onderwijsbond AOb : demonstratieve actie – 10 april a.s.

persbericht zojuist uit :

28-03-2008 18:15:06
Onderwijsbond houdt op 10 april actie
UTRECHT – De Algemene Onderwijsbond is van plan 10 april een demonstratieve actie te voeren. Dat gebeurt tijdens het overleg over het Actieplan Leerkracht met minister Ronald Plasterk (Onderwijs).

De algemene vergadering van de AOb toonde zich vrijdag in Utrecht bezorgd over het trage tempo van het overleg met werkgevers en minister. Daarnaast menen de leden dat Plasterk te weinig geld heeft om de positie van de leraren echt te verbeteren.

De aankondiging volgt op de actie van leraren uit Den Haag en omgeving van deze week. Leraren in Actie verweet de grootste onderwijsbond al traagheid. Leden van de bond zullen tijdens het overleg van 10 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds demonstreren. ,,De minister heeft de delegatie gevraagd ook in de avond beschikbaar te zijn”, legde een woordvoerder van de bond uit.

,,Als Plasterk met een mooi plan naar de Tweede Kamer wil en hij de positie van leerkrachten echt wil verbeteren, moeten die dag spijkers met koppen worden geslagen”, aldus AOb-voorzitter Walter Dresscher. ,,Het geduld bij de mensen in het onderwijs is op. 10 april moet duidelijk worden of het ‘deal or no deal’ is voor het onderwijs.”

Vooruitlopend op het resultaat van de onderhandelingen heeft de AOb op 24 april een demonstratieve bijeenkomst gepland. Daar wordt besproken of het eindbod van de minister voldoende is. Als dat niet het geval is, gaan de leraren de maand daarna staken: eerst regionaal in de periode 19 tot en met 22 mei en eind mei landelijk. Bij eventuele stakingen zullen de eindexamens worden ontzien, liet de bond vrijdag weten.

28 Reacties

  1. No deal,
    immers, de examens moeten worden ontzien.
    Of ik staak, weet ik nog niet, wel misschien.
    “Deal or no deal”, Fitna, rondom tien.
    Hoort iemand,
    dat ik zachtjes grien
    ?

    • Deal or no deal?!
      Hoi,

      Goed te lezen dat er goed gereageerd wordt op deze site! Ik heb op hyves een pagina gemaakt:
      www.onderwijsinactienu.hyves.nl

      Deze pagina bevat recente info over de komende stakingen, over stakingsmogelijkheden, hoe je dat moet aanpakken. Met deze pagina hoop ik leraren op te warmen voor de komende demonstratie op 10 april en wellicht die van 24 april. Ik ben actief in de Aob en wil de Aob graag steunen op 10 april. Ik ga met een delegatie van mijn school naar Den Haag die dag. Hoe zit dat met jullie?

      Als jullie me willen helpen bij het opwarmen van zoveel mogelijk leraren, dan wil ik jullie vragen om naar www.onderwijsinactienu.hyves.nl te gaan en zoveel mogelijk vrienden uit te nodigen om hen ook op de hoogte te stellen van de actuele ontwikkelingen.

      Alvast heel erg bedankt,
      Josja

    • Klagen
      Klopt. Mijn geduld was afgelopen week ook even op, toen we met slechts vier van de honderdtien collega’s naar Den Haag waren getrokken. Aan elke collega’s die daarna klaagde over drukte, moe, stress kon ik slechts gefrustreerd vragen: “waar was je woensdag?”

      • Klagen
        Ik was woensdag niet in Den Haag. Vanuit midden-Brabant heen en weer naar Den Haag had even geen prioriteit. De afweging viel nu uit in het directe les-voordeel van de leerlingen, en niet ten gunste van lange-termijn-voordeel dat het doel was van de demonstratie.
        Als ik op één van de scholen in Den Haag had gewerkt die woensdagmiddag gesloten waren was ik uiteraard wel op het Plein geweest. Dan was de reis ook minder ingewikkeld.

        De meeste demonstraties in dit land moeten het zonder mij doen, terwijl ik wel achter veel doelen kan staan.

        In en buiten school kan je op verschillende manieren proberen zaken te verbeteren. Ik vind wel dat nogal wat collega’s te gelaten alles maar accepteren. Op eigen terrein probeer ik die collega’s wel wakker te schudden.
        Klagen zonder een vinger uit te steken is louter gezeur. Maar als elke collega ergens probeert zijn of haar onderwijs beter te maken ben ik allang tevreden.

