Hier kunnen bijdragen geplaatst worden over actuele zaken.
4 Reacties
Heeft BON eerste succes al binnen? In het programma Buitenhof van zondag 16 april deed staatssecretaris Rutte opmerkelijke uitspraken over de bureaucratie in het onderwijs. Hij gaf toe dat van de extra gelden die de afgelopen jaren naar het onderwijs zijn gegaan slechts één procent ten goede is gekomen aan het eigenlijke onderwijs. Verder zei hij in een toekomstig regeeraccoord op te willen nemen dat bij de (voor meer dan 50% door de staat) gesubsidiëerde onderwijsinstellingen 85% van de subsidie ten goede moet komen aan het primaire proces. Ook was hij van mening dat de vakmensen in het onderwijs hun vak weer moesten kunnen uitoefenen. Bekijk het zelf op www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/27321233/items/27972841/ in de laatste minuten van het gesprek met hem. Het zou mooi zijn wanneer hij nu al stappen in de goede richting ging zetten. Hij zit toch op een plek waar je meer invloed hebt dan de gemiddelde onderwijsprofessional.
wat valt onder primair proces? Fantastisch! Heeft hij ook gedefinieerd wat onder primair proces valt? Volgens onze directie besteedt onze school daar minstens 80% aan, maar als ik uitreken wat er aan docentsalarissen betaald wordt voor onderwijstaken (= lessen + projectbegeleiding + mentoraat), kom ik onder de 20% uit! Ra, ra hoe kan dat?
Rutte in Buitenhof En nu maar hopen dat
-het niet alleen maar een mooie verkiezingsbelofte is, en dat
-iedere andere partij vergelijkbare plannen maakt voor het geval dat hen regeringsverantwoordelijkheid gegeven wordt.
BON niet nodig voor INHOLLAND? In de NRC van 22 april reageert Jos Elbers, voorzitter van het CvB van INHOLLAND, op de columnist Leo Prick. De afgelopen jaren is INHOLLAND vrij veel in het nieuws geweest. De problemen op deze school hebben zelfs geleid tot debatten in de Kamer en bemoeienis van Staatsecretaris Rutte en de Onderwijsinspectie.
Volgens Jos Elbers gaat het nu allemaal wel goed bij INHOLLAND of tenminste de goede kant op. In zijn reactie voert hij de volgende punten aan:
• Er wordt weinig geld besteed aan overhead en veel aan onderwijs en onderzoek.
• Gemiddeld studeren 5000 van de 35000 studenten in de gebouwen.
• Alle opleidingen die zijn beoordeeld bij de accreditatie zijn kwalitatief goedgekeurd.
• Er zijn een reeks verbeterplannen in uitvoering.
• Het onderwijsconcept is opgesteld in nauw overleg en afstemming met de docenten en uiteindelijk vastgesteld door de Medezeggenschapsraad.
Ik nodig hierbij de docenten van INHOLLAND uit om op de punten van Jos Elbers te reageren. Merken zij dat er zo veel geld naar onderwijs gaat? Is het wel zo goed dat maar één op de zeven studenten in de gebouwen bezig is? Is goedkeuring door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie een garantie voor de goede kwaliteit van het onderwijs? (Dat gold in ieder geval niet voor de visitatie, de voorganger van de accreditatie.) Hoe zit het met de verbeterplannen? Is het onderwijsconcept inderdaad opgesteld in nauw overleg en afstemming met de docenten? Heeft de Medezeggenschapsraad een goed contact met de mensen die zij vertegenwoordigt?
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
Heeft BON eerste succes al binnen?
In het programma Buitenhof van zondag 16 april deed staatssecretaris Rutte opmerkelijke uitspraken over de bureaucratie in het onderwijs. Hij gaf toe dat van de extra gelden die de afgelopen jaren naar het onderwijs zijn gegaan slechts één procent ten goede is gekomen aan het eigenlijke onderwijs. Verder zei hij in een toekomstig regeeraccoord op te willen nemen dat bij de (voor meer dan 50% door de staat) gesubsidiëerde onderwijsinstellingen 85% van de subsidie ten goede moet komen aan het primaire proces. Ook was hij van mening dat de vakmensen in het onderwijs hun vak weer moesten kunnen uitoefenen. Bekijk het zelf op www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/27321233/items/27972841/ in de laatste minuten van het gesprek met hem. Het zou mooi zijn wanneer hij nu al stappen in de goede richting ging zetten. Hij zit toch op een plek waar je meer invloed hebt dan de gemiddelde onderwijsprofessional.
wat valt onder primair proces?
Fantastisch! Heeft hij ook gedefinieerd wat onder primair proces valt? Volgens onze directie besteedt onze school daar minstens 80% aan, maar als ik uitreken wat er aan docentsalarissen betaald wordt voor onderwijstaken (= lessen + projectbegeleiding + mentoraat), kom ik onder de 20% uit! Ra, ra hoe kan dat?
Rutte in Buitenhof
En nu maar hopen dat
-het niet alleen maar een mooie verkiezingsbelofte is, en dat
-iedere andere partij vergelijkbare plannen maakt voor het geval dat hen regeringsverantwoordelijkheid gegeven wordt.
BON niet nodig voor INHOLLAND?
In de NRC van 22 april reageert Jos Elbers, voorzitter van het CvB van INHOLLAND, op de columnist Leo Prick. De afgelopen jaren is INHOLLAND vrij veel in het nieuws geweest. De problemen op deze school hebben zelfs geleid tot debatten in de Kamer en bemoeienis van Staatsecretaris Rutte en de Onderwijsinspectie.
Volgens Jos Elbers gaat het nu allemaal wel goed bij INHOLLAND of tenminste de goede kant op. In zijn reactie voert hij de volgende punten aan:
• Er wordt weinig geld besteed aan overhead en veel aan onderwijs en onderzoek.
• Gemiddeld studeren 5000 van de 35000 studenten in de gebouwen.
• Alle opleidingen die zijn beoordeeld bij de accreditatie zijn kwalitatief goedgekeurd.
• Er zijn een reeks verbeterplannen in uitvoering.
• Het onderwijsconcept is opgesteld in nauw overleg en afstemming met de docenten en uiteindelijk vastgesteld door de Medezeggenschapsraad.
Ik nodig hierbij de docenten van INHOLLAND uit om op de punten van Jos Elbers te reageren. Merken zij dat er zo veel geld naar onderwijs gaat? Is het wel zo goed dat maar één op de zeven studenten in de gebouwen bezig is? Is goedkeuring door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie een garantie voor de goede kwaliteit van het onderwijs? (Dat gold in ieder geval niet voor de visitatie, de voorganger van de accreditatie.) Hoe zit het met de verbeterplannen? Is het onderwijsconcept inderdaad opgesteld in nauw overleg en afstemming met de docenten? Heeft de Medezeggenschapsraad een goed contact met de mensen die zij vertegenwoordigt?