functiewaardering hbo

De functieordening is een grove bezuiniging waarbij docenten en hun vak worden uitgekleed en de kwaliteit voor studenten maar daalt. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door leren leren waarbij je niets leert maar gepamperd wordt door een coach.

9 Reacties

  1. verband
    Beste anonymous,

    Ik denk dat voor mij het verband tussen functieordening (i.e. functiewaardering?) en de kwaliteit voor de studenten redelijk duidelijk is. Zou je de relatie met ‘leren leren’ wat kunnen verhelderen?

    Ralph

    • Het verband is simpel. Door
      Het verband is simpel. Door leren leren zijn er geen of nauwelijks vakdocenten nodig. Men heeft ontdekt dat het een gunstige bijkomstigheid is.
      Dus…kunnen we met z’n allen functioneel naar schaal negen, de schaal waar al die begeleiders en coaches in zitten. Je hebt straks maar 1 docent nodig die niets doet dan ontwikkelen en die mag strak 1 of 2 schalen hoger.
      En over 15 jaar weten we niet beter en hebben we in het HBO bijvoorbeeld alleen maar begeleiders in schaal 8 en 9. Tel uit je winst.

      • reactie
        Ik vreesde al zoiets. Mijn eerste reactie is meestal dat ik het te negatief zie. Maar na een weekje bezinken, overwegen en heroverwegen, kan ik meestal ook niet tot een andere realistische opinie komen.

      • Laatst sprak ik een docente
        Laatst sprak ik een docente van de Pabo. Ze vertelde me, dat de a.s. leraren niet meer leren een vak (in dit geval betrof het rekenen)over te dragen ( ze hoeven er dus al helemaal niet meer boven te staan), maar alleen het leerproces te begeleiden.Dus onze juffen hoeven ook helemaal niet te weten waarvoor het wel eens nuttig kan zijn, dat je de tafels kent.Dat hoeven ze niet te weten, en dus weten ze het ook niet.
        Mijn schoonzusje, opgeleid als doktersassistente, en al een jaar of 10 werkzaam op de administratie van een middelbare school, begeleidt nu al twee jaar het leerproces van vmbo-ers. Zij zit in schaal 6 ofzo.
        Op de Windesheim (HBO) worden steunlessen wiskunde verzorgd door eerstejaars(?) studenten aan de wiskundelerarenopleiding. Hoe worden die betaald? Waarschijnlijk helemaal niet: het zal wel als stage tellen.
        Op het MBO hoef je alleen sociaal een duizendpoot te zijn, als de functieomschrijving leest. En omdat het VAVO, waar gewoon opgeleid wordt naar een Havo- of VWO-diploma, bij een ROC is ondergebracht, hebben de docenten daar dezelfde functieomschrijving.Dus ook deze docenten hoeven niet meer zo hoog ingeschaald te worden.
        Wie heeft in den vrede toch uitgevonden, dat een docent enkel en alleen een coach is?
        Inderdaad, een vakbekwame docent is te duur, en dus verzinnen we een prachtige theorie over zelfstandig leren,en bedenken we het beroep van instructeur, en houden we onze ogen en oren dicht, om maar niet op te merken, dat dit helemaal niet werkt.
        Maar dat lukt nu niet meer: we blijven de publiciteit zoeken, totdat er iets ten goede keert.

        • Publiciteit?
          Ik ben bang dat publiciteit weinig uitmaakt. “Dat waait wel weer over”, denken de bestuurders/politici.

          Bovendien, als je overtuigd bent van je eigen gelijk, dan trek je je niets aan van al die zeurders/schreeuwers die het duidelijk bij het verkeerde eind hebben. Balkenende heeft dat zelfs expliciet voor den volke verklaard (met weglating van de zeurders/schreeuwers overigens).

          Er is trouwens een groot voordeel te behalen middels het elimineren van de ouderwetse vakdocent. Die lui hebben altijd een eigen mening die ze kunnen onderbouwen op grond van hun vakkennis. Razend irritant als je een school als bedrijf wilt runnen. Als die docent er niet meer is kan je veel makkelijker je gang gaan.

          Vooral in het HBO zie je dat bedrijfsvoering het hoofddoel is geworden. Alles is facilitair aan die bedrijfsvoering en het onderwijs, met al die eigenwijze docenten, is nu nog een onbetrouwbare factor. Dat moet beter beheersbaar gemaakt worden en dat is de achtergrond van wat wij nu zien gebeuren.

          • Competentieonderwijs? Niks
            Competentieonderwijs? Niks mis mee, alleen het werd bedacht door volkomen incompetente idioten, die schreeuwen zoveelharder dan jij en ik dat er van vakkennis niets overblijft…. Bij ons zijn ze er ook mee begonnen, ik vind het om te huilen….. Nederland derde wereld land daar gaan we naar toe, en in inlk geval wrdt het zo geen kenniseconomie.

  2. Het is nog erger, Leren
    Het is nog erger, Leren Leren wordt voornamelijk gebruikt als een excuus ombe om bezuinigingen in lesuren en personeel door te voeren. OP zich is er niks tegen Leren leren en Project onderwijs, maar als dat zoveel nadruk krijgt wordt het grove bezuiniging

    • competentiegericht onderwijs is bezuiniging1
      Door onderwijskundigen en managers wordt altijd ontkend dat competentiegericht onderwijs een bezuiniging is. Maar wat lees ik in de Volkskrant van 11 maart?

      Hogeschool Zuyd in Maastricht krijgt nu nog subsidie om selectie aan de poort te betalen, maar hoe moet dat nu als die subsidie na volgend jaar welvalt?

      Het antwoord:’Op hetzelfde moment dat wij overstapten op selecteren, zijn we ook overgestapt op competentiegericht onderwijs. Wij gaan ervan uit dat de zelfstandige student in die onderwijsvorm minder contacturen nodig heeft. Ook het toetsen gaat minder geld kosten. Ouderwets nakijken is niet meer nodig, want de studenten krijgen twee keer per jaar een assessment. Zo besparen we op onze reguliere toetsen’.

      Dit was voor mij de eerste keer dat ik las dat openlijk toegegeven werd wat wij docenten allemaal al lang weten!

Reacties zijn gesloten.