Massale inkoop digitale schoolborden

BRON: Algemeen Dagblad 3 maart 2008

UTRECHT –

Basisscholen stappen massaal over op digitale schoolborden. Ruim zestig procent maakt gebruik van deze interactieve ‘smartboards’ in plaats van het krijtbord.

Bijna alle scholen kopen er binnenkort digitale borden bij.

Dat blijkt uit een enquête van de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS) en VNU Exhibitions onder 600 directeuren. Ruim een jaar geleden had nog maar een op de tien basisscholen minimaal één digitaal schoolbord.

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de vakbeurs Onderwijs & ICT, die dinsdag in Utrecht begint. De AVS wilde inzicht krijgen in de onwikkelingen op het gebied van ICT in onderwijs.

De meeste basisscholen willen de komende jaren meer investeren in digitale leermiddelen. Bijna 85 procent van de schoolleiders vindt dat het onderwijs hier beter door wordt.

De meeste basisschooldirecteuren lieten in het onderzoek weten dat docenten staan te popelen om met nieuwe digitale leermiddelen aan de slag te gaan.

EINDE ARTIKEL

Ik vraag mij nu echt af of A) het onderwijs er beter van wordt en B) of docenten massaal staan te popelen om dit soort noviteiten in hun klas te krijgen ?

Zie ook:

www.ad.nl/binnenland/2100658/Massale_inkoop_digitale_schoolborden.html

.

17 Reacties

  1. digi borden
    Om even antwoord te geven op je vragen A en B:

    A: het kan er beter van worden. Het ligt volledig aan de docent.. maar dat was met het ouderwetse krijtbord ook al zo.

    B:
    Na 5 minuten snap je de beginselen, na 1 jaar lesgeven ben je niets anders meer gewend..

    lijkt mij dus een verbetering!

    Jeebee

    • Inzake computerborden B en C
      A is een algemeenheid die je ook over flipovers, overheadprojectoren, diaprojectieschermen en nog veel meer kan maken. Zegt dus niets.

      B (je bent er snel aan gewend) geldt ook voor het lesgeven gekleed in een doktersjas. Dat is geen argument om dat dan maar te gaan doen.

      Ik heb zelf nog een punt C.
      Wanneer je je bij het lesgeven afhankelijk maakt van een apparaat, dan schep je een extra mogelijkheid waardoor de les kan mislukken (electriciteit valt uit, software bevat fouten, je wist je bord te snel uit omdat je per ongeluk op het wisknopje drukt, etc.).
      Wie van ons kent niet het gestuntel van mensen die een voordracht moeten houden met audiovisuele ‘hulpmiddelen’?
      Moet ik hier praten?…. Testing, one. two, three…..Pieieieieieiep!…..Hee, dat is het verkeerde plaatje….Waar is dat bestand nou toch….Hee, zit er geen JAVA op dat ding?…enz. enz. ad infinitum.
      Het zou dus van wijsheid getuigen als mensen nuchter proberen de meerwaarde van zo’n ding af te zetten tegen de extra risico’s, de extra voorbereiding en de extra kosten ervan. Ik denk niet, dat dat op ook maar één school gebeurt.

      • Er zijn ook echte nadelen aan die dingen
        Los van de technische problemen die je noemt en die gegarandeerd zullen optreden (Murphy) denk ik dat er een ander nadeel is dat ook al aan PowerPoint kleeft.

        Het is met dergelijke borden heel gemakkelijk om de inhoud ervan ergens in een toegankelijk mapje op een computer te zetten. Op de knop drukken is voldoende. Maar in plaats van een voordeel, denk ik dat deze mogelijkheid vaak een nadeel is. Als leerlingen de bord afdrukken vanzelf binnenkrijgen, dan zullen ze niet meer meeschrijven. En juist dat meeschrijven heeft voordelen. Leerlingen zijn geconcentreerd en rustig in de klas, het tempo van de lessen heeft een natuurlijke grens en dat meeschrijven heeft op een of andere duistere manier ook effecten op het begrijpen.

        Met de extra mogelijkheden krijg je ook het automatisme om die dan ook te gebruiken en ik vraag me echt af of dat voordelig is.
        Natuurlijk zijn er situaties waarin het wel een voordeel is, maar de weegschaal is zeker niet automatisch positief. Zelfs niet als je technische problemen en eventueel lastig gebruik ervan buiten beschouwing laat.

        • meeschrijven
          Inderdaad, door dat meeschrijven beklijft alles zoveel beter bij de leerlingen, studenten.

          • Dat is niet mijn persoonlijke ervaring.
            Dat meeschrijven leidde mij alleen maar af van het verhaal en bezorgde me schrijfkramp.

            Maar dat is ongetwijfeld persoonlijk.

          • Zorg dan …
            Zorg dan voor ’n goede ppt met eventueel een hand-out.
            Zet alleen de steekwoorden neer maar vertel er genoeg omheen om er aantekeningen bij te laten maken.

            Overigens zitten er bij een smartboard ook “stiften” waarmee je op ’t smartboard kunt schrijven. Er bestaat zelfs software die dat beschrevene onthoudt en bijvoegt in de bestaande ppt.
            Sowieso is een ppt vol aantekeningen geen goede ppt.

