Esther-Mirjam Sent spreekt een doemrede over de kenniseconomie en de perverse controledrift. Het BON-geluid dringt verder door in de economie.
3 Reacties
Kenniseconomie Ik word kriebelig bij het woord kenniseconomie. Alsof iedereen ingenieur danwel ondernemer moet worden. Alsof alles alleen nog maar om innovatie draait. Het nieuwe paradijs. Voor werknemers geen zekerheid meer. Het toppunt is wel dat men hierbij de connectie legt met duurzaamheid. Ons wijs maken dat met de electrische auto en biobrandstof heel wat milieuproblemen opgelost worden. We moeten steeds meer nieuwe innovatieve producten ontwerpen (en dus de consumptie verder aanzwengelen). Dat, zo wordt ons steeds verteld, levert een duurzame maatschappij op. Ik zie kenniseconomie soms als een versnelling naar de afgrond.
Ik ook jl En daarom is het goed om de bezwaren van Mirjam te lezen.
het (on)gelijk van de marketingjongens Ik denk dat het voor een willekeurige autofabrikant uitermate lucratief is om met “duurzame” elektrische auto’s te komen. Net als dat het loont het etiket “duurzaam”te plakken op alles wat los en vast zit. Van auto’s en mobieltjes tot hypotheken en onderwijs en het zal me bevreemden als niet binnenkort de eerst religie zich zelf als duurzaam zal bestempelen. Kom naar de kerk, vernieuwd, nu duurzaam Rooms Katholiek of mutatis mutandis Islamitisch Boeddhistisch, PKN of wat dan ook. Hetzelfde voor innovatie. Het is een kwestie van kritieke massa en de in de mens ingebouwde kuddegeest. En het werkt ECHT (op korte termijn dan), want doe je niet mee, dan kun je het wel even vergeten.
Door internet en de globalisering gaan de veranderingen, gebouwd op economische korte termijn fundamenten, sneller dan ooit te voren, met de snelheid van (verplaatsend) geld namelijk. En economisch lange termijn, dat bestaat nauwelijks, tenminste niet bij bedrijven, wellicht bij een enkele machteloze overheid.
Dus: de massa heeft gelijk totdat de massa de andere kant op gaat en dan … heeft de massa natuurlijk opnieuw gelijk.
Allemaal niet nieuw: in het oude China waren er geen marketingjongens, maar wel kleermakers en keizers. Probleem nu is dat het niet meer alleen lokaal in en om het paleis is en dat de snelheid enorm is opgehoogd. Niet alleen het onderwijs kweekt adhd-ers, de wereld in zn geheel doet dat ook.
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
Kenniseconomie
Ik word kriebelig bij het woord kenniseconomie. Alsof iedereen ingenieur danwel ondernemer moet worden. Alsof alles alleen nog maar om innovatie draait. Het nieuwe paradijs. Voor werknemers geen zekerheid meer. Het toppunt is wel dat men hierbij de connectie legt met duurzaamheid. Ons wijs maken dat met de electrische auto en biobrandstof heel wat milieuproblemen opgelost worden. We moeten steeds meer nieuwe innovatieve producten ontwerpen (en dus de consumptie verder aanzwengelen). Dat, zo wordt ons steeds verteld, levert een duurzame maatschappij op. Ik zie kenniseconomie soms als een versnelling naar de afgrond.
Ik ook jl
En daarom is het goed om de bezwaren van Mirjam te lezen.
het (on)gelijk van de marketingjongens
Ik denk dat het voor een willekeurige autofabrikant uitermate lucratief is om met “duurzame” elektrische auto’s te komen. Net als dat het loont het etiket “duurzaam”te plakken op alles wat los en vast zit. Van auto’s en mobieltjes tot hypotheken en onderwijs en het zal me bevreemden als niet binnenkort de eerst religie zich zelf als duurzaam zal bestempelen. Kom naar de kerk, vernieuwd, nu duurzaam Rooms Katholiek of mutatis mutandis Islamitisch Boeddhistisch, PKN of wat dan ook. Hetzelfde voor innovatie. Het is een kwestie van kritieke massa en de in de mens ingebouwde kuddegeest. En het werkt ECHT (op korte termijn dan), want doe je niet mee, dan kun je het wel even vergeten.
Door internet en de globalisering gaan de veranderingen, gebouwd op economische korte termijn fundamenten, sneller dan ooit te voren, met de snelheid van (verplaatsend) geld namelijk. En economisch lange termijn, dat bestaat nauwelijks, tenminste niet bij bedrijven, wellicht bij een enkele machteloze overheid.
Dus: de massa heeft gelijk totdat de massa de andere kant op gaat en dan … heeft de massa natuurlijk opnieuw gelijk.
Allemaal niet nieuw: in het oude China waren er geen marketingjongens, maar wel kleermakers en keizers. Probleem nu is dat het niet meer alleen lokaal in en om het paleis is en dat de snelheid enorm is opgehoogd. Niet alleen het onderwijs kweekt adhd-ers, de wereld in zn geheel doet dat ook.