Begin dit jaar wilden drie kunstenaars/BON-leden een kort artikel plaatsen over gedegen kunstonderwijs versus meer vernieuwende, zelf-ontdekkende vormen van kunstonderwijs. Dat artikel werd door het betreffende tijdschrift geweigerd, omdat het van ‘academisme’ zou getuigen, wat voor de redactie allemaal heel erg heikel leek te liggen. Na een wat scherpe mail van BON (“Een tijdschrift moet toch een plaats van discussie en debat zijn …”) heeft het tijdschrift besloten er in september een speciaal nummer aan te wijden. “We willen dit nummer aandacht schenken aan de examens in de kunstvakken én dus de opinies rondom ‘het oude’ versus ‘het nieuwe leren’ (natuurlijk met de kunstvakken als bindend gegeven).” So far, so good. Maar nu, vier maanden later, blijken twee van de drie oorspronkelijke auteurs geen tijd meer te hebben om het artikel uit te werken voor het septembernummer. Ik ben dus nu op zoek naar iemand die verstand heeft van kunst, en kan schrijven, en die ik aan de nog overgebleven auteur kan koppelen om samen een BON-geluid over kunstonderwijs te laten horen. Wie zou dat kunnen en/of willen? Reacties s.v.p. naar secretaris@beteronderwijs.org. Ik breng de belangstellenden dan met elkaar in contact.
Reacties zijn gesloten.
Speciaal nummer
Dan krijg je dus 1 BONstuk tussen 10 Het Nieuwe Leren stukken. Maar laten we niet vergeten dat David van Goliath won. Ik heb geen verstand van kunstonderwijs, maar BONners die dat wel hebben: dit is je kans!
Een levensgevaarlijke kans…
…omdat het kunstonderwijs doordrenkt is van het nieuwe leren en de rechtspositie nagenoeg nihil.
Anoniem
Meewerken aan een artikel kan ook anoniem. Dan ben je geen auteur, maar `meedenker’. Een alternatief voor mensen die bang zijn voor hun positie (en daar kan ik me iets bij voorstellen).