Eerste Nederlandse privebasisschool van start
Gepubliceerd: vandaag 17:02
Update: vandaag 18:49
De eerste privebasisschool van Nederland opent volgende week maandag haar deuren in Bussum. De onderwijsinstelling heeft op dit moment vier leerlingen. De Florencius-school is samen met een investeringsmaatschappij opgericht uit ongenoegen met het bestaande onderwijssysteem, stelt directeur Peter van Kranenburg.
Volgens Van Kranenburg, die ook directeur was van verschillende reguliere basisscholen, ontbreekt het in het Nederlandse onderwijs aan geld en zijn de klassen te groot. Daardoor zou de middelmaat regeren. Florencius wil meer maatwerk leveren en biedt leerlingen dertig uur per week les, aldus Van Kranenburg. Gewone basisscholen geven maximaal 26 uur per week les. Er wordt gewerkt aan de opening van twee nieuwe vestigingen in Arnhem en Haarlem.
Het jaarlijkse schoolgeld van Florencius bedraagt 12.500 euro per leerling. Dat kan oplopen als een leerling meer onderwijs nodig heeft. De school wil in de toekomst samen met bedrijven beursen beschikbaar stellen voor ouders die dat bedrag niet kunnen opbrengen.
Die vier leerlingen van de priveschool zijn 8 en 9 jaar oud. Zij krijgen vanaf volgende week onderwijs in een tijdelijk onderkomen. De schoolorganisatie is nog in onderhandeling over de aankoop van een gebouw in Nederhorst den Berg, in de buurt van Hilversum.
Hoera,
Ik werk markt
Jij werkt markt
Wij werken markt
Ik werkte markt
Wij werkten markt
Iedereen werkt straks op de markt.
Wie volgt?
Wanneer volgt het VO en MBO?
Bedrijven hebben er toch ook belang bij dat er goed onderwijs wordt gegeven?
Wie volgt?
Particuliere scholen voor het voortgezet onderwijs zijn er al.
Raadpleeg hiervoor de website van de ”inspectie”:
www.onderwijsinspectie.nl en zoek op ‘particuliere scholen’.
Ook instituten zoals onder andere:
Stebo (www.stebo.nl), Luzac (www.luzac.nl), Blankestijn (www.inbl.nl)
bieden al heel lang basis- en voortgezet onderwijs.
En wat denk je van het MBO college Rens & Rens (www.rens-en-rens.nl)?
Vergeet ook niet de erkende schriftelijke onderwijsinstellingen
zoals
LOI (www.loi.nl)
NTI (www.nti.nl)
NHA (www.nha)
Deze instellingen hebben een ”MBO college”. De LOI en het NTI bieden zelfs HBO en universitaire opleidingen aan!
Nihil obstat
Het LOI leidt naar mijn weten ook op voor het staatsexamen VWO. Dat is een reden om juist voor particuliere scholen te pleiten. Sommige scholieren vinden het moeilijk om bij de les te blijven. Zij hebben baat bij afstandsonderwijs. Dat vervult meteen één van de idealen van het reguliere onderwijs: zelfstandig kunnen werken. Ook komt het voor dat een reguliere school moeilijk doet over op/ of af/stroom. Het LOI kan dan zorgen dat er geen jaar verloren gaat. De staat zou het volgen van VWO via het LOI net zo moeten subsidieren als het ingeschreven staan aan een regulier VWO (mits het LOI niet duurder is).
Vroeger, toen er bij het eindexamen bij de talen vertaald moest worden was afstandonderwijs minder geschikt maar nu nihil obstat.
Seger Weehuizen
Op de markt is uw gulden ’n daalder waard.
Waarom heeft nooit iemand de onzin van deze uitdrukking verklaard?
welke onzin?
Waarom is deze uitdrukking onzinnig? Of geloof je niet dat de prijzen op een markt zo’n 33% lager liggen dan de prijzen in de reguliere winkels.
Had
ik ’n grote zeetong duur betaald, bleek 33 1/3% van het gewicht uit kuit te bestaan.
Priveschool
1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 10; 11
*Tot slot*
*Adios*, het waren er toch 4 ?
