Recht op gymnasiaal onderwijs
Steeds meer kinderen volgen gymnasiaal onderwijs in Amsterdam. Dat is goed nieuws zou je zeggen. Al jaren neemt hun aantal toe. Ze kunnen nu naast de 3 bestaande gymnasia ook terecht bij een splinternieuw 4e gymnasium. De afgelopen jaren werden alle kinderen geplaatst bij een van de 4 samenwerkende scholen.
Maar dit jaar is het anders. De 4 gymnasia geven geen garantie meer op plaatsing. Het zijn kleine, veilige en overzichtelijke scholen en dat willen ze graag zo houden. Dus helaas voor de slimme kinderen in Amsterdam, het wordt weer een loten. Het Amsterdams Barlaeus zet binnenkort 24 kinderen op straat. Ze kunnen hun heil gaan zoeken in Haarlem of Zaandam of gewoon hun ambities naar beneden bijstellen.
Als kinderen worden geweerd bij de plaatselijke voetbalclub of bij minder presteren een team zakken, vinden we dat de normaalste zaak van de wereld. We zijn er aan gewend dat kinderen al op jonge leeftijd worden geselecteerd voor sport. Begrijpelijk: we zijn niet allemaal geboren Van Bastens ten slotte. Dat geldt ook voor muziek. Alleen de allerbesten kunnen een opleiding volgen aan het Amsterdams Conservatorium. Maar bij kinderen met een hoog IQ is selectie helemaal niet geoorloofd. Mammoetwet, middenschool en basisvorming hebben deze jongens en meisjes jarenlang gefrustreerd in hun ontwikkeling. En daar komt voorlopig geen einde aan. Amsterdam heeft nog steeds geen technasium en ook de gymnasia hanteren een numerus fixus.
Wat is hier gaande? Terwijl de vraag naar gymnasiaal onderwijs en meer kansen voor begaafde kinderen toeneemt, besluit Amsterdam om de poorten voor gymnasiaal onderwijs te sluiten. Het Barlaeus ondersteunt het leerplus arrangement traject waarbij getalenteerde kinderen naar het gymnasium moeten worden getrokken. Het rapport van de commissie Dijsselbloem vraagt ondubbelzinnig aandacht voor kwaliteitsonderwijs. Jarenlang moesten de slimme kinderen in Nederland samenwerken met achterstandskinderen opdat het niveau aan de onderkant niet nog verder zou zakken. Het bleek een mislukking; het algehele niveau is alleen maar gedaald. En nu er eindelijk weer draagvlak is voor excellente leerlingen die mogen presteren, nu sluit het Barlaeus de deur. Dit probleem roept al jaren om een oplossing.
Ouders en kinderen zijn behoorlijk gefrustreerd. Hun lot ligt nu in de handen van een notaris. Dat zou toch niet moeten.
Selectie
Inderdaad vreemd: overal in de maatschappij mag geselecteerd worden op kwaliteit, behalve in het onderwijs…
Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat de gymnasia in Amsterdam niet verder willen groeien. Als er dan toch zoveel vraag is naar categoriaal gymnasiaal onderwijs, dan zou er een nieuwe school opgericht moeten worden. Maar de gemeente Amsterdam is notoir anti-gymnasium, dus dat zal wel niet gebeuren.
Het Barlaeus gymnasium heeft…
…dit jaar vijf eerste klassen.
En de muren zijn van steen.
Een deel van het probleem is
Een deel van het probleem is dat er aan niet-gymnasia, de ‘gewone’ scholen, geen behoorlijk onderwijs meer wordt verzorgd. De groei van de gymnasia wordt heus niet veroorzaakt door een groeiend aantal hoogbegaafde kinderen, of een oplevende belangstelling voor de klassieken…
Het enkel openen van nieuwe gymnasia, of het ongebreideld laten groeien van bestaande, is daarom geen oplossing; de niet-gymnasiale scholen moeten weer behoorlijk onderwijs gaan leveren. Conform de BON-idealen. Dat geeft de gymasia op hun beurt lucht om hun eigen traditie op gepaste schaal voort te zetten.
In Haarlem is het ook al
In Haarlem is het ook al loten… op het Stedelijk Gym.
Ja, je kunt ook gymnasium doen aan een scholengemeenschap. Maar ik begrijp die ouders en kinderen wel die meer willen dan alleen de verplichte stof uit de boekjes. En die academici, eruditie en eerstegraads nog waarderen.
Een van de vaders van een op het Stedelijk in Haarlem uitgeloot kind gaat een rechtzaak beginnen. Ben benieuwd of naast zijn moreel gelijk ook juridisch gelijk kan halen.
Er zijn ook nogal wat ouders
Er zijn ook nogal wat ouders die helemaal geen belangstelling hebben voor academici en eruditie, maar gewoon goed onderwijs voor hun kinderen willen. Die groep wordt thans niet bediend door de gewone scholen en wijkt dus op oneigenlijke gronden uit naar de gymnasia, aldaar degenen met oprechte bedoelingen verdringend.
Inzake onoprechte bedoelingen
Eigenlijk ben ik één van die ouders. In de praktijk wil je gewoon zo goed mogelijk onderwijs op een zo hoog mogelijk niveau voor je kind. Dat is toch geen oneigenlijk gebruik maken van een onderwijsvoorziening? Dacht u dat ik thuis tegen mijn kind zeg dat Plato en Socrates alleen maar flauwekul zijn? Intussen presteert mijn zoontje prima bij Latijn en Grieks, uitgerekend de vakken waar zijn ouders hem helemaal niet bij kunnen helpen.
Maar u heeft helemaal gelijk met uw opmerking hierboven over de aantallen gymnasiasten. Het is toch bijzonder verdacht dat er steeds meer potentiële gymnasiastjes komen. Onze kinderen worden gemiddeld heus niet slimmer. Er is maar één, inmiddels afgezaagde, conclusie mogelijk: het niveau is gezakt: wie vroeger naar de MULO kon, kan nu naar het gymnasium.
Of een beetje anders, Bernard
Alle scholen zijn in niveau gedaald met gevolg dat de paar ouders die het beste willen met hun kind bij het enige schooltype terechtkomen dat nog enigszins op niveau gebleven is, het gymnasium.
Dat zie je altijd.
Algehele niveaudaling leidt tot nieuwe scholen die de niveauverlaging opvangen.
Dat verklaart ook het succes van particuliere scholen en de hernieuwde opkomst van internaten en kostscholen.
Duidelijk???
Voor de duidelijkheid wil ik nog een aantal opmerkingen invoegen.
Er is geen één-op-één relatie tussen intelligentie en het gymnasium; ook aan de niet-gymnasiale opleidingen studeren zeer begaafde kinderen. Intelligentie is slechts een noodzakelijke, zeker geen voldoende, voorwaarde voor geschiktheid voor het gymnasium. Een andere noodzakelijke voorwaarde immers voor het volgen van gymnasium is belangstelling voor de antieke taal en cultuur van Grieken en Romeinen. Daarbij spelen de ouders een rol, maar belangrijker nog is wellicht, hoe het kind er zelf tegenover staat.
Verder is het gymnasium in beginsel niet ‘hoger’, ‘beter’ of ‘erudieter’ dan een gewone school voor VWO. Het is een ander soort opleiding voor begaafde kinderen met belangstelling voor de klassieke traditie. Die traditie is op zichzelf waardevol en kan alleen in stand gehouden worden op gepaste schaal, en door enkel kinderen met de juiste instelling deze opleiding te laten volgen. Dat is niet elitair want, als gezegd, een andere opleiding is in beginsel niets minder.
