Huiswerk afschaffen of juist niet?

Afgelopen zomer, augustus 2013, is er een artikel verschenen in de Trouw met als titel ‘Huiswerk bevordert sociale ongelijkheid’.

 

‘’De Duitse onderwijskundige Jutta Allmendinger pleit voor het afschaffen van huiswerk. Huiswerk, en vooral de ouderlijke bemoeienis, bevordert volgens Allmendinger, sociale ongelijkheid.

Hoog opgeleide ouders investeren veel energie in het huiswerk van hun kinderen, wat deze kinderen een voorsprong op school oplevert. Kinderen uit lagere milieus moeten zelf hun huiswerk maken en hebben soms geen eigen kamer waar ze in alle rust kunnen leren. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die niet geholpen worden bij hun huiswerk een achterstand op school oplopen.
Allmendinger wil dat scholen de lesdag anders inrichten. Leerlingen moeten de stof in kleine groepjes verwerken. Om lessen en huiswerk te kunnen combineren moet de schooldag verlengd worden zodat er genoeg tijd is voor het leren en verwerken van de lesstof’’.

(www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3489164/2013/08/08/Huiswerk-bevordert-sociale-ongelijkheid.dhtml)’’

 

Het ideaalbeeld van een meritocratie baseert zich op gelijke startkansen voor iedereen. Door het geven van huiswerk wordt er sociale ongelijkheid gecreëerd. Hiermee voldoet het dus niet aan het beeld van de meritocratie.

 

Rawls staat sociale ongelijkheid toe op voorwaarde dat het verschil ten goede komt aan de minder bedeelden. Maar het verschil wat ontstaat door huiswerk opgeven, komt niet ten goede aan de minder bedeelden. Onder minder bedeelden worden leerlingen verstaan die problemen ervaren in huiswerk maken en hun studie.

 

 ‘’Zou het afschaffen van huiswerk de sociale ongelijkheid in de Nederlandse samenleving verminderen?’’

8 Reacties

  1. Het is natuurlijk niet zo dat

    Het is natuurlijk niet zo dat iedereen gelijke startkansen heeft; "nurture" daar kun je wat aan doen, maar "nature" niet.

     

    De vraag is hoever je wilt gaan in "nurture" gelijk maken. Allmendinger wil blijkbaar een verplichte langere schooldag: dus ouders voor een nog groter deel de opvoeding van hun kinderen afhandig maken. Het uiterste hiervan is natuurlijk volledige staatsopvoeding. Mijn vraag aan Allmendinger: is zij voorstander van volledige staatsopvoeding?

  2. Als iets voor één groep

    Als iets voor één groep minder gunstig uitvalt, hoef je het toch niet voor iederéén ongunstig te maken.

    Ik ben een voorstander van huiswerk. Als het thuis maken daarvan voor sommigen een probleem is, moet hen elders een mogelijkheid worden geboden.

    Van huiswerk leer je niet alleen vakinhoud; je leert ook dat moeite doen en iets opofferen resultaat oplevert. Oefenen, proberen, herhalen, concentreren; je moet het toch ergens leren.In klassen is het al vaak zo onrustig; huiswerk moet in alle rust. Ouders moeten zich daarvan bewust worden.

     

