Een groeiend aantal leerlingen uit het middelbaar onderwijs gaat naar een huiswerkinstituut. Ze worden erheen gestuurd door hun ouders, die geen tijd én geen zin hebben hun pubers voortdurend achter de broek te zitten. “Thuis ging ze na school eerst een uur televisie kijken. Daarna droomde ze weg achter haar bureau.” Lees het hele artikel in het Ned. Dagblad.
Reacties zijn gesloten.
Lui
Marit:”Ik ben snel afgeleid. Ik kan mij niet goed concentreren.”
Marit bedoelt waarschijnlijk:”Ik ben verwend en nogal lui.”
Over lui gesproken…
Die ouders, die vind ik helemáál lui.
Geen radio, geen TV, geen MSN en geen rinkelende telefoon, en dan wordt het huiswerk pas goed gemaakt. Nee maar! Wie had dat gedacht! Zomaar een remedie voor die buitengewoon gecompliceerde zieltjes die zich ‘niet kunnen concentreren’.
Zouden die ouders dat nu werkelijk zelf niet kunnen bedenken? Ik denk dat ze dat wel degelijk kunnen. Ik denk dat die ouders zich dommer houden dan ze in feite zijn om zo de verantwoordelijkheid voor de opvoeding te ontlopen. En dan die verantwoordelijkheid afkopen middels zo’n huiswerkinstituut.
Het hele systeem doet mij denken aan het hedendaagse gesjoemel met de emissierechten (eerst naar Bangkok vliegen, of een Jeep Cherokee kopen, en daarna voor je schuldgevoel een boom kopen. Natuurlijk niet zelf planten!) of aan het middeleeuwse systeem van de aflaten. Het past perfect in onze nationale cultuur van schijnheiligheid.
Je kunt hieruit in ieder geval de conclusie trekken dat veel ouders een overschot aan geld hebben. Voor hen hoef je de schoolboeken tenminste niet gratis te maken.
Wat ik vaak merk aan ouders
die zelf laag zijn opgeleid, is dat ze de hoeveelheid huiswerk van kinderen op het vwo ZIELIG vinden voor hun kroost. Ze vinden het meestal prima als hun kind dat slim genoeg is voor vwo, uit luiheid naar het havo gaat.
Excuse me, dit is wel enorm
Excuse me, dit is wel enorm denigrerend en generaliserend neergezet. Als uiteindelijk Academisch afgestudeerde ben ik mijn “laagopgeleide ouders ” (moeder 1 jaar huishoudschool – nu al aantal jaren werkzaam op P&O van diverse bedrijven; vader lagere bakkers opleiding- thans met zeer vroege VUT -had verantwoordelijke baan bij Prorail) zeer dankbaar dat zij mij gestimuleerd hebben om door te leren. Na Mavo, Havo, 1 mislukt jaar HLO, VWO en 5 jaar LU Wageningen ben ik hen, mijn laagopgeleide ouders, zeer dankbaar dat zij mij die kans hebben kunnen en willen geven.
Mijn ervaring is juist, dat de meest welgestelde (en veelal ook hoogopgeleide ouders) er zo van uitgaan dat intelligentie en werklust erfelijk bepaald zijn, dat zij hun koters pamperen tot en met, in plaats van ze hard aan het werk (lees studeren) te zetten. Wellicht als ouders eens wat eerder beginnen met opvoeden en kinderen verantwoordelijkheden geven, dat al deze dure huiswerkinstituten niet nodig zijn.
Beste Horwiek
Mijn verhaal, gestoeld op dagelijkse ervaring met pubers die me precies vertellen wat er allemaal wel en niet mag thuis, gaat over ouders van nu. Niet over ouders van toen. Toen waren er ook ouders die hun kinderen naar de ‘univerisiteit van de armen’ stuurden: de kweekschool. Die opleiding leverde patente juffen en meesters af. Geen kwaad woord over lager opgeleiden. Wél over ouders die menen dat het chic is om kinderen een tv te geven op hun eigen kamer, ongecontroleerde toegang tot internet en msn (ook tijdens het huiswerk), naar disco’s op je 11e in het weekend, alcohol drinken zodra je brugpieper bent, vaak alleen thuis, soms een heel weekend of een week lang als pa en ma op reis gaan, enzovoort.
Zelf kom ik uit een gezin van hoger opgeleiden. Wij kinderen werden geacht ons schoolwerk helemaal alleen te doen. Op een enkel bijlesje van mijn vader na en wat hulp van mijn broer bij scheikunde toen ik een onvoldoende had gehaald. Mijn ouders zijn in mijn schooltijd in het middelbaar onderwijs welgeteld één keer op een ouderavond geweest. Niets gepamper. Je was slim genoeg, DUS je had het maar waar te maken.
En trouwens, mag generaliseren over kinderen van hoog opgeleide ouders dan wel??
Het verslag van Fritzi..
..beste Horwiek, lijkt me iets meer van deze tijd dan het Uwe.
toch niet
zo multi-task als we gedacht hadden, de einstein-generatie.
Blijspel in een bedrijf
Ouder: “Sjoerd, doe die tv eens uit en stop met dat msn-en. Je moet nu je huiswerk maken”
Sjoerd: ” Hoe kom je daarbei? Ik ben construktivistiesch bezig”
Ouder: Constructivistisch?
Sjoerd: Ja, wij doen aan multitasking. Dat kun jij niet. Dat heeft meneer Stevens zelf gezegt”
Ouders: Wat geeft meneer Stevens?
Sjoerd: Nee, die zit niet op school. Maar wij kunnen zelf wel uitmaken hoe we leren. Dit hoordt bei mijn leersteil. En het is gotsonmogelijk dat alle ouders tegelijk om half vijf tegen hun kinderen zeggen wat ze moeten doen. Dat komt niet aan, want iedere puber ziet dat anders.
Ouder: Doe onmiddellijk die apparaten uit…. Wat doe je nu?
Sjoerd: Ik bel mijn naamgenoot, meneer Slagter
Philippens,
wel leuk!