Ik ga dit nog aanvullen, maar alvast wat uitspraken:
Geen praktische leerweg bij VMBO was enorme vergissing
Bevoegdheid moet opnieuw gekoppeld worden aan bekwaamheid
Instructiemodel is zeer effectief
Is er een terugkerend patroon bij al die onderwijsvernieuwingen?
Andere punten:
Is de overheid consequent geweest: wat is de overheidstaak, wat de taak van de school?
Het antwoord van Leune is overduidelijk: NEE
Inhoudelijke deugdelijkdseisen zijn via de voordeur afgevoerd maar door de inspectie kwamen procedurele deugdelijkheidseisen via de achterdeur weer naar binnen gekomen (en die waren niet verankerd in de wet).
Wat die eisen dan wel moeten zijn:
Streng op kwaliteit van het onderwijsaanbod (leergebieden op basis van vakken), en van de DOCENTEN.
Herinvoering centraal examen pabo.
Over het VMBO
Netelenbos wilde perse geen arbeidsmarkt gerichte leerweg, OR is daar zeer op tegen. Ook de Cie van Veen had anders geadviseerd. Netelenbos was daarvan op de hoogte maar wijkt af van advies Cie van Veen en van de Onderwijs Raad. Er is gewaarschuwd voor een averechts affect!
Waarom wijkt de minister daarvan af???
Over de verantwoordelijkheid van de school bij werkend leren of lerend werken:
School schuift verantwoordelijkheid voor werkend leren af naar naar bedrijfsleven, de leerlingen worden over de schutting gegooid. Zo moet het niet. De school blijft verantwoordelijk!
Er is ook aandacht nodig voor lln die de theoretische lw volgen, ook aandacht voor de bovenkant nodig dus: ook die aansluiting is niet goed
Visie op HNL:
Onduidelijk amorf begrip
Als het betekent dat het een alibi is om te ontsnappen aan de kernopdracht om lln veel te leren in cognitieve zin, als het instruerend leren wordt gebagatelliseerd dan zijn we op de verkeerde weg.
HNL is een bedreiging voor effectief onderwijs
Wat moet de overheid doen?
Scholen kunnen nu verdoezelen vanwege schoolonderzoek. Je kunt dat tegengaan door het CE gewicht verhogen, bv naar een verhouding 70 : 30 in plaats van 50-50.
Kortom: opnieuw iemand die de BON standpunten aanhaakt. Nu al weer de zoveelste. mijn prangende vraag: als iedereen dat dat al i het begin wist, ook de mensen die dicht bij het beleid zitten, hoe kan het dan zijn dat er ondertussen ongeveer 1 miljoen kinderen zijn geofferd aan de HNL God?
Daar zijn de oud-testamentische verhalen lieflijke sprookjes bij vergeleken.
(straks: Greetje van der Werf)
Han Leune en Nan Dodde
Als vakdidacticus op de Erasmus Universiteit resorteerde ik direct onder Han Leune en werkte nauw samen met Nan Dodde. We hadden veel waardering voor elkaar. Als ik hen via de media hoor, hebben ze steeds verstandige dingen te zeggen. Hier hadden we een PvdA-er en vrijzinnige VVD-er bij elkaar.
Kan er voor die twee niet een plaatsje in de komende conferentie worden ingeruimd. Dan kunnen ze duidelijk maken in een historische terugblik hoe zij tweeën aankeken tegen de rol van hun politieke geestverwanten.