  3. Er zijn veel -agogenen -logen

    Er zijn veel -agogenen -logen die er geen probleem in zien om kinderen die door sociale afkomst of grote intelligentie een voorsprong hebben op minder bevoorrechte kinderen hun voorsprong af te pakken. Sommigen zijn daarbij zo gedreven dat ze zelfs de intelligente kinderen van lage sociale komaf het voordeel van hun intelligentie willen afpakken. Dat laatste gebeurde toen de HBS werd afgeschaft en ook toen de basivorming werd ingevoerd. Deze kinderen mochten niet meer van moeilijke opleidingen gebruik maken om hun afstand in te lopen. Maar intelligente kinderen van hoge sociale komaf behielden wel het voordeel dat hun sociaal milieu hen bracht. Veel van die maatschappij- en mens-deskunigen widen inhomogene klassen waarin de beste leerlingen afgeremd werden en moesten fungeren als onbezoldigd docent voor hun minder met verstand begiftigde medeleerlingen. Jutta hoort blijkbaar tot het soort mensen dat zulke oplossingen voor de problemen van minder in intelligentie of sociaal milieu bedeelden leerlingen zoekt dat leerlingen waarbij alles goed gaat er op achteruit gaan. Een niet gefrustreerd mens zou de kinderen die bij het maken van huiswerk geen probleem hebben met rust laten. Wat goed is kun je beter niet veranderen zoals hier het maken van huiswerk thuis door kinderen die dat goed doen en er bij de voorgestlde veranderingen er op achteruit gaan. Het nadeel voor de kinderen die geen problemen hebben met hun huiswerk kan bij Jutta´s plannen groter zijn dan langer verblijf op school, extra lang met je huiswerk bezig zijn en je niet door je ouders kunnen laten helpen. Want Jutta wil dat ze niet meer rustig alleen op hun eigen kamer kunnen werken maar dat ze in groepjes op school verplicht de leerstof in kleine groepjes te verwerken. Sommige leerlingen werken echter liever of effectiever in hun eentje want als ze in een groepje werken moeten ze zich verdiepen in de gedachtenkronkels van hun medeleerlingen en die glad strijken. Dat is dus tijdverlies en een onbezoldigde aanstelling als hulpleraar. Een hervormer die de moeilijkste weg kiest voor het wegnemen van achterstanden, namelijk een weg die achterstanden vermindert zonder dat wat goed gaat kapot te maken zou speciale voorzieningen op school kunnen creeren waar leerlingen en ouders gebruik van mogen maken, zoals studiecellen en huiswerkcoaches op school.
    Je kunt in het algemeen stellen hoe meer rotzooi de overheid en de schoolbesturen van het onderwijs maken das te groter is het realtieve!! voordeel voor leerlingen die door afkomst of intelligentie bevoordeeld zijn. Het kapot maken maken van huiswerk voor die gevallen gevallen waarin dat niet nodig valt daar ook onder want water naar zee dragen is verspilling van energie die ook nuttig gebruikt had kunnen worden.
     
  4. Ik ben er niet helemaal zeker

    Ik ben er niet helemaal zeker van dat hoogopgeleide ouders zoveel meer energie steken in het hun kinderen laten uitvoeren van huiswerk dan lager opgeleide ouders. Een enorm veel belangrijker verschil tussen kinderen als het gaat om het doen van huiswerk, lijkt me het zelforganiserend vermogen, inclusief de zelfdiscipline van kinderen. Ik kan me zelfs voorstellen dat veel hoogopgeleiden (en dan vooral zij die werkzaam zijn in de communicatie/managementsector) het al zo goed hebben, dat ze het doen van grote leerinspanningen steeds meer zijn gaan zien als iets overbodige rompslomp. Terwijl laagopgeleiden de ellende van dreigend of daadwerkelijk geldgebrek goed kennen en onderwijs, inclusief het je best doen en huiswerk doen, zien als uitweg daaruit.

  5. Een foute visie van Jutta
    Een foute visie van Jutta Allmendinger. Het streven in het onderwijs zou moeten zijn een optimale ontwikkeling van ieder kind en niet een gelijkgeschakelde maatschappij. En er zijn ook leerlingen uit (min of meer) bevoorrechte milieus die het helemaal niet zo goed doen op school. Waarom zou je die leerlingen de hulp van hun ouders willen ontnemen en verplicht laten voortmodderen in een groepje op school, met alle gevolgen van dien? Ik gun ieder kind de extra begeleiding die het nodig heeft, en er zijn ook wel (gratis) mogelijkheden voor kinderen die geen ouders hebben die dat kunnen bieden, zoals “School is cool” en Stuka in de Schilderswijk in Den Haag.

  6. huis werk is “helemaal niet

    huis werk is "helemaal niet leuk", dus afschaffen die hap. Onderwijs "moet"leuk zijn, toch??

  7. Het lijkt me dat

    Het lijkt me dat hoogopgeleide (beter verdienende) ouders zullen ook eerder naar iets als een duur huiserkinstituut grijpen. Niks zelfdiscipline, maar ook geen verlengde van school: onder strikt toezicht in kleine aantallen je individueel aan het vereiste werk zetten.

Reacties zijn gesloten.