Nagekomen *beeldje*
En een *advies*
Als ze maar *lekker-bezig-zijn*
Je kinderen zelf les geven als ouder en leraar zijnde
dat is pas het nieuwe leren en adaptief onderwijs !!
goed signaal, maar dit is niet de oplossing
Aan de ene kant ben ik blij dat er eens managers opstaan die onderschrijven dat er iets goed mis is met ons onderwijs. Maar de oplossing is dit niet. Het ophoesten van € 12.500,- (en dit is alleen al voor het PO) is voor veel mensen niet op te brengen. Dit werkt ‘rijke scholen’ in de hand. De inmenging van het bedrijfsleven mag niet te groot worden om het betaalbaar te maken/houden.
Er is er maar 1 die ervoor moet zorgen dat er goed onderwijs moet worden geboden door alle scholen, en dat is de overheid. Niemand anders. De overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat een ieder goed en betaalbaar onderwijs moet kunnen volgen.
Die taak heeft de overheid de laatste decennia niet meer adequaat uitgevoerd, sterker nog, verwaarloosd (zie Dijsselbloem).
Het signaal vind ik dus goed, maar nogmaals, is geen oplossing.
Maar helaas heeft de overheid….
…haar incompetentie bewezen.
Niet alleen omdat ze niet kan, maar ook vooral omdat ze niet wil.
Immers de Nederlandse overheid gaat in haar beleid voor de zogenaamde zwakkeren.
Links Nederland en de linkse media (in dienst van) vinden goed onderwijs nu eenmaal elitair.
Rechts
En rechts Nederland (in dienst van het bedrijsleven) vindt goed onderwijs te duur.
Goed onderwijs is elitair
Goed onderwijs is elitair voor anderen, wel te verstaan. Niet voor zichzelf… Linkse elites plegen zich nog elitairder op de stellen dan rechtse.
De meinig dat de overheid de
De meinig dat de overheid de enige is die ervoor moet zorgen dat er voor goed onderwijs wordt gezorgd, is dus geen feit. In Amerika denken ze daar heel anders over: Onderwijs is zo belangrijk dat je dat nooit aan de overhied moet overlaten. Het signaal is in ieder geval heel duidelijk: er zijn steeds meer ouders die beried zijn om (veel) geld te betalen als daardoor het onderwijs beter wordt. Zoals bij mij in Amsterdam (veel) ouders bereid zijn om hun kinderen op een school in zuid te brengen omdat daar het onderwijs ‘beter’ is. Die investering in tijd is natuurlijk ook in geld uit te drukken. Ik denk dat de toekomst van het basisonderwijs ligt in het gecombineerd aanbieden van onderwijs en (betaalde) opvang. Dat is een tussenvorm van een particuliere school en misschien een tussenstap naar commerciele scholen. Ik denk niet dat dit een negatieve ontwikkeling hoeft te zijn. Ik denk zelfs een positieve ontwikkeling.
Onderwijs en opvang
Het gecombineerd aanbieden van onderwijs en opvang is nu juist precies wat de overheid wil (brede scholen).
Ze noemen het bij ons, dat
Ze noemen het bij ons, dat is in Amsterdam west, zelfs: ‘Community Centres’ 🙂
Het probleem daarbij is alleen dat de taken en verantwoordelijkheden schimmig zijn verdeeld. De school is er voor het onderwijs en een commerciële welzijnsorganisatie is er voor het verbreden, of eigenlijk verlengen, van de schooldag. De school heeft dan nog de inspanningsverplichting om een organisatie te vinden die de naschoolse activiteiten of opvang verzorgt. Dat deze dan een wachtlijst hebben is niet erg: de school heeft aan zijn inspanningsverplichting voldaan. Hoe dit zo gekomen is: mijn stelling is door slechte wetgeving.
Ik zie toekomst voor een school van 7:00 uur tot 19:00. Wellicht is het woord school dan niet geheel meer op zijn plaats. Daar kan naast onderwijs dan ook sport en muziek aangeboden worden, en ’s middags en ’s avonds worden gegeten. De gebouwen moeten daar dan wel op worden aangepast en de rol van de docenten wijzigt enorm. Dit is iets wat volgens mij het best als commercieel bedrijf kan worden gerund. De taak van de overheid blijft dan beperkt tot inspectie en het toetsen van de gestelde leerdoelen.
