De maatschappelijke stage is een succes bij 70% van de leerlingen.
Docenten en scholen is waarschijnlijk niets gevraagd.
7 Reacties
Vraagje Kan iemand vertellen ten koste van wat die maatschappelijke stage gaat?
Als ik het goed begrijp dan is er een vast aantal lesuren per jaar afgesproken en zijn die uren voor de maatschappelijke stage onderdeel van dit aantal uren, in plaats van dat die uren er als extra uren bovenop komen.
Ten koste van welke vakken gaat die maatschappelijke stage?
Gebeurt dit volgens de kaasschaafmethode (elk vak levert evenveel uren in) of worden bepaaalde vakken meer opgeofferd dan ander vakken?
Bepaalt de individuele school dat of wordt door de overheid voorgeschreven?
Het verbaast me overigens dat zoveel kinderen er positief over zijn. Beseffen die niet dat het wel ten koste gaat van hun onderwijs?
Niets houdt een leerling tegen om vrijwillig vrijwilligerswerk te doen.
Ik vind het naïef van het CDA dat zij denkt dat er meer ´maatschappelijke cohesie` ontstaat wanneer je mensen dwingt vrijwilligerswerk te doen waarmee het al geen vrijwilligerswerk meer is.
Van in de hoek gezet worden leer je ook “Ongeveer een zelfde percentage vindt het ook een leerzame ervaring” Er wordt hen blijkbaar niet gevraagd of ze meer op hun sociale stage geleerd hebben dan ze in diezelfde tijd op school geleerd zouden hebben. Als ze die vraag ook met ja zouden beantwoorden moeten we ons toch eens afvragen hoe het met de kwaliteit van de lessen gesteld is.
Seger Weehuizen
Midas Ja, alles wat Marja aanraakt verandert in puur goud.
Dat het haar net zo moge vergaan als koning Midas!
PS: redactie, kan die foto eindelijk eens weg? Het is elke keer weer een koude douche wanneer ik de BON-site open.
66% van de gepeilde scholieren meent dat de geplande stage te lang is.
“Het kan straks toch niet zo zijn dat scholieren 72 uur steken in een stage waar ze niets van leren? ”
“Zelf houd ik er niet zo van als mijn tijd op school wordt ingevuld met iets wat niet nuttig is voor school.”
Ook onder de 6 ingestuurde reacties veel klaagzang, maar geen goud.
VWO-ers een laag EQ? Waarom moeten VWO-leerlingen de meeste uren maatschappelijke stage lopen? (72 uur). VWO-leerlingen zijn het meest intelligent en leren daarom het snelst en zouden dus juist met minder uren uit moeten komen.
Seger Weehuizen
De elite heeft daar nu eenmaal veel langer voor nodig Seger,
Ook onder Mao waren het juist de intellecuelen die een lange en intensieve heropvoeding nodig hadden.
Slager laat medewerker eigen vlees keuren Het zou fantastisch zijn als zoveel jongeren blij zijn met de maatschappelijke stage! Weer 72 uur uitstekend besteed!
Maar wacht nog even met juichen. OCW liet hier een eigen uitvoerder van het project ‘Maatschappelijke Stage’ diens eigen resultaat onderzoeken.
De NJR (Nationale Jeugdraad) kreeg 120.000 euro voor het project ‘Maatschappelijke stage”, met als doel “jongeren informeren en aanspreken over de mogelijkheden van de maatschappelijke stage; het project beoogt jongeren te tonen dat de MS op een leuke en positieve wijze ingevuld kan worden en daagt jongeren uit dit zelf vorm te geven”.
De uitvoerders werden betaald om “positieve beeldvorming over de MS onder jongeren te stimuleren’ en om ze “in contact te brengen met vrijwilligersorganisaties en stageaanbieders. Via promotionele acties worden jongeren geïnformeerd over de MS. NJR redigeert tevens een portal voor leerlingen (maatschappelijkestage.nl), voorzien van op jongeren gerichte input (o.a. panelonderzoek).”
De doelstellingen:
“1. De primaire doelgroep via verschillende activiteiten en deelprojecten informeren over en enthousiasmeren voor de mogelijkheden van de MS;
2. ‘Het veld’ toerusten op het werken met jongeren in het kader van de MS en het leiden van stageaanbieders naar leerlingen toe en v.v.”
De NJR moest voor die 120.000 euro landelijk zo veel mogelijk 12 t/m 18-jarigen bereiken, met kennismakingsevenementen, debatten, workshops, trainingen, een ‘werklunch’ en dus die internetpeiling op een eigen website.
Niet alleen mocht hier een belanghebbende gesubsidieerde partij zijn eigen succes ‘onderzoeken’; dat onderzoek is ook nog eens gebaseerd op erkend invalide (want onrepresentatieve) web-based enquêtes.
Zo kan iedereen zichzelf gelijk geven. Je betaalt een club om jouw beleid uit te voeren, en laat die club zijn eigen succes ‘onderzoeken’ op een manier die de club mooi uitkomt.
Geen onderzoeksrapport te bekennen, trouwens, op de OCW- of NJR-website.
