Een initiatief van D66, met steun van GroenLinks, PvdA en VVD.
Als het lente wordt / dan spreken wij /
Engels in Amsterdam!
De reden van deze waanzin schijnt te zijn dat men ‘een gastvrije indruk’ wil maken.
Goh, wat maakt dát een gastvrije indruk. En dan nog even die OV-chipkaart als enig vervoersbewijs invoeren. Dat is nog eens gastvrij tegenover mensen die geen flauw benul kunnen hebben van de complicaties van ons openbaar vervoer systeem. Dat zal er toe leiden dat zeer veel buitenlanders maar een taxi nemen of een auto of fiets huren; voordat ze de OV-chipkaart begrepen hebben (wel met handleiding in het Nederengels natuurlijk) is de vakantie alweer voorbij. Wat lijkt me dat fijn voor een Amerikaan: je te realiseren dat je in een krom dialect van je moedertaal wordt toegesproken in openbaar vervoer waarvoor ze je geen kaartjes willen verkopen.
De politiek-correcte symbool- en getuigenispolitiek slaat hier al net zo hard toe als bij de ‘internationalisering’ van het onderwijs. Steenkolen-Engels invoeren is zo gebeurd; het onderwijs verbeteren zal deze mensen nooit lukken. Maar zouden dit soort mensen dat wel willen?
OV-chipkaarten zijn buitenlandersvriendelijk Ik ben net zo kwaad als Bernard Wijntuin over de pogingen van de Amsterdamse gemeenteraad om van Nederlands een dode taal te maken. maar mijn ervaringen als tourist met de in Singapoer in gebruik zijnde OV-chipkaart laten mij twijfelen aan de door hem voor buitenlanders voorspelde ellende met de Nederlandse OV-chipkaart. Als het in Nederland op dezelfde wijze gaat als daar koop je een kaart en laadt haar op. Daarna is het gebruik supergemakkelijk en hoef je ook geen zônes meer te tellen om dat aantal plus 1 aan strippen af te stempelen. Juist dat gedoe met zônes is voor buitenlanders erg lastig, zelfs als ze ergens vandaan komen waar ook met zônes gewerkt wordt.
Seger Weehuizen
Aanvulling OV-ellende Mijn ervaringen komen dan ook niet uit Singapore (een land meer dan één ding anders geregeld heeft dan Nederland) maar uit Rotterdam, waar die kaart kort geleden verplicht is gesteld in de metro. Gebruiksgemak nul, service nul en regelrechte afzetterij voor mensen die er slechts incidenteel gebruik van maken: toeristen dus. De vraag is nu of Emsterdem meer op Rotterdam lijkt dan op Singapore. Ik hoop het laatste maar ik vrees het eerste (al zal een rechtgeaarde Rotterdammer mij nu naar de keel vliegen). De verrichtingen van 020 op het gebied van openbaar vervoer (Vijzelgracht) zijn bovendien niet erg vertrouwenwekkend.
Maar waar het mij om gaat is de schijnheiligheid van het ‘gastvrijheids’ argument. Emsterdem kan duizend zinvolle dingen doen om de gastvrijheid te verbeteren maar in plaats daarvan kiezen ze nu net iets wat totaal geen zoden aan de dijk zet maar wat in zijn onnavolgbare kruiperigheid elk ontwikkeld mens van schaamte in elkaar doet krimpen.
Ze willen graag een internationale grote stad zijn… …maar hebben niet door dat internationaal en grootheid in andere dingen zit, zoals het Anne Frankhuis, het Rijksmuseum, de historische binnenstad…
Keken ze maar eens naar Venetië…: openbaar vervoer over de grachten en het IJ.
Schiedam Ik kwam donderdagavond door het station Schiedam en daar waren alle poortjes in de open-stand vastgebonden. Voorheen waren ze in gebruik en was er één met een gleuf waar je ieder willekeurig stukje karton of plastic in kon stoppen om hem te openen. Nu was het in ieder geval veel minder chaotisch dan in Amsterdam waar de poortjes om de haverklap van doorlooprichting veranderen. Maar ik maak mij geen illusies, Schiedam zal uiteindelijk ook weer mee gaan doen aan het circus.
Ik verwacht eigenlijk dat op een gegeven moment uit zal komen dat de frequentie van omwisselen van de doorlooprichting van de poortjes gestuurd blijkt te worden door een geheime groep die zich bezig houdt met onderzoek naar (het beïnvloeden van) stromingspatronen in mensenmassa’s o.i.d. 😉
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
Waar en hoe
Waar kan ik dat besluit vinden en hoe is het geformuleerd?