Geen verkeerd
toekomstbeeld, zoals u het schetst. Alleen is d voorschoolse en naschoolse opvang geen taak van leerkrachten. Of de commerciele partij of de school zal hiervoor pedagogisch geschoolde krachten moeten inhuren anders dan leerkachten.
arm land
dat zijn scholen verandert in komjoenietie senters
De term community centre
De term community centre vind ik ook tenenkrommend.
Het personeel van een dergelijke ‘school’ zal verschillende functies hebben, waar inderdaad een grote taak weggelegd is voor groepsleidsters, of proces begeleiders hoe je het ook wilt noemen. Ouders willen een vast gezicht voor de groep. Daarnaast is er ruimte voor vakdocenten op een aantal gebieden: Nederlands, rekenen, etc. die kunnen dan voor alle klassen 1 t/m 6 (of 8) de instructie geven. Oefenen en inslijpen zal dan met de groepsleidsters kunnen. Voordelen zijn dan dat er een grotere continuïteit in de aangeboden leerstof kan worden gerealiseerd omdat de vakdocent van klas 1 tot eind de leerstof presenteert. De gebouwen moeten worden uitgerust met een aantal instructielokaals waar de kinderen gewoon netjes in drie rijen van 10 klassikaal kunnen worden geinstrueerd. Dat laatste doet er natuurlijk niet toe maar ik zou dat zo graag weer eens terug zien 🙂
het is niet alleen de term
Als het alleen om de term communiy centre zou gaan, dan was het nog tot daar aan toe. Het probleem met dergelijke termen is alleen dat ze de werkeljkheid gaan veranderen. Straks weet niemand meer dat het eigenlijk een school is, en is de ektivitiekootsj de leidende juf geworden. De vakleerkracht mag dan af en toe wat lessen geven, liefst onder supervisie van de ektivitiekootsj, want die heeft tenslotte de overoll verantwoordelijkheid van ze kids.
Als je een school geen school meer noemt, dan is het geen school meer. Als je een onderwijzer geen onderwijzer meer noemt ……
Dat van die tafels in rijtjes is ook een droom van mij… of was het een fata morgana.
Vast gezicht voor de groep
Een vast gezicht voor de groep van 7:00 tot 19:00, 7 dagen per week? Misschien dat je vrouwen uit de Filipijnen kunt halen die zo gek zijn…. De huidige Nederlandse onderwijzers willen hooguit 5 dagdelen per week werken lijkt het….
Je begrijpt wat ik bedoel.
Je begrijpt wat ik bedoel. Op de basisschool van mijn kind werkt bijna niemand 5 dagen. Nu heb ik ook al drie vast gezichten, en twee vast invallers. Ik denk ook dat je meer salaris en in ieder geval meer carrière kunt bieden als dit privaat wordt opgezet.
Waarom?
Ik denk ook dat je meer salaris en in ieder geval meer carrière kunt bieden als dit privaat wordt opgezet.
Op welke gronden denkt u dat je bij private opzet meer salaris en ‘in ieder geval’ meer carrière kunt bieden?
Meer salaris omdat de ouders
Meer salaris omdat de ouders meer meebetalen en meer carrière omdat er meer niveaus te onderscheiden zijn: Groepsleerkrachten en vakleerkrachten.
Voorbeeld
Voor wat het waard is: bij ons (IVA Driebergen) betalen de ouders c.q. de student *alles*. Onze salarissen komen echter rechtstreeks uit de normale VO-tabellen. Wel heeft de school natuurlijk meer mogelijkheden om extra taken beter te belonen, maar in principe verdient een docent hier ongeveer hetzelfde als op een bekostigde school.
Wat die niveau’s betreft: die zijn er in veel scholen ook al, of vergis ik me nu? En wie zou er in uw optiek trouwens meer verdienen, de groepleerkracht of de vakleerkracht? Oftewel: wie is in de optiek van de school waardevoller?
De precieze inrichting is
De precieze inrichting is natuurlijk dan aan de school. De keuze voor de VO tabellen is er één. Dat de salarissen ongeveer hetzelfde zullen liggen is natuurlijk ook weer niet heel vreemd.