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
Vraagje
Kan iemand vertellen ten koste van wat die maatschappelijke stage gaat?
Als ik het goed begrijp dan is er een vast aantal lesuren per jaar afgesproken en zijn die uren voor de maatschappelijke stage onderdeel van dit aantal uren, in plaats van dat die uren er als extra uren bovenop komen.
Ten koste van welke vakken gaat die maatschappelijke stage?
Gebeurt dit volgens de kaasschaafmethode (elk vak levert evenveel uren in) of worden bepaaalde vakken meer opgeofferd dan ander vakken?
Bepaalt de individuele school dat of wordt door de overheid voorgeschreven?
Het verbaast me overigens dat zoveel kinderen er positief over zijn. Beseffen die niet dat het wel ten koste gaat van hun onderwijs?
Niets houdt een leerling tegen om vrijwillig vrijwilligerswerk te doen.
Ik vind het naïef van het CDA dat zij denkt dat er meer ´maatschappelijke cohesie` ontstaat wanneer je mensen dwingt vrijwilligerswerk te doen waarmee het al geen vrijwilligerswerk meer is.
Van in de hoek gezet worden leer je ook
“Ongeveer een zelfde percentage vindt het ook een leerzame ervaring” Er wordt hen blijkbaar niet gevraagd of ze meer op hun sociale stage geleerd hebben dan ze in diezelfde tijd op school geleerd zouden hebben. Als ze die vraag ook met ja zouden beantwoorden moeten we ons toch eens afvragen hoe het met de kwaliteit van de lessen gesteld is.
Seger Weehuizen
Midas
Ja, alles wat Marja aanraakt verandert in puur goud.
Dat het haar net zo moge vergaan als koning Midas!
PS: redactie, kan die foto eindelijk eens weg? Het is elke keer weer een koude douche wanneer ik de BON-site open.
LAKS komt met een ander verhaal
www.laks.nl/nieuws/nieuwsbericht/laks_lanceert_meldpunt_maatschappelijke_stage/ .
66% van de gepeilde scholieren meent dat de geplande stage te lang is.
“Het kan straks toch niet zo zijn dat scholieren 72 uur steken in een stage waar ze niets van leren? ”
“Zelf houd ik er niet zo van als mijn tijd op school wordt ingevuld met iets wat niet nuttig is voor school.”
Ook onder de 6 ingestuurde reacties veel klaagzang, maar geen goud.
VWO-ers een laag EQ?
Waarom moeten VWO-leerlingen de meeste uren maatschappelijke stage lopen? (72 uur). VWO-leerlingen zijn het meest intelligent en leren daarom het snelst en zouden dus juist met minder uren uit moeten komen.
Seger Weehuizen
De elite heeft daar nu eenmaal veel langer voor nodig
Seger,
Ook onder Mao waren het juist de intellecuelen die een lange en intensieve heropvoeding nodig hadden.
Slager laat medewerker eigen vlees keuren
Het zou fantastisch zijn als zoveel jongeren blij zijn met de maatschappelijke stage! Weer 72 uur uitstekend besteed!
Maar wacht nog even met juichen. OCW liet hier een eigen uitvoerder van het project ‘Maatschappelijke Stage’ diens eigen resultaat onderzoeken.
De NJR (Nationale Jeugdraad) kreeg 120.000 euro voor het project ‘Maatschappelijke stage”, met als doel “jongeren informeren en aanspreken over de mogelijkheden van de maatschappelijke stage; het project beoogt jongeren te tonen dat de MS op een leuke en positieve wijze ingevuld kan worden en daagt jongeren uit dit zelf vorm te geven”.
De uitvoerders werden betaald om “positieve beeldvorming over de MS onder jongeren te stimuleren’ en om ze “in contact te brengen met vrijwilligersorganisaties en stageaanbieders. Via promotionele acties worden jongeren geïnformeerd over de MS. NJR redigeert tevens een portal voor leerlingen (maatschappelijkestage.nl), voorzien van op jongeren gerichte input (o.a. panelonderzoek).”
De doelstellingen:
“1. De primaire doelgroep via verschillende activiteiten en deelprojecten informeren over en enthousiasmeren voor de mogelijkheden van de MS;
2. ‘Het veld’ toerusten op het werken met jongeren in het kader van de MS en het leiden van stageaanbieders naar leerlingen toe en v.v.”
De NJR moest voor die 120.000 euro landelijk zo veel mogelijk 12 t/m 18-jarigen bereiken, met kennismakingsevenementen, debatten, workshops, trainingen, een ‘werklunch’ en dus die internetpeiling op een eigen website.
Niet alleen mocht hier een belanghebbende gesubsidieerde partij zijn eigen succes ‘onderzoeken’; dat onderzoek is ook nog eens gebaseerd op erkend invalide (want onrepresentatieve) web-based enquêtes.
Zo kan iedereen zichzelf gelijk geven. Je betaalt een club om jouw beleid uit te voeren, en laat die club zijn eigen succes ‘onderzoeken’ op een manier die de club mooi uitkomt.
Geen onderzoeksrapport te bekennen, trouwens, op de OCW- of NJR-website.