Beste mensen,
Vandaag mijn online onderzoek naar de effecten van accreditatie op de docent in het HBO gepresenteerd in het forum van BON. Het moet ons docenten toch interesseren. Ik heb 1000 respondenten nodig om wat zinnigs te kunnen zeggen over de mening van docenten.
Ik hoop dat velen reageren en de website doorgeven:
www.klantenmonitor.nl
inloggen
Onderzoek
Gebruikersnaam: Adev
Wachtwoord: Accron
Help mij!!!!
groet
Everard van Kemenade
Graag meer informatie
Beste Everard,
Ik zal maar even met de deur in huis vallen. Ik heb niet zulke goede ervaringen met onderzoeken waar ik de laatste tijd aan heb meegedaan.
Ik geef een tweetal voorbeelden. Ongeveer een jaar geleden was er een onderzoek (mmv de overheid) waarin gevraagd werd naar de mening over Europese samenwerking. Ik had daar methodisch en inhoudelijk commentaar op. Zo werd bijveelbeeld telkens een keuze gegeven tussen samenwerking op een bepaald gebied dmv de Europese unie, of volledige autonomie van de afzonderlijke landen. Dat ging volledig voorbij aan de mogelijkheid tot bilaterale of multilaterale samenwerking buiten Europa om. Over mijn bezwaren heb ik nooit verdere feedback gehad.
Een ander onderzoek handelde over de wensen van de docenten op de werkvloer. Ik het hele onderzoek kwam nergens de vraag naar voren over de wenselijkheid van de grootsts verandering van de laatste jaren, het nieuwe leren. Ook hier heb ik geen enkele feedback gekregen toen in mijn bezwaren inbracht.
Er zijn over beide onderzoeken rapporten uitgekomen die in mijn ogen een essentieel verkeerd beeld geven van de werkelijke mening van de deelnemers.
In beide gevallen waren de resultaten positief voor de opdrachtgevers van het onderzoek.
Of ik al dan niet wil meedoen aan je onderzoek hangt bijna uitsluitend af van het feit of je mij weet te overtuigen van de juistheid van je methode, de duidelijkheid van je vragen en de onafhankelijkheid van je onderzoek. Het is treurig dat ik daarnaar moet vragen in geval van een promotie onderzoek, maar helaas is het niet anders.
onderzoek
Beste respondent,
Mijn proefschrift heeft geen andere opdrachtgever dan ik zelf. Ik wil juist weten waar de weerstanden van docenten tegen het verschijnsel accreditatie liggen en heb dus antwoorden van critici als U hard nodig. Verder is het een kwestie van vertrouwen. Of niet..
groet
Everard
Werkt niet
Inloggen werkt niet. “Gebruikersnaam en/of wachtwoord niet correct”
Marten
Bij mij wel
Bij mij werkt het inloggen wel Marten….
Oeps …..
Bij mij nu ook. Ik ging er in alle onschuld vanuit dat ik moest kiezen voor ‘accreditatie’ als onderwerp, dat leek me logisch. Maar ik moest kiezen voor ‘Onderzoek’ bleek bij zorgvuldige bestudering van het oorspronkelijk bericht.
Marten
Inloggen gaat goed maar….
de vragen zijn toch wat aan de treurige kant voor een promotie. Een voorbeeldje:
Als ik kon kiezen dan koos ik voor accreditatie.
uw antwoord:
Ja
Nee
Ik kan me helemaal niets indenken wat er met deze vraag wordt bedoeld
of een andere, ook leuk:
5 Ik vind dat wij bij de accreditatie hulp nodig hebben van kwaliteitszorgspecialisten.
uw antwoord:
Ja
Nee
Tsja… als ik op een opleiding werk, en die accreditatie staat voor de deur, dan kan het zomaar zijn dat ik wil dat die accreditatie voor “mijn” opleiding positief verloopt.
Als je je daarvoor in de inteelt van accreditatie-cursus instituten moet wentelen… nou vooruit dan maar.
Maar ik vind accreditatie een van de meest perverse uitingen van kwaliteits onderzoek en staat op de idioterieschaal van het onderwijs op gelijke hoogte met zaken als POPPEN, HNLen de zelfsturing van kleuters.
Wat moet ik nou antwoorden? Hoe wordt mijn antwoord geïnterpreteerd? Welke opdrachtgever zal ook dit onderzoek uiteindelijk gebruiken voor zn eigen vunzige gelijk?
