In zijn reactie op Aleid Truijens schrijft Sjoerd Slagter over salarisstijgingen an bestuurders. Hier in de bijlage wat daarover binnen de VO-raad is besloten
Reacties zijn gesloten.
In zijn reactie op Aleid Truijens schrijft Sjoerd Slagter over salarisstijgingen an bestuurders. Hier in de bijlage wat daarover binnen de VO-raad is besloten
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
De ontmaskering
van Sjoerd kunnen we gewoon door laten gaan. In zijn reactie op Aleid merkt hij fijtjes op ” hoezo geen academici voor de klas”. Hij slaat zich op de borst met exellente docenten en veegt daarmee het feit van de onbevoegde docent onder de mat. Maar als we er het SCP op nakijken moeten we het volgende lezen:
In het Nederlandse onderwijs zijn bijna een half miljoen mensen werkzaam.
• Onderwijspersoneel is hoog opgeleid en telt naar verhouding veel vrouwen, 50-plussers en deeltijdwerkers.
• Tussen 1997 en 2004 groeide het aantal leerlingen met 10% en nam het onderwijspersoneel toe met 16%. Deze laatste groei deed zich vooral voor bij het onderwijsondersteunend personeel.
• De Nederlandse onderwijsprofessionals vormen een sterk sociaal denkende beroepsgroep met veel liefde voor het vak. Betrokkenheid bij leerlingen en de wens om kennis over te dragen zijn belangrijke motieven om te kiezen voor een baan in het onderwijs.
• Het aandeel bevoegde leraren in het voortgezet onderwijs daalde van 85% in 2002 tot 80% in 2005.
• Van de docenten in havo/vwo van 55 jaar en ouder is 42% academisch gevormd, van de docenten tot 35 jaar is dat 26%. Jaarlijks verlaten meer academisch gevormde docenten het voortgezet onderwijs dan er binnen komen.
• De beginsalarissen in het onderwijs zijn goed, maar de doorgroei- en carrièremogelijkheden zijn beperkt.
Conclusie: Aleid heeft overschot van gelijk, autonomie van de scholen is een historische vergissing. Het aantal bevoegde leraren daalde, het aantal academici daalde, de beste krachten vertrekken uit het onderwijs en wat blijft heeft beperkte carriere en doorgroeimogelijkheden. Dit alles onder autonome scholen die o zo geprezen wordt door onze Sjoerd. Het wordt dehoogste tijd dat onze overheid de regie op zich neemt en wat minder de suikeroom speelt.
Een onterecht verwijt
De functiepyramide van een school is vóór Slagter cum suis de macht van de regering op onderwijsgebied overnamen altijd plat geweest. Zíj hebben juist geprobeerd om dat te veranderen door de leraren in de hiërarchie onderaan te plaatsen en vele nieuwe functies in te voeren voor mensen die boven die leraren aangesteld werden zodat een school meer op een bedrijf ging lijken. Als we terug willen naar de autonome leraar die niet meer in zijn werk gehinderd wordt door de mensen die boven hem gesteld zijn krijgen we weer de platte pyramide terug en daarmee minder carrièremogelijkheden dan door Slagter cum suis geschapen waren.
Seger Weehuizen
Dit
lijkt me redelijk, beloning naar het laagste kwartiel voor gelijkwaardig geoordeelde functies
Ligt eraan
Het ligt er natuurlijk maar helemaal aan wat die gelijkwaardig geoordeelde functies zijn. Rijkman Groenink, Wijers,…. daar zal Sjoerd vast aan denken.