Seger Weehuizen
Bron
BRON
Zie in…..
De Telegraaf
Een initiatief van D66, met steun van GroenLinks, PvdA en VVD.
Als het lente wordt /
dan spreken wij /
Engels in Amsterdam!
De reden van deze waanzin schijnt te zijn dat men ‘een gastvrije indruk’ wil maken.
Goh, wat maakt dát een gastvrije indruk. En dan nog even die OV-chipkaart als enig vervoersbewijs invoeren. Dat is nog eens gastvrij tegenover mensen die geen flauw benul kunnen hebben van de complicaties van ons openbaar vervoer systeem. Dat zal er toe leiden dat zeer veel buitenlanders maar een taxi nemen of een auto of fiets huren; voordat ze de OV-chipkaart begrepen hebben (wel met handleiding in het Nederengels natuurlijk) is de vakantie alweer voorbij. Wat lijkt me dat fijn voor een Amerikaan: je te realiseren dat je in een krom dialect van je moedertaal wordt toegesproken in openbaar vervoer waarvoor ze je geen kaartjes willen verkopen.
De politiek-correcte symbool- en getuigenispolitiek slaat hier al net zo hard toe als bij de ‘internationalisering’ van het onderwijs. Steenkolen-Engels invoeren is zo gebeurd; het onderwijs verbeteren zal deze mensen nooit lukken. Maar zouden dit soort mensen dat wel willen?
OV-chipkaarten zijn buitenlandersvriendelijk
Ik ben net zo kwaad als Bernard Wijntuin over de pogingen van de Amsterdamse gemeenteraad om van Nederlands een dode taal te maken. maar mijn ervaringen als tourist met de in Singapoer in gebruik zijnde OV-chipkaart laten mij twijfelen aan de door hem voor buitenlanders voorspelde ellende met de Nederlandse OV-chipkaart. Als het in Nederland op dezelfde wijze gaat als daar koop je een kaart en laadt haar op. Daarna is het gebruik supergemakkelijk en hoef je ook geen zônes meer te tellen om dat aantal plus 1 aan strippen af te stempelen. Juist dat gedoe met zônes is voor buitenlanders erg lastig, zelfs als ze ergens vandaan komen waar ook met zônes gewerkt wordt.
Seger Weehuizen
Aanvulling OV-ellende
Mijn ervaringen komen dan ook niet uit Singapore (een land meer dan één ding anders geregeld heeft dan Nederland) maar uit Rotterdam, waar die kaart kort geleden verplicht is gesteld in de metro. Gebruiksgemak nul, service nul en regelrechte afzetterij voor mensen die er slechts incidenteel gebruik van maken: toeristen dus. De vraag is nu of Emsterdem meer op Rotterdam lijkt dan op Singapore. Ik hoop het laatste maar ik vrees het eerste (al zal een rechtgeaarde Rotterdammer mij nu naar de keel vliegen). De verrichtingen van 020 op het gebied van openbaar vervoer (Vijzelgracht) zijn bovendien niet erg vertrouwenwekkend.
Maar waar het mij om gaat is de schijnheiligheid van het ‘gastvrijheids’ argument. Emsterdem kan duizend zinvolle dingen doen om de gastvrijheid te verbeteren maar in plaats daarvan kiezen ze nu net iets wat totaal geen zoden aan de dijk zet maar wat in zijn onnavolgbare kruiperigheid elk ontwikkeld mens van schaamte in elkaar doet krimpen.
Ze willen graag een internationale grote stad zijn…
…maar hebben niet door dat internationaal en grootheid in andere dingen zit, zoals het Anne Frankhuis, het Rijksmuseum, de historische binnenstad…
Keken ze maar eens naar Venetië…: openbaar vervoer over de grachten en het IJ.
Schiedam
Ik kwam donderdagavond door het station Schiedam en daar waren alle poortjes in de open-stand vastgebonden. Voorheen waren ze in gebruik en was er één met een gleuf waar je ieder willekeurig stukje karton of plastic in kon stoppen om hem te openen. Nu was het in ieder geval veel minder chaotisch dan in Amsterdam waar de poortjes om de haverklap van doorlooprichting veranderen. Maar ik maak mij geen illusies, Schiedam zal uiteindelijk ook weer mee gaan doen aan het circus.
Ik verwacht eigenlijk dat op een gegeven moment uit zal komen dat de frequentie van omwisselen van de doorlooprichting van de poortjes gestuurd blijkt te worden door een geheime groep die zich bezig houdt met onderzoek naar (het beïnvloeden van) stromingspatronen in mensenmassa’s o.i.d. 😉