Bij ons op school zijn ook vakleerkrachten, voor gym en muziek als ik het goed heb. In een school zoals ik die hierboven beschrijf zijn twee taken belangrijk 1. dagopvang en 2. onderwijs, en primair bij basisonderwijs zet ik zelf lezen, schrijven en rekenen. Van de onderwijstaken zijn dan volgens mij Nederlands en rekenen het belangrijkst, en worden dan ook hoger gewaardeerd. Ik denk overigens dat in toenmende mate ouders geld over hebben voor goed reken-, en taalonderwijs dus dat daar extra salaris wordt geboden lijkt mij niet vreemd.
een heel ander punt is dat de dagopvang met heel andere problemen, met name sociale, wordt geconfronteerd. Daardoor kan die functie wel eens zwaarder zijn en dus hoger gewaardeerd moeten.
Kortom daar heb ik nog geen vaststaande mening over.
Ooit
Ooit hadden we medelijden met die arme kindertjes die in Oostbloklanden een staatsopvoeding kregen via school en kinderopvang. Zelf de Kibboetskinderen werden vaak met medelijden besproken.
Inmiddels levert het kapitalisme, met al zijn prioriteit voor produceren, dezelfde rare situatie. Al dat geld verdienen houdt ons van onze eigen kinderen weg. Treurig!
Dit ben ik ten dele met je
Dit ben ik ten dele met je eens. Als ik diep in mijn hart kijk denk ik ook dat de situatie die ik had in de jaren zeventig goed was. Mijn vader werkte mijn moeder was de hele dag thuis, net zoals 90% van de andere moeders (en dan even los van wie er thuis is vader of moeder). Ik ging van 8:30 tot 12:00 naar school en van 13:30 tot 15:30 en ging thuis eten, daarna snel weer voetballen op het schoolplein. Die tijd is niet meer. Veel kinderen hebben ouders die beide werken en het is niet of veel slechter mogelijk om kinderen zelf te laten lopen of fietsen tussen school en (sport)vereniging. Dit is ook niet meer terug te draaien, en dat wil ik ook niet. Zowel mijn vrouw en ik werken, willen dat ook graag. Door de huidige organisatie van school en kinderopvang is dat mogelijk, maar met hangen en wurgen. Een oplossing is om te stoppen met werken een ander oplossing is door de organisatie te veranderen, bijvoorbeeld zoals hierboven geschetst. Voordelen zijn met name dat je niet meer als transportbedrijf hoeft te fungeren tussen verschillende locaties, sportverenigingen en muzieklessen. Natuurlijk zijn er ook nadelen die zie ik ook heus wel. Toch denk ik dat de school die ik hierboven beschrijf beter aansluit bij de wensen van ouders van nu. Treurig zou ik dat zeker niet noemen.
Twee keer parttimen
is de oplossing. Beide ouders werken vier dagen, kind hoeft maar drie dagen door anderen opgevangen te worden.
Het is voor het zekerheidsgevoel van kinderen van groot belang dat (beide) ouders tijd voor hen maken.
Mijn oudste dochter werd zeer gepest op school. In die tijd was het een zegen dat ik (zeer ongewenst!) werkloos werd. Juist in die moeilijke tijd hoefde ze (zijnde net een beetje anders dan andere kinderen) niet langer in het wrede sociale kinderwereldje te zitten dan strikt nodig was. Ik was in dat opzicht bijna dankbaar voor de werkloosheid.
Wij werken beiden parttime
Wij werken beiden parttime :), toch is dat nog geen oplossing voor het probleem (zoals ik dat ervaar natuurlijk). Mijn tweede kindje gaat per 1/10 naar school, maar geen plek op de opvang. Ook drie dagen, in ons geval zelfs middagen, opvang is moeilijk. Daarnaast denk ik dat het voor het zekerheidsgevoel voor kinderen ook erg goed is als zij maar in één organisatie worden opgevangen, dus niet school, en naschoolse opvang. En dan eventueel ook nog voorschoolse opvang.
Eén organisatie, maar
Ik kan me voorstellen dat je denkt dat het voor het zekerheidsgevoel goed is als je alles bij één organisatie hebt. Als je echter toevallig in een rotklas zit, heb je daar ook nog buiten schooltijd mee te maken.