Nee… Laat Fikkie maar los op mijn portie
interpretatie en vertrouwen
Ook aan U als eerste reactie, dat ik mijn eigen opdrachtgever ben. Ik zal uw antwoord dus niet gebruiken voor “mijn vunzige gelijk”.
Als U accreditatie idioterie vindt, is dat een reden te meer mee te doen aan mijn onderzoek.
Dat U “de vragen toch wat aan de treurige kant vindt, voor een promotie??????”
De vragen zijn afgeleid van een wetenschappelijk gevalideerde vragenlijst en onder een aantal personen uitgetest. Daarvan had niemand moeite met de door U geproblematiseerde eerste vraag. Uit uw bericht kan ik voor U zelf het antwoord invullen: immers als U kon kiezen, zou U nadrukkelijk NIET voor accreditatie kiezen.
U moet echter wel meedoen en veel scholen schakelen dan specilaisten in, halen de verantwoordleijkeid weg bij de docent/ Sommigen vinden dat prima, anderen niet.
groet
Everard
De vragen
1 Accreditatie betekent voor mij een verhoging van de werkdruk.
2 Ik ben onzeker over de gevolgen van accreditatie.
3 Accreditatie heeft op mij een stressverhogend effect
4 Accreditatie is voor mij onderwerp van gesprek met collega’s.
5 Ik vind dat wij bij de accreditatie hulp nodig hebben van kwaliteitszorgspecialisten.
6 Als ik kon kiezen dan koos ik voor accreditatie.
7 Accreditatie beknot mijn persoonlijke vrijheid.
8 Mijn functie is:
9 In welke fase van de accreditatie zit uw opleiding?
10 Op welke hogeschool werkt u?
11 Op welke sector had de accreditatie betrekking?
————————————————————————
Dit zijn niet echt de vragen over accreditatie die ik zou willen beantwoorden. Ik denk eerder aan:
* Tijdens de accreditatie krijgt de accrediteur (is dat een woord?) een getrouw beeld van de werkelijke situatie bij mijn studie.
* Accreditatie zorgt voor veel onnodig papierwerk.
* Accreditatie is een verbetering ten opzichte van het oude systeem van kwaliteitsbewaking.
Hebben BONners nog andere vragen over accreditatie?
Wat IS accreditatie?
Het klinkt enorm interessant en iedereen behalve ik schijnt te weten wat het is.
Kan iemand (omwille van mijn algemene ontwikkeling) mij vertellen wat het is?
accreditatie
Dat is de wijze waarop de opleidingen an het Hoger Onderwijs worden beoordeeld.
Er is een Nederlands / Vlaamse accreditatiecommissie die dat uitvoert. Een opleiding wordt naar ik meen ongeveer eens in de vijf jaar geaccrediteerd. Dat is een fiks proces waarbij vele bomen sneuvelen en veel papier geschoven wordt, Ook worden veel vensters aangekleed en prachtige blijspelen opgevoerd. Als opleiding kun je ook cursussen volgen in “Hoe overleef ik de accreditatie?” Het aardige is dat die cursussen worden verzorgd (tegen een markt conforme fee natuurlijk) juist… door de accreditatie commissie. Errug onverstandig dus om daar niet aan deel te nemen.
Verder zijn er bij de hogescholen hele afdelingen wiens (wier?) enige bestaansrecht is om de opleidingen bij te staan bij de accreditatie.
Een eerste fase is het schrijven van het zelfevaluatie rapport. Kost ongeveer een manjaar werk van iemand in een hogere schaal dan de docenten.
Bij het daadwerkelijke bezoek van de accreditatie commissie wordt vooral veel vergaderd en gesproken met van te voren geselcteerde, geïnstrueerde en getrainde medewerkers ne studenten.
Aan het einde van zo’n sessie ligt het halve management aan het zuurstof, is de prozac consumptie weer voldoende gestegen om verdere verhoging van de ziektekosten te rechtvaardigen en is met grote zorgvuldigheid gezorgd dat werkelijk niemand ook maar iets wijzer is geworden, maar dat de papierwinkel weer in orde is.
Re Accreditatie
Aha! Bedankt, Lente ’45, zeer duidelijk.
reactie
En daarom is het zo belangrijk, dat mensen als U mijn enquete invullen.
groet
Everard