1ste grader wordt gediscrimineerd!

Op mijn school vinden heel rare dingen plaats.
Ik zelf, 1ste graads Duits-docent, gepromoveerd, native-speaker, heb de beste leerlingenbeoordelingen, en ben juist omdat ik zo hoog ben opgeleid gedwongen in het vwo-team van mijn scholengemeenschap te zitten omdat geen ander collega Duits mijn werk kan verrichten.
LC-functie worden alleen maar uitgedeeld aan mensen uit het brugklas-, mavo- en havo-team, omdat er geen schaal 12 functionarissen (voorHOS) zitten. De hoog opgeleide naHOSSER is dus de dupe! Ik maak helemaal geen kans!!! Directie en bestuur weigeren mij voor deze discriminatie te compenseren, dus ik stap nu naar de commissie gelijke behandeling. Ik wil dit schandalige gebeuren heel graag in heel Nederland publiek maken, heeft iemand misschien contacten met NRC???

8 Reacties

  1. Gewoon opbellen, vragen naar
    chef binnenland. Je verhaal doen. Als ze geen belangstelling hebben, gewoon een andere krant of opinieweekblad benaderen (Volkskrant?).

  2. Er gebeuren rare dingen op school…..
    Dit soort kafkaeske toestanden is tegenwoordig normaal op scholen in Nederland. Helaas…

  3. een echt vrije markt of terug naar vroeger
    Bij een echte vrije onderwijsmarkt zou je naar een concurrerende school moeten kunnen stappen die, vanwege de schaarste aan docenten Duits, je graag voor schaal 12 in dienst zou willen nemen.

    • solliciteren!
      Als leraar van een tekortvak hoef je je niet neer te leggen bij de idiote systematiek van LC- en LD-inschaliung. Gewoon wegwezen! Ten overvloede: de door de 1e grader Duits geschetste praktijk is gemeengoed geworden in heel het VO. En wij zitten erbij en kijken ernaar…

      • Jaja …
        Kijk eens rond bij de verschillende vacatures. Alle 1e graads geschiedenis vacatures die ik tot nu toe tegen ben gekomen betroffen schaal LB. Oh nee, er was één school die in de vacatureomschrijving had staan: “wij streven er naar voor alle docenten schaal LC mogelijk te maken” …. daar kun je nog alle kanten mee uit.

        ’t Gym notabene in mijn eigen woonplaats heeft ook een vacature Duits, 1e gr. Schaal … LB

        Dat hele fuwasys moeten ze bij ’t grofvuil gooien. Alle goede bedoelingen ten spijt. Misschien als er over 10 jaar écht geen docenten meer te krijgen zijn, dat scholen tegen elkaar op gaan bieden. En dan heeft ’t dus niet met (goed) functioneren te maken, maar met pure marktwerking (schaarste).

  4. Soms toch goed om even te
    Soms toch goed om even te kijken hoe de zaken liggen
    1. De vakbond (ja dat zijn degene die nu meehuilen met de wolven in het bos), hebben indertijd afgesproken dat er een functiewaarderingssysteem zou komen gebaseerd op …. het ministerie van biza …!! Hoe meer beleid, hoe hoger de schaal (hallo ABOP u ben een ONDERWIJSbond!!!)
    2. De MR is kennelijk accoord gegaan met een verdeling van de LB, LC en LD functies (hallo MR licht u dat een toe aan uw collegae!!!)

    Zo, nu even meedenken:
    Wat willen we in Nederland beloning volgens een inputmodel of ovolgens een outputmodel?

    Toelichting:
    Inputmodel: ik heb een diploma, dus heb ik recht op een hoog salaris, nee ik doe eigenlijk niks bijzonders, draai m’n lessen en zit om 3uur achter de thee, maar ik ben wel een thee-drinkende doctorandus!
    Outputmodel: ik lever een prestatie (leerlingen tevreden, goede resultaten, prima lessen), maar ik heb geen drs. voor mijn naam, dus ik heb recht op hoog salaris.

    Wat lijkt jou en goed model?

    Zo te zien heb je en een diploma én lever je een prestatie, zou ik op je school eens aanzwengelen dat er een prestatiebeloning moet komen. Dan vallen de voor-hossers direct door de mand.

    Ben
    Ps ik ben niet voor het vakbondsmodel FUWA en niet voor een inputmodel, maar dat was je wel duidelijk.

    • Erg ongenuanceerd
      standpunt houd je erop na. Alsof er geen combinaties van beide mogelijk zijn … ! En alsof iedereen met een diploma met z’n duimen zit te draaien. Sorry, geen verheffing.

      • prestaties
        Beste Ben,

        Het halen van een diploma is een prestatie.

        Wanneer je meer wilt verdienen ga je gewoon je eerstegraads halen.

        Een hardwerkende verpleegkundige is geen dokter, ook al gaat hij nog zo leuk met de patiënten om.

        We kunnen als docenten het VWO diploma ook gewoon aan hardwerkende MAVO-leerlingen gaan geven.

        Kan er niet gewoon een vakbond voor eerstegraadsdocenten komen?

        Adria

Reacties zijn gesloten.