      • Staken?
        Ik ben er nog niet uit. De afgelopen keer was de keuze niet moeilijk: meedoen met leraren in actie was een heerlijke wilde staking.

        Maar meedoen met een staking van de aob, dat is te veel gevraagd. Waarom zou ik de aob na vijftien jaar vertrouwen? Nu moeten ze eerst maar eens laten zien dat ze ook begrijpen dat er eerstegraadsdocenten zijn. -Nee, ik ga vermoedelijk niet staken.

  2. eindexamen
    Wat zou er gebeurd zijn als de poltiebonden hadden aangekondigd dat acties waar mensen last van zouden kunnen hebben, niet plaats zullen vinden?
    Een dagje staken in het onderwijs raakt werkelijk niemand. Leerlingen een dag vrij, een item op het journaal en dat is het dan. Een van de weinige echte drukmiddelen die docenten hebben is het eindexamen. Laat 1 eindexamendag niet doorgaan. Dat weten ze over 10 jaar nog wel.
    Waarom moeten we de eindexamens ontzien?
    Klaas Wilms

    • vergeet de rechter niet!
      Waarschijnlijk verbiedt de rechter dat. Ook voor de politie waren er stakingsbeperkingen.
      Seger Weehuizen

    • Staken en eindexamens
      Staken tijdens het centraal eindexamen lijkt me zo’n beetje het laatste wat je als docent zou moeten overwegen. ’t Zal binnen onze beroepsgroep voor een grote verdeeldheid zorgen die ten koste zal gaan de (maar al te noodzakelijke) bereidheid om actie te voeren . Daarnaast denk ik dat een staking tijdens de examens onze beroepsgroep een reputatieschade zou berokkenen die we nu net niet kunnen gebruiken. Waarom zou je ouders, leerlingen en de publieke opinie van je vervreemden als je juist hun steun nodig heb? En ook over de argumenten beschikt om die steun te verwerven.

      Mijn inschatting is dat we nog een slepend conflict met de regering voor de boeg hebben en dat stakingen onvermijdelijk zullen worden. Of de vakbonden (en de VO-raad) ons daarbij daadwerkelijk zullen steunen is voor mij nog maar helemaal de vraag. Laten we dus in ieder geval eensgezind blijven en daar ook de voorwaarden voor scheppen.

      • Of de VO raad ons zullen steunen?
        Werden de geitjes gesteund door de wolf?

        VO raad zit in een perfecte positie.

        ALs er meer geld bij komt, dan komt het altijd (lump sum) bij de werkgever en die mag er mee doen wat hij zil
        Zelf hoeven ze geen enkel geld te genereren (itt echte ondernemers)
        Als ze minder geld krijgen, dan wordt gekort op het primair proces, ouders en leraren hebben toch geek keuze.
        Als er minder geld komt, dan zijn niet zij schuldig, maar kunnen ze het afschuiven op de politiek.

        Kortom: bij alles wat ze verkeerd doen is er iemand die ze daarop afrekent en alles wat extra binnen komt is kat in het bakkie voor Sjoerd. Te gebruiken voor hetzij zijn eigen salaris, hetzij het verzekern van steun door slippendragers te benoeken die geen weerwoord zullen hebben.

        Getver, wat heb ik een hekel aan mensjes die ondernemertje spelen zonder enig risico al alle kosten op de maatschappij afwentelen.

      • Ok, sorry
        voor mijn valse enthousiasme, maar wat is er tegen om NEE tegen de 2e correctie te zeggen? Ik denk niet dat je daar veel mensen mee dupeert. Het is bovendien een protest tegen het afschaffen van de rechtstreekse vergoeding die tot vorig jaar bestond. Die centen worden nu door veel schoolbesturen in eigen zak gestoken.

