Bij de start van BON heb ik mij op dit forum geroerd met bijdragen die niet iedereen vrat. Ik benadrukte de principiële eigen verantwoordelijkheid van leraren, en pleitte de overheid vrij van bepaalde beschuldigingen die in haar richting werden gedaan. De soms hoogoplopende discussies daaromtrent kwamen mij te staan op een verbanning. Daarop besloot ik mij een jaar lang gedeisd te houden. "Your loss", dacht ik, als het om BON ging. We deelden kennelijk het doel, maar verschilden drastisch van mening over het middel. Een jaar later besloot ik BON, dat van toon veranderd was, het voordeel van de twijfel te geven en meldde mij aan als lid. Dat heb ik geweten. Ten eerste werd mij onmiddellijk de toegang tot het forum ontzegd ("Vanwege uw stijl van discussiëren hebben we u in het verleden herhaaldelijk gevraagd uw manier van opereren aan te passen. U heeft daar toen niet positief op gereageerd. Als gevolg hebben we toen besloten uw bijdragen niet langer te plaatsten fisioscar.it op ons forum. Momenteel hebben wij geen redenen onze mening te herzien"). Anderzijds roddelden collega's op mijn werkplek over mijn BON-lidmaatschap. Nog steeds word ik daar op aangesproken. Mijn BON-lidmaatschap is niet stiekem, zoals eenieder die 'couzijn' en 'BON' googlet, kan vaststellen. Eind 1997 discussieerde ik enkele malen op het forum en bezocht de ALV in januari, waar ik veel inspiratie opdeed. In de tussenliggende maanden heb ik voor BON een aantal klusjes geklaard, en samen met 1945 (inmiddels 1989) roerden wij ons geducht in het Trouw- en Volkskrantforum, om het gedachtengoed van BON (en ons eigen gedachtengoed) te verspreiden. Inmiddels voel ik mij heel duidelijk BON-ner, vooral om de te behalen doelen, en in weerwil van het incidentele verschil van inzicht over de middelen. Ik denk dat BON een stuk communicatiever is geworden dan in de beginperiode, en dat zij daar wel bij vaart en meer invloed door heeft verworven. En daar gaat het om. Ik zou dolgraag bij de afgelopen ALV en het symposium geweest zijn, maar de eisen des gezinslevens verhinderden dat. In het afgelopen jaar dacht ik vaak terug aan de ALV-dag in de VU, met het optreden van Plasterk, de moties van Heertje c.s., de vrolijke noot door Freek, de inkadering door het BON-bestuur, en de positieve stemming t.a.v. wat BON vermocht. Ik vind het erg jammer dat ik er zaterdag niet bij kon zijn. In de afgelopen maanden heb ik weinig voor BON kunnen doen, omdat ik het te druk had met mijn werk. Met bestuurslid Mark maak ik mij sterk voor een beroepsregister dat ook echt wat voorstelt, of voor leggieriosteopata.it het totaal afblazen van een dergelijk register. Ofwel het register brengt vakleraren iets nuttigs, te weten een relatieve autonomie en het 'scheppen van voorwaarden' t.a.v. de te volgen nascholing, ofwel het register wordt een dwangbuis en dan zeggen we domweg 'nee'. Mark doet dat door in het SBL zitting te nemen, ik doe dat door vanuit mijn vakvereniging tegen het register te duwen. Ik meen dat we beide succesvol zijn. Tot zover dit bericht dat mijn positie duidelijker moet maken. Af en toe zal ik een bijdrage leveren aan het forum, maar nadrukkelijk minder vaak dan in het afgelopen jaar. Een kwestie van (priori)tijd. Met groet, Michel Couzijn
Reacties zijn gesloten.
couzijn / minkema
Laatst dacht ik nog: ‘Waarom lees ik verdorie niets meer van Couzijn?’ En ik verbaasde me al langer over het feit dat er een zekere Hannes Minkema wel bij Trouw (en volgens mij ook Volkskrant) actief is en niet op het BON-forum?
Iets anders: een register dat wel iets voorstelt. Kan BON daarvan ‘de contouren niet schetsen’, ‘de kaders vaststellen’ of zo? Je kunt de anderen ook voor zijn door zelf iets in elkaar te zetten. Er is nu nog geen register, dus als BON er met eentje komt, dan is dat de standaard waartegen de anderen zich moeten afzetten / zich aan moeten meten.
