De leugen regeert

Van Kemenade bracht in 1975 samen met de staatssecretarissen Veerman en Klein de Nota ‘Contouren van een toekomstig onderwijsbeleid’ (de zgn. Contourennota) uit. Daarin werd onder meer de invoering van een basis- en middenschool voorgesteld. De nota was bedoeld als discussiestuk over het onderwijs voor de komende 25 jaar. Na commentaren uit het onderwijsveld moest een tweede versie verschijnen. Het voorgestelde onderwijsstelsel ging uit van een basisschool voor vier- tot twaalfjarigen, gevolgd door een vierjarige middenschool.
Daarna volgde een bovenschool met een twee-, drie- of vierjarige opleiding. Dit kon voorbereidend onderwijs zijn voor het wetenschappelijk onderwijs of hoger-beroepsonderwijs of diverse vormen van voortgezet beroepsonderwijs.
Vervolgens diende hij in 1982 samen met staatssecretaris Deetman de Nota ‘Verder na de basisschool’ in over de eerste drie jaar van het voortgezette basisonderwijs (middenschool). Deze vorm van vervolgonderwijs na de basisschool zou voor iedereen gelden en moest drie jaar duren en kon in bepaalde gevallen met een jaar worden verlengd. In een tweede fase kon worden gekozen uit beroepsonderwijs, algemeen onderwijs en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.
Op de vraag van de parlementaire onderzoekscommissie of de invoering van de Middenschool ten koste zou gaan van traditionele opleidingen, met name het gymnasium, antwoordde Van Kemenade dat dat niet het geval zou zijn, want…’als je dat goed doet, hoeft dat helemaal niet’.
Helaas verklaarde hij zich niet nader en werden er ook geen verdere vragen over gesteld.
Op het nieuws van zes uur verklaarde de advocaat van de IKEA-verdachte dat zijn cliënt de verkeersregelaar niet opzettelijk had aangereden en ook niet met de dood had bedreigd.
In strafzaken wordt de cliënt gewezen op zijn zwijgrecht en vervolgens aangeraden alles te ontkennen.
Kok loog over zijn beroemde ‘kwartje’, Balkenende over zijn ‘zuur en het zoet’, Bos over zijn stropdas, Van Kemenade over de Middenschool en Netelenbos over bijna alles.
Hoe maak ik mijn leerlingen nog wijs dat liegen echt niet mag?
Liegen is deel geworden van het onderhandelingsproces. Je bent wel gek als je het niet doet, want de leugenaar komt meestal als de winnaar uit de strijd.
Moet ik voortaan met mijn leerlingen onderhandelen, als er zich iets heeft voorgedaan?
Want liegen schijnt te mogen en waarheidsvinding is een probleem.

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.