            Van een heel andere orde is mijn handschrift. Met een krijtje schreef ik veel duidelijker dan nu op een whiteboard of smartboard. Ik mis een soort ‘weerstand’ waardoor het schrijven minder nauwkeurig gaat.
            Maar ik ben ook wel weer blij van dat stof af te zijn (ik liep altijd te niezen en had last van nog meer andere onsmakelijke details van wat zich in mijn neus afspeelde).

      • Nee, Bernard, wat mij
        Nee, Bernard, wat mij betreft is het juist jouw reactie op zijn punt A die niets zegt. Hij heeft gelijk. Zo’n bord heeft wel degelijk meerwaarde, mits op de juiste manier gebruikt.

        Met je reactie op B ben ik het wel eens; ‘je raakt er snel aan gewend’ is naturlijk geen argument.

        En ja, ik herken jouw punt C heel goed. Maar waarom denk je dat op de PABO ‘bordschrijven’ een onderdeel van de opleiding is? Omdat je dat niet zomaar (leesbaar) kunt. Ik weet dat ik het in ieder geval niet kan. En zo is omgaan met de nieuwe apparatuur ook niet iets wat je zomaar kunt.

        Vandaar jouw C: mensen denken te vaak dat dat dus wel zo is.

        Zijn al die spullen nodig? Nee, waarschijnlijk niet. Kunnen ze nuttig en zinvol zijn? Zeker.

        Onderzoek alles en behoud het goede.

  2. Waarom
    is zet je de plaatjes twee keer op de BON-site Joao?
    Voor mij is één keer genoeg.

    • Ik zie maar een plaatje
      waar die tweede zich bevindt, weet ik ook niet hoor………………..

      Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden en plaatjes zeggen meer dan…………….

    • Re: waarom
      Hendrikush schreef:

      waarom zet je de plaatjes twee keer op de BON-site Joao?

      Dat is een technische kwestie lijkt het. Als je een plaatje upload naar de BONsite dan wordt daarvoor een aparte draad aangemaakt (voor het Einstein plaatje is dat deze draad). Neem je het plaatje ook op in een verhaal (zoals hierboven) dan staat het plaatje dus 2 keer op de site…

  3. In elk lokaal zo’n ding
    In elk lokaal zo’n ding neerhangen, terwijl 80% niet gebruikt zal worden, zou inderdaad idioot zijn. Maar als die leraren/vaksecties die er de voordelen van zien zo’n ding kunnen krijgen, omdat de schoolleiding daar wel in wil investeren, is dat toch alleen maar mooi?

    Het zit hem erin of het optioneel is of wordt opgelegd.

    • Tenzij
      Tenzij daarvoor het gewone schoolbord moet wijken.

      Even al improviserend wat aantekeningen maken, echt voordoen hoe je een hoek doormidden deelt, een lijntje even wat vager maken omdat dat in een verhaal past, dat gaat allemaal beter met een schoolbord.

      Het gaat niet alleen om wat er komt te staan, maar ook om hoe de juf het op het bord schrijft of tekent.

      • bordjes
        Ik wil ook een smart board náást mijn gewone bord natuurlijk. Ik wil blijven improviseren, maar ik wil ook wel eens een goede les met heel mooi illustratiemateriaal kunnen geven. Het is bij die bordjes toch niet óf het één óf het ander? Het kan toch best beide? Als de school smart boards aanschaft, dan hoeven die gewone borden toch niet meteen bij het vuilnis?

        • Inzake borden bij het vuilnis
          Ik vrees dat u onverwacht uw bord bij het vuilnis zult aantreffen. Maakt u zich niet te veel illusies.
          Destijds dacht men ook ‘Maar als we meer aandacht aan VAARDIGHEDEN gaan besteden, dan hoeft de gewone KENNIS toch niet meteen bij het oud vuil?

  4. Cramer zal niet om…
    …de *kerncentrales* heen kunnen. Of krijgt iedere school een windmolen ?

    Ik vraag me af… Hoe het met het energieverbruik op scholen zit… Er wordt tegenwoordig wel opgelet (?), maar is men zich bewust van het stroomverbruik van bijvoorbeeld een computerlokaal waar een lading computers staat..? Of van een paar computers achter in een klaslokaal of van een netwerk…, *lees verder…*

    Niets daarover in de *koopwijzer*

    En de uitgeverijen zitten ook goed: De grote uitgeverijen zien de populariteit van digiborden en zijn bijna allemaal bezig met het ontwikkelen van digibordsoftware bij hun methoden, *lees verder…*

  5. Mileu
    Hoe zit het daar eigenlijk mee met deze borden
    Hoe lang gaan ze mee en daarna ?

    Zijn er onderhand gezonde krijtjes op de markt ?

  6. Door digitale schoolborden ga je beter lesgeven zegt 85% !!
    ja, ja !!

    Lijkt een beetje op die grap van die man die een haarstukje gaat kopen.

    Zegt de verkoper:

    “Met dit haarstukje kunt u ook zwemmen mijnheer”

    zegt de klant:

    “Doe die dan maar, want op dit moment kan ik nog niet zwemmen !!”

    Kortom, het een heeft totaal niets te maken met het ander, net zoals:

    “Leraren staan te popelen om les te geven in het gymlokaal, want dan wordt het onderwijs beter !”

    Volgens mij zegt dit meer iets over die 85% van de schoolleiders !!

Reacties zijn gesloten.