Sjoerd vertelt vandaag in de Volkskrant:
“Wij hebben de TU Delft gevraagd onderzoek te doen naar overhead in het voortgezet onderwijs. De uitkomst was dat deze schommelt tussen de 6 en 8 procent. Opmerkelijk was de conclusie dat als de overhead nog verder teruggedrongen zou worden, dit de kwaliteit zou schaden. Begrijpelijk, als je bedenkt dat de docent dan zelf meer moet gaan kopiëren, surveilleren of assisteren.”
Berenschot heeft uitgezocht dat in het onderwijs 50% meer managers voorkomen dan in andere bedrijfstakken maar dat is volgens hen verklaarbaar omdat ze de vuilniszakken buitenzetten.
Ergo: Sjoerd kopieert,surveilleert, assisteert, zet de vuilnisbakken buiten en verhoogt de kwaliteit van het onderwijs.
Ik weet niet beter …
… dan dat ik altijd zelf al moest kopiëren en surveilleren. Ok, op het ROC waar ik eerder werkte, werd ’n deel van de surveillance-taken door externen gedaan (gepensioneerde oud-docenten bv).
Kan Sjoerd de tentamens en proefwerken van mijn leerlingen niet gaan nakijken? Of zou dat de kwaliteit juist schaden? 😉
Surveilleren
Surveilleren is niet zo’n goed voorbeeld van Slagter. In het laatste nummer van Vakwerk beschrijft Sjaak Toonen een aantal problemen die zich voordoen met externe surveillanten bij InHolland. Onderwijsmanagers vinden dit goedkoper maar het blijkt in de praktijk niet efficiënter. Ook is het naar studenten/leerlingen toe wel net zo fatsoenlijk dat je als docent toelichting kunt geven op het tentamen en in voorkomende gevallen als deskundige adequaat kunt optreden. Naar mijn mening behoort surveilleren bij gewone schooltentamens gewoon tot de taak van de docent.
docentje vernederen
Surveilleren bij mijn eigen toets is inderdaad nuttig. Maar kopieren, bezemen, dweilen , tafels lappen, kauwgom krabben enz. met een academische opleiding niet. Maar volgens de directie heb ik daarom kapsones. Zo hebben leerlingen geen respect meer voor je en wordt talent en deskundigheid vergooid…..
De voorzitter van de
De voorzitter van de VO-raad, Sjoerd Slagter, beweert in de Volkskrant van 15 mei dat uit onderzoek van de TU Delft blijkt dat bezuinigen op de bestuurslaag slecht is voor de kwaliteit van het voortgezet onderwijs. Het terugdringen van de overhead leidt ertoe dat de docent zelf meer moet gaan kopiëren, surveilleren of assisteren.
Ik ben benieuwd bij welk werkbezoek de heer Slagter managers leraren bij deze werkzaamheden heeft zien ondersteunen. Zelf sta ik 23 jaar voor de klas en ik heb het nog nooit meegemaakt. Het gaat hier natuurlijk om het onderwijsondersteunend personeel. Die collega’s zijn inderdaad onmisbaar.
En is het dan niet mooi dat, zoals de voorzitter beweert, de bestuurders nu uit reserves 300 miljoen euro gaan investeren in het onderwijs? Dit zijn gewoon belastingcenten en die hadden allang aan onderwijs uitgegeven moeten zijn, voorzitter.
Volkomen van het onderwijs los, die Sjoerd.