Weer een pikant bericht in het Parool van 18 januari."Twaalf mbo-scholen kregen samen 85.000 euro boete na slechte verzuimcontrole. Dat verzuim zakte prompt." meldt de krant. En in grote cijfers "60 procent verzuim kwam voor, 7,8 procent was het gemiddeld en 4,8 is net nu gemiddeld."
Niet de school en niet de Inspectie, maar het Bureau Leerplicht Plus (nog opgezet door wethouder Asscher) is intensief gaan controleren. Haar woordvoerder meldt: "Het was een kwestie van (…) cultuur, ook bij de inspecties trouwens. Er was gewoon sprake van ontkenning. De scholen gingen de cijfers ook narekenen, ze wilden gewoon niet geloven wat wij meldden. Nu accepteren ook zij de cijfers".
Maar de boetes worden ook niet zonder slag of stoot geaccepteerd. Directeur Eddy Verrips van het ROC Top (what is in a name) maakte bezwaar. "Het klopt dat in gevallen verzuim te laat is gemeld, en natuurlijk moet je je boel op orde hebben, maar wij hebben te maken gehad met wisselend management. Wij hebben bovendien veel overbelast leerlingen, leerlingen met sociaal-emotionele problemen en met zulke schrijnende thuissituaties dat ze zelf in bijbaantjes het geld voor primaire levensbehoften moeten verdienen. Die leerlingen slippen er wel eens doorheen."
Dat roept vele vragen op. In elk geval wordt niets gemeld over het abonimabele onderwijs. We weten dat "competentiegericht" als woord geschrapt is, maar de methodes niet. We weten dat leerlingen met ict worden opgezadeld waarbij ze zoals "consultants" dat noemen "tijds- en plaatsonafhankelijk" kunnen werken. Ik heb van leerlingen van Amsterdamse mbo's nog recent gehoord dat ze leraren ( die eerst 'coaches' waren) voor zich hebben die les geven door leerlingen een boek in handen te duwen en de opdracht te geven dat door te lezen en zo maar aan het werk te gaan.
Naast een Bureau Leerplicht Plus, zal er ook een Bureau Echt Leren aan het werk moeten gaan, de scholen beboeten voor iedere onbevoegde leraar en coaches dwingen een studie te gaan volgen. Dat zal heel wat meer kunnen opbrengen dat 85.000 euro.
Een probleem zijn de leerlingen. Die worden nu klaarblijkelijk opgesloten. En ze worden nog lastig gevallen met demotiverende constructivistische opdrachtjes.
Er zal ook een onderzoek moeten komen of ze voortdurend gemarteld worden met reflectieverslagen, en met onzingedoe voor 'portfolio's".
En zo snel als mogelijk moeten journalisten van allerlei media onverhoeds de school binnenlopen en ons verslag doen van de toestanden die ze daar aantreffen.

‘Smoesjes’, zou men gezegd
'Smoesjes', zou men gezegd hebben als leerlingen met zulke verhalen kwamen; verhalen die Verrips kennelijk legitiem acht. Juist zulke leerlingen moeten merken dat de school hun aanwezigheid belangrijk vindt. Ze moeten ervaren hoe die school niet onverschillig blijft als leerlingen niet komen opdagen.
Anderzijds kan ik ook begrijpen dat leerlingen liever nuttiger bezigheden gaan zoeken als zij tijdens een lesuur maar wat aan moeten zitten te klooien.
De oplossing: de school werkt prestatiegericht, stelt eisen en verwacht dan ook aanwezigheid; een les moet nuttig besteed zijn. In zo'n setting weet de leerling: men merkt mij op, men stelt belang in mijn aanwezigheid want men heeft kennelijk iets belangrijks met mij voor. En voor de leerling die ongevoelig is voor dergelijke zaken, geldt gewoon de dwang van iemand die beseft hoe gemakkelijk een adolescent zijn kansen verspeelt wegens verleidingen die direct te genieten zijn.
Voor wat betreft het beboeten
Voor wat betreft het beboeten van scholen vanwege het in dienst hebben van onbevoegde leraren is er nieuws:
de rechtbank in Zwolle deed onlangs uitspraak in een zaak tussen de minister en een schoolbestuur. Zie ons stuk op de LIA-site: www.lerareninactie.nl/nws13_onbevoegd_kassa
De uitspraak van de rechtbank
@21. januari 2013 – 16:05 tejabodewes
De uitspraak van de rechtbank lezende is dit varkentje voor schoolbesturen overigens makkelijk te wassen: ze hoeven alleen maar een "geschiktheidsverklaring" aan de "docent" te geven. De school is niet bestraft voor het aannemen van een onbevoegde docent, maar voor het vergeten van het afgeven van een "geschiktheidsverklaring" aan die onbevoegde docent.
Kijk en wat staat er in de
Kijk en wat staat er in de krant: bevoegdheid docent bij xxxx niet op orde, terwijl het uitsluitend gaat om een administratieve handeling. Hetzelfde vrees ik ook bij de examinering die vaak niet op orde is. Nooit gaat het om de inhoud, maar bijna altijd om de bureaucratie.