Helaas echter, is er in de praktijk, als gevolg van het afbraakbeleid van de politiek, wel degelijk een kloof ontstaan tussen het niveau van gymnasia en dat der gewone scholen. Als gevolg daarvan zijn begaafde kinderen thans wel aangewezen op de gymnasia, ook als zij de daarvoor noodzakelijke belangstelling voor de klassieken ontberen. De oplossing voor dit probleem is niet het toelaten van al deze niet of minder klassiek geïnteresseerden, omdat daarmee de waardevolle gymnasiale traditie om zeep geholpen wordt. De oplossing is het ongedaan maken van het afbraakbeleid en het weer op behoorlijk peil brengen van het niet-gymnasiale onderwijs. (Let wel: in de huidige praktijk kan ik ouders die kiezen voor het gymnasium op grond van ‘niet-klassieke’ motieven alleen maar groot gelijk geven.)
Re:Bram
Ik weet niet of je zelf het gymnasium hebt gedaan.
De ontmoeting met de oude klassieken heeft invloed op de rest van je leven, maar vooral de instelling van gymnasiasten onderscheidt hen van alle anderen.
Vroeger heette het dat je op alle scholen ‘leerde’, maar op een gymnasium ‘studeerde’.
Gymnasiasten herkennen elkaar blindelings, wanneer ze elkaar ontmoeten.
Dat heeft met golflengte te maken.
Over het algemeen denken ze sneller en slaan dikwijls een paar stappen over.
Gymnasiasten hebben om die reden met niet-gymnasiasten dan ook vaak een vorm van kortsluiting.
Mijn zoon, ook gymnasiast, verwoordde een ontmoeting met andere gymnasiasten als een soort thuiskomen.
Die ervaring ben ik ook toegedaan.
Dat er geen verschil zou zijn, moet ik dus op eigen ervaring gebaseerd ten stelligste ontkennen.
Tsja… dat zal ze geraden zijn ook
In het algemeen herkennen Nederlanders elkaar ook van kilometers afstand in het buitenland. Mensen die exact denken hebben ook iets gemeenschappelijks. Goede sporters hebben dat ongetwijfeld ook. Als je mensen met een vergelijkbare achtergrond tegenkomt dan is er simpelweg herkenning.
En dat het studeren heette op een gymnasium lijkt me eerder fout taalgebruik dan ik het als positief zou kenmerken.
En aangezien je alleen op een gymnasium terecht komt als je goed kunt leren, dan is het ook wiedes dat je sneller denkt dan het gemiddelde.
Dus: verschillen: ja natuurlijk, maar vergeef me als ik nog niet direct in opperste aanbidding lig voor elke gymnasiast.
Wat ik bedoel Hals: je lofzang komt me wat overdreven over. Wellicht niet zo bedoeld, maar ik heb associaties met de heren van het corps en andere zich beter wanende lieden. Laten we dus onze goede leerlingen die op een gymnasium zitten precies behandelen naar wat ze zijn, goede leerlingen die op het gymnasium zitten, Niet meer en niet minder.
Overigens kun je wel zien Hals dat je zelf gymnasium hebt gehad: duidelijk een opleiding met minder aandacht voor exacte zaken. Het begrip golflengte op een dergelijke vage manier gebruiken zal een echte bèta (wij zitten ook allemaal op dezelfde golflengte) niet zo gauw doen ;-)))
Re:45
Ook geen gymnasium zeker?
We zitten duidelijk op een andere golflengte:-)
Of kortsluiting.
Hoho ’45;-)
Hoho, ’45, gymnasium-bèta is wel degelijk exact. Ik als exact gymnasiast en fysicus kan je vertellen dat ‘golflengte’ een vaag begrip is. Meters per eenheid faseverschil… Frequentie is zowel in empirisch als fundamenteel opzicht een nauwkeuriger en beter bruikbaar begrip. Dat iemand het begrip ‘golflengte’ vaag gebruikt kunnen we die persoon dan niet echt euvel duiden, toch? Hals?;-)
Weet je Bram…
…dat de alfa’s de beta’s geen echte gymnasiasten vonden!
We hadden de strijd tussen de HBS – daar leerde men, werd ons altijd voorgehouden – en het gymnasium – dat was de enige school waar men studeerde.
Dat had ermee te maken dat alleen het gymnasium als echte voorpost van universitaair onderwijs werd beschouwd.
Dat wij alfa’s jullie beta’s geen echte gymnasiasten vonden kwam omdat jullie de meeste klassieke talen na de vierde klas lieten vallen, en tja…dat kon echt niet.
Ik geloof je, Hals, dat
Ik geloof je, Hals, dat Grieks is me altijd zwaar op de maag blijven liggen. ‘Modus aoristus’, ‘genus medium’, je werd er gek van… De 4 naamvallen die het Grieks slechts kende waren wel overzichtelijk. Totdat je leerde hoe de ablativus in het Latijn meestal gebruikt werd: Als ‘ablativus absolutus’, als bijzin…
Ik als eenvoudige bèta kon meer met het ‘barbaarse’ Latijn met zijn strakke grammaticale – zeg: militaire – structuur dan met het Grieks… En dat – en dat is weer een BON-punt – had veel met de docenten te maken. Ik had graag een goede docent oud-Grieks gehad…
Ik hield juist meer van het bewegelijke Grieks. Met de daarbij horende flexibele geest. Ik heb het idee dat alle grote schrijvers en denkers van de klassieke oudheid Grieken waren en de Romeinen na-apers. De drie grote tragedie-schrijvers, Platoon, Herodotus, Pythagoras en Archimedès, Aristophanès, Lysias, Psapphoo; ik geloof dat er niet één Latijns schrijver of wetenschapper was die hen overtrof. De natuurphilosophen en het Atheense experiment met demokratie zijn ook adembenemend. Ik beschouw het als een uiting van Cultuurbarbarisme dat de politiek de Gymnasiasten nu feitelijk dwingt om één van de beide klassieke talen te laten vallen.
Even terzijde: Grieks kent zijn losgemaakte Genitivus maar dat past natuurlijk beter in deze chaotische taal.
Seger Weehuizen
De Romeinen na-apers….
De Romeinen hadden Griekse slaven als hun leermeesters.
Eigenlijk zijn de Romeinen te vergelijken met de Amerikanen en de Grieken met de Europeanen van nu.
op welke golflengte
moet ik afstemmen voor Beter Onderwijs? 😉
Of wordt er uitgezonden op vele frequenties tegelijk?
Nu alleen nog op het gymnasium..
..de rest is hopeloos verloren.
bewijsmateriaal redden!
Het voortbestaan van de ZelfstandigeGymnasia is ook daarom belangrijk omdat ze dan het blijvend en voor iedereen zichtbare bewijs vormen van hoe het beter kan.
Seger Weehuizen
Sic! (is niet klassiek)
Jazeker, Hals, ik heb ook gymnasium gedaan, en ook ik voel me daar nog altijd het beste thuis. Die kortsluiting met niet-gymnasiasten komt me ook bekend voor. (Trouwens ook met gymnasiasten, maar dat heeft met mijn dwarse karakter te maken ;-))
Ik heb dan ook nergens beweerd dat er geen verschil zou zijn; ik vind het enkel verkeerd ‘het’ gymnasium als ‘nobeler’ of ‘erudieter’ af te schilderen dan het algemene VWO. In het algemeen moge er dan een verschil in niveau zijn, ik zie toch niet graag dat intelligente kinderen die niet voor het gymnasium kiezen, ipso facto als minder ontwikkeld worden weggezet. (Toegegeven, het ‘beati spiritu pauperes’ komt wel eens bijna over mijn lippen bij sommige niet-gymnasiumklassen;-)).
Echt, ab imo pectore krijgt het gymnasium mijn steun en ik vind de gymnasiale traditie zeer waardevol, maar laten we respect hebben voor mensen die een andere richting hebben gekozen.
…maar laten we respect hebben…
Vanzelfsprekend, maar dat is geloof ik ook niet aan de orde geweest.
Goed VWO zou de basis moeten zijn
Als zeer begaafde leerling hoefde ik begin jaren ’80 niet direct te kiezen tussen VWO en gymnasium: ik kreeg de mogelijkheid om binnen één school kennis te maken met beide, voordat ik een definitieve keuze maakte.
Die keuze had ik binnen een jaar gemaakt. De vakken Latijn en Grieks konden mij niet boeien, maar de echte beweegreden was een andere.