      • schrikeffect is gewenst
        Dit is waarschijnlijk een discussie met een hoog theoretisch gehalte omdat te verwachten is dat de scholen een staking die eindexamenzittingen onmogelijk maakt door de rechter zullen laten verbieden. Maar de zitting van één belangrijk door iedereen gevolgd leervak, zoals Engels of Nederlands, onmogelijk maken leidt weliswaar tot grote ontwrichting maar niet tot onherstelbare schade. Gewone uitvallende lessen vallen nauwelijks op, tenzei het er heel veel zijn, en dan duurt het nog een tijdje voor de schade buiten de school merkbaar wordt. Daar schrikken te weinig mensen van.
        Seger Weehuizen

      • Praktische overwegingen
        Om puur praktische redenen ben ik ook tegen staken tijdens de eindexamens. Het zal voor zoveel verdeeldheid zorgen binnen het lerarencorps dat we onszelf in de vingers snijden. Ik stel voor: direct na de eindexamens de boel volledig lam leggen. Ik zou een staking van 1040 uur wel lollig vinden.

      • Beste Ed,…
        Soms moet de dokter helaas diep snijden om erger te voorkomen.
        Wij docenten zijn maar kwakzalvers, een zalfje hier een zalfje daar, en zullen op die manier de patient nooit beter maken.
        Een stevige ingreep is soms (nu!) nodig.
        Voor reputatieschade hoeven niet bang te zijn.
        Jouw redenering heeft ons al decennia lang de das op gedaan.
        We moeten wat moed tonen en zullen vervolgens als helden uit de strijd tevoorschijn treden.

        • Gezien de voortvarendheid
          Gezien de voortvarendheid waarmee Plasterk het plan Rinnooy Kan onschadelijk heeft gemaakt en tegen een achtergrond van 25 jaar pappen, nathouden en loze beloftes, koester ik geen enkele illusie over de werkelijke prioriteiten van onze regering. Als het ons “leraren in actie” niet lukt een geloofwaardige stakingsdreiging te mobiliseren zijn we kansloos. Worden we weer ingepakt door een combine van regering, bonden en bestuursraden. Het lerarenverzet is begonnen aan de basis in de scholen zelf en moet daar ook worden uitgebouwd. Onderlinge verdeeldheid is eigenlijk altijd onze grote zwakte geweest: voor- tegen na-hossers, deel- tegen voltijders, eerste versus tweede graders, onderwijsgevenden tegen onderwijs ondersteuners, jong tegen oud. Ondertussen worden we één voor één geknipt en geschoren. Ik voorzie dat voorstellen om tijdens de centrale examens te staken voor zoveel verdeeldheid op de scholen gaat zorgen dat het middel alleen al om die reden ongeschikt is om ons doel te bereiken. Zeker als er nog voldoende andere middelen voorhanden zijn. Laten we om te beginnen maar eens een week de deuren sluiten. Dat gaat echt wel opvallen denk ik.

          • Week sluiten…
            …kan ook.
            Ik dacht dat je tegen stevige acties was, maar dat is dus niet zo.
            Als het de komende maanden niet gebeurt, zal het nooit gebeuren.

          • Eensch!!!
            Inderdaad, nu of nooit. Zo staan de zaken er voor en het zou beter zijn als alle onderwijsgevenden in Nederland zich dat realiseren en eindelijk eens durven uit te gaan van eigen kracht. De eisen van leraren in actie zijn terecht en dat is ook uit te leggen in het publieke debat. Moet ook uitgelegd worden, want ook de tegenpartij laat zich niet onbetuigd.

            Op de opiniepagina van de NRC van vandaag krijgt ene Hartger Wassink (jawel, consultant voor het CPS) de ruimte (“Leraren hebben leiding nodig”) om nog maar weer eens te betogen dat” leraren ten diepste geen geld, maar erkenning van de leiding willen.” En dat er daarom een systeem van prestatiebeloning moet komen en, daarom en in plaats van een arbitraire loonsverhoging, meer managers die dat systeem gaan uitvoeren. ’t Staat er echt. The torture never stops.

          • Het bedoelde opiniestuk in
            Het bedoelde opiniestuk in de NRC zou er nooit gekomen zijn als de manager Wassink niet vreesde voor zijn invloed. Goed nieuws dus!

            “Erkenning van de leiding”? Toch ongehoorde onzin voor zelfstandige professionals (excusez le mot)?

