In mijn wiskunde klasje voor toekomstige buitenlandse HBO studenten zit sinds kort Xing, een studente uit China.
Deze groep is een groep die formeel geen wiskunde voorkennis nodig heeft om tot HBO te worden toegelaten: ze willen een studie doen waar wiskunde niet is vereist.
Xing vindt het allemaal maar langzaam gaan als ik uitleg dat je de vergelijking van een rechte lijn y=ax+b kunt bepalen door naar de richting en het snijpunt met de Y-as te kijken.
Ze lijkt al fiks ingeburgerd, want ik kan bijna niets zeggen of ze interrumpeert me, Tot ongenoegen avn de anderen. Wel steeds interrupties met een stralende glimlach en een drive om te leren.
Ik snoer haar toch maar even de mond, maak mijn verhaal af en zet alle studenten aan het werk met wat oefen sommetjes.
Ik ga eens praten met Xing. Ze laat zien dat ze razendsnel de twee vergelijkingen met twee onbekenden (a en b) opschrijft en oplost om tot de juiste vergelijking van een lijn door twee punten te komen. Ik ga het gesprek aan over de voor- en nadelen van beide oplossingsmethodes: die met richting en afsnijding van de Y-as en die met “domweg” punten invullen en rekenen.
Dan vertelt ze me dat ze heel erg slecht is in wiskunde. In China was de ze slechtste van de klas. Ik begrjjp van haar dat ze op een reguliere middelbare school heeft gezeten en dat de wiskunde in heel china op die middelbare scholen hetzelfde is. Ook gaat iedereen naar de middelbare school. In China is behoren die eerstegraads functies tot de basisschool stof
Zou zij werkelijk een van de slechtste leerlingen op wiskunde gebied zijn? Zorgelijk, als ik bedenk dat ze hiuer in Nederland waarschijnlijk tot de betere HAVO leerlingen zou behoren. In ieder geval op wiskunde gebied.
En ook met taal si ze goed, nog maar kort hier en toch spreekt ze verstaanbaar Nederlands
Xing en Liping
Beste 1945,
Ken je het boek van Liping Ma over basisschool wiskunde in China en Amerika?