Ik hou niet van hockey, tennis, poloshirtjes, merkkleding en dikdoenerij. Ik hou er niet van als mensen carriere maken met behulp van hun vaders kruiwagens en netwerk. Ik hou er al helemaal niet van als mensen denken dat het feit dat ze slimmer zijn dan anderen – iets waar ze zelf werkelijk NIETS aan bijgedragen hebben- hen ook beter maakt dan andere mensen.
Het kikte helemaal niet met de gymnasiasten. Ook ik heb daar een -voor mij negatieve- corps-associatie mee.
Aan het feit dat ik VWO heb gedaan in plaats van gymnasium, heb ik m.i. niets gemist. Het échte leren en studeren kwam voor mij toch pas aan de TU. En mijn carriere heb ik opgebouwd zonder old boys netwerk, zonder corps, zonder Grieks en Latijn.
Laten we het erop houden dat het VWO weer zou moeten zijn zoals het ooit was: voorbereidend Wetenschappelijk onderwijs. Goed VWO trekt goede scholieren en levert goede studenten af.
Cultuurverschil
Het VWO is zes jaar leren en een vakkenpakket, meestal in eenzelfde gebouw met Havo en vmbo.
Het gymnasium is een andere wereld. Een warm bad. Dat is het verschil.
Dat heeft niets te maken met een old boys netwerk of een corps.
Neem van mij aan dat ik meer dan wie ook een hekel heb aan balletjes en corpsgedrag.
We zijn allemaal met de blote billen geboren.
Maar iemand die het gymnasium aan den lijve heeft ondervonden en jarenlang heeft lesgegeven aan het VWO kent wel het verschil.
Ik had het gymnasium nooit willen missen.
Aan mijn beste VWO-leerlingen geef ik dan ook steevast het advies een schooltje te verschuiven en het gymnasium te proberen, vooral wanneer ze veel te goed zijn voor het VWO waarop ze zitten.
Dat heeft alles te maken met het cultuurverschil van beide schooltypen.
Mijn ervaringen zijn anders,
Mijn ervaringen zijn anders, eventuele zij-instromer. Ik heb net als jij binnen 1 scholengemeenschap kunnen kiezen tussen atheneum of gymnasium. Dat ging puur op capaciteiten en interesse. Natuurlijk had ik in mijn klas zoontjes van patserige ouders, maar daarvan zijn er vele voortijdig met Grieks/Latijn gestopt: juist op een school waar je na elk jaar probleemloos kunt overstappen naar atheneum, moet je op zijn minst enige intrinsieke motivatie hebben om het gymnasium vol te houden.
En die intrinsieke motivatie deelde ik met mijn klasgenoten. Dat was onze verbindende factor. Ik was wel in de minderheid met mijn arbeidersachtergrond, maar zeker niet de enige.
Ik doe je verhaal niet af als onzin, maar het is m.i. al wel een stuk minder dan vroeger. Toen ik in de jaren ’90 op een gymnasiumafdeling zat waren mijn ervaringen zoals boven beschreven. We zijn nu nog twintig jaar verder en op de gymnasiumafdeling waar ik nu lesgeef zijn de kinderen met goedverdienende ouders wel in de meerderheid. Maar het sfeertje waar jij je niet in thuisvoelde, is er naar mijn idee niet.
Er is een paar jaar geleden iemand (ik ben de naam kwijt, voornaam was volgens mij Don) gepromoveerd op de invloed van het milieu op de keuze voor een bepaald schooltype. Conclusie was dat het slag ouders dat jij beschrijft, hun kinderen tegenwoordig het liefst naar een tweetalig VWO doen. Want dan kan zoon- of dochterlief later gaan studeren aan een buitenlandse universiteit en vervolgens carriere maken in het internationale bankwezen. De ouders die hun kind anno 2008 naar het gymnasium doen zijn veelal mensen die wel waarde hechten aan een goede opleiding, maar niet in de zakelijke ‘we schuiven elkaar baantjes toe’-wereld zitten. Leraren bijvoorbeeld: kinderen van collega’s gaan op mijn school zonder uitzondering naar het gymnasium terwijl er op mijn school ook een populaire tweetalig VWO-opleiding is.
barbaren!
Ik haatte vroeger gymnastiek. Omdat toen ik op de middelbare school zat jongens en meisjes het “vak” lichamelijke oefening apart kregen moest ik dat vak samen doen met jongens uit de HBS. Zij voelden, denk ik, de haat en de minachting aan die ik voor dat vak had hoewel ik mij daar nooit over uitte. Ik voelde mij daarom herhaaldelijk bedreigd en ik heb er een flinke hekel aan HBS-ers mee opgebouwd. (Is later op de TUE wel overgegaan). Wat was ik blij met het bestaan van zo iets tolerants als een Gymnasium-afdeling!
Seger Weehuizen
Iedereen heeft…
…een *verleden*. Soms is het een *deel van DE geschiedenis*.
Jammer
Het is jammer dat ons oordeel over een opleiding zo vertekend kan worden door persoonlijke ervaringen met mensen die die opleiding volgen of hebben gevolgd. En dat er daardoor soms verbanden worden gelegd die volstrekt misplaatst zijn, zoals het boven geopperde verband tussen Grieks en Latijn en een old boys netwerk.
Evenmin als classica heb ik zelf negatieve ervaringen met het gymnasium, maar als ik die wel had zou ik proberen de opleiding op haar eigen merites te beoordelen, los van de mensen die haar volgen of volgden. En dan denk ik dat het gymnasium een zeer degelijke opleiding is met een evidente meerwaarde dankzij de klassieken. Ik geloof dat als bèta zelfs beter te kunnen beoordelen dan een alfa, omdat ik in de bovenbouw slechts één klassieke taal heb gevolgd en daarmee de meerwaarde van die ene taal kan vergelijken met het deels ontbreken van meerwaarde van de andere. Maar iemand die om hem moverende redenen ervoor kiest het gymnasium geheel links te laten liggen, kan met alle respect m.i. zeker niet oordelen over de meerwaarde van het gymnasium.
Gymnasium heeft als opleiding zeker meerwaarde, en ik geloof daarover behoorlijk goed te kunnen oordelen. Maar de mensen die het hebben gevolgd zijn daarmee niet superieur aan anderen, laat staan andere VWO’ers. Het is zaak alle kinderen goed onderwijs aan te bieden dat aansluit bij hun intelligentie én belangstelling. Dat betekent dat we een sterk en degelijk VWO nodig hebben naast een sterk en degelijk gymnasium. Quid novi?
Het is zeker jammer
Om de mening van diegene die niet eenzelfde ervaring delt als jezelf en die dan ook nog eens niet overeenkomt met je eigen mening, bij voorbaat de diskwalificeren ‘omdat diegene om hem moverende redenen ervoor kiest het gymnasium geheel links te laten liggen’.
Wie niet openstaat voor de meningen van een ander, maar ze afdoet als niet ter zake doend, is misschien toch een beetje lang in zijn eigen warme bad blijven zitten en gaan verrimpelen.
Een discussie over verbetering in het onderwijs heeft zin, als het echt een discussie is met ruimte voor alle meningen, en niet uitmondt in een loopgravenstellingname. Iets waarvan leerkrachten in het onderwijs – wellicht niet ten onrechte?- wel vaker worden beschuldigd.
Natuurlijk ben ik niet tot van binnenuit op de hoogte van de laatste cultuurwijzigingen in het gymnasium, zoals mijn id ‘eventuele zij-instromer’ duidelijk aangeeft. Ik heb mij echter wel altijd uit interesse laten informeren over de ontwikkelingen binnen het onderwijs en ik bekleed nog een andere belangrijke rol: die van ouder.
Ik zie in mijn zoektocht op zoek naar goede scholen voor mijn kinderen eerlijk gezegd nog precies hetzelfde als ik 20 jaar geleden aantrof, behalve dat de kwaliteit van het onderwijs drastisch achteruit is gegaan. Vandaar BON!
