negenduizend negenhonderd negenennegentig…tienduizend.

Negenduizend negenhonderd zeven en negentig…negenduizend negenhonderd achtennegentig…negenduizend negenhonderd negenennegentig…tienduizend.

Beste Ton,

Mijn opa, God hebbe zijn ziel, was een wijs man. Zo leerde hij mij dat het goed is om tot tien te tellen als je boos bent en als je héél boos bent tot honderd. Om zeker te zijn heb ik maar tot tienduizend geteld alvorens aan deze column te beginnen, daarom dat mijn reactie op jouw politieke luchtballonnetje een beetje later komt.

Uit goed ingelichte bron heb ik mogen vernemen dat jij samen met je kornuiten oud journalisten op het wekelijkse etentje van jullie herenclubje als sprekerd, om het debat een beetje aan te jagen, Sjoerd van de VO- raad hadden uitgenodigd, die trouwens zeer vereerd was om jou als kersverse onderwijswoordvoerder van de VVD eens haarfijn uit te leggen hoe moeilijk de hardwerkende bestuurderen van de scholen het wel hebben met al die slechte docenten. Docenten die veel geld kosten, ook nog eens bevorderd moeten worden naar schaal LC of misschien wel LD en die er ondertussen niets van bakken.

Ik kan de klaagzang van Sjoerd en de zijnen zo een beetje dromen. Ze, de slechte docenten, stellen van die kritische vragen over zelfstandig leren, komen niet op de teamvergaderingen waar belangrijke kwesties zoals de kleur voor de nieuwe fietsenstalling wordt besproken. Ook eisen ze tijd op om hun lessen voor te bereiden, en als klap op de vuurpijl zijn ze ook nog eens lid van dat obscure clubje van Beter Onderwijs Nederland, insubordinatie ten top. Helemaal moe wordt Sjoerd van al die opmerkingen van deze wel heel slechte docenten over zijn plannetjes met de gratis schoolboeken van wikiwijs. Kon hij deze docenten maar ontslaan heeft Sjoerd nog zuchtend opgemerkt, net voor het toetje.

Je rook je kans, beste Ton. Eindelijk, na twee jaar volstrekte onzichtbaarheid op het blauw pluche voelde je aan het tintelen van je grote duim en dikke teen dat dit de kans was om je voor eens en voor altijd in de picture te praten. Eén telefoontje met je ex-collega van de Telegraaf was genoeg om de hele pers mallemolen op gang te brengen. Sjoerd heeft nog even geholpen met het formuleren van de krantenkop, maar die mocht er dan ook zijn. “Ton Elias: Slechte docenten moeten ontslagen kunnen worden”. Nou nou nou ferm hoor Ton, dat is nog eens daadkracht tonen. Olijke krullenkop en éminence grise waren er als de kippen bij om je voor de buis te slepen met ‘de zweefteef van het jaar’ en als opponent de vakbondsman van de vakbond die ‘leraren doen het niet voor het geld’ hoog in het vaandel voeren. Succes verzekerd. Immers, iedereen is blij met een open deur, al of niet ingetrapt.

Niet dat ik mij druk maak om dat luchtballonnetje, vooral omdat het is ingefluisterd door de graaiende bestuurderskaste die nu eigenlijk wel af wil van de laatste bevoegde docenten en daar maar al te graag een ietwat luchtfietsende, publiciteitsgeile kersverse onderwijswoordvoerder als roeptoeter voor gebruikten. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om te vragen wie een slechte docent is en aan welke criteria dit wordt getoetst en door wie? Ook denk ik er niet aan om jou te vragen of je een goede of slechte journalist was na jouw ontslag bij RTL 4 en of je een goede of slechte campagneleider was nadat zowat heel Nederland tegen Europa stemde met het referendum ondanks jouw leiderschapscapaciteiten bij de overheidscampagne ‘Europa, best belangrijk’. Iedereen maakt wel eens een fout, of twee, of drie, maar met de goede ‘vrindjes’ op de goede plek zijn de foutjes zo weer weggepoetst.

Nee, beste Ton, ook al is de verleiding groot en jeukt mijn pen, wij zien elkaar straks in de ogen. Jij tegenover 250 misschien wel 300 of 400 docenten die elke dag keihard werken om ondanks alle tegenstand van bestuurder en manager het Nederlandse Onderwijs nog van enige kwaliteit te voorzien.

Straks is er weer de Algemene Ledenvergadering van Beter Onderwijs Nederland en zoals elk jaar zullen ook nu wel de onderwijswoordvoerders van alle politieke partijen worden uitgenodigd. Dus we verwachten je, wij zullen in grote getale aanwezig zijn en dan mag je het nog eens zeggen, dan mag je nog eens zeggen dat de managers en bestuurderen van het Nederlandse Onderwijs vinden dat ze de , in hun ogen, slechte docenten moeten kunnen ontslaan en liefst zonder dat daar enige vergoeding moet tegenover staan. Zeg het dan nog eens, maar dan tegen die docenten zelf en niet tegen een journalist of interviewer, de dagvoorzitter trekt graag wat meer tijd uit om jou van antwoord te dienen.

