Oud-scholieren kunnen in september terecht in Deventer.
Daar gaat de Academia Vitae aankomende studenten helpen die nog niet weten wat ze willen gaan studeren.
Anderhalf jaar geleden streek de Academia Vitae neer in Deventer, een splinternieuwe onderwijsinstelling barstensvol ambitie. Initiatiefnemer Arjo Klamer wil dat de Academia uiteindelijk uitgroeit tot een universiteit.
De Academia verzorgt nu voor de universiteit Twente een cursus minor ‘brede algemene intellectuele vorming’.
Daarnaast wordt het begin gemaakt met een nieuw soort onderwijs: het ‘freshman year’, een jaar tussen middelbare school en de universiteit in, bedoeld voor jongeren die nog niet weten wat ze willen gaan studeren, maar die wel een brede intellectuele basis willen leggen voor hun komende studie.
Alle studenten in spe verblijven er intern.
Het collegegeld bedraagt 9000 euro. Daar komen de kosten voor huisvesting nog bij.
In het eerste semester krijgen alle studenten vakken in de alfa-, beta- en gammawetenschappen.
In het tweede semester moeten ze één vak laten vallen.
De kern van de studie is een aantal teksten van vooraanstaande geleerden.
Volgens Maydo van Marwijk Kooy, directeur van de Academia, leren de studenten academische vaardigheden, krijgen ze een stevige bodem in wetenschappelijk denken en bereiden ze zich voor op hun studiekeuze.
Arjo Klamer:”Ik wil dat hier een bruisende academische gemeenschap ontstaat, met allemaal getalenteerde en geïnteresseerde studenten en docenten.
Of de studie te vullen is met uitsluitend Nederlandse studenten, weet ik niet.
De voertaal wordt in ieder geval Engels, en ik verwacht ook belangstelling uit het buitenland”.
Volkskrant, dinsdag 13 februari.
Engels in Deventer!!
Dit riekt al weer naar humbug.
Academia Vitae zal zoiets betekenen als ‘de school van het Leven’. Dan kan je beter gewoon een jaartje gaan werken.
En die teksten van vooraanstaande geleerden, daar zullen waarschijnlijk niet al te veel wiskundige vergelijkingen in voor komen. Ik ben benieuwd wie er tot vooraanstaand worden bestempeld.
En NATUURLIJK, de voertaal is Engels. Logisch toch in Deventer?
Mijn voorvader, S. Stevin senior, die de Nederlandse taal in de wetenschap introduceerde, ligt op dit moment rond te tollen in zijn graf.
re Engels in Deventer
Ho ho, uit wat ik ooit eens van Klamer tijdens een lezing heb begrepen is dat hij met zijn plannen rechts staat van BON (niet zijn woorden, BON bestond nog lang niet).
Hij wil a. de centrale positie van de leraar herstellen en terug naar een echte academie zonder relaties met het maatschappelijke beroepen- en belangenveld in de eerste 2 of 3 jaar van de opleiding. De Griekse en Romeinse artes liberales (liberal arts in Amerika) terug in de klas.
Dat was een jaar of vier geleden, daarna heb ik het niet meer gevolgd.
Willem Smit
Arjo
Arjo Klamer zit in het comite van aanbeveling van BON….. Ach, niet alles kan perfect zijn.
Pikante bijkomstigheid
Dan kan hij in Deventer (in het Nederlands liefst) laten zien hoe de BON uitgangspunten in de praktijk worden gebracht.
Maar op grond van dit bericht heb ik er niet veel vertrouwen in.
Wie wil voor dat geld intern op zo’n plaats zitten?
Vraag me af of ze meer dan tien aanmeldingen krijgen.
Opvallend is…
…..dat er overal extra initiatieven genomen worden om de tekortkomingen in het middelbaar onderwijs te compenseren. Dit ‘freshman year’ is er één van.
Wat gaan ze dan leren?
De tekortkomingen in het middelbaar onderwijs zijn toch niet een gebrek aan ‘brede intellectuele vorming’?
Geleuterd wordt er genoeg, en zo breed als u maar wilt.
Volgens mij zijn de tekortkomingen dat ze veel te weinig Frans, Duits, Engels, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde en geschiedenis leren en dat er geen één meer kan spellen.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Dit is er één van.
Op diverse hogescholen en universiteiten worden al inhaalcursussen Nederlandse taal en Rekenen/Wiskunde gegeven.
Op bovengenoemde school in Deventer Algemene Vorming, iets dat wij voorheen gewoon al in het voortgezet onderwijs meekregen.
Blijkt dat de lacunes van het middelbaar onderwijs overal op diverse manieren gerestaureerd moeten worden.
Belangrijkste conclusie lijkt mij dat het algehele niveau zodanig verlaagd is, dat er zich een nieuwe ‘bovenbouw’ aan het ontwikkelen is.
Kortom: inflatie van de huidige diploma’s en nieuw elite-onderwijs niét voor iedereen toegankelijk (9000 euro!).
Uomo Universitas
Verhaal klopt, ikzelf ben er ook enigszins bij betrokken, althans ze willen een gesprek met mij ver het te vullen onderwijs en op welke wijze ze goed onderwijs kunnen geven. Dit naar aanleiding van het artikel de ‘wikipediageneratie’. Volgende week gaat het plaatsvinden.
Benieuwd of ze het van de grond kunnen tillen.
Historia vitae magistra