Ik ken je gevoel overigens: wij partimeden ook beiden, hoefden maar twee dagen opvang, maar het was toch altijd een heel geregel. Eén van onze kinderen had gedurende een paar jaar steeds weer bronchitis en oorontsteking. Da’s een ramp als je ook nog je werk wilt doen. Daarnaast merkten wij dat we (toen nog, 20 jaar geleden) ook wel erg weinig voorbeelden hadden. Je valt dan toch gauw terug op de rolpatronen van opa en oma (mama doet de kleertjes en de was, papa de administratie en het vuilnismanagement etc.)
Iedereen op een kostschool
In Engeland, maar hier ook, geloof ik, heb je ook een Hele Brede School. Onderwijs gecombineerd met opvang heette vroeger kostschool. Wanneer je je kinderen dan weer ziet heet dat Kwolletie Taaim.
Het is inderdaad een soort
Het is inderdaad een soort kostschool zonder slapen. Ik denk dat kostscholen helemaal niet zo slecht zijn. Zeker niet op het gebied van onderwijs.
NRC over privebasisschool
De NRC heeft een uitgebreid artikel over deze privebasisschool.
En Kete Kervezee, hoofd van het kartel van basisscholen (de PO-raad) en voormalig baas van de onderwijsinspectie is er niet blij mee.
Trouw over privebasisschool
Ook trouw heeft een uitgebreid artikel over deze privebasisschool.
Een Vandaag
Daarnet ook een item bij Een Vandaag. Zal ongetwijfeld terug te zien zijn bij uitzendinggemist.
Ik heb alleen het einde gezien, daar werden wel zinnige dingen gezegd. De ouders pareerden de kritiek dat hun zoon nu niet met kinderen uit ‘andere kringen’ in aanraking komt met het feit dat dat in het Gooi sowieso al beperkt is.
De directeur gaf aan dat het initiatief enkel nodig is omdat de overheid niet genoeg in onderwijs investeert, en wil op termijn ook kinderen van minder rijke ouders toelaten middels een beurzensysteem.
Pechtold wees (begrijpelijk natuurlijk van iemand uit de oppositie) ook op de weigering van het kabinet om in onderwijs te investeren en kwam met de oneliner “Balkenende wil geen zesjescultuur, maar hij financeert een vijfjescultuur”.
We are not asking the Community or anyone else for money
We are simple asking to have our own money back. Deze twee zinnen vormen de beruchte woorden van Margereth Thatcher, uitgesproken in Dublin in November 1979 op een vergadering van de Raad van Europa. De “Iron Lady” had vastgesteld dat haar land GB meer bijdroeg aan de EEG dan het kreeg om uit te geven en wilde dat verschil terugkrijgen. In juni 1984 kreeg zij in Fontainebleau haar zin. Waren de BON-ouders maar net zo vastbesloten als Maggie. Wij, BON-ouders, moeten belasting betalen die ook gebruikt wordt voor het onderwijs aan onze kinderen. Maar als wij niet gebruik maken van de aanbiedingen van de onderwijskongsie kunnen we naar ons geld fluiten.
Wij moeten ons geld kunnen terugkrijgen als wij zelf voor goed onderwijs zorgen. Zijn er geen Maggie’s onder de BON-ouders? Kunnen we met haar gevleugelde woorden als adagium niet Den Haag veroveren? Vernederde ouders verhef u!
Seger Weehuizen
Inzake Margaret Weehuizen
Een sympathiek pleidooi; wanneer ik een vrouw met haar op de tanden ontmoet zal ik haar op deze misstand wijzen. Maar eigenlijk vind ik het belachelijk dat ik zelf scholen zou moeten oprichten omdat de overheid een belangrijke taak gewoon niet fatsoenlijk vervult. Ik wil niet primair mijn geld terug; ik wil gewoon behoorlijk onderwijs op de Nederlandse scholen. Als dat niet kan, ja, geef me dan mijn geld maar terug.
die tijd is voorbij
Ik denk er precies zo over. Maar ik wil niet meer afwachten of dat wel of niet kan.
Seger Weehuizen
Haar op de tanden…
…wanneer ik een vrouw met haar op de tanden ontmoet.
*Zo iemand* ?
*Adios*