            Laten we streven naar erkenning voor i.p.v. erkenning van. Erkenning voor vakkennis, voor inzet, voor integriteit, voor de voorbeeldfunctie, voor toewijding aan ons vak, voor toewijding aan leerlingen, voor… Van wie die erkenning komt is minder belangrijk voor een zelfbewuste beroepsgroep… En al helemaal niet de erkenning van het managersgilde…

        • Als men nu eens de
          Als men nu eens de organisatie van het eindexamen systematisch zou traineren door alle examens “heel zorgvuldig” na te kijken en pas vlak voor de deadline in te leveren? Je kunt als docent volhouden dat, nu de vergoeding voor de tweede correctie is afgeschaft, je vreest dat die tweede correctie “niet meer zorgvuldig genoeg zal gebeuren”. Als iedereen zijn nakijkwerk met die onderbouwing consequent telkens op de valreep inlevert, zal de organisatie van de “pooling”, waar het secretariaat namens de schoolleiding verantwoordelijk voor is, geheid in het honderd lopen. En de docenten maken geen vuile handen. Geen rechter die een dergelijke actie zal kunnen verbieden, en de gevolgen voor schooldirecties zijn op zijn zachtst gezegd bijzonder vervelend…

          • Ongezien….. een 10.
            Als alternatief voor staken kunnen we overwegen aan het examenwerk van iedere kandidaat ongezien de maximale score toe te kennen. We maken dan daadwerkelijk een begin met vermindering van de werkdruk en de leerlingen kunnen toch verder met hun vervolgstudie. Minder fris is dan weer dat een op deze wijze verkregen diploma sterk in waarde gedevalueerd wordt.

          • wanprestatie
            Wat Bram Roth voorstelt is een langzaamaanactie. Zo’n actie zit in de vermomming van een stipheidsactie. Maar ongezien een tien is een wanprestatie en daarmee stelt de “staker” zich erg kwetsbaar op. Seger Weehuizen

          • Zoiets heet toch een…
            *langzaamaanactie* ? (zie bij *Wat is een staking*)
            Lijkt mij zeer doeltreffend. Geldt ook voor de cijfers voor de overgang, zeker als die pas in week 2 van de schoolvakanties verstrekt worden (men wil toch graag dat er tot de laatste lesdag lesgegeven wordt ?).

          • Stiptheidsactie is wat anders dan langzaamaanactie
            Bij een langzaamaanactie worden de werkzaamheden moedwillig uitgevoerd in een lager tempo dan verwacht mag worden. De werkgever zal de werknemer hiervoor dan ook terecht op het matje kunnen roepen.
            Hoewel in uitwerking hetzelfde, is een stiptheidsactie iets heel anders. Het werk wordt strikt volgens de regels uitgevoerd. Wanneer de werkgever nu de werknemer ter verantwoording roept, kan de werknemer de werkgever met zijn eigen bureaucratische regeltjes om de oren slaan.
            Zo neem je de managers te grazen met hun eigen wapens.

  3. Hoezo,
    examens worden ontzien? Volgens mij zijn er de komende weken op veel scholen in het VMBO toch wel wat praktijkexamens gepland.

  4. over de AOB
    simon, lees hier de open brief van Rola Hulsbergen, rector van het Aloysiuscollege, aan de AOB met haar redenen waarom zij haar lidmaatschap onlangs heeft opgezegd. De AOB geeft ook anno 2008 nog geen aanleiding de club te vertrouwen.

    Link: www.lerareninactie.nl/forum/viewtopic.php?pid=159#p159

    Toch is het wellicht wel goed de acties van de bond te steunen: niemand krijgt nu eenmaal zoveel docenten op de been als de AOB. Ik heb vrienden en collega’s geprobeerd mee te krijgen naar de ‘wilde staking’ van Leraren In Actie: vrijwel allemaal gaven ze aan te willen wachten op officiele acties van de bond. Onderwijsland is braaf….

    De AOB kan, mits veel mensen op de been, in elk geval voor enige vorm van verbeteringen zorgen. En wat mij betreft is alles meegenomen, dus wellicht steun ik hun acties wel. Ook omdat de onderlinge verdeeldheid het onderwijs in het verleden geen goed heeft gedaan.

    Daarna, als de bonden zich tevreden hebben gesloten met een akkoord dat geen zoden aan de dijk zet (die kans acht ik groot), hoop ik dat ook de brave borsten dit inzien en zich alsnog massaal achter Leraren In Actie scharen. Om bovenop de minieme verbeteringen die de bonden hebben bewerkstelligd, te strijden voor meer.

Reacties zijn gesloten.