Even leek het mis te gaan toen LAKS begin februarie 2010 met een scholierenpeiling (1004 leerlingen) en een MaSklachtenlijn kwam. Maar het ministerie sloeg 16 april 2010 terug met een NJR-onderzoek Maatschappelijke stage (800 leerlingen). Veel scholieren (71%) vinden de werkzaamheden tijdens hun MaS zinvol en nog meer stagiaires (73%) vinden het een leerzame ervaring. Tot op heden is het rapport niet in te zien.
Erg is dit niet, want deze maand rolden drie andere rapporten van de band, warm aanbevolen door de staatssecretaris [31289 – 85]:
Verdringing stageplaatsen VMBO? een onderzoek van de inspectie
met het geruststellend antwoord voor de VO-raad: NEE.
De praktijk leert door professor Meijs van de Erasmus Universiteit Rotterdam
Na 2 jaar proefdraaien blijkt onder leerlingen een groot draagvlak. Bij 80% van de pilots staan ook de directies achter de MaS. 8% is negatief.
Bij het personeel liggen de zaken iets anders: 36% van de locaties zijn positief, 23% is nog negatief en 42% is neutraal. (Hoofdstuk 2.2)
De kosten van de maatschappelijke stage (bekend van 75% vd scholen) komt gemiddeld op € 114 per leerling. (Hoofdstuk 2.9)
Maatschappelijke Stage en Burgerschap een rapportage van professor Bekkers – Universiteit Utrecht
(2826 leerlingen – 29 scholen) waarin ook een grote meerderheid van de leerlingen tevreden is met de maatschappelijke stage die ze gedaan hebben (74%).
De gekste zaken worden geturfd maar een cruciale vraag ontbreekt:
Heb je meer of minder tijd aan je huiswerk besteed dan moest van school? veel minder – minder – precies evenveel – meer – veel meer
Een deel van de werkvloer is kritisch en dat wordt weer zeer scherp neergezet in MaS leidt tot overladenheid
- Scholen weten dat deze overladenheid en fragmentatie de belemmering vormen van leren, en doen dus alleen meee omdat het moet.
Het bureuacratisch deel schuiven ze af op een stagecoordinator, die organiseert zich drie slagen in de rondte en promoveert al snel tot pispaal voor collega’s die hun verlies in vaklessen weigeren te nemen.
de column van Ton van Haperen in het Onderwijsblad Nr. 8.
meerderheid leerlingen vindt het zinvol en leerzaam
Ik kan me helemaal voorstellen hoe dat gaat in zo’n enquete. Een leerling die redeneert “het had me beter geleken als ik wat meer wiskunde had gehad, dat lijkt me nu bij uitstek iets waarvoor je naar school gaat, maar aangezien die stage nu eenmaal moest, tja, ik heb het er best gezellig gehad en heb er best wat opgestoken” komt terecht in het hokje “vindt de maatschappelijke stage zinvol en leerzaam”.
De reacties op masteams.hyves.nl geven waarschijnlijk een beter beeld van de mening van leerlingen.
Het kon niet uitblijven: de staatssecretaris hyft terug!
Na de column in Het Onderwijsblad nr. 8 een nieuwe oproep de scholieren te verlossen van de maatschappelijke stage. [NRC – 11 mei 2010]. Dezelfde dag ontstaat een heftige expertdiscussie onder de dramatische titel Sociale dienstplicht creëert vrijwilligers van de toekomst. [NRC – 11 mei 2010].
Reactie 27. (van de Jongerenambassadeur van de Maatschappelijke Stage) is koren op de molen van de staatssecretaris, die prompt de Hyve-Crew optrommelt voor het opnemen van een bedankfilm [mas-team].
In het Onderwijsblad nr 10 – 29 mei 2010 een reactie van Emiel Willems, voorzitter Laks, die het in grote lijnen met Ton van Haperen eens is. Uit de post Maatschappelijke Stage:
Volgens Laks heeft slechts 30% van de scholieren een Mas gelopen van rond 29 uur.