Schooljuf moet ook techniek geven ’Anders mijden ook leerlingen die vakgebieden’

BRON: De Telegraaf 6 maart 2008

CITAAT:

CULEMBORG, donderdag

Door de vervrouwelijking van het basisonderwijs wordt op scholen veel te weinig aan techniek gedaan, wat zich weer vertaalt in leerlingen die later niet kiezen voor een technisch beroep.

Inmiddels laten grote bedrijven orders en innovaties schieten omdat ze gewoonweg niet voldoende technisch personeel hebben.

EINDE CITAAT

Zie ook

Comité van Aanbeveling

Het verhaal klopt wel, op de basis-school waar ik tot voor kort werkzaam was waren er 32 juffen die les gaven en 4 meesters, na mijn vertrek zijn er nog maar 3 meesters, maar wel 33 juffen, da’s minder dan 10% meesters !!

Ouders waren zelfs blij als hun kind (zoon of dochter) eindelijk een meester kreeg.

Vooral bij gymnastiek kon je het verschil in lesstijl al merken en verder gaven sommige juffen les of dat het allemaal nog kleuters waren.

Dat er weinig aan techniek wordt gedaan merkte ik bij het zoeken naar een grappig plaatje over “kind & techniek”, ik vond er geen, misschien dat onze eigen “ADIOS” nog iets leuks in voorraad heeft………………

29 Reacties

  1. Op je wenken bediend
    Gisteren (05-03-2008) organiseerden Fontys PABO Tilburg, SOM Onderwijsadviseurs en het Platform Promotie Techniek een middagsymposium in het gebouw van de pabo in Tilburg. Met ruim 140 aanwezigen bleek het onderwerp ‘Techniek in de basisschool’ heel actueel. *Lees verder…*

    • Hoeveel van 140 aanwezigen waren dames ?
      daar lees ik niets over.

      Wel een mannelijke directeur en een vrouwelijk adjunct (junkie) directeur van een basisschool………….

      maar die geven geen les meer want dat zijn “MANAGERS” !!

  2. Er wordt (al jaren !) heel wat aangeboden
    Het project VTB-Pro stelt 5000 leraren en 5000 aankomende leraren in staat zich te verdiepen en te bekwamen in het domein wetenschap en techniek in het basisonderwijs. *Lees verder…*

    *Technika10*

    …..enz., enz., enz….

    Maar ja, in Friesland kunnen de kinderen onvoldoende gymles krijgen omdat de huidige PABO-studenten geen bevoegdheid hebben, *lees verder…*

    • Grappige cartoons over techniek zijn er niet, er is niets…….
      omdat er gewoon bar weinig aan techniek wordt gedaan,

      ik bedoelde dit soort plaatjes eigenlijk zie:

      www.cartoonstock.com/newscartoons/cartoonists/bst/lowres/bstn477l.jpg

      Ik leerde mijn leerlingen veel over de natuur en techniek en had ook veel planten in de klas en soms ging ik wel eens buiten in het parkje kijken naar spinnen of naar planten.

      Ik werd echter snel teruggefloten door de directie, ik was ook de enige die dit soort activiteiten ontplooide en er iets van af wist, als ik soms met een collega sprak over Mars dachten ze dat ik een gevulde reep chocola bedoelde…………….

      • Technische prestaties niet individueel
        Een ander probleem met techniek in onze individualistische samenleving is, dat technici altijd samen een prestatie leveren. Een brug, een wolkenkrabber, een computerprogramma, een ruimtereis: het is allemaal een prestatie van velen. Daarmee kun je als individu niet echt scoren, zoals bijvoorbeeld een advocaat dat wel kan. (In de laatste tien jaar is het aantal advocaten in Nederland verdubbeld; voor dat vak zijn er kandidaten genoeg.)

        • Teamwerk in het PO
          Hoezo Een ander probleem met techniek in onze individualistische samenleving is, dat technici altijd samen een prestatie leveren ?
          Er wordt heel wat samengewerkt in het PO, ik ben daar zelf bij betrokken en ben er zeer enthousiast over!
          Een paar voorbeelden:

          *FIRST LEGO League (FLL)*

          *De Averbeke*

          *Techniek op school*

          De kinderen maken, door het in elkaar zetten van de robot, kennis met de spannende wereld van techniek en doen tegelijkertijd kennis op van de aluminiumindustrie. *Lees verder…*, zie ook *deze foto*.

