een probleempje

In TROUW dit keer een hoofdredactioneel commentaar op het rapport van de Onderwijsraad waarop weinig valt aan te merken. Een pleidooi voor een flexibel onderwijsstelsel met maatwerk. De Mammoutwet wordt er in verdedigd tegen het advies van de Onderwijsraad in om de leerlingen na hun 12-de levensjaar nog bij elkaar te houden. Ik wil echter wel iets toevoegen. Een probleem blijft het anderssoortige karakter dat voor bepaalde vakken op het VWO moet gelden. De kermis”wiskunde” van het Freudentalinstituut moet op het VWO weer door echte wiskunde vervangen worden en voor het geklets bij natuurkunde moet door een robuust gebruik van deze wiskunde in de plaats komen. Bij het gebruik van taal moet bewust naar nuanceringen gekeken worden en daarom moet op het VWO vertalen bij het leren van vreemde talen hersteld worden. Het andere karakter van sommige vakken is natuurlijk een handicap voor leerlingen die eerst in een lagere stroom terecht komen. Bovendien blijft het voor ex-HAVO en ex-VMBO leerlingen zeer moeilijk om alsnog kennis van en ervaring met de klassieke te verkrijgen resp. op te doen.
Wegens vakantie onder mogelijk primitieve omstandigheden zal ik misschien een tijd lang niet meer meedoen in het Forum.

6 Reacties

  1. Die realistische wiskunde
    Die realistische wiskunde is niet meer of minder geschikt voor het VMBOT en de havo dan voor het VWO.
    Idem voor natuurkunde en chemie.
    Voor VWO-ers en stapelaars zijn de consequenties wel groter aangezien ze mogelijk op een hoger niveau wiskunde en natuurkunde zullen moeten gaan studeren.

    Het is in Nederland weliswaar mogelijk om op latere leeftijd alsnog Latijn of Oud-Grieks te leren maar wie gaat er op die leeftijd zoveel tijd en geld in investeren en wat voor nut heeft het dan nog? Wanneer je in de onderbouw van het VWO of de havo of op VMBOT al Latijn krijgt dan bevordert dit je intellectuele ontwikkeling wat gunstig is voor je latere studiesucces en je carrièreperspectief. Nu heb ik zelf nooit Latijn gehad maar ik ben er net voldoende mee in aanraking gekomen om te weten dat Latijn bij uitstek geschikt is voor het ontwikkelen van je logica en je inzicht in grammatica. Tevens train je met Latijn je geheugen aangezien je nogal wat regeltjes van buiten moet leren. Deze combinatie maakt Latijn tot een interessant vak voor je intellectuele ontwikkeling, dat moet ook de havisten en VMBOT-ers, die als potentiële toekomstige academici moeten worden beschouwd (daarvoor zijn de MULO en de mavo toch ooit opgericht?), worden gegund. Niet enkel die 6% die terecht kan op de gymnasia.
    Ik merk hierbij nog op dat het percentage plaatsen per schoolniveau niet wordt afgestemd op het percentage geschikte leerlingen, iets wat duidelijk blijkt wanneer je de percentages leerlingen en het aantal plaatsen op deze schoolsoorten uitzet tegen de tijd. Het aantal plaatsen blijft steeds gelijk, ongeacht de daling of stijging van het aantal Nederlanders in die leeftijdsgroep.

    Prettige vakantie Malmaison!

    • primitief
      Dag Malmaison, is primitief zonder computer? Vergeet je ons niet? Fijne vakantie.

      • maatwerk
        Het commentaar van Trouw bevat als ik mij niet vergis het woord ‘maatwerk’. Ik kan dat woord niet meer horen. Het suggereert betrokkenheid, integriteit en ambachtelijkheid. Toch is het een postmodern gekleurde brilmonturenwoord. Theo “Uweetwel” Thijssen van dat prachtige boek over die gelukkige klas, die Theo, die heeft ook een boek geschreven met als titel ‘Het taaie ongerief’. Daarmee verwees hij naar de garderobe van zijn jeugd. Allemaal zelfgemaakt, dus maatwerk, maar o wat zat het naar. Een school die maatwerk levert, kweekt nare veeleisende, vlakke mensen zonder incasseringsvermogen. Onderwijs is m.a.w. een proeve van het lijden van de toekomende tijd. Uit de mode en geen maatwerk, dat niet, maar het stemt tot nadenken.

        • Een school die maatwerk
          Een school die maatwerk levert, kweekt nare veeleisende, vlakke mensen zonder incasseringsvermogen. Onderwijs is m.a.w. een proeve van het lijden van de toekomende tijd. Uit de mode en geen maatwerk, dat niet, maar het stemt tot nadenken.

          Wil je dat laatste alsjeblieft wat meer toelichten?
          Wat versta je onder maatwerk?
          Waar ligt de grens?

  2. maatwerk
    Kennis heeft mij nog nooit in de weg gezeten…

    Maatwerk is een begrip dat ik niet gemunt heb. Het is een begrip uit de clichegenerator van het onderwijsmanagement. Het is een begrip dat niet degene die het gebruikt tot iets verplicht; nee, de andere, in gebreke gestelde zijde, i.c. het onderwijs, zou wel eens maatwerk mogen gaan leveren. Met zo’n volkomen inhoudsloos begrip als ‘maatwerk’ wordt gesuggereerd dat alles beter is dan het knoeiwerk dat er tot nu toe door het onderwijsveld is geleverd geworden. Het is een oude retorische truuk. In de Franse revolutie waren er de vijanden van het volk, in de SU ‘antisovjetactiviteiten’. Het niet leveren van maatwerk is ook zo’n beschuldiging met een sterk incriminerende suggestie.

    • activerende didactiek
      In de roos arendschulp. De onderwijsvernieuwers zijn nergens echt goed in, behalve in het bedenken van termen voor hun drijfzandideeën.
      Activerende didactiek is er ook zo eentje, de kinderen die in een klassikale les druk sommen aan het maken zijn zijn dus niet actief bezig, maar het projectgroepje dat achter vier laptops en 3 telefoons zogenaamd hun project aan het te plannen zijn, is geactiveerd door de didactiek. Tsja …
      Of de complete overname van het woord “vaardigheden”, denk maar niet dat men daar vaardig in grammatica mee bedoelt.

Reacties zijn gesloten.