Dit, BramRoth, is mijn mening, gebaseerd inderdaad op mijn eigen ervaring, zoals de uwe gebaseerd op uw eigen ervaring.
VWO “zoals het was”
Ref : “goed VWO zou de basis moeten zijn -”
door eventuele zij-i… op za, 22/03/2008 –
Dat is nu net precies het probleem met onderwijs :
[1] Het VWO, in tegenstelling tot wat de uitdrukking inhoudt, is niet beperkt tot leerlingen die voor universitair onderwijs hebben gekozen. Hoe kan dat ook, als je 11 jaar bent ?
[2] De samenleving zet een oversize premie op hoger opgeleiden, via de viertraps-raket primair/secundair/universitair onderwijs (de vierde trap is het universitaire ‘promotie-slaaf’ circuit) – dokter – doctor – rector – directeur – professor – advocaat – generaal -admiraal – president en CEO.
[3] Overheid, bedrijven en andere baan-en-waan-aanbieders concurreren zich suf, met elkaar overtreffende condities. Ze fokken elkaar vak-kundig op. De ijzeren logica, de consumenten-eisen en de inflatie doen de rest.
Al eens een hypotheek-offerte aangevraagd ? nog geen leasebak (ironisch bedoeld) ? drie vakanties per jaar ?
[4] Ouders wensen voor hun kinderen “het beste”. Dat wil zeggen, een raket-trap hoger dan zij zelf. Aan de overtrokken verwachtingen wordt zonder dralen voldaan, inflatie incluis.
[5] Onderwijsinstellingen helpen graag, ze bevredigen de vraag (en zichzelf), in volmaakt onderlinge concurrentie, inflatie incluis. In dit geval door vervaging van de toelatings-eisen en de eindtermen (het begrip ‘aflaat’ komt in herinnering).
[6] Het dolgedraaide circus komt (ooit, ooit, maar tot nu toe niet)tot stilstand : een crash, en dan après nous la déluge.
Illustratief maar sinister voorbeeld : de draad Tiberius > Savonarola > Robespierre. Goed idee, maak er een film over, dat weert tevens het onheil af.
Het probleem is een slang die in zijn staart bijt : waar begint het, waar eindigt het ? Een perpetuum mobile, zolang het duurt.
maarten
Sassoc, wat is je conclusie?
Tot nu toe had ik veel vertrouwen in mijn intelligentie, maar hier loopt het toch weer mis. Sassoc, wat is je conclusie uit de feiten 1 t/m 6????? Ik snap het niet.
conclusie
re : sassoc, wat is je conclusie? ingediend door Hinke Douma op 24/03/2008.
Hinke,
Ik ben jou antwoord schuldig op je reactie (cit.), ik probeer het hieronder.
Eigenlijk reageerde ik op een vorige reactie : “goed VWO zou de basis moeten zijn”- (door eventuele zij-i…22/03/2008),
en dan vooral de laatste alinea daarin :
(quote)
Laten we het erop houden dat het VWO weer zou moeten zijn zoals het ooit was: voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Goed VWO trekt goede scholieren en levert goede studenten af (unquote).
De korte conclusie is :
VWO en universiteiten zijn allang aangetast door maatschappelijke inflatie. De universiteiten zijn sinds heugenis niet meer universeel wetenschappelijk (blader maar eens door het lijstje van idiote professoraten in willekeurig welke universiteit).
VWO levert niet alleen eerstejaars af, maar ook veel anderen, niet-universitairen. Dat is het antwoord op inflatoire verwachtingen ; verwachtingen, waaraan VWO en universiteiten graag beantwoorden met meer output, die van minder kwaliteit is.
De hele economie (en niet alleen het onderwijs) is gefascineerd door deze gedachtengang, nog het beste aangeduid als “vooruitgang”.
Meer output met minder kwaliteit is een wezenlijk kenmerk van inflatie. Je zou het met evenveel recht bedrog kunnen noemen. Dit bedrog heerst alom. Wie er tegen strijdt, zal merken dat hij het onderspit delft. De fun-economie wint (op alle fronten, was de kreet in 1944), maar ooit zal de wal het schip keren. Dat leert de geschiedenis.
De rage van nu is op koers om uit te razen. Vandaar de referenties naar Tiberius-Savonarola-Robespierre. Goya heeft er zelfs tekeningen en een schilderij aan gewijd : “de revolutie verslindt haar eigen kinderen”, maar helaas pas nádat de revolutie is uitgeraast.
Kortom, het was een cultuur-pessimistische constatering van wat er fout is gegaan en nog steeds fout gaat, en waarom er niets aan te doen is. Wel blijven BON-nen hoor !
maarten
Ad 1. Hoe kan dat ook, als je 11 jaar bent ?
Kan zeker wel.
Sommige kinderen weten al heel vroeg wat ze willen.
En anders hebben de ouders wel een plannetje met hun kind.
Verleuking van Grieks
Dat niet alle kinderen naar een Gymnasium willen om de klassieke talen te leren leek mij bevestigd door het bericht dat een zeker Zelfstandig Gymnasium aan de verplichte introductie in de Griekse taal gestalte gaf door de leerlingen zich bezig te laten houden met het ontcijferen van inscripties e.d.. Verreweg de meeste leerlingedn nemen alleen maar Latijn mee naar het eindexamen en tonen daarom mogelijk te weinig inzet bij het leren van Grieks.
Seger Weehuizen
Spijt
Daar zullen ze dan ook de rest van hun leven spijt van hebben.
Het Barlaeus is onderdeel van het OSZG
Naast het Barlaeusgymnasium zijn het Stedelijk Gymnasium te Haarlem, het Gymnasium Felisenum te Velsen, het Vossiusgymnasium te Amsterdam, het Stedelijk Gymnasium te Den Bosch en het gymnasium Bernrode te Heeswijk-Dinter onderdeel van de OSZG.
De bevoegdheden van de directie (schoolleiding) zijn door de Onderwijs Stichting Zelfstandige Gymnasia neergelegd in het Directiestatuut.
Daarom doen zowel het Barlaeus als het Stedelijk in Haarelm aan dezelfde loting.
Loting gaat overigens in tegen de schoolkeuzevrijheid van de ouders. Daarom is het heel goed dat een ouder een kort geding aanspant.
Zie hier het Haarlems
Zie hier het Haarlems Dagblad, op de site ook reacties van ouders (www.haarlemsdagblad.nl)
Ouder wil rechtszaak tegen ‘onrechtvaardige’ loting scholen
Gepubliceerd op 20 maart 2008, 17:41
Laatst bijgewerkt op 20 maart 2008, 21:41
haarlem –
Een ouder van een kind dat zich heeft aangemeld voor het Stedelijk Gymnasium wil een kort geding aanspannen tegen het schoolbestuur vanwege de ‘onrechtvaardige’ loting. Haarlemmer Piet Middelkoop opent een speciale website – www.onrechtvaardigeloting.nl (vrijdag of dit weekeinde actief) – waarmee hij ouders probeert te mobiliseren om zaken tegen andere scholen aan te spannen.
,,Mijn grootste bezwaar is dat het belang van de kinderen niet is gediend met deze loting. Op open dagen halen de scholen van alles uit de kast om de kinderen enthousiast te maken. Als de scholieren dan eindelijk een keuze hebben gemaakt, dan zegt school doodleuk: ‘Er komt nog een loting. Oeps, misschien kunnen we je niet aannemen.’ Je lokt ze eerst, en wijst ze vervolgens op onduidelijke gronden af. Dat is – op zijn zachtst gezegd -niet leuk voor 11-jarigen. En hun ouders. Wat mij betreft gaat die loting van tafel. Er is gewoon niet goed over nagedacht.”
Middelkoop zegt dat overheid en onderwijsinspectie met allerlei kwaliteitsrapporten de ouders en leerlingen als ware dwingen te gaan ‘shoppen’. ,,Ouders gaan zich daar naar gedragen. Dan kun je als gemeente of schoolbestuur niet zeggen: ‘Oh, dat komt me even niet goed uit, want misschien is mijn gebouw te klein. Dat moet gewoon op orde zijn. Desnoods verhuren slechte scholen hun klaslokalen maar aan de goede scholen.”
