Het BON geluid begint effect te sorteren. Minister van Bijsterveldt wil meer aandacht voor de kernvakken: Nederlands, Engels, wiskunde en de betavakken. Directe aanleiding is het laatste PISA onderzoek waaruit blijkt dat we blijven dalen in wiskunde en de betavakken.
In eerder contacten met haar bleek al dat de minister open stond voor ons geluid, gelukkig komt er nu ook actie.
Halbe Zijlstra die de besturen wil aanpakken en Marja van Bijsterveldt die de aandacht voor de kernvakken wil verhogen. BON heeft werkelijk effect.
Een citaat (let vooral op het woord “kennisoverdracht” en vergelijk dat met het gezwam van 5 jaar geleden)
Volgens de minister worden scholen voor voortgezet onderwijs met name in de onderbouw veel te veel geplaagd door breed uitwaaierende kerndoelen en allerlei lesprogramma’s op maatschappelijk terrein die door de Kamer over het onderwijs worden uitgestort.
‘Dat gaat van obesitas tot het voorkomen van schulden. Heel belangrijk, maar eerder een taak voor andere opvoeders dan voor de mensen op school. Daar moet het om kennisoverdracht gaan.’
Aanvulling 15:15 uur
BON ontving van het ministerie de volgende mail:
Nieuw in Trends in Beeld (www.trendsinbeeld.minocw.nl):
Hoe presteren Nederlandse 15-jarige leerlingen op het gebied van lezen, wiskunde en natuurwetenschappen in 2009? De gemiddelde score van de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen is verbeterd ten opzichte van meetjaar 2006. Onder 65 landen staat Nederland op de tiende plaats qua leesvaardigheid. In Europa bezet Nederland de tweede plaats, net achter Finland. Vandaag heeft mevrouw Marja van Bijsterveldt, minister van OCW, het door CITO opgestelde Nederlandse rapport in ontvangst genomen. Om 11 uur vanochtend heeft de OESO het rapport van PISA2009 gepubliceerd. Meer weten? Zie www.trendsinbeeld.minocw.nl/
Met vriendelijke groet,
Ministerie van OCW
Directie Kennis (Prognoses, Scenario’s en Beleidsstatistiek)
Aanvulling 8 dec 2010
De adviesaanvrage van de minister aan de onderwijsraad is als bijlage beschikbaar
Complimenten
Voor alle mensen die de vereniging BON op de been houden.
De grote schoonmaak gaat beginnen. En dat was nodig ook.
Ik ben zeer benieuwd naar de komende reacties van allerlei onderwijsprofeten en onderwijsproleten.
Politiek draagvlak
Het mooie is dat er nu niet alleen plannen zijn, maar dat de kans op uitvoering daarvan ook reëel is. Het is een CDA minister die er mee komt, de VVD staatssecretaris heeft eerder BONgeluiden verwelkomd en toont daadkracht en de gedoogpartner heeft Harm als onderwijsspecialist. Dan is er nog de onvermoeibare inzet van Jasper van Dijk en ik vermoed de steun van tenminste SGP. Kan d’66 zich dan nog permitteren om hier tegen te zijn?
Nu is de beer nog niet geschoten, de situatie van de bevoegdheden is nog niet geregeld en de keuze voor twee profielen is niet bepaald één van onze speerpunten natuurlijk, maar dat het inzicht er is dat het mis is met het onderwijs, dat kennisoverdracht weer essentieel is en dat daarbinnen de basisvakken (let op “vakken” en geen compedingesten) de kern moeten vormen is mooi, zeker als het gepaard gaat met actie.
Complimenten voor dit kabinet.
LAKS en LIA ook positief
Op twitter reageren @Lerareninactie en @LAKStweets ook positief: nu de maatschappelijke stage nog weg en bevoegde leraren voor de klas. Een tweet van de @VOraad hierover heb ik nog niet gezien.
holle retoriek?
