Ook in België gaat het onderwijs op de schop. AVC (activerend, vakdoorbrekend en competentiegericht leren) door leraars die werk en school combineren.
5 Reacties
Vrees voor een hervorming op kap van het personeel … volgens het COC.
Valse indruk? “Deze voorstellen werden uitgewerkt door wat minister Vandenbroucke een “expertengroep” noemt. COC blijft niet alleen betreuren dat deze Commissie werd samengesteld op ondoorzichtige gronden, maar stelt ook vast dat 1/3 van deze groep deel uitmaakt van de commissie Accent op Talent en 1/3 van deze groep bestaat uit leden van het kabinet en/of de administratie. In deze zin kan er nog onmogelijk gesproken worden van een “onafhankelijk” advies. Integendeel: omdat dezelfde mensen altijd in verschillende commissies zetelen, ontstaat de valse indruk dat er een brede consensus over bepaalde beleidslijnen bestaat.”
Lijkt mij een juiste indruk.
“Standaard”taal Het verhaal van “De Standaard” op zijn website blinkt niet uit in helderheid. In de zin “Scholen gaan zelf meer hun onderwijs bepalen en zelf de kwaliteitscontrole doen, geholpen door centrale kwaliteitstoetsen” denk je als ouder binnen de Nederlandse verhoudingen “Ha er komt een mogelijkheid om op grond van kenmerken die er toe doen een schoolkeuze te maken”, vervolgens frons je je wenkbrauwen bij “ze gaan zelf aan kwaliteitscontrole doen” maar je begrijpt wel dat goede externe controle op scholen die zelf een groot deel van het onderwijs bepalen moeilijk te implementeren is en ten slotte vraag je je af hoe ze met de “centrale kwaliteitstoetsen” zullen en mogen omgaan. Een keuze “onderga” je niet maar “maak” je, verricht je. Bedoelt ‘de Standaard” met “een keuze die scholen moeten ondergaan is die naar een veeltaliger instroom van leerlingen met heel diverse afkomst” juist dat er helemaal geen keuze is? Rare mensen, die Vlamingen. Opvallend is verder dat Vlaams meer afgesleten lijkt dan Nederlands. “leraars” i.p.v. ‘leraren” dus vereenvoudiging en minder variatie in meervoudsvormen en “ander leerlingen” i.p.v. “andere leerlingen” dus het verdwijnen van de verbuigingsuitgangen. Vormen Vlaams en Nederlands Nederlands eigenlijk wel één taal?
Seger Weehuizen
Lering trekken Inderdaad rare jongens, die Belgen. Zo georiënteerd als ze zijn op Nederland, hebben ze blijkbaar toch gemist wat er hier de afgelopen decennia in het onderwijs gebeurd is, inclusief een stroom leerlingen, gevlucht uit het Nederlandse onderwijssysteem.
Ze kunnen toch uitstekend bij ons zien hoe het NIET moet!
Gemist of … niet willen zien? Heeft het Freudenthal Instituut gemist hoe zwak het rekenniveau is van gtroep 8 in vergelijking met de zesde klas 20 jaar geleden?
Heeft het MBO gemist dat een timmerman en een loodgieter vroeger op de LTS beter werden opgeleid dan nu op het MBO?
Heeft de staatssecretaris gemist dat er een rapport Dijsselbloem is verschenden?
Eerlijk gezegd vind ik dat allemaal buitengewoon onwaarschijnlijk. De reden dat het toch allemaal doordendert is omdat de onderwijssystemen een eigen dynamiek hebben. In de Nederlandse situatie ken ik die dynamiek inmiddels en verklaart het inderdaad de veranderingen: het gaat namelijk enkel en alleen om belangen.Ik ken de Belgische situatie niet, tenminste, ik ken de organisatiestructuur en de aansturing niet, noch financieel, noch procedureel. Maar ik kan me wel indenken dat er bestuurders zijn die baat denken te hebben bij vergelijkbare wijzigingen als in Nederland zijn ingevoerd. Al die veranderingen kwamen namelijk neer op strakkere regie over de docent, voorspelbaarder docenten en daardoor beter managebare en goedkopere docenten. Het zou men niet in het minst verbazen dat een deel van die dynamiek ook in Belgie tot vergelijkbare belangen kan leiden.
