Veel kinderen uit de tweede generatie Turken en Marokkanen beginnen hun schoolloopbaan met een achterstand, omdat hun talenten op de basisschool niet worden erkend. Daardoor bereiken de jongeren het hoger onderwijs veelal via een lange weg van het stapelen van opleidingen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Instituut voor Migratie en Etnische Studies (IMES) van de Universiteit van Amsterdam, dat vandaag naar buiten is gebracht.
Lees verder in de NRC of download het onderzoeksrapport.
Zie ook het hoofdredactioneel commentaar van de Volkskrant.
Daar is die weer: VMBO en MBO opgaan in één traject
Opmerkelijk is deze aanbeveling:
De onderzoekers pleiten voor een ononderbroken leerlijn waar vmbo en mbo opgaan in een traject
Ik lees dat voor het gemak maar even dat het examen VMBO moet worden afgeschaft.
Ik begrijp niet hoe men tot deze conclusie komt als men zelf aangeeft dat de talenten van de kinderen op de basisschool onvoldoende onderkend worden. Deze oorzaak en de geformuleerde oplossing staan haaks op elkaar.
Ik zou zeggen:
Beter, gestructureerder basisonderwijs, met hogere eisen voor iedereen. Meer onderwijs, minder onderwijsverzorging
Rectificatie:
Ik begrijp geloof ik wel hoe men tot deze aanbeveling komt. Het onderzoeksinstituut heeft ook zn eigen belangen natuurlijk.
Rapport
In het rapport zijn ze wat genuanceerder. Ze willen alleen de laagste 2 niveaus van het VMBO combineren met het MBO.
nefaste gedachtengang
Alweer een kleine eruptie uit de vulkaan van het gelijkheidsdenken. Politici en de door hen aan de macht geholpen onderwijskundigen kennen zich het recht toe om intelligente vooroplopers tegen te houden omdat er intelligente achteroplopers zijn met een handicap. Dat immorele recht wordt nu ook door de ethnologen van een van de universiteiten van Amsterdam verdedigd. Dat recht heeft er al toe bijgedragen dat het niveau van het de hoogste vormen van secundair onderwijs flink gekelderd is. Maar de onderwijskundigen en andere ruivenzoekers blijven zeuren. De oplossing van het door hen aangedragen probleem moet zijn:
1. Meer onderzoek naar verborgen talenten in groep 7. O.a een niet-verbale intelligentietest.
2. Een speciaal programma om leerlingen die daarvoor waarschijnlijk voldoende capaciteiten hebben voor te bereiden op 1 VWO. (Daarbij moet ook naar motivatie gekeken worden). Het VWO moet dan vanaf klasse 1 een programma bieden dat gericht is op het voorbereiden op de universiteit.
3. Het oprichten van stijgscholen in de grote steden. Daardoor worden de omwegen bij latere klimpartijen kleiner.
Seger Weehuizen
Beetje slordig verhaal.
Beter zou zijn om vooraf aan groep 3 al de verbale achterstanden weg te werken. In groep 1/2? Eerder?
Punt 1, 2 en 3 zijn dan niet meer nodig. Kost ook minder.
Wat betekent overigens “nefaste”?
nefas est
fas (L) = goddelijke wet, goddelijk recht ==> geoorloofd, behoorlijk
nefas est (L) = het is zondig/ongeoorloofd; het is een goddeloze daad
nefastus (L) = verboden; niet haram; ongeluks-, zondig (dies nefastus = dag waarop geen recht mag worden gesproken)
nefast (Vlaams) = verderfelijk, noodlottig, rampzalig (heeft dezelfde betekenis als het Franse woord néfaste)
Achterstanden voorkomen is natuurlijk beter dan ze vast te stellen en vaststellen is weer beter achterstand aan te zien voor achterlijkheid.
Is dat voorkomen geen onbereikbaar ideaal zolang WSNS niet afgeschaft is?
Seger Weehuizen