HD is benieuwd naar uw ervaringen rond de loting. Mail naar:
stadsredactie@haarlemsdagblad.nl
o.v.v. loting
Praktische problemen
Middelkoop fietst wel heel makkelijk over de problemen van scholen heen:
De voorgestelde loting te stoppen en kinderen te plaatsen op de school van hun keuze. Ons inziens is er in de belangen afweging een ernstige fout gemaakt. Het belang van de school, om met name een aantal praktische problemen te voorkomen, weegt op geen enkele wijze op tegen het belang van het kind en de vrije keuze van onderwijs.
Scholen kunnen niet zo maar een blik goede leraren opentrekken en dus is boven een bepaald leerlingenaantal de gewenste kwaliteit niet te behalen.
Inzake ‘vol is vol’ bij scholen
Naast het open te schroeven blik leraren moeten er ook voldoende lokalen zijn. Soms staat het hele schoolplein al vol noodlokalen. Moet dan de school verhuizen vanwege pakweg tien extra leerlingen? Enig idee hoeveel voeten het in de aarde heeft om een nieuw schoolgebouw te zoeken en te betrekken? Ik vrees dat de uitdrukking ‘vol is vol’ toch wel toe is aan een zekere herwaardering.
Is vol inderdaad vol?
In Amsterdam wordt al sinds jaar en dag geloot voor de gymnasia. Er is tijd genoeg geweest om de capaciteit uit te breiden, maar de politiek en de scholen lopen steeds achter de feiten aan. Men wil gewoon niet teveel gymnasiasten omdat gymnasia een ‘witte vlucht’ aantrekken en dat gaat ten koste van de kinderen aan de onderkant, zo is de gedachte. Waarom is er nog steeds geen technasium in Amsterdam? Er is schreeuwende behoefte aan technisch hoogopgeleiden.
gymnasia moeten samenwerken
Natuurlijk kan niet iedere school op voorhand alle kinderen aannemen. Sommige scholen zijn buitengewoon populair en soms om onduidelijke redenen. Maar iedere stad moet wel onderwijs op alle niveaus kunnen aanbieden. Kinderen die 550 scoren op hun cito worden vaak niet gelukkig op een brede scholengemeenschap. Het is toch geweldig dat steeds meer slimme kinderen kiezen voor een gymnasium? Waarom zouden we die trend afbreken? Waarom zouden we die kinderen frustreren met loting? Er zijn in Amsterdam 4 gymnasia en die werken, naar eigen zeggen, nauw samen. Waarom kunnen zij het ‘probleem’ van een toenemende belangstelling niet onderling oplossen? Er zijn 20 eersteklassen in totaal. Is het teveel gevraagd om er dit jaar 21 te starten? En volgend jaar misschien 22?
Ook de ouders van kinderen van het Amsterdams Barlaeus openen dit weekend een website waarin eenieder zich kan melden. De politiek in Amsterdam gaat dit probleem niet oplossen. Zoveel is duidelijk. Maar de 4 rectoren mogen zich wel aangesproken voelen.
Te veel gevraagd
Ja 21 eerstejaarsklassen voor de 4 gymnasia kan teveel gevraagd zijn. Er is nu eenmaal een maximum capaciteit en daar kun je niet overheen. In een vliegtuig met 80 stoelen mogen ook onder geen beding 81 passagiers.
De gymnasia in Amsterdam willen in hun eigen oude gebouw blijven en willen niet groter groeien om de school enigzins overzichtelijk te houden. Dat is heel redelijk. De meest redelijke oplossing is dan ook een nieuw gymnasium te beginnen. Het probleem van de leraren blijft natuurlijk, maar het ruimteprobleem is zo vrij eenvoudig op te lossen. Maar de gemeente Amsterdam is erg gymnasia-vijandig en zal waarschijnlijk geen extra gymnasium bij willen bouwen.
heeft volgens mij reeds plaatsgevonden
Ik meen begrepen te hebben dat de Amsterdamse Gymnasia door eendrachtig samenwerken al een keer een nieuw Gymnasium van de grond gekregen hebben.
Seger Weehuizen
Nieuw is gelijk ook nieuw leren
Ik moet me al heel sterk vergissen als de grondslag van dat nieuwe gymnasium niet een nieuw-leren grondslag was…….
Inderdaad
Het 4e gymnasium werkt met vakoverstijgende projecten en het Cygnus Gymnasium is geheel en al Het Nieuwe Leren toegedaan.
De loting komt nog…
…van het socialistische gelijkheidsbeginsel. Niet onverwacht in een rode stad.
Maar loting is ook onrechtvaardig, want bij loting heeft niet iedereen gelijke kansen.
Ook al lijkt dat oppervlakkig zo.
Bovendien gaat loting in tegen de schoolkeuzevrijheid van kind en ouder.
De vrijheid van onderwijs in
De vrijheid van onderwijs in dit mooie land behelst de vrijheid bijzondere scholen te stichten envoor hunbesturen leerlingen te weigeren.
Aangezien het openbaar onderwijs nu ook onder koepels verdwijnt matigen die zich nu ook de vrijheid aan leerlingen te weigeren op welke grond dan ook.
Machtsmisbruik
Het probleem zou al een heel eind opgelost zijn als scholen met een grootaantal Gymnasiumleerlingen de Gymnasiumrichting een “Status Aparte” zouden geven. Als ik de proefwerkopgaven van de onderbouwklassen in het dorp Venlo keek zag ik dat alle leerlingen van eenzelfde jaar dezelfde opgaven kregen. De VNBO-ers mochten de moeilijke overslaan, de VWO-ers de gemakkelijke. Tot in het absurde wilde men benadrukken dat alle leerlingen “gelijkwaardig” zijn. Zo frustreer je elke poging om Gymnasiumleerlingen in een Akademische en Culturele ambiance te laten opgroeien. Maar als je de leerlingen die een Gymnasiumdiploma willen halen in een onafhankelijk van de rest funktionerende organisatie onderbrengt is het doel van een onafhankelijk Gymnasium bijna bereikt Alleeen het BRINnummer ontbreekt. (Sittard kent een onafhankelijk Gymnasium, Athenaeum en HAVO onder één klein topbestuur). Zo lang er geen vrije concurrentie is hebben grote scholen niet voldoende belang bij een status aparte voor hun Gymnasiumopleiding. OPM: Er is in A’dam ook een Lyceum dat zijn HAVO-afdeling afgestoten heeft; Ook zijn leiding kan mikken op veeleisend onderwijs, maar dan zonder Latijn en Grieks.Seger Weehuizen
4e gymnasium
Als een vliegtuig vol is neem je geen passagiers meer mee, maar je zet een nieuw vliegtuig in. Ook Amsterdam heeft inmiddels een 4de gymnasium maar ook die zit vol. Omdat de stad zich jarenlang tegen gymnasiaal onderwijs heeft gekeerd, is er een enorme achterstand in het aanbod ontstaan. En dat loop je niet zomaar in. Ter overbrugging stuur je de kinderen niet weg, maar je zoekt een tussenoplossing. Op termijn is een nieuw gymnasium of technasium onvermijdelijk.
Waarschijnlijk kan ik niet
Waarschijnlijk kan ik niet goed oordelen over de situatie in Amsterdam. Maar ik zou van mensen die dat beter kunnen graag willen weten of er echt een achterstand in het aanbod is, of slechts een sterk groeiende vraag. Met een redelijk stabiel blijvende bevolking kan ik niet goed begrijpen waarom Amsterdams gymnasia tegenwoordig zo veel meer kinderen zouden aantrekken dan vroeger.
Het gymnasium dient niet als lapmiddel om de onderwijsproblemen in de breedte op te vangen. Het onderwijs moet in zijn gehele breedte worden gerepareerd.
Inzake Technasium
Grappig, chageman, dat u gymnasium en technasium in één adem noemt. Ik zou dat niet zo gauw doen, al was het alleen maar omdat ’technasium’ een term is die niet ouder is dan een paar jaar, terwijl het gymnasium al vele eeuwen bestaat. U veronderstelt blijkbaar dat dat twee vergelijkbare schooltypen zijn. In elk geval eindigen ze allebei op -asium, zoveel is wel zeker.
technasium
Natuurlijk zijn er veel verschillen tussen het klassieke gymnasium en het technasium. Maar waar het mij om gaat is dat Nederland een aanbod heeft voor alle begaafde kinderen, alfa’s en beta’s. Het technasium is een uitstekende moderne variant op het gym.
Re: technasium
Heb je ervaring met het technasium Chageman?
Als je kinderen goed wilt voorbereiden op een beta loopbaan, dan moet je ze vooral goede wiskunde geven. Dat lijkt het technasium niet te doen, ze voegen enkel een `projectenvak’ toe aan het bestaande aanbod van vakken.
nieuwe site voor ouders
In Amsterdam is een site geopend voor verontruste ouders (comité gymnasium voor iedereen): www.gymnasiumvooriedereen.nl
Meld u aan!
Beperkte egoistische blik
Zoals wel vaker lijken deze ouders alleen geinteresseerd in hun eigen kindertjes. Dat hoort natuurlijk de eerste priotiteit te zijn voor een ouder, maar een wat bredere blik (zoals BON heeft) zou welkom zijn. Zo wordt het nooit wat met `de maatschappij’.
Inzake dreigende ouders
Ik kan me de teleurstelling van deze ouders wel voorstellen. Maar het dreigen met korte gedingen en rechtszaken vind ik zeer onplezierig. Ouders die zo snel een rechtszaak beginnen wil je liever niet op je school hebben. Stel je voor dat dochterlief dreigt te blijven zitten…Naar de rechter!
Ik zou zeggen: óf je steekt al die energie in het oprichten van een nieuw gymnasium, óf je accepteert dat je kind naar een atheneum gaat. Het lijkt mij niet het einde van de wereld. Hoe zit dat bv. met ouders in dorpen en steden waar helemaal geen gymnasia zijn? Is dat dan soms niet onrechtvaardig? Moeten die ook allemaal naar de rechter lopen?
Stop de loting – plaats alle kinderen!
Goede actie van de ouders.
Je wilt inderdaad het beste voor je kind en ouders hebben het goed recht dat te bevechten.
Het is een recht van ouders de schoolkeuze zelf te bepalen.
Je zou wel gek zijn je te laten tegenhouden door onrechtvaardige zaken als loten, zeker in een gymnasiumvijandige stad als Amsterdam.
Bernard, we moeten toch voor onze eigen rechten en die van onze kinderen opkomen tegenwoordig?
Geen kwestie van recht
Waar niet is, verliest zelfs de keizer zijn recht.
Tenzij die scholen een potje liegen. Maar waarom zouden ze?
Dan moeten ze toch…
…een rechtvaardiger oplossing zoeken dan loten en met de gemeente ervoor zorgen dat er plaats komt voor leerlingen die het gymnasium willen volgen.
Er is niets moeilijks aan om een leegstaande lokatie te huren voor dit recht dat ouders en kinderen hebben.
Maar ik verdenk Amsterdam ervan niet te willen, omdat de linkse rakkers een gymnasium te elitair vinden.
Heeft Van Kemenade (PvdA) niet pogingen gedaan het gymnasium de nek om te draaien (zie mijn eerdere posting)?
Dit verhaal past in hetzelfde plaatje.
Hals schrijft: “Er is niets
Hals schrijft: “Er is niets moeilijks aan om een leegstaande lokatie te huren voor dit recht dat ouders en kinderen hebben.”
Klinkt logisch, maar waar haal je de docenten vandaan? Ook huren uit de leegstand?
Volgens classica…
…lopen er classici werkloos rond.
Overigens lees ik op de Amsterdamse PvdA-site dat er best gymnasia in Amsterdam bij mogen komen, mits er zich genoeg leerlingen aandienen. Daarbij denken ze aan 300 of meer.
Nu lijkt er een overschot van enkele tientallen.
Ik hoor ook verhalen van
Ik hoor ook verhalen van classici die overal terecht kunnen tegen mooie salarissen. Moeilijk te rijmen met werkloosheid. Had ik maar 😉
300 of meer
300 of meer is belachelijk. Voor een 6 jarig gymnasium geeft dat een school van 1800 leerlingen of meer. Bij 100 leerlingen in een leerjaar (600 in totaal) heb je al een levensvatbare school.
Gezien de cijfers…
..beneden onder het kopje ‘Scholen met overaanmelding’ zijn er nieuwe gymnasia nodig.
Waarom niet geprobeerd?
Als je de Amsterdamse bestuurderen kunt geloven en ze bedoelen niet dat al die 300 in Amsterdam moeten wonen lijkt het me de moeite waard om te proberen die 300 bij elkaar te krijgen. In de Randstad wonen veel kinderen.
Seger Weehuizen
Amsterdam – pvda – gymnasia – 300 leerlingen
Ik begrijp even niet wat de Amsterdamse gemeenteraad, of de pvda, (of de wethouders in dat dorp) te maken hebben met het aantal gymnasia in die stad ?
Is de zeggenschap over de gunning, vergunning, regels en financiering verplaatst van het ministerie naar deze dorps-notabelen ?
maarten
Schoolgebouw
De gemeente moet dacht ik het schoolgebouw bouwen en betalen. Een aanvraag voor een nieuwe school moet volgens mij ook bij de gemeente gedaan worden: dat is de eerste horde, het ministerie is de tweede horde.
De gemeente heeft dus een hele dikke vinger in de onderwijspap.
school gebouw
ref : schoolgebouw – mark79 op ma 24/03/2008
Dat is het geval voor primair onderwijs.
Ik d8 dat m.b.t. voortgezet onderwijs de gemeente alleen faciliteert ?
In ieder geval wordt de gemeente ‘overruled’ door besluiten of aanwijzing van het ministerie.
De gemeente kan in een dergelijk geval de toewijzing van een school gebouw traineren (zelfs ook de facilitering ervan, wat vaak voorkomt). Dat kan erg lastig zijn, ook langdurig.
maarten
uit zo’n dorp
Liekje
Ik heb sterk de indruk dat niemand eigelijk een precies antwoord kan geven op de vraag waarom er niet genoeg plaats is voor 1e jaars gymnasiastjes. Niet voldoende ruimte , niet voldoende gekwalificeert personeel, enz. Een aantal jaar terug was er in Badhoevedorp een comite dat zijn uiterste best heeft gedaan om er een nieuwe school bij te krijgen. Volgens diverse prognoses was dat niet noodzakelijk want de reeds bestaande scholen hadden voldoende plaatsen. En dan ging het dus over alle niveaus van vmbo tot gymnasium. Welke informatie hebben ze destijds dan gebruikt bij het college van B & W van de Haarlemmermeer, vraag je je af. Al de info van verschillende sites tot mij nemend doet mij toch vermoeden dat er zeker wel behoefte is aan een nieuw gymnasium, wellicht in Badhoevedorp. Aangezien hier eerdaags de snelweg om gaat is daar misschien wel ruimte voor , bovendien ligt Badhoevedorp heel centraal uitgaande van leerlingen uit Haarlem, Hoofddorp , Amsterdam en evt andere gemeente. Ik blijf in ieder geval de discussies hier volgen en ga er van uit dat de oploosing nabij is.
Tranen
Op EenVandaag:
Kindertjes hadden de Cito-toets achter de rug, ‘weg de spanningen’ hadden ze gedacht.
Totdat bleek dat ze helemaal niet naar de school konden waar ze graag heen wilden.
Want niemand in de klas wilde naar de grote scholengemeenschap. Iedereen wilde naar de andere school met het oude gebouw.
Dus moest er geloot worden. Daar waren ze nu bloednerveus en heel bezorgd over.
Gaan naar een school waar je niet voor kiest, vriendschappen die uit elkaar werden gerukt……
….tranen!