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
Vrees voor een hervorming op kap van het personeel
… volgens het COC.
Valse indruk?
“Deze voorstellen werden uitgewerkt door wat minister Vandenbroucke een “expertengroep” noemt. COC blijft niet alleen betreuren dat deze Commissie werd samengesteld op ondoorzichtige gronden, maar stelt ook vast dat 1/3 van deze groep deel uitmaakt van de commissie Accent op Talent en 1/3 van deze groep bestaat uit leden van het kabinet en/of de administratie. In deze zin kan er nog onmogelijk gesproken worden van een “onafhankelijk” advies. Integendeel: omdat dezelfde mensen altijd in verschillende commissies zetelen, ontstaat de valse indruk dat er een brede consensus over bepaalde beleidslijnen bestaat.”
Lijkt mij een juiste indruk.
“Standaard”taal
Het verhaal van “De Standaard” op zijn website blinkt niet uit in helderheid. In de zin “Scholen gaan zelf meer hun onderwijs bepalen en zelf de kwaliteitscontrole doen, geholpen door centrale kwaliteitstoetsen” denk je als ouder binnen de Nederlandse verhoudingen “Ha er komt een mogelijkheid om op grond van kenmerken die er toe doen een schoolkeuze te maken”, vervolgens frons je je wenkbrauwen bij “ze gaan zelf aan kwaliteitscontrole doen” maar je begrijpt wel dat goede externe controle op scholen die zelf een groot deel van het onderwijs bepalen moeilijk te implementeren is en ten slotte vraag je je af hoe ze met de “centrale kwaliteitstoetsen” zullen en mogen omgaan. Een keuze “onderga” je niet maar “maak” je, verricht je. Bedoelt ‘de Standaard” met “een keuze die scholen moeten ondergaan is die naar een veeltaliger instroom van leerlingen met heel diverse afkomst” juist dat er helemaal geen keuze is? Rare mensen, die Vlamingen. Opvallend is verder dat Vlaams meer afgesleten lijkt dan Nederlands. “leraars” i.p.v. ‘leraren” dus vereenvoudiging en minder variatie in meervoudsvormen en “ander leerlingen” i.p.v. “andere leerlingen” dus het verdwijnen van de verbuigingsuitgangen. Vormen Vlaams en Nederlands Nederlands eigenlijk wel één taal?
Seger Weehuizen
Lering trekken
Inderdaad rare jongens, die Belgen. Zo georiënteerd als ze zijn op Nederland, hebben ze blijkbaar toch gemist wat er hier de afgelopen decennia in het onderwijs gebeurd is, inclusief een stroom leerlingen, gevlucht uit het Nederlandse onderwijssysteem.
Ze kunnen toch uitstekend bij ons zien hoe het NIET moet!
Gemist of … niet willen zien?
Heeft het Freudenthal Instituut gemist hoe zwak het rekenniveau is van gtroep 8 in vergelijking met de zesde klas 20 jaar geleden?
Heeft het MBO gemist dat een timmerman en een loodgieter vroeger op de LTS beter werden opgeleid dan nu op het MBO?
Heeft de staatssecretaris gemist dat er een rapport Dijsselbloem is verschenden?
Eerlijk gezegd vind ik dat allemaal buitengewoon onwaarschijnlijk. De reden dat het toch allemaal doordendert is omdat de onderwijssystemen een eigen dynamiek hebben. In de Nederlandse situatie ken ik die dynamiek inmiddels en verklaart het inderdaad de veranderingen: het gaat namelijk enkel en alleen om belangen.Ik ken de Belgische situatie niet, tenminste, ik ken de organisatiestructuur en de aansturing niet, noch financieel, noch procedureel. Maar ik kan me wel indenken dat er bestuurders zijn die baat denken te hebben bij vergelijkbare wijzigingen als in Nederland zijn ingevoerd. Al die veranderingen kwamen namelijk neer op strakkere regie over de docent, voorspelbaarder docenten en daardoor beter managebare en goedkopere docenten. Het zou men niet in het minst verbazen dat een deel van die dynamiek ook in Belgie tot vergelijkbare belangen kan leiden.