Ik beheer de twitter van LIA. Ik vind het uitgangspunt inderdaad uitstekend. Ik vraag me echter wel sterk af hoe de kernvakken fatsoenlijk gegeven moeten worden als
– het kabinet in de toch al overvolle klassen leerlingen gaat plaatsen die tot nu toe naar het speciaal onderwijs gingen
– het kabinet het leraarsberoep onaantrekkelijker wil maken voor hogeropgeleiden (nullijn en vakantiekorting)
Gaat het kabinet zijn eigen plannen sterk omgooien om de mooie woorden te kunnen realiseren, of blijft het bij holle retoriek?
Tevens ben ik erg benieuwd of Van Bijsterveldt consequent gaat zijn en haar eigen troetelkind de maatschappelijke stage zal afschaffen.
betere docenten
Nou nog de hoogopgeleide docenten want anders werkt het toch weer niet….
de waan van de dag
Deze minister van onderwijs (CDA) draait maatregelen terug die ze zelf als staatssecretaris heeft genomen. Blijkbaar is de politieke kleur van het kabinet veranderd.
Ik begrijp de positieve reactie van sommige BONners niet. Deze regering gaat fors bezuinigen, ook op het onderwijs. Van Bijsterveld toont eens te meer aan dat men tegenwoordig regeert bij de waan van de dag. Waar blijft de visie en het beleid?
De minister en ook sommige BONners moeten ‘het deltaplan’, dat in februari 2010 is verschenen, nog maar eens goed lezen. Daarin staan de maatregelen om te komen tot beter onderwijs.
successen vieren
Ik vind dat we om verschillende redenen positief kunnen zijn over deze resultaten.
Verder heb ik begrip voor de situatie dat je in één kabinet iets besluit, in dit geval zonder twijfel met de beste intenties en dat je in een nieuwe situatie en onder voortschrijdend inzicht tot een andere conclusie komt.
Overreactie op PISA 2009?
Open pisa 2009 data en vergelijk!
Wat wiskunde betreft ging
Finland van 548 naar 541, Nederland van 531 naar 526 en Denemarken van 513 naar 503.
De Highlights van PISA 2009 =>
Overreactie?
We weten allemaal dat PISA geen ideale test is (om het zacht te zeggen).
Voor lezen gaat Nederland van 513 (2003) naar 507 (2006) naar 508 (2009); zie pagina 18 in de eerste link van bonnie.
Voor wiskunde gaat Nederland van 538 (2003) naar 531 (2006) naar 526 (2009); zie pagina 50 in de eerste link van bonnie.
Voor science gaat Nederland van 525 (2006) naar 522 (2009); zie pagina 64 in de eerste link van bonnie.
De richting is in alle gevallen hetzelfde: gestaag omlaag.
En nu in context…
voor 2006 en 2009 bij math / science / reading
finland 548 – 541 / 563 – 554 / 547 – 536
nederland 531 – 526 / 525 – 522 / 507 – 508
denemarken 513 – 503 / 496 – 499 / 494 – 495
Lowlights
De cijferbrij is weinig veelzeggend; voer voor Dronkers en andere onderwijsstatistici. Knap dat die er wetenschappelijke touwen aan vastknopen. (Mijn zoon kan ook een lama vastbinden aan een graspol)
Wel is het betekenisvol dat Nederland in de lijstjes OECD kampioen in standaardafwijkingen blijkt te zijn (hoge s.e. / standard error?). Dat zal wel iets te maken hebben met een brede steekproefpopulatie en/of een slechte meetmethode.
Hoe groter de fout, hoe kleiner de voorspellende waarde, denk ik daarom.
Blij en trots
Dit is goed nieuws na een dag hard werken op school!
We mogen blij zijn met de richting die dit kabinet lijkt te kiezen op onderwijsgebied. Dat dit dan van een rechts kabinet moet komen is voor mij wel even slikken.
Ook mogen we trots zijn op de inspanningen die we als BON hebben verricht om dit onder de aandacht te brengen bij de dames en heren politici.
CDA draait de goede kant op.
