Een prachtig staaltje methodeverdwazing in het kader "wiskundige denkactiviteiten" vond ik hier:
www.chip.de/video/Ungewoehnliche-Mathe-Loesung-verwundert-das-Netz-Video_84981388.html.
Dit is natuurlijk een leraar die volledig boven de stof staat en niet iemand die geïndoctrineerd is tot methodeslaaf.
Waren de Freudenthalers
Waren de Freudenthalers kosmonauten ?
Dit is een praktijkvoorbeeld van een eis van de Common Core Standards in de VS: Leerlingen moeten hun antwoorden ook verklaren. Zoals hier: 3 x 5 = 5 + 5 + 5. Iemand die hier als antwoord geeft 3 + 3 + 3 + 3 + 3 heeft er volgens de reformers niets van gesnapt.
Het FI blijft beweren dat vroeger niemand begreep wat een vermenigvuldiging was. Ze kunnen zich blijkbaar ook niet herinneren dat er vroeger in de wiskunde-lessen naast het bijbrengen van procedures, ook wel inzicht bijgebracht werd, het ging zelfs hand in hand. Ofwel de Freudenthalers leiden aan collectief geheugenverlies ofwel ze komen van een andere planeet.
Reflecteren is dankzij het FI niet voor niets belangrijk bij de invoering van de Wiskundige Denkactiviteiten. Hoe geweldig het reflecteren in de VS gaat leren we van Barry Garelick, een wiskundedocent.
Barry Garelick [Explaining your Math]