Ik kreeg van Prof van de Craats een bericht over een Amerikaanse variant van de commissie Meijerink.
Niet ieder van u zal geïnteresseerd zijn in reken- en wiskundetoestanden in de Verenigde Staten. Maar de liefhebbers wijs ik graag op het feit dat er in de VS ook een soort `commissie Meijerink’ (Commissie Doorlopende Leerlijnen Rekenen en Taal) aan het werk geweest (twee jaar lang!). Zojuist heeft ze haar rapport uitgebracht. Ik werd door Rob Milikowski attent gemaakt op een bericht hierover in de New York Times
Even doorgoogelen bracht me bij de bron-website
waar je het hele rapport kunt downloaden, alsmede een `factsheet’ dat de belangrijkste conclusies bevat. Ik hang ze voor uw gemak allebei als attachment aan deze mail. De Amerikaanse commissie gaat in haar analyse en aanbevelingen op het gebied van rekenen heel wat verder op de weg die ook de commissie Meijerink heeft aangegeven. Bedenk daarbij dat onze groepen 1 en 2 overeenkomen met de Amerikaanse
`Kindergarten’, en dat dus bijvoorbeeld `grade 4′ in de VS overeenkomt met onze groep 6, enzovoort.
Kijk bijvoorbeeld voor het onderwerp rekenen naar wat het Amerikaanse rapport zegt over de standaardrekenrecepten en het breukenrekenen. Opvallend lijkt me ook de overeenkomst tussen wat het Amerikaanse rapport aanbeveelt en hetgeen ik in mijn Zwartboek als wenselijk omschrijf (hoofdstuk 4). Maar het Amerikaanse rapport gaat veel verder door ook bijvoorbeeld de algebra, de meetkunde en de elementaire kansrekening te noemen en uit te werken tot en met de onderbouw van het voortgezet onderwijs (grade 7 en 8).
Realistische visie op rekenen
… practice allows students to achieve automaticity of basic skills — the fast, accurate and effortless processing of content information — which frees up working memory for more complex aspects of problem solving …
… the effects of teachers on student achievement compound dramatically if students receive a series of effective or ineffective teachers …
Opvallend
Deze commissie doet het anders en beter dan de commissie Meijerink: ze nemen algebra als basis. Wat aan rekenen geleerd moet worden koppelen ze aan wat voor algebra nodig is.
De commissie Meijerink komt met een enorm aantal onderwerpen aan, maar laat algebra geheel en al links liggen.
ICT vervangt wiskunde-vaardigheden
Anne van Streun (didactiek van de wiskunde):
“Nu de leerlingen beschikken over computertechnologie ligt voor leerlingen onbekende wiskunde voor het grijpen. Praktische opdrachten kunnen inhouden dat leerlingen zelf op zoek gaan naar de nog onbekende wiskundige methoden of begrippen om die te kunnen gebruiken voor de aanpak van een probleemsituatie. Zo zijn de verschillende vormen van regressie, reproduceerbaar met de grafische rekenmachine, een krachtig hulpmidddel om de relatie tussen twee empirische variabelen te onderzoeken.”
*Antwoord*:
“Zolang de studenten de meeste elementaire algebraïsche vaardigheden nog niet onder de knie hebben, schieten deze opdrachten hun doel ver voorbij. Er worden zaken gepresenteerd die het doen voorkomen dat de leerlingen al ontzettend ver zijn – ‘is het niet geweldig, ze zijn nu met regressieanalyse bezig, het worden al echte onderzoekers’ – terwijl hun wiskundig begrip vèr achtergebleven is.
Dit is pure oplichting, ook van de kant van de docenten.”
Zoals
onderwijs ondergewaardeerd wordt, wordt computertechnologie overgewaardeerd.
In beide gevallen ligt er corruptie op de loer.
Wat Anne hier voorstelt is van de gekke. Laat leerlingen wat knutselen met een GR of een statistiek programma en hopla daar verschijnt weer een leuke trend. Geen benul van stochastiek; geen benul van verbanden; er wordt een correlatie vastgesteld tussen de komst van de ooievaar en het aantal nieuwgeboren; dus er is een oorzakelijk verband.
Zo kweek je de nieuwe (denk-)slaven: De computer zegt dat het zo is; dus het is zo.