Het CDA draait de goede kant op en dan kan het hard gaan omdat het CDA de troeven in handen had en heeft. Het belangrijkste van deze maatregelen vind ik dat de minister het stuur weer in handen neemt samen met de kamer. Nu kunnen we richting centrale normen en defuseren en het elimineren van de totaal overbodige bestuurlijke tussenlagen die Raden heten, wat de commissie Oudeman ook beweert. De school wordt weer school.
De mensen binnen BON wisten dat het lang zou duren en veel inspanning zou kosten en we zijn er nog lang niet maar deze aktie van deze minister is zeer hoopgevend. Dat we er nog niet zijn mogen blijken uit de commissie Oudeman waar we een zeer prominente CDA-er tegenkomen die het CDA weer op de rit moet zetten maar tegelijk bestuurder is van een grote hogeschool, de heer Wintelsl. En zo zitten er veel CDA-ers in de bestuurslaag in het onderwijs.
Een kinderhand is snel gevuld
Natuurlijk is het goed nieuws dat er eindelijk een klein beetje voortschrijdend inzicht is bij een van de grote Nederlandse politieke partijen die het onderwijs heeft afgebroken.
Ik vind het echter nog veel te vroeg om veren in haar gat te steken. Manja Smits, de woordvoerdster onderwijs voor de tweede-kamer-fractie van de S.P. legde het straks mooi uit in Pauw&Witteman.
Als het CDA zorgt terug dat de bevoegdheidseisen terug streng worden en dat de salarissen voor leraren marktconform worden dan pas word ik voorzichtig optimistisch.
Ooit zal de wal sowieso wel het schip keren, hopelijk gebeurt dat voordat de schade nog groter wordt.
aangename en onaangename verrassingen
Het is verwonderlijk dat het niet Plasterk is geweest die het VWO zó wilde hervormen dat de aandacht weer gericht werd op kennisoverdracht en op het kennisniveau bij wiskunde en natuurwetenschappen. Hij was immers een vermaard bèta-wetenschapper. Een van de laatste pogingen om het niveau van die vakken omlaag te halen was koketteren met het idee om de niveausplitsing van de leerlingen niet op 12-jarige leeftijd te laten plaats vinden maar 2 of 3 jaar later.
Plasterk heeft zich er zelfs nooit voor ingezet om de timmermanswiskunde van het Freudenthalinstituut uit de onderbouw van het VWO te verwijderen.
Het lijkt erop dat het VWO-niveau wel omhoog blijkt te kunnen gebracht door een verpleegkundige die minister van Onderwijs is geworden. Voor goede VWO-ers komt er zelfs de mogelijkheid om extra wiskunde te krijgen. Ook Nederlands wordt weer een serieus vak.
Of een nieuwe bewinds-man of –vrouw het goed zal doen is blijkbaar vaak een gok.
Seger Weehuizen
wie gaan de lessen geven?
Natuurlijk is het mooi dat de nieuwe minister de kwaliteit van het onderwijs in de ‘kernvakken’ wil verhogen en mogelijkheden wil scheppen voor excellente leerlingen. Deze twee doelen kan ik echter niet rijmen met de plannen het leraarsberoep onaantrekkelijker te maken voor hogeropgeleiden. Net als Bart zal ik dus staan te juichen op het moment dat er concrete actie komt om de excellente leerling uitdaging te bieden in wiskunde door te zorgen dat ie een leraar heeft die zelf de wiskunde op excellente wijze beheerst en doceert.
Manja Smits zei het gisteren in P&W inderdaad treffend: het doel van kwaliteitsverbetering is prachtig, dat willen we allemaal. Waar het om gaat is of en hoe er stappen worden gezet het ook daadwerkelijk te realiseren.
Sisyphus?
Er zijn op dit ogenblik minder dan tien eerstegraads (universitair) leraren wiskunde in opleiding. Als die klaar zijn gaan ze iets anders doen.
De wiskunde faculteiten zijn al decennialang aan het verschralen omdat ze onderworpen werden aan de tucht van de markt. Voor de klassieken geldt hetzelfde.
De weg terug naar alpha en beta wordt een martelgang.
