CDA plan voor dreigend gebrek aan ministers

DEN HAAG (ANP) – Het CDA wil het minister tekort aanpakken door de inzet van studenten. Door stages in Trevezaal en Torentje willen de christendemocraten de studenten warm maken voor een baan als minister.

Volgens het Tweede Kamerlid Jan de Vries kunnen studenten in een groot aantal vakken een bijdrage leveren aan de bestrijding van het ministertekort. Door de vergrijzing zal het tekort de komende jaren sterk toenemen. Dat zal vooral te merken zijn op het ministerie van algemene zaken. Bovendien is de belangstelling om minister te worden door de aantrekkende economie minder.

Het is de bedoeling van het CDA dat de studenten ondersteunende werkzaamheden verrichten. Zij zullen niet zelfstandig de tweede kamer te woord staan. Zo zouden studenten tijdens hun stage kunnen worden ingezet voor het geven van rondleidingen, het schriftelijk beantwoorden van kamervragen, het begeleiden van staatssecretarissen en het meedoen aan mediaspektakels . Als voorbeeld noemt het CDA studenten van de KMA die onze jongens in Afghanistan bezoeken

9 Reacties

  1. Lerarentekort
    Schattig idee van Jan de Vries, die verkeersbrigadiertjes.
    In gesprekken met leerlingen (5 vwo) over de tweede fase en het studiehuis hoorde ik vorige week steeds dezelfde opmerkingen terugkomen. Leerlingen vinden lessen leuk van leraren die inhoudelijk veel te vertellen hebben. In die lessen zijn dan ook geen ordeproblemen.
    Leerlingen hebben recht op vakinhoudelijk goed opgeleide docenten.
    En daar zit een van de grondproblemen. Bovengemiddeld goede studenten hebben geen zin meer om naar een lerarenopleiding te gaan. Dat hangt niet alleen af van het salaris, maar vooral van de incompetente universitaire lerarenopleidingen, waar ze worden bezig gehouden met tijdrovende onnuttige onderwijskundige opdrachten en waarin ze niet leren om hun wetenschappelijke kennis didactisch te vertalen. En die opleidingen vinden ze niet bij hun faculteit, maar ergens verderop in de universiteit.
    Daar liggen de wortels van het probleem. Waarom hoor ik de politieke partijen daar nooit over?

    H. Philippens ex-vakdidacticus aan UVA, Erasmus en VU. Nu docent Emmauscollege Rotterdam, bestuurslid SKK van twee scholen havo/vwo

  2. Even serieus
    Het oorspronkelijke ideetje (vervang in het bericht van 1944 minister door leraar) van Jan de Vries staat op:
    verkiezingen.cda.nl/index.asp?id=57&nws=390
    Ja, de officiele verkiezingssite van het CDA, het lijkt dus geen grapje.

    Hij zegt onder andere
    ‘[Scholieren] hebben aan het einde van hun middelbareschooltijd niet zo’n positief beeld over het vak van leraar. ‘
    Hoe zou dat nou toch komen?

    En verder staat in het bericht:
    ‘Het CDA denkt dat onderwijsstages voor studenten naar verwachting niet alleen nieuwe, jonge, getalenteerde leraren opleveren, maar zullen ook bijdragen een beter imago van het beroep van leraar.’
    De taalfouten letten we maar even niet op (geschreven door een stagair?) Hoe dit dan een beter imago van het beroep van leraar oplevert staat er overigens niet bij. Ik zie vooral jonge, getalenteerde leraren wegrennen van school.

    • Academici of studenten?
      Leuk, de discussie is begonnen met dat er te weinig academici voor de klas staan. En hij eindigt met het plan om studenten voor de klas te zetten, die niet eens voor leraar studeren.

      • o tempora, o mores
        Zo’n 30 a 40 jaar geleden, toen de didaktiekkennis nauwelijks een rol speelde, gebeurde het bij de exacte vakken vaak dat een nog lang niet afgestudeerde student die vaak niet voorhad na afloop van zijn studie als leraar werkzaam te zijn les gaf en veel van hen deden het niet slecht.

        • Niveau gezakt
          Je hebt natuurlijk gelijk Seger, maar 30 a 40 jaar geleden was het niveau natuurlijk wel een stukje hoger. Bovendien gaat het in het plannetje van Jan de Vries ook om bijvoorbeeld HBO studenten communicatie, niet alleen om universitaire studenten natuurkunde.

      • varkenscyclus
        Waar gaat dit eigenlijk over? Voor alsnog manifesteert het tekort zich nog slechts bij enkele vakken. Eerst de gekwalificeerde docenten maar eens inzetten. CDA, ik ben beschikbaar. Deze voorstellen worden binnen de kortste keren de volgende varkenscyclus in het onderwijs. De niveaudaling zal nog jarenlang merkbaar zijn, ook als het tekort niet bewaarheid wordt of maar een kleine tijdelijke rimpeling blijkt te zijn.

Reacties zijn gesloten.