Als voorbereiding op deze heugelijke dag raad ik je aan om ‘het nieuwe leren van de Keizer’, ‘leraren doen het niet voor het geld’, en tegen dan ook nog ‘Meester! Hij doet het weer.’ te lezen. Heb je enig idee tegen wie je in het strijdperk treedt.

Jesse Jeronimoon.

12 Reacties

  1. Wat heb jij toch een scherpe
    Wat heb jij toch een scherpe pen Jesse, laten we hopen dat een pen inderdaad machtiger is dan een zwaard. Ik vind het alleen jammer dat niet meer mensen deze column lezen terwijl ondertussen wel veel Nederlanders die poppenkast bij P&W hebben gezien.

    • Inderdaad
      beste Bart,
      Daarom heb ik de column ook maar naar Ton(tslag) Elias gestuurd op zijn mailadres in de 2e kamer. Kwestie van zeker te zijn dat hij goed voorbereid op de ALV komt. 😉

      J.J.

    • Moed
      Als Elias een man met moed is, komt hij zeker. En wat je ook van Van Bijsterveldt vindt: ze is toch maar mooi meerdere keren op de BON-ALV verschenen. Dat vind ik getuigen van een zekere moed én van erkenning van de invloed van BON.

      • Waarom zou zij misschin komen?
        Als van Bijsterveldt naar de ALV van BON komt weten we dat zij de moed heeft om met een machtig tegenstander in het strijdperk te treden. Maar komt ze alleen maar om ons te laten zien dat ze niet bang voor ons is? Eigenlijk om ons uit te lachen en haar achterbanners ervan te overtuigen dat zij ook niet bang hoeven te zijn? Of komt ze om ons te laten geloven dat zij van goede wille is zodat wij niet op onze achterste benen gaan staan?
        Om te weten wat wij willen hoeft ze in elk geval niet op onze ALV te komen, want dat moet haar nu echt wel bekend zijn. Het zou fijn zijn als BON erachter zou kunnen komen waarom zij komt als ze komt.
        Seger Weehuizen

        • stap voor stap
          Bij dergelijke contacten gaat het niet om direct resultaat. Van Bijsterveldt heeft het CDA standpunt over onderwijs. Dat standpunt is vooral bestuurlijk georiënteerd. Maar dat laat onverlet dat zij onderwijsinhoudelijk en op het gebied an kwaliteit van het onderwijs waardering heeft voor het BON standpunt. Hoe beter we dat uitdragen, hoe vaker en bij hoe meer mensen, hoe meer invloed je daarin hebt.

          • Strategie
            Misschien moeten we naar Bijsterveldt en de anderen ook een strategie afspreken. Vorige keren kwamen er heel wat terecht frustraties naar boven, maar wel zeer uiteenlopend.

            Wat mij betreft: ik zou me graag focussen op invoeren van eindtermen en examinering.

          • stappen in de rondte
            Ik denk dat veel BON-leden met mij de verdenking delen dat van Bijsterveldt het als haar taak ziet om de clique van schoolbestuurders, schooldirecteuren, schoolmanagers en werknemers van schooladviserende instellingen, onder het excuus dat die de vrijheid van onderwijs vertegenwoordigt, in stand te houden. 1010 noemt dat “Van Bijsterveldt heeft het CDA standpunt over onderwijs”. Als het waar is dat van Bijsterveldt deze terreurgroep in stand wil houden heeft zij op onze ALV niets te zoeken.
            Anders wordt het als we haar over een drempel zouden kunnen trekken. Als het haar echt om de vrijheid van onderwijs te doen is moet zij het oprichten van scholen door nieuwkomers een stuk vergemakkelijken, het bijzonder onderwijs grote vrijheid op het gebied van didaktiek en leerstof geven en een einde maken aan de uniformeringspogingen van de huidige raden van een bepaald onderwijstype. (denk hier b.v. aan cgo). Als het thema van de ALV zou zijn “terug of waarlijk” (terug naar centrale sturing zoals vóór de Mammouthwet het geval was of naar een vrije, geschakeerde onderwijswereld) kunnen we in een debat, afhankelijk van het verloop ervan, haar proberen te overtuigen dat dat de echte keuzes zijn of haar onze tanden laten zien. Scherpe tanden genoeg bij BON.
            Veranderingen kunnen soms beter stap voor stap ontstaan. Maar we moeten wel weten in welke richting gestapt moet worden. Anders kom je uiteindelijk geen stap verder.
            Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.