustus 2007 en augustus 2008 het mbo zijn ingestroomd, hebben gemiddeld m.i. een noemenswaardig grotere achterstand ten opzichte van voorgaande cohorten. ”

Komt dit overeen met de ervaringen in deze club ?

12 Reacties

  1. Mag HBO ook?
    Mijn collega en ik geven bedrijfseconomie aan 210 eerstejaars HBO-ers. Dit jaar is het ons opgevallen dat bij deze HBO-instromers (dus met name ex-MBO4/HAVO) het niveau van het rekenen en vooral het hebben van rekenkundig inzicht significant lager is dan in de voorgaande jaren. Aangezien wij beiden hetzelfde constateren ligt het niet aan een toevallige spreiding over de HBO-klassen, maar moet het welhaast aan het instroomniveau liggen.

    Naast de bekende daling in ‘gewone’ rekenvaardigheid (vergelijkingen oplossen, rekenen met breuken en procenten etc.) is ook het inzicht verlaagd. Ik vermoed zelf dat dit komt doordat er geen goed getalleninzicht is en dus te weinig benul dat bijvoorbeeld 100 gedeeld door 34 nooit driehonderzoveel kan zijn. Maar ja, het staat op het display ……

    Daarnaast lijkt het alsof het kennis en inzicht willen verwerven wegzakt. Slechts weinigen vragen om extra oefenopgaven maar willen dan weer wel bijles. Maar ja, dat is alleen om 8.00 ’s morgens mogelijk dus dat scheelt een hoop vragen 🙂 Het blijft voorlopig nog wel een beetje modderen, ben ik bang. Mogelijk maakt de kredietcrisis binnenkort een hoop goed. Van een beetje tegenslag worden mensen vaak vindingrijk!

  2. niveau mbo leerlingen
    einstein
    docent vmbo/mbo
    Ik vind ook dat het niveau achteruitgaat vooral voor het vak Nederland, vooral zwarte MBO’s zullen dit merken. Ik denk dat veel van deze leerlingen pas in Nederland zijn. Ongeveer 5 jaar. Klopt dat? Op de MBO scholen wordt er nog maar weinig Nederlands gegeven, alleen ondersteunend voor andere vakken. Ik vind, dat leerlingen met een niet-Nederlandstalige achtergrond, iedere dag een uur Nederlands zouden moeten krijgen.

    • De meesten zijn in NL geboren
      Ik ken de cijfers niet, maar ik denk dat verreweg de meeste leerlingen van het MBO, ook van zwarte MBO’s, gewoon in Nederland geboren zijn en op een Nederlandse basisschool hebben gezeten.

      Ik kan me voorstellen dat deze kinderen een taalachterstand hebben omdat hun ouders thuis wellicht geen Nederlands spreken, maar ik denk dat de achterstand ook komt omdat er soms slecht onderwijs wordt gegeven. Allochtone kinderen worden systematisch onderschat. Ik vrees dat een deel daarvan komt doordat het voor scholen en leerkrachten soms wel erg gemakkelijk is om een kind het laber: achterstandskind” op te kunnen plakken. Hoe meet problemen het kind meeneemt, hoe gemakkelijker het voor een school / leerkracht is om een matige ontwikkeling op welk gebied dan ook te wijten aan die achetrstanden in plaats van aan het eigen onderwijs.

      Ook heb ik leerkrachten horen zeggen dat ze met zo veel voldoening juist met allochtobe kinderen werken, want die kinderen hebbe het zo moeilijk en dan beteken je werkelijk iets voor die kinderen. Met andere woorden: de leerkracht richt zich vooral op de (thuis) problemen van die kinderen, wellicht veel minder op de leerontwikkeling.

      • Leerlingen die net in Nederland zijn
        einstein
        docent vmbo/mbo
        Ik denk dat docenten op het MBO niet weten of hun leerlingen nieuwe Nederlanders zijn. Mijn ervaring is dat deze leerlingen zeeeeer gemotiveerd zijn en het heel leuk is om deze leerlingen Nederlands te leren. Ik denk dat de leerkrachten in het Basisonderwijs zich niet op thuis richten maar alles in het werk stellen om deze gemotiveerde leerlingen naar een hoger niveau te krijgen. Ik ben er van overtuigd, dat onervaren leerkrachten mogelijk deze leerlingen een te laag advies geven, omdat ze bang zijn voor een negatieve leerervaring. Gedreven leerlingen moet je een kans geven!

        • ?????? Wordt er dan nooit
          ?????? Wordt er dan nooit gepraat over leerlingen? Klassenbespreking, mentorgesprek etc. Dan weet je toch e.e.a. over de achtergrond van iedere leerling!

          • Niet in het mbo
            einstein
            docent vmbo/mbo

            Volgens mij weten de docenten in het mbo niets over de achtergrond van de leerling en zijn ook niet geinteresseerd, uitzonderingen daargelaten. Bij mij op school weten de meeste docenten bijna niets over hun leerlingen.

          • Sommigen wel, anderen niet
            Dat vind ik nogal een boute uitspraak einstein. Er zijn beslist docenten in het MBO die zich niet echt interesseren voor de leerlingen, maar velen ook wel. Tot die laatste groep reken ik mezelf ook. Ik zou echt niet durven beweren dat de meesten niet, of de meesten wel iets weten over de leerlingen. De situatie is in ieder geval zeker niet slechter dan in het gewone voortgezet onderwijs.

          • prikkelend
            einstein
            docent vmbo/mbo

            Ik denk dat vele docenten in het MBO er geen zin meer in hebben, natuurlijk komt dat ook voor in het vmbo. Ook in het VMBO gaat het steeds slechter, wat ik van mijn oud-leerlingen hoor en zie in mijn omgeving, is het in het MBO een graadje erger. Sorry Hinke, jij bent een uitzondering.

  3. Achterstand: zeker!
    Ik werk inmiddels 6 jaar in het MBO (Techniek) met de lage niveaus (1 en 2). Ik heb geen noemenswaardige achteruitgang in deze jaren geconstateerd. Wel ben ik verbijsterd (al sinds het begin) over het enorm lage niveau dat de meeste leerlingen hebben, óók als ze een VMBO-diploma hebben.
    – ik beschouw velen als functioneel analfabeet
    – het schrijven is dieptreurig. Er komt nauwelijks één correcte zin uit
    – volgens mijn collega’s is het basisniveau van het rekenen zéér slecht. Dit wordt enigszins vertroebeld omdat we op de lage niveaus iedereen met een diploma bij Techniek moeten toelaten, ook als ze bijvoorbeeld op het VMBO de beroepsrichting Zorg of Mode hebben gehad.
    Overigens: het zijn hartstikke aardige jongens en van velen heb ik de absolute overtuiging dat ze educatief ernstig verwaarloosd zijn. Er is bij lange na niet uitgehaald wat er in zit. Daardoor hebben ze een handicap die bijna niet meer is te herstellen.

  4. 3 keer 8 is 21
    Even twee voorbeelden uit een andere hoek: vorige week, vwo 4, scheikunde.
    Eerst: 3 x 8 = 21 (huiswerk in het schrift).
    Even later, iemand anders: 16 / 3 = 6 (idem).
    In beide gevallen duurde het na mijn opmerking even voordat de vergissing werd doorzien. En in beide gevallen ging het om leerlingen die zeker wel op het vwo thuishoren.

    Leve de realistische rekenfouten.

      • Puntje
        Misschien hadden ze op de basisschool alleen “schattend rekenen” geleerd, en kregen ze daar voor dergelijk rekenwerk altijd alle punten.

Reacties zijn gesloten.