Woensdag 17 juni 2009 debatteerde de Kamer over WEB, WOR en PS. Voor de docent die het allemaal niet meer kan volgen, het gaat dan over de medezeggenschap van personeel en leerlingen… oeps! deelnemers in de educatie en het beroepsonderwijs (dossier 31266).
Volgens Jasper van Dijk (SP), die verschillende amendementen indiende, een knieval voor de MBO-raad. Volgens Biskop (CDA), ook een amendement, een zegen voor toekomstige ontwikkelingen in de sector.
En Depla (PvdA), die de strekking van zijn eigen moties niet overziet, niet te volgen.
De heer Depla (PvdA), tegen het eind van de gedachtenwisseling:
Mijn conclusie is juist dat in het professioneel statuut expliciet is geregeld dat docenten over de didactiek gaan en dus ook over het didactisch model dat die school kiest.
De heer Dibi (GL):
Nee, in het professioneel statuut staat expliciet dat de docenten daarover gaan, dus dat zij daarover zeggenschap krijgen. Dat vind ik ook een groot winstpunt. De vraag is echter of zij ook een nieuwe pedagogische didactiek mogen voorstellen. Als het bijvoorbeeld gaat om de invoering van het competentiegericht onderwijs, mogen zij dan zeggen dat zij eigenlijk iets geheel anders willen? Mogen zij een voorstel doen en het bestuur vragen wat het daarvan vindt? Volgens mij is dat iets heel anders.
De heer Biskop (CDA):
Dat lijkt mij een slecht voorbeeld. Ik probeerde al een paar keer duidelijk te maken dat competentiegericht onderwijs iets anders is dan didactiek. Daar ging het in dit geval echter niet om. Op dat punt begrijp ik de heer Dibi. Hij spreekt echter ook over de inhoud van het onderwijs. Dat is de vraag van het wat. Daar gaan wij toch over?
De heer Dibi (GL):
Ja, daar gaan wij over. Ik doel ook niet op de inhoud van het onderwijs in de vorm van examens of kwalificatiedossiers. Ter correctie merk ik op dat competentiegericht onderwijs niet alleen betrekking heeft op de wat-vraag. Daarvan maakt zeker ook pedagogische didactiek onderdeel uit, evenals vaardigheden, kennis en competenties. Al die zaken hebben te maken met didactiek. Ik hecht eraan om duidelijk te maken dat ik met de inhoud van het onderwijs uiteraard niet doel op de kerndoelen of iets dergelijks.
Ik doel dan bijvoorbeeld op een methodiek.
De voorzitter:
Zullen wij het op dit tijdstip niet al te ingewikkeld maken?
De heer Biskop (CDA):
Ik wilde de heer Dibi nog wel een pedagogisch-didactisch handboekje aanraden, maar dat zal ik dan maar niet doen.
De heer Dibi (GL):
Ook ik wil de heer Biskop een pedagogisch-didactisch handboekje aanraden.
Wat een timing, een dag later komt CNVO met een akkoord over het eerste professioneel statuut…
Hardleers
Het handboekje van de onderwijsraad is voer voor álle politici. Er staat met zoveel woorden: “we weten niet wat competentie betekent”. Maar kennelijk is dat voor politici geen reden om competentieonderwijs niet in te voeren. ‘Werkendeweg’ zien ze wel waar het schip strandt. Middenschool; Basisvorming; Studiehuis; VMBO; Samen naar school; Passend onderwijs; BaMa; … Het leervermogen van politici is negatief; hoe meer mislukkingen hoe groter de hardleersheid.