Een miskleun Seger
De timmermanswiskunde en de loodgieterswiskunde die vroeger op de LTS werd onderwezen was van een formidabel niveau. Eén van onze natuurkunde coryfeeën: van der Waals (gaswet) was de geniale zoon van een timmerman.
Jammer dan Zwarte piet al weer naar Spanje is.
Omdat hij geen Latijn geleerd had
Echt bestudeerd heb ik de wiskunde van de onderbouw niet. Daarvoor stond me, wat me wel voor ogen kwam, te zeer tegen. Popiejopie wiskunde! Mijn bezwaar zit ‘em niet zozeer in het starten van een wiskundig onderwerp vanuit een concrete situatie. Sympatiek is mij dat nu ook niet weeer; ik geef er d voorkeur aan dat bij Meetkunde op het VWO direct gestart wordt met Euklidische Meetkunde. Noblesse oblige. Maar ik wil best geloven dat een aantal leerlingen steun vindt in concrete startpunten. Mijn hoofdbezwaar is dat men helemaal niet aan een abstracte structuur toekomt en er ook niet naar toe werkt. Het heeft geen VWO-niveau. Er zouden leerboekreeksen voor Wiskunde uitgegeven zijn waarin het waarzijn van de Stelling van Pythagoras wordt vastgesteld middels experimenten alsof het om het ontdekken van een natuurwet zou gaan. Zo zet men leerlingen op het verkeerde been. Zes keer meten aan verschillende rechthoeken en de Stelling van Pythagoras is bewezen. Wiskunde op het VWO moet de leerlingen leren om met abstracties te werken en nog helemaal niet op een bepaalde beroepscategorie gericht, of het moest zijn een universitaire studie. Een LTS-er moet zijn meetkunde direct toepassen en is al bezig met een beroepsopleiding. Ik ben blij dat de LTS-meetkund van formidabel niveau was en ik hoop dat dat weer zo wordt. Maar of de ontdekker van de Wet van de overeenkomstige toestanden bij gassen zijn fantastische carrière dankt aan zijn enthousiasme voor LTS-wiskunde betwijfel ik. Hij leefde in een tijd dat iemand die voor een dubbeltje geboren werd haast nooit veranderde in een kwartje.
Seger Weehuizen
De Slegte
Waar vroeger hele afdelingen exacte wetenschap waren te vinden kun je nu met pijn en moeite in een verloren hoekje nog wat vinden dat er op lijkt.
Veel tekst, weinig formules, veel human intrest.
Gisteren vond ik daar nog een algebra boek uit eind 1900; geschreven door een hoogleraar, voor de Duitse gymnasia. Bladzijde na bladzijde, opvolgend genummerd, opgave na opgave.
Wat zou ik graag weer op die manier lesgeven. Je doet zelf een aantal opgaven voor op het bord; versiert die met stellingen en tekeningen; eist van de leerlingen dat ze dat overnemen, en zet dan de klas aan het werk om gelijksoortige opgaven te oefenen. Rondlopend zie je de talenten, constateer je de problemen, complimenteer je en help je.
Maar dat zal ongetwijfeld niet meer kunnen.
Van Bijsterveldt
Het is een begin, een goed begin, maar niet meer dan een begin. Gezien vanuit de ideologie van het CDA zal Van Bijsterveldt niets doen aan de cultuur van de raden en besturen. Ook de lumpsum behoort daar bij. De zeggenschap moet immers naar het middenveld. Vervolgens natuurlijk de hoog-opgeleide leraren, die er niet zijn. Bovendien rekende Maarten van Rossum gisteren bij P&W uit, dat we rond de 15 miljard Euro (!) nodig hebben om op het investeringsniveau van Denemarken te komen wat onderwijs betreft.
Meer aandacht voor “kernvakken”
klinkt op het eerste gezicht mooi, maar betekent dat dan ook minder aandacht voor niet-kernvakken? In de brief die de minister naar de Onderwijsraad heeft gestuurd staat zelfs een opmerking dat de kernvakken de helft of zelfs tweederde van de lestijd zouden moeten opslokken?
