Een voormalig collega van mij tot dusver werkzaam op een HBO-opleiding in het noorden des lands krijgt verlenging van haar contract tot maart. Dan komen de Oost-Europeanen haar aflossen. Lang leve EUROPA!
5 Reacties
gelukkige dag Dit is wel een zeer kort bericht. Leg eens wat beter uit!
dit is alles Meer valt er niet te zeggen. De collega is er gedetacheerd en er zijn tot maart nog lessen voor haar. Er zijn Oost-Europeanen ingehuurd maar die kunnen nog niedt meteen worden ingezet.
Het gaat natuurlijk om de kosten, want deze Europeanen zijn natuurlijk een stuk goedkoper dan mijn collega met LD-functie.
Welk(e) vak(ken)? In welk(e) vak(ken) gaan deze Oost-Europeanen dan les geven?
Polen, wiskunde, en een passende beloning Naar verluidt staat het Poolse wiskundeonderwijs op een hoog niveau. Gezien het gebrek aan wiskundedocenten, zeker goede, is het daarom misschien best een goed idee om Poolse wiskundedocenten aan te trekken. Ze moeten wel goed Nederlands leren natuurlijk.
Des te meer reden om van de salarisschalen geen loterij of vrije markt te maken. Uiteraard moet de universitair opgeleide Pool net als de universitair opgeleide Nederlander onverwijld in schaal LC, de gepromoveerde in schaal LD (of allebei een stapje hoger, als het geld er is). En de Pool mag geen valse concurrentie plegen, dus niet vrijwillig in een lagere schaal!
Maar ja, 42 van de afgelopen 50 jaar zaten de liberalen in de regering, dus de Nederlandse samenleving is doordesemd van het vrije-marktdenken – whatever the outcome. Geen wonder dat ook het onderwijs aan dat denken ten prooi is gevallen.
Waren het in de jaren zestig niet de werkgevers, en de hen vertegenwoordigende politieke partij, die aandrongen op verruiming van de mogelijkheden om goedkope arbeidskrachten naar Nederland te halen?
Ik heb ooit voorgesteld om Ik heb ooit voorgesteld om oost-Europeanen aan te trekken voor vacatures in wiskunde. Wiskunde is in de oostbloklanden altijd als een erg belangrijk vak beschouwd dus ik verwachtte dat daar vele geschikte candidaten zouden zijn. Ik had er toen geen vermoeden van dat dat in Nederland de mensen uit de harde bèta-hoek die eerstegraads wiskunde gaven of een job in het bedrijfsleven kregen dat moesten doen voor een hongerloontje. De staat der Nederlanden beweerde dan wel dat er een tekort aan gekwalificeerde bèta’s was maar het bedrijfsleven en de scholen dachten daar anders over. Bij het bedrijfsleven speelde waarschijnlijk een rol dat het gebruik kon maken van goed-opgeleide bèta’s uit de lage lonen landen. Wat ik ook bedacht was, dat je voor het geven van echte wiskunde niet over een uitgebreide Nederlandse taalschat hoefte te beschikken zodat de programma’s van wiskunde op de middelbare scholen weer een beetje in de richting van echte wiskunde zouden kunnen worden omgebogen. Voor de andere vakken voorzag ik grote problemen vanwege de taal. Maar ook hierover wordt blijkbaar door schoolbesturen lichtvaardig gedacht. Als bij alle talen nog vertalen belangrijk geweest zou zijn zou het schier onmogelijk geweest zijn om talenvacatures te laten vervullen door (niet-Duitstalige) Europeanen.Seger Weehuizen
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
gelukkige dag
Dit is wel een zeer kort bericht. Leg eens wat beter uit!
dit is alles
Meer valt er niet te zeggen. De collega is er gedetacheerd en er zijn tot maart nog lessen voor haar. Er zijn Oost-Europeanen ingehuurd maar die kunnen nog niedt meteen worden ingezet.
Het gaat natuurlijk om de kosten, want deze Europeanen zijn natuurlijk een stuk goedkoper dan mijn collega met LD-functie.
Welk(e) vak(ken)?
In welk(e) vak(ken) gaan deze Oost-Europeanen dan les geven?
Polen, wiskunde, en een passende beloning
Naar verluidt staat het Poolse wiskundeonderwijs op een hoog niveau. Gezien het gebrek aan wiskundedocenten, zeker goede, is het daarom misschien best een goed idee om Poolse wiskundedocenten aan te trekken. Ze moeten wel goed Nederlands leren natuurlijk.
Des te meer reden om van de salarisschalen geen loterij of vrije markt te maken. Uiteraard moet de universitair opgeleide Pool net als de universitair opgeleide Nederlander onverwijld in schaal LC, de gepromoveerde in schaal LD (of allebei een stapje hoger, als het geld er is). En de Pool mag geen valse concurrentie plegen, dus niet vrijwillig in een lagere schaal!
Maar ja, 42 van de afgelopen 50 jaar zaten de liberalen in de regering, dus de Nederlandse samenleving is doordesemd van het vrije-marktdenken – whatever the outcome. Geen wonder dat ook het onderwijs aan dat denken ten prooi is gevallen.
Waren het in de jaren zestig niet de werkgevers, en de hen vertegenwoordigende politieke partij, die aandrongen op verruiming van de mogelijkheden om goedkope arbeidskrachten naar Nederland te halen?
Ik heb ooit voorgesteld om
Ik heb ooit voorgesteld om oost-Europeanen aan te trekken voor vacatures in wiskunde. Wiskunde is in de oostbloklanden altijd als een erg belangrijk vak beschouwd dus ik verwachtte dat daar vele geschikte candidaten zouden zijn. Ik had er toen geen vermoeden van dat dat in Nederland de mensen uit de harde bèta-hoek die eerstegraads wiskunde gaven of een job in het bedrijfsleven kregen dat moesten doen voor een hongerloontje. De staat der Nederlanden beweerde dan wel dat er een tekort aan gekwalificeerde bèta’s was maar het bedrijfsleven en de scholen dachten daar anders over. Bij het bedrijfsleven speelde waarschijnlijk een rol dat het gebruik kon maken van goed-opgeleide bèta’s uit de lage lonen landen. Wat ik ook bedacht was, dat je voor het geven van echte wiskunde niet over een uitgebreide Nederlandse taalschat hoefte te beschikken zodat de programma’s van wiskunde op de middelbare scholen weer een beetje in de richting van echte wiskunde zouden kunnen worden omgebogen. Voor de andere vakken voorzag ik grote problemen vanwege de taal. Maar ook hierover wordt blijkbaar door schoolbesturen lichtvaardig gedacht. Als bij alle talen nog vertalen belangrijk geweest zou zijn zou het schier onmogelijk geweest zijn om talenvacatures te laten vervullen door (niet-Duitstalige) Europeanen.Seger Weehuizen