@Hannes en @Baz
Om te beginnen lijkt me een wettelijke verplichting tot publicatie van opleiding en bevoegdheid van docenten in de schoolgids van belang.
Ouders kunnen daaruit hopelijk hun eigen conclusies trekken en besturen daar eventueel op aanspreken. Een 1e graads natuurkunde docent met hbo-denkniveau vind ik een ongerijmdheid voor het vwo.
@couzijn
Ik heb me nooit gestoord aan je inbreng en verbaas me erover dat je ‘klas uit gestuurd bent’, maar, Couzijn, dat register vind ik bureaucratische onzin en verspilde energie.
Als ik terugkijk op alle
Als ik terugkijk op alle keren dat ik vroeger de klas uit ben gestuurd, vind ik dat de leraar achteraf gelijk had. Hopelijk heb jij dat gevoel nu ook, want de door jou zelf aangedragen ‘stijl van discussiëren’ heeft mij nooit tegen mijn hoofd gestoot. Het ‘bannen’ van een forumlid is een paardenmiddel, wat alleen met zeer goede argumenetn moet worden gehanteerd.
vreemde discussie
Ooit, het lijkt lang geleden, zijn we op dit forum om goede redenen gestart met moderatie.
Dat is een activiteit die niemand van BON spontaan en met plezier uitvoert, maar om een forum zinvol te houden is wat sturing nodig.
Het is daarbij altijd de vraag welke grenzen je aanhoudt en wat de exacte aanleidingen waren om destijds bij Michel op de rem te trappen, kan ik achteraf niet meer goed nagaan. Of dat, met de wijsheid an nu volledig juist was, weet ik ook niet. Ik denk echter dat er niet alleen op het forum een en ander veranderd is (zoals Michel aangeeft), maar dat er ook in de bijdragen van Michel en en ander veranderd is. Ik herinner me, wellicht gekleurd en wat vervaagd door de tijd die verstreken is, een poster onder de naam couzijn, die bij elk bericht van ieder ander alleen maar vroeg naar de wetenschappelijke verantwoording van de mening die werd verkondigd. Elk ander argument, eigen ervaring, het gezonde verstand, eigen ervaring, werd door hem bij het grot vuil gezet.
Ik had zeer sterke associaties met de manier waarop onderwijskundigen en bv het Freudenthal Instituut zich met teflon omhullen en alle werkelijkheid van zich af laten glijden. Die discussies waren naar mijn herinnering strontvervelend en leidden tot echt niets.
De huidige bijdragen van Couzijn zijn in mijn ervaring van volslagen ander kaliber. Positief, ter zake en uiterst kundig. Echt van een andere orde. Ik kan me nog herinneren er met hem op de vorige ALV over te hebben gesproken.
Ik realiseer me dat het een kwestie is van interpretaties en dat het 2 jaar of langer geleden is dat een en ander speelde. Maar ik wilde toch enige relativering aanbrengen in de discussie die nu dreigt te ontstaan.
Ik stel voor die discussie hier ook af te sluiten… het leidt tot niets
(op persoonlijke titel, alhoewel ik een van de moderatoren van dit forum ben)
Re: vreemde discussie
Laat ik ook nog maar even mijn duit in het zakje doen. In den beginne was ik alleen maar lezer van het BONforum. Ook ik ergerde me aan (toen nog) Hannes Minkema. Het is zelfs zo dat ik na maanden enkel lezen me niet meer in kon houden na weer een post van Minkema die het bloed onder mijn nagels vandaan haalde. Ik registreerde me en gaf Minkema repliek. Voor die allereerste post van mij kreeg ik trouwens een tik op de vingers van Mark Peletier…. Geheel terecht waarschijnlijk, ik zal vast iets onbetamelijks over Minkema geschreven hebben.
Het stokpaardje van Minkema was dat de overheid vrijwel niets voorschreef en leraren grote vrijheid hadden. Ik denk dat Minkema inmiddels inziet dat schoolbesturen en andere randorganisaties de leraar in veel gevallen steeds minder vrijheid laten en dat deze ondemocratische situatie niet gezond is voor het onderwijs.
Zonder Minkema had ik me wellicht nooit geregistreerd op het BONforum, was ik niet door Mark Peletier aan mijn jasje getrokken om me in te zetten voor BON en was in zonnig California BON geheel uit mijn zicht verdwenen. Dus dank Hannes!