Ik gun de vakken Nederlands, Engels, wiskunde en de andere exacte vakken het allerbeste, maar zou toch ook willen benadrukken dat je niet alleen op school zit om dingen te leren die de economische groei van Nederland kunnen opjagen.
Welke docenten?
Scheikunde en natuurkunde op havo/vwo zijn de laatste jaren langzaam uitgekleed. Zowel wat betreft inhoud als wat betreft het aantal lesuren.
Net als veel andere vakken overigens.
De afname van het aantal uren liep parallel met de uitstroom van docenten.
Daardoor was het soms net of er geen probleem was met het aantal docenten.
Als exact weer belangrijk gaat worden, wat hoog tijd wordt, komen er natuurlijk meer lesuren in die vakken. Er ontstaat dan meteen een gigantisch tekort aan bevoegde en bekwame docenten.
Al die geweldige docenten die nu aan het uitstromen zijn hebben een universitaire opleiding gehad, met daarnaast een minimaal didactisch extraatje.
Misschien dat het dreigende nijpende tekort deze route naar het docentschap weer begaanbaar maakt. Dat lijkt mij een heel goede zaak.
Al die docenten zijn en waren namelijk tamelijk ongevoelig voor onderwijskundige nieuwlichterij, en hebben daardoor tegen de verdrukking in hun vak toch nog enigszins op peil weten te houden.
Dat soort docenten hebben we (weer) nodig!
Méér uren
Er moeten ook gewoon veel meer lesuren gegeven worden. In vijf schooldagen van half negen tot half vier kunnen véél meer lesuren dan nu aangeboden worden.
???
Méér lessen met een tekort aan leraren???
Dat worden lessen van 25 minuten en ophoklessen.
Genoeg uren
Op mijn school worden in de onderbouw voldoende uren gegeven.
Sterker, ik zou willen dat er in de eerste klas 1 of 2 uren afgaan. Dan kunnen die leerlingen weer gewoon een middag vrij hebben.
De 1040-urennorm (of de huidige afgezwakte vorm) maakt de schoolleiding nog steeds zenuwachtig.
Het aantal uren is niet bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Het gaat erom wat er in die uren gebeurt. En daar zie ik zowel binnen als buiten school verbazend weinig aandacht voor.
Voor de bovenbouw zou ik willen dat de profielvakken iets meer uren zouden krijgen en dat de keuzemogelijkheden sterk worden beperkt, zodat de leerlingen in een compacter rooster effectiever les krijgen. Sommige leerlingen krijgen dan inderdaad meer uren.
Daarnaast denken sommige vakken (als vakken tenminste kunnen denken) dat ze in het examenjaar na kerstmis eigenlijk klaar zijn. Als we die vakken nou eens zouden stoppen na kerstmis, en vervangen door extra uren in de profielvakken zou dat een enorme kwaliteitsverbetering tot gevolg hebben.
Gek genoeg
bekruipt mij ook vaak het gevoel dat het aantal uren dat leerlingen in het voortgezet onderwijs krijgen meer dan voldoende is. (Ik bedoel nu niet het aantal uren per individueel vak, maar het aantal lesuren in de week)
Ik sta regelmatig nog een negende lesuur voor de klas. De leerlingen zijn dan doorgaans uitgeblust en van bijzonder effectieve lestijd is dan ook geen sprake meer. Bovendien zijn de leerlingen dan zo laat tijd thuis dat er amper nog tijd overblijft om met energie aan het huiswerk te gaan.
Toen ik zelf nog op de middelbare school zat (1976-1982) bestonden negende uren niet en zelfs een achtste uur kan ik mij niet herinneren.
Ik wel.
Ik heb exact dezelfde jaren op de middelbare school gezeten, en bij ons bestonden ze wel. Les’uren’ van 50 minuten weliswaar, maar daar zaten er 9 van in een dag. Het eerste uur begon om 8:15, standaard korte pauze na het derde uur (10:45 – 11:00), 9e uur van 15:10 tot 16:00.
Aantal uren
Het aantal uren dat Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs les krijgen is internationaal gezien hoog. Dat is een onbetwistbaar feit dat in vele rapporten te vinden is.