Hoe moet het dan wel? (inventarisatie deel 1)

Hartelijk dank voor de reacties (Marco_1964; mark79; Seger Weehuizen; de ander; 29_4_1945; jeronimoon; hendrikush; kafka; Fritzi; Leo; adios; historica; e.luynenburg; couzijn; jochem weijers; Joke).

Het originele bericht staat op www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2726 en eindigt met de stelling: “Maak van het basisonderwijs weer een zuivere onderwijsinstelling en zorg voor een separate organisatie voor de kinderopvang.”

De stelling leek niet veel speelruimte te laten voor inhoudelijke reacties. Dat is waarschijnlijk de reden dat velen al ‘verder’ keken dan werd gevraagd en hun gedachten lieten gaan over mogelijkheden en onmogelijkheden op bijvoorbeeld gebieden als huisvesting en financiering. Deze opmerking is niet bedoeld als kritiek, maar als leerzame ervaring, want het gebeurt namelijk altijd en overal.
Als een grote groep mensen wordt gevraagd in discussie te gaan over een zeer complex onderwerp, dan is de kans dat er uiteindelijk een gezamenlijk standpunt uitkomt nagenoeg nul. Als dat complexe onderwerp in (kleine) mootjes wordt gehakt en per mootje ter discussie wordt aangeboden, dan is de kans bijna 100% dat andere mootjes toch alvast in de discussie worden betrokken. Het is aardig om te zien, dat het op dit forum niet anders gaat. Het voordeel van de discussie per onderdeel blijft overigens, dat het meestal wel mogelijk is om tot een gezamenlijk standpunt te komen.

Het bovenstaande was een van de redenen waarom ik in deel 1 ben begonnen met een gevoelsmatig ‘smalle’ stelling. Toch loopt het spectrum van ‘volledige scheiding’ tot ‘volledige integratie’ en daarbij was de vraag wat u voorkeur heeft, zonder die wens weer direct zelf af te schieten op basis vermeende onmogelijkheden of lastige gevolgen.
Wat wilt u, wat zou u graag zien?

==Conclusie
Uw voorkeur gaat duidelijk uit naar basisonderwijs, dat zich uitsluitend richt op het onderwijs. Voor overige zaken moeten een of meer ándere organisaties worden aangewezen of tot leven worden gebracht.
Dit gezamenlijke standpunt (niet per se het BON-standpunt) zal een leidraad zijn voor volgende delen van de discussie, waar uiteraard ook de consequenties van deze keuze een keer ter sprake komen.

==Kanttekeningen bij de reacties
Staat u mij toe om ter overweging enkele kanttekeningen te plaatsen bij de reacties. Mogelijk helpt het ons verder in een van de volgende delen van de discussie als u daarover alvast uw licht laat schijnen. Alle punten komen nog aan bod in volgende delen van “Hoe moet het dan wel?” en het is dus eigenlijk niet de bedoeling, dat er op deze kanttekeningen hier én nu al uitgebreid wordt gereageerd. Omdat het ‘risico’ daarop groot lijkt, zal ik de kanttekeningen (iets later) inzenden als apart bericht “Hoe dan . . . kanttekeningen deel 1”.

Hier graag alleen reacties op de inventarisatie en conclusie, waartoe ik u van harte uitnodig.

Groet,
Fossiel