Ik vind in mijn postvakje een mooi gedrukt foldertje over “kwaliteit als opdracht” van de HBO raad.
Hierin de passage:
De afgelopen jaren is het onderwijs ingrijpend veranderd, vooral door het invoeren van competentiegericht onderwijs. Dat was een grote verbetering, maar het leverde ook kritiek op. De critici waren misschien weinig zachtzinnig, maar hadden niet altijd ongelijk”.
Zuinig, Doekle, een volledig mea culpa zou je meer sieren dan zo’n zinnetje, maar laten we het positief interpreteren. BONners zijn tenslotte zeer positieve mensen, want ik ken geen tweede groep die naast hun werk zo actief is voor hun beroep.
Het begin van voortschrijdend inzicht lijkt latent aanwezig. Hou vol!!
Hint: kijk nog eens naar die passage over de verbetering door het CGO. Dat kan nog wel een beetje beter, denk ik
Voortschrijdend inzicht
Voortschrijdend inzicht is te respecteren. Tegelijk kan het ook een tactische zet zijn om de tegenstander argumenten te ontnemen. HNL is en blijft de zeer kwalijke verschijningsvorm van een ondemocratische besluitvorming welke ook nog niet wetenschappelijk onderbouwd behoefde te worden omdat de keuze voor HNL gebaseerd is op macht en niet op argumenten. Ik blijf daarom pessimistisch ondanks dit voortschrijdend inzicht.
De enige consistente lijn is gevoeligheid voor macht(sverhouding
Ik ben het met je eens. Het zijn geen inhoudelijke argumenten die het inzicht doen voortschrijden. Er wordt, vooralsnog vooral verbaal, een andere positie ingenomen omdat men denkt dat dat verstandig is voor de consolidatie van de eigen macht. Ik heb dat in het verleden vaak het verplaatsen van de voedertroggen genoemd. Nu neemt men enige afstand van de CGO troggen om des te sneller bij de mogelijke kennis-is-best-wel-oke-troggen te zijn. Een beetje als je terug laten zakken teneinde plots in een nieuw doel te kunnen scoren. Het gaat om het volgen van “marktontikkelingen”.
Daaraan zitten twee bezwaren: op de eerste plaats zijn het slechts woorden en ik moet nog zien wat daarvan werkelijk wordt geeffectueerd en onder welke voorwaarden. Zo heeft men het over meer docenten met een mastsers opleiding op HBO, maar wellicht komt er straks een masters konijn uit de hoed van de HBO raad: die masters leiden ze zelf wel even op (Plasterk, wel boter bij de vis).
Op de tweede paats ben ik zo langzamerhand overtuigd dat alleen beter onderwijs niet meer voldoende is. Dus mocht een en ander al worden geeffectueerd, dan is er nog steeds een lange weg te gaan omdat de grootschaligheid moet worden doorbroken en omdat de overheid haar controlerende taak voor niveau en inhoud van het onderwijs weer moet oppakken. Voor dat laatste lijkt minder aanleiding als het niveau weer (even) omhoog lijkt te gaan.