          • Maar in de techniek niet
            Ik geloof er geen hout van dat je bij de techniek altijd zoveel moet samenwerken. Ik denk dat juist in de techniek ‘solistische types’ heel goed terecht kunnen.

            Laat ze maar eens concrete voorbeelden geven van al die noodzakelijke samenwerking in de techniek.

          • ASML en CERN en researchgroepen
            Bij het ontwikkelen van deze ic-productiesystemen werken disciplines als software, natuurkunde, elektrotechniek en werktuigbouwkunde intensief samen in een uiterst dynamisch − en bijzonder leerzaam − proces. *Lees verder…*


            A collaboration of more than 1000 scientists from 94 institutes in 28 countries works on the ALICE experiment (March 2006). *Lees verder…*. Dat zijn echt niet allemaal “individuen”.


            *Researchgroepen*

          • asml personeelwerving
            Opmerkelijk vind ik je link naar asml. De nadruk die er wordt gelegd op dat samenwerken, liefst in veel verschillende buitenlanden. Ik denk dat men een poging doet om werken bij asml aantrekkelijk te maken. Marketing voor PZ, zal ik maar zeggen. Daarbij veronderstelt men dat samenwerken “in veel landen” bij de net afgestudeerde technicus een belangrijk positief punt zal zijn. Dat men dáárom bij asml wil werken.
            Dat buitenland kan wezen, al is het steeds lastiger expats te werven, maar ik heb twijfels of dat samenwerken wel zo positief wordt gewaardeerd door de potentiele medewerker.
            Maar mensen van PZ stellen dergelijke advertenties op. En PZ-ers zijn.. precies. DOL op samenwerken. Praten is hun beroep.
            Het zou zo maar kunnen dat ze dat wervende samenwerken vanuit een combinatie van hun eigen wensen en de maatschappelijke samenwerkstroming hebben opgenomen.
            Aan mij is nooit gevraagd of ik samenwerken wel leuk vindt. Iedereen gaat er a priori van uit dat samenwerken voor iedereen de ultieme kick is.
            En laten we eerlijk zijn. Een advertentie met de tekst:
            “je bent bijna volledig vrij om je eigen werk in te richten, je hebt nauwelijks overleg, je kunt achter je eigen bureau geconcentreerd en zonder gestoord te worden door overleggen en meetings, door procedures en papierwerk, je kunt je creativiteit en kennis hier ten volle benutten” kom je zelden tegen. Ben benieuwd hoeveel technici daar op af komen.

          • Techniek of techniek?
            Is lasser een technisch beroep of is ontwerper van de nieuwste computerchips een technisch beroep?
            Natuurlijk zal een lasser ook wel samenwerken: “Kees mijn gasfles is bijna leeg, heb je een andere?”, maar voor het merendeel van de tijd last hij gewoon. Misschien met meerdere aan één project, maar het blijft lassen en geen overlegcircus.

            De chips ontwerper zal wellicht wat meer moeten overleggen, maar ook zij zal tijdens het werk vooral aan het werken zijn, aan het ontwerpen, achter een of ander groot beeldscherm.

            Zet daar tegenover bijvoorbeeld de managers of dienstverleners, verkopers, consultants. Die DOEN niet anders dan samenwerken en praten, daar komt geen werk uit hun handen, zal ik maar zeggen.

            Ik ben ook geneigd te denken dat technici veel minder last hebben van dat afgrijselijke gesamenwerk dan de dienstverlenende business.

            Dat er, om een brug te bouwen overleg nodig is, is wiedes.Maar dat betekent niet dat de individuele bruggenbouwer zijn tijd zit te verdoen met gesamenwerk 😉

          • De Grote Samenwerker
            “Dat er, om een brug te bouwen overleg nodig is, is wiedes.Maar dat betekent niet dat de individuele bruggenbouwer zijn tijd zit te verdoen met gesamenwerk ;-)”

            Op de “achtergrond” doet er ook nog Iemand mee en die laat de brug gewoon instorten als de blaaskaken het voor het zeggen krijgen.

            En dat is het grote verschil

          • HTS/TU
            Nu we het toch over bruggen hebben. Wat is het verschil tussen een HTS civiel ingenieur en een TU civiel ingenieur?

          • Ezelsbrugje
            De HTS ingenieur weet “hoe” je dingen maakt; de TU ingenieur weet ook “waarom” je ze zo maakt.
            Mijn ezelsbrug is: Hoger-Hoe; Wetenschappelijk-Waarom.