Ja, Hals, ik zag die (bijna)
Ja, Hals, ik zag die (bijna) tranende gezichtjes ook. Ik moest als ouwe zak (bijna) met ze meehuilen… Arme kinderen, begaafd maar met te weinig kansen in het leven. Derde Wereld (bijna, of echt? Volgens de OESO lopen we dramatisch achter in %BNP besteed aan onderwijs…)…
Als ik ooit gezegd heb dat
Als ik ooit gezegd heb dat er classici werkeloos zijn dan had ik toen waarschijnlijk net zoveel bier op als nu 😉
Werkeloos?
Zoveel werkloze classici zijn er inderdaad niet. Of ze ook werkeloos zijn, is meer een moreel oordeel. Ze hebben op verschillende scholen wel kleine groepen, maar ze hebben genoeg te doen, lijkt me.
Er nog eens over nadenkend
Er nog eens over nadenkend gok ik dat ik ooit heb geschreven dat mijn vorige school, die qua sectie Klassieke Talen nogal een puinhoop was en zeer gebaat bij een stevige ervaren kracht, toch een onervaren LIO aannam. Terwijl er ook een brief was binnengekomen van een inmiddels ervaren rot, die ooit eens als stagiaire op hun school was begonnen en een uiterst goede indruk had achtergelaten. Het personeel zag hem graag terugkomen, maar de schoolleiding vond hem met zijn LD te duur.
Misschien is dat waar Hals aan refereert. De beste man heeft inmiddels overigens wel werk gevonden.
Er wordt meer geloot
Sorghvliet gymnasium en Dalton in Den Haag:
Indien er meer dan 115 aanmeldingen zijn, wordt de plaatsing van leerlingen als volgt geregeld:
1. absolute voorrangscategorieën: broertjes/zusjes van (oud-)leerlingen, kinderen van docenten en oud-leerlingen
2. 10 voorrangsplaatsen voor allochtonen uit achterstandswijken (rest schuift door naar 3 of 4)
3. 5 voorrangsplaatsen voor zorgleerlingen (rest schuift door naar 3 of 4)
4. loting onder de leerlingen met een vwo-advies (indien meer dan 115), waarbij zoveel mogelijk gestreefd wordt naar evenveel jongens als meisjes
5. loting onder leerlingen met havo/vwo-advies, waarbij gestreefd wordt naar gelijke aantallen jongens en meisjes.
Ook andere gymnasia in het land…
Utrechts Stedelijk Gymnasium: In het geval van overaanmelding wordt er geloot onder toezicht van een notaris. Ook dan worden de hierboven genoemde quota gehanteerd. De wachtlijst(en) die uit een loting voortvloeien worden eveneens onder toezicht van de notaris vastgesteld en eveneens naar omvang van de quota.
Inderdaad, dit gebeurt meer
Van de site van het Stedelijk Gymnasium Nijmegen:
“Zoals wij al vertelden tijdens de Open Dag zal er dit jaar niet te hoeven worden geloot voor plaatsen op onze school.”
Was in de afgelopen jaren wel het geval.
Scholen met overaanmelding
– Barlaeus Gymnasium, Amsterdam, (830 leerlingen): 140 plaatsen, 182 aanmeldingen
– Utrechts Stedelijk Gymnasium, (572 leerlingen): 120 plaatsen, 180 aanmeldingen
– Erasmiaans Gymnasium, Rotterdam, (1022 leerlingen): 203 plaatsen, 282 aanmeldingen
– Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen, (541 leerlingen): 135 plaatsen, 205 aanmeldingen
– Christelijk Gymnasium Sorghvliet, Den Haag (568 leerlingen): 145 plaatsen, 215 aanmeldingen
(Bron: Intermediair)
Terzijde: aanmeldingen
Op de scholen waar ik bemoeienis mee heb (havo/vwo met gymnasiumafdeling) die scoren als scholen met degelijk onderwijs waar vakbevoegde leraren het onderwijs leiden, en waar zeer goed eindexamenresultaten behaald worden, is er ook sprake van overaanmelding.
Ik heb de indruk dat ouders de “BON-scholen” opzoeken. Als dat zo is, dan is dat is de portee van onze discussies tot de ouders doorgedrongen.
Het probleem is waar we die nieuwe brugklassers onderbrengen en hoe je aan de vakbekwame extra leraren komt. We hebben het daar in de PR (PMR-deel) van mijn Rotterdamse school al over gehad.
Aanmeldingen
Inderdaad, ouders lijken voor hun kindertje BONnige scholen te kiezen (voor het VO tenminste). Maar hun betrokkenheid lijkt veelal niet verder te reiken dan hun eigen kinderen. Ook is duidelijk dat de overheid (vooral lokale overheden spelen hier een rol) een kwalijke rol speelt door op overaantekening van BONnige scholen te reageren met (steun aan) de oprichting van Het Nieuwe Leren scholen.
Gymnasium als reddingsboei
Nu het algemeen niveau van het onderwijs zo verslechterd is, geldt het gymnasium voor vele ouders én (zelfbewuste) kinderen als reddingsboei bij de ondergang van de Titanic.
We kunnen dus niet zeggen ‘vrouwen en kinderen eerst’ en laat de rest maar verzuipen.
Bovendien (intermediair):
Talenten moet je ontwikkelen. Categorale gymnasia zijn daar goed in, vindt directeur Ger Smit van het Landelijk Steunpunt Zelfstandige Gymnasia (LSZG). ‘Ze marineren die kinderen in een intellectueel klimaat. Andere scholen hebben ook een koor, schilderles of filosofie. Op een gymnasium heerst de vanzelfsprekende combinatie. Het is er doodnormaal dat je over dingen nadenkt en extra vakken volgt.’
Ook de kleinschaligheid trekt: scholen van gemiddeld zevenhonderd leerlingen zijn zeldzaam tussen de scholengemeenschappen met duizenden jongeren. In 1968 smeedde de Mammoetwet de mulo, mms, hbs en gymnasium samen tot de mavo-havo-vwo-structuur om doorstromen makkelijker te maken. Een aantal zelfstandige gymnasia ontsprong de dans, mede door een krachtige lobby van de traditionele elite in de Tweede Kamer. De fusies tot grote scholengemeenschappen in de jaren negentig gingen evenzeer aan ze voorbij. Nu ook in de politiek de kritiek groeit op de massaliteit van het onderwijs, is klein weer fijn. Kinderen kennen elkaar en hun leraren, voelen zich snel thuis op school, en er is veel aandacht voor hun persoonlijke ontwikkeling.
De leerlingen zijn relatief slim en stimuleren elkaar. Bij de eindexamens scoren ze drie- tot zes tiende punt hoger dan het vwo-gemiddelde.
Intermediair
Zelfstandige gymnasia zijn populair, zozeer zelfs dat er de laatste jaren in de grote steden een run op is. In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Groningen moeten categorale gymnasia extra brugklassen vormen of kinderen afwijzen. ‘Heel verdrietig’, zegt Joke Hagoort, coördinator onderbouw van het Christelijk Gymnasium Sorghvliet in Den Haag. ‘Kinderen die al jaren roepen dat ze op onze school willen, krijgen nu geen plaats.’ Ze begrijpt niet waar die kinderen vandaan komen. ‘Ik heb zelfs bij de gemeente gevraagd of er een geboortegolf was in 1995. Dat was niet zo.’
Vorig jaar zijn de veertig categorale gymnasia voor het eerst de vijfduizend aanmeldingen gepasseerd honderden meer dan eerdere jaren. Waarom doen kinderen en ouders zo hartstochtelijk hun best om een plekje aan zo’n school te bemachtigen?
Is je vraag retorisch?
Nou ja, ik zal m toch maar beantwoorden. Veel autochtone ouders vinden het (terecht of niet terecht) belangrijk dat hun kind niet op een zwarte school terecht komt. In grote steden zijn Havo-VWO scholen veelal gefuseerd met VMBO’s en daarvan blijft men dus weg.
Ik weet dat in Utrecht met de (witte) scholen uit de randgemeente afspraken gemaakt worden om (blanke) ouders uit de stad te weren zodat die wel verplicht worden hun kinderen naar de steeds zwarter wordende Utrechtse scholen te sturen. Een school in de stad (korte reistijd en makkelijk) die geheel wit is is dan een buitenkans om onder dit “beleid” uit te komen.
Overigens las ik laatst dat dat beleid sowieso lijkt te mislukken omdat ouders ook op andere manieren in staat zijn er onder uit te komen. Misschien wel dankzij die scholen in de randgemeenten, die wellicht hebben ingestemd met het formele beleid (onder dwang ook), maar zelf liever tenminste gemengd blijven en daarbij helpen autochtone kinderen uit de stad. Tsja….. maakbaarheid van de samenleving….
Mevrouw Hagoort heeft kennelijk weinig behoefte om haar eigen vragen te beantwoorden. Dat maakt het leven wel makkelijker. Wat je namelijk niet uitspreekt is er niet.
Is het dat alleen?
Ik hoor in elk geval niet tot de bovengenoemde vele autochtone ouders die hun kind niet naar een zwarte school willen sturen. Mijn bezwaren tegen de Venlose brede scholengemeenschappen waren dat ze het niet met me eens waren dat een akademische ambiance voor goede VWO-leerlingen gewenst was en dat in het VWO de leervakken op een hoog niveau van abstractie moesten worden gegeven. “Zwarte” leerlingen die voor een akademische ambiance kiezen en diep in kennis willen graven zijn voor mij in de VWO-klas net zo welkom als gele, groene, rode en witte leerlingen.
Seger Weehuizen
Intermediair: ‘witte vlucht’ of toch niet?
Ouders zullen zeggen dat ze op zoek zijn naar een goede school, anderen noemen het ook een “witte vlucht”. Dat zal in grote steden een rol spelen.’
Het Barlaeus Gymnasium heeft twee tot vier allochtone leerlingen per klas; het Cygnus zes à zeven, meer dan enig ander Amsterdams gymnasium, aldus conrector Edu van Rijn. Toch is dat pas twintig procent; een school heet pas ‘gemengd’ met minimaal dertig procent niet-westerse leerlingen.
Hoogleraar onderwijskunde Sjoerd Karsten van de Universiteit van Amsterdam deed onderzoek naar segregatie in het onderwijs. Nu loopt die grens tussen zwart en wit, vroeger tussen hoogopgeleiden en mensen van de arbeidersklasse, zegt hij: segregatie is bijna
onvermijdelijk. Als het niet tussen scholen heerst, dan wel binnen scholengemeenschappen want welke gymnasiast gaat om met leerlingen van het vmbo?
Groepen doen bovendien aan zelfselectie, zegt Karsten. ‘De nieuwe elite succesvolle mensen, ook allochtonen, kiest vaker voor de tweetalige school met de helft van de lessen in het Engels (de laatste zeven jaar groeide het aantal tweetalige scholen van 25 naar 90).
De traditionele elite hecht nog aan de Grieks-Romeinse cultuur en stuurt zijn kind graag naar een zelfstandig gymnasium.’ Daar zitten relatief veel kinderen uit hogere sociaal-economische milieus. Hun ouders behoren tot de acht procent rijkste mensen van Nederland, zo bleek uit een steekproef van socioloog Don Weenink.
Gymnasium, hoofdoekjes en kampers
Het Gymnasium waar ik vorig jaar nog voor de klas stond heeft ongeveer 500 leerlingen. Ik vond de sfeer op deze school prettig omdat de leerlingen gemotiveerd waren. Ik stond er wel van te kijken dat op deze school zich nog nooit een leerlinge had aangemeld die vanuit haar geloof een hoofddoekje wenste te dragen. Verder had ook nog nooit een leerling van het plaatselijke kamp een Gymnasium diploma gehaald waarschijnlijk ook door het te grote cultuurverschil?
fout minderhedenbeleid
Ik durf geen uitspraken op het gebied van nature en nurture te doen. Niet alleen omdat dat zeer gevoelig ligt maar ook omdat er te weinig wetenschappelijk onomstreden conclusies zijn. Zeker is dat intelligentie, statistisch gezien, erfelijk is en belangstelling voor culturele zaken moet worden opgewekt. Jammer genoeg richt zich het minderhedenbeleid nog steeds op het een beetje omhoogtrekken van de meute achtergeblevenen en niet op het opsporen en stimuleren van getalenteerden.
Seger Weehuizen
toestroom gymnasia
Ik begrijp de verbazing over de massale toestroom naar de gymnasia niet. Het lijkt me een logisch gevolg van de steeds hoger opgeleide bevolking. Hoogopgeleide ouders willen een goede opleiding voor hun kinderen, of die nou een buitenlandse afkomst hebben of niet. Dus ja het IQ van de gemiddelde Nederlander stijgt dus met de jaren, dat is een proces wat al eeuwen bezig is en wat hopelijk nog eeuwen door gaat. Lezen en schrijven was ooit ook teken van hoge ontwikkeling. Dit is gewoon het effect van steeds toenemende scholing. Als die vraag overheersend een “witte” vraag is dan is dat spijtig en een falen van ons onderwijssysteem, we mogen hopen dat dit net zo goed een “zwarte” vlucht zal worden. Wat je daar ook van mag vinden; dit is gewoon de situatie, dus zal er een steeds groeiende vraag zijn naar gymnasia en trouwens ook naar andere goede scholen op elk niveau. Dat geldt dus ook voor vmbo scholen. Het is daarom een drama dat de toegang van hoger onderwijs via vmbo-havo-hbo-wo vrijwel is afgesloten. Slimme kinderen van minder hoogopgeleide ouders konden 20 jaar geleden met een omweg nog op hoger onderwijs terecht komen, nu is dat vrijwel onmogelijk. De devaluatie van het onderwijs is weer een heel ander probleem, evenzeer verontrustend, maar niet de hoofdreden van de toegenomen vraag naar hogere schooltypes. Het blijft dan ook wonderlijk dat er niet voldaan kan worden aan deze vraag, gezien die vraag dus niet bepaald onverwacht is. Je mag dus verwachten van een Nederlandse regering die volmondig een kennis economie propagandeert, dat die kennis economie ook gefaciliteerd wordt.
Terp bij hoog water
Het gymnasium lijkt me voor vele ouders én (zelfbewuste) kinderen een terp, waarop ze kunnen vluchten, nu de rest van het onderwijs aan het verdrinken is.
Het lijkt me niet te maken hebben met een stijgend IQ, want dat lijkt door de tijden heen een constante, maar veeleer met de teloorgang van ons onderwijs.
IQ daalt wereldwijd(?)
Er wordt zelfs voorspeld dat het IQ wereldwijd zal dalen omdat hoger opgeleiden minder kinderen op de wereld zetten dan lager opgeleiden…
Daarover zijn de meningen
Daarover zijn de meningen verdeeld, maar een er is een klassiek SF kort verhaal met dat idee als basis: en.wikipedia.org/wiki/The_Marching_Morons
Flynn Effect
……… en bovendien door de betere gezondheidszorg, de hogere algemene levensstandaard en de grotere veiligheid de vindingrijkheid en het inzicht van ouders vooral in het rijke westen nog maar weinig de overlevingskans van hun kroost beïnvloedt. De correlatie in IQ van verwanten wordt als vaststaand beschouwd. Het Flynn-effect, het stijgen van de IQ in de westerse landen, wordt meestal verklaard uit nurture-invloeden.
Seger Weehuizen
Laatbloeiers
De (bijna) afsluiting van de leerweg vmbo-havo-hbo-wo baart ook mij grote zorgen. Laatbloeiers kunnen nu niet meer goed tot hun recht komen. En daarmee krijgt de Cito-toets op de basisschool onevenredig grote betekenis. Een slechte zaak!
Rinnooy Kan zei dat…
…gisteravond ook bij Pauw en Witteman, *Lees verder… en bekijk*