          • Grapje HTS/TU
            Ik hoopte dat jullie het grapje kenden: Een HTS civiel ingenieur bouwt een brug die blijft staan, maar hij kan je niet vertellen waarom. Een TU civiel ingenieur bouwt een brug die instort, maar hij kan je achteraf wel precies vertellen waarom.

            Het aardige van dit grapje vind ik dat het recht doet aan de sterke punten van zowel de HTS als de TU. In Nederland is HTS niet gewoon HBO, maar HBO-plus; met een eigen titel (ing.) en toegang tot academische promoties.

          • Alle HBO levert titel op
            Hoi Bram,
            Niet alleen de HTS, maar élke HBO-opleiding levert een titel ing. op. Raar maar waar!

          • Sad but true
            Het is droevig, al die betsjelors-of-dinges. Het meest belabberde onderwijssysteem van de EU, het Britse (admittedly, op een paar goede universiteiten na), heeft model gestaan voor de hele EU. Waar is onze trots gebleven? Wie noemt zich nou met droge ogen betsjelor?

            Een Franse kennis van mij, een natuurkundige, kon zich van zijn studietijd nog een uitwisseling herinneren tussen een Britse universiteit en de zijne. Iedereen sloeg steil achterover van het lage niveau.

          • Ing alleen voor technische of agrarische opleiding
            Je kunt ook kiezen voor de Nederlandse titel bc. (van baccalaureus) of ing. (ingenieur) voor je naam. De laatste titel mag je alleen voeren als je een technische of agrarische studie hebt gedaan.


            Met de komst van de bachelor-masterstructuur en met de invoering van de associate degree is er een woud aan titels die je op grond van een studie in het hoger onderwijs mag voeren. De titel is afhankelijk van de soort opleiding die je hebt gevolgd en aan welke instelling. Vooral in het hbo kunnen de titels voor dezelfde opleidingen verschillen, afhankelijk van aan welke hogeschool je de opleiding hebt gevolgd. *Lees verder…*

          • Geen samenwerking
            Voorbeeld: copiëerapparaat.
            Iedereen*) ontwerpt zijn eigen ding, eindresultaat: het past niet in de kast.

            *)electromens
            *)ventilatormens
            *)printplaatmens
            *)stansmens
            *)verbindingsmens
            *)vul-maar-in-mens

            Je kent de termen wel ’45: *multidisciplinair* en *interdisciplinair*.

            Aardig voorbeeld: resultaten van de studie naar een nieuw concept voor kindvriendelijke steden. Een interdisciplinair team heeft het concept The Forbidden Fruits of Urban Exploration ontwikkeld. De stedelijke omgeving is daarbij opgevat als leeromgeving. *Lees verder…*, ook in het *rapport*

            Maar we moeten niet *doorschieten*.

      • Tong leggen?
        (…) nergens kun je je tong leggen om alvast een beetje te proeven wat het worden zal.

        Dit is ook niet helemaal mijn Nederlands, hoor. Nergens kan ik mijn oor strijken en mijn neus halen opdat deze zin verandert in ‘fraai’ taalgebruik.

  3. Als basisschoolleerkracht,
    is het mij al 33 jaar bekend, dat techniek geen vak binnen het basisonderwijs is.
    Daarnaast hoop ik, dat de Telegraaf, ook geen terugkomend gegeven binnen BON gaat worden.

    • Telegraaf
      Waarom heb je daar bezwaar tegen de Telegraaf? Men besteedt de laatste tijd flinke aandacht aan de problemen binnen het onderwijs. Voor BON is blijvende publiciteit nodig en ik heb dan het liefst een zo breed mogelijk spectrum. Van politiek links tot rechts, kranten, tijdschriften, radio/TV en internet. Hoe meer hoe liever.
      Ook inhoudelijk zijn ze het op onderwijsgebied redelijk vaak met ons eens.

    • Sorry Leo
      Maar sinds 1998 zijn er toch echt `kerndoelen techniek’ opgenomen in de kerndoelen van het basisonderwijs. In die zin is techniek dus wel degelijk een vak binnen het basisonderwijs.

      • Ongetwijfeld mark79,
        is er ooit ’n oekaze binnengedwarreld. Op de ongeveer 20 basisscholen in een grote stad, waar ik wel eens werk, wordt er wel eens op (meestal naast) ’n spijker geslagen.
        Voorbeeld van theorie op papier en werkelijkheid